[TI] NSvT Hengstenkeuring 2007

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: NSvT Hengstenkeuring 2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 22:34

Maar Nadine, de volgende hengsten zullen toch dezelfde dure keuring moeten ondergaan?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 22:35

ja wel .. maar mensen die dus afgekeurd zijn op sperma.. hebben hun hengst laten ruinen of verkocht.
Toch tegen veel minder dan dat ze waard zijn als ze ggk zijn Knipoog

Net als ik dus..

EN.. ik vind.. wat voor waarde heeft het nu nog?? als je ziet dat de 1e en 2e bezichting een soort "premie keuring"uiterstraling heeft.
DE rontgen dan wel erg opjectief is.

Maar de sperma... als je toch weet dat je paard goed is.. terwijl hij mischien rete slecht fokt..

weet je Haha! laat ik wijselijk me grote mond maar houden Bloos

hier is MIJn laatste woord niet overgesproken Bloos Lips are sealed

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 22:37

Ben ik niet met je eens, ik heb zo langzamerhand gemerkt dat de waarde niet echt stijgt bij goedkeuring, of het moet echt een goede hengst zijn. En daarbij, hoeveel hengsten zijn er nu echt in al die jaren afgekeurd op sperma? en welke daarvan zijn geruind?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 22:42

redelijk wat... op sperma

De waarde stijgt zeker wel in verkoop als jij een ruin aanbied. of een 3 jarige hengst. of een GGK 3 jarige hengst. Knipoog

Hoe kan je in godsnaam een zuiver ras fokken.. zonder alle ellende.

* BV been/hoef/tand/rug etc etc etc problemen.. Als je een hengst laat door gaan die al verhoogt risico heeft .. om genetisch MINDERE veulens te fokken.

BEdoel.. het kan altijd!! met welke hengst dan ook.

Alleen wordt de kans groter als je zelf genetisch minder ben.
Want waarom is die stel regel er WEL geweest?

Haha!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 22:42

ik ga je NU pb-en.. want wil een opmerking plaatsen .. waar ik zeker heibel over krijgt..

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 22:51

Goed of niet goed, ik ben er blij mee. Ryon zijn TNB was zeker hoog genoeg om aan de eisen te voldoen, en ik weet dat Ryon al zijn merries goed bevrucht. Ik heb destijds mijn hengst gelukkig niet laten ruinen en krijgt hij zo dus een tweede kans.
Maar misschien word hij er wel bij de eerste ronde uitgeknikkerd en dan hebben we alsnog pech gehad, maar dat zien we dan wel weer. Hij kwam toendertijd wel door de voorrondes heen, maar ik heb het idee dat er tegenwoordig strenger gekeurd word dan vroeger.
We zetten ons beste beentje voor Haha!

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:36

@Cayusejuhh

Heeft het stamboek een onderbouwde reden en argumenten voor deze plotselinge verandering gegeven? Zo ja, welke?

Eerlijk gezegd kijk ik erg op van dit besluit.. Ben dan ook erg benieuwd wat de redenen hiervoor zijn geweest. Een fokbeleid moet altijd stapjes opwaarts gaan.. Neerwaarts is achteruitgang, mits het fokbeleid is aangepast.
Laatst bijgewerkt door Mero op 18-12-06 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:40

Hmmm apart, waarom is de eis dan lager geworden?

Is Rowan ook niet op sperma afgekeurd? Die zou ik nog wel eens terug willen zien.

Waar is Ryon dan niet op doorgelaten omdat je schrijft dat hij door de voorrondes heen kwam en zijn TNB zeker hoog genoeg was om aan de eisen te voldoen?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:58

Cheveyo schreef:
Hmmm apart, waarom is de eis dan lager geworden?
In ieder geval niet omdat er zoveel hengsten afvielen op de sperma volgens mij? Dit jaar was alles door toch? En vorig jaar toch ook?

op de site van het NST schreef:
Deze sperma-eisen zijn opgesteld in overleg met de Diergeneeskundige Faculteit in Utrecht. De reden dat het NST erg veel waarde hecht aan de spermakwaliteit van hun dekhengsten is het simpele feit dat een lage kwaliteit sperma kan duiden op een hoog inteelt percentage. Het sperma van door het NST goedgekeurde hengsten moet voldoen aan de volgende eisen:
50% bewegende spermiën;
50% normaal gebouwde spermiën van het totaal aantal levende, 600 TNB (Totaal aantal Normaal Bewegende cellen)

Deze criteria zijn niet alleen nodig om o.a. de merriehouders te beschermen, maar ook omdat wij als stamboek met een goede kwaliteit hengsten willen werken. Als startend stamboek, waarvan in het grootste deel van de gevallen geen ouders van de ingeschreven en in te schrijven bekend zijn, is het noodzakelijk dat we met goed en gezond fokmateriaal beginnen voor het verdere bestaan van het ras.

En dit (en dan speciaal dat dikgedrukte) geld opeens niet meer?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:00

idd apart Knipoog

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:24

Precies Mariska, de visie, maatregelen en argumenten stroken niet met dit besluit. Tenzij er dus een gegronde reden voor is op foktechnisch gebied.

De merriehouders worden als ik het goed lees nog steeds enigszins 'beschermd', door het openbaar maken van de TNB waarde. Dit gebeurt ook bij het Shetlanderstamboek.

In de beginjaren zijn er heel wat mooie hengsten afgevallen op het sperma-onderzoek. Vorig jaar geen, en het jaar daarvoor 2 vd 5. In 2004 is er geen nieuwe hengst goedgekeurd, volgens mij is Killarney toen afgevallen op sperma. In 2003 zijn er 2 van de 7 hengsten afgekeurd op sperma. In 2002 werden er 3 van de 11 afgekeurd op sperma.

Eerlijk gezegd vind ik het jammer dat deze beslissingen achter de schermen worden gemaakt zonder hierover naar buiten te treden. Erg demotiverend voor de serieuze fokker/contribuant die zich inzet voor een gezond stamboek. Maar dit terzijde.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 07:31

Ryon is toendertijd afgekeurd op morfologie, dus de opbouw van de cellen. Maar daarintegen zitten er dus wel genoeg normaal gebouwde en bewegende cellen in 1 sprong. Bovendien bevruchten de slecht gebouwde cellen niet, dus geen probleem.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 07:34

Monique_2.. De hengstenboeren hebben geen ene inspraak gehad. Dit werd gewoon alleen maar bekend gemaakt op deze data vorige week.
Ik was er niet aanwezig. maar hoorde van verschillende.. dat er geen discussie mogelijk was.. want het was alleen maar een nieuw feit die boven tafel kwam..

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 07:56

annelot schreef:
Ryon is toendertijd afgekeurd op morfologie, dus de opbouw van de cellen. Maar daarintegen zitten er dus wel genoeg normaal gebouwde en bewegende cellen in 1 sprong. Bovendien bevruchten de slecht gebouwde cellen niet, dus geen probleem.

dus in principe is Ryon toendertijd op sperma afgekeurd?
en nu moet je weer alle kosten opnieuw betalen ?
inclusief röntgen enzo?
hmmmmmm.......

we gaaf dat je Ryon aanbied,je weet intussen wel wat ik van hem vind Haha!
Grappig,vader en zoon samen op de keuring!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 08:12

desillies schreef:
we gaaf dat je Ryon aanbied,je weet intussen wel wat ik van hem vind Haha!
Grappig,vader en zoon samen op de keuring!!

Ja ik vind het prachtig! Ben enorm benieuwd hoe ze het doen!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 08:48

dobbel schreef:
gisteren nog niet op de site maar goed je kan dus niet meer afgekeurd worden op sperma, maar je bent wel verplicht om het te laten testen, en dan word dan per hengst openbaar gemaakt, teminste als ik het goed begrepen heb toch, verbeter me als ik het fout zeg.

Dus toch....

Laat ik het kort houden: ben absoluut niet mee eens met deze nieuwe handelswijze. Dat je de sperma-eisen lager maakt: ala, daar kan ik wel mee leven. Maar helemaal afschaffen?
Welke merriehouder (die voor 1 keertje zijn/haar merrie laat dekken) kijkt nou serieus naar die TNB waardes straks? Als ze al uberhaupt weten wat die waardes nou precies inhouden.
Het is dat ik al een paar jaar de dekhengstenkeuring goed volg en dus op de hoogte ben van het belang van goed sperma (zowel ter bescherming van de hengsten- als merriehouder) maar als ik een nieuwbakken merriehouder zou zijn zou ik waarschijnlijk niet eens naar die TNB waardes kijken....

Ik ben iig erg benieuwd naar de uitleg over dit besluit van de kant van het bestuur.

En ik hoop dat ze op zoek gaan naar een andere plek voor de dekhengstenkeuring... Die zal nu wel extreem druk bezocht worden door de hengstenhouders Clown

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:15

Ik ben het er ook totaal niet mee eens hoor, tis maar goed dat ik door mijn ongeluk die dag niet aanwezig kon zijn.
Ik vind dit ook zeker een achteruit gang van het stamboek,
maar goed wie zijn wij.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:41

Ik ben benieuwd hoe esmeralda er over denkt, en of zij het misschien uit kan leggen.. Zij zit in de foktechnische commissie toch?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:48

Ik wil best vragen beantwoorden vanuit mijn functie als FTC maar ik verzoek je dan toch even een PB of e-mail te sturen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 10:56

flettie schreef:
Welke merriehouder (die voor 1 keertje zijn/haar merrie laat dekken) kijkt nou serieus naar die TNB waardes straks? Als ze al uberhaupt weten wat die waardes nou precies inhouden.

Het is niet zo dat er TNB-cijfers bij de hengst gezet worden.De hengsten worden in een categorie gedeeld, onvoldoende/slecht (TNB van 0 tot 500), matig (TNB van 500 tot 1000), voldoende (TNB van 1000 tot 1500) en goed (TNB boven de 1500)

Verder lijkt mij het slim om eea te vragen aan mensen in/van het stamboek en niet te gaan speculeren hier.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:56

Idd dat wordt een toestroom van jewelste!! Meteen maar Ermelo boeken? hihi
Nou ja zo grappig is het ook weer niet. Mag zeker niet zeggen dat het op mij een heel klein beetje overkomt als werving van hengsten...al kan ik me dat totaal niet voorstellen als prof. stamboek

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:13

Goede zaak dat Ryon ook komt!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 11:25

Dit is het laatste wat ik er over schrijf, maar onderzoek heeft uitgewezen dat een slecht TNB nog niet aangeeft dat een hengst slecht bevrucht. Andersom ook niet, een hengst met een hoog TNB wil nog niet altijd een superbevruchter zijn.

De deskundige aanwezig gaf duidelijk aan dat een spermanorm verouderd was en dat meerdere stamboeken gaan naar dezelfde indeling (waaronder KWPN).

Even voor de duidelijkheid: Ik geef alleen aan wat ik gehoord heb, niet wat ik er zelf van denk. Mijn mening heb ik op die avond gegeven en die ga ik niet overal rondspuien.

Cheveyo schreef:
Idd dat wordt een toestroom van jewelste!! Meteen maar Ermelo boeken? hihi
Nou ja zo grappig is het ook weer niet. Mag zeker niet zeggen dat het op mij een heel klein beetje overkomt als werving van hengsten...al kan ik me dat totaal niet voorstellen als prof. stamboek

Werving van hengsten? Als ik kijk naar Baggio op de afgelopen keuring, maakte ik me dus totaal niet zorgen om de spermakeuring. Veel meer om de 1e en 2e bezichtiging en de röntgen. Ik bedoel, deze keuring bestaat ook nog steeds en iedereen weet dat wat niet goed genoeg is, naar huis gestuurd wordt. Het lijkt er een beetje op alsof iedereen denkt dat het nu een makkie is om een goedgekeurde hengst te hebben. Even naar Heerde en klaar. Maar helaas, zo werkt het niet.

En daarbij, als je nou een waanzinnige hengst heb op de keuring en die ligt er net op een paar % uit, dat is toch zonde? Er zijn meerdere invloeden die de spermakwaliteit tijdelijk kunnen beinvloeden etc.

Maar goed, ik ga hier al weer veel te diep op in.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:32

Neemt natuurlijk niet weg dat er geen vragen over zijn voor de mensen die niet geweest zijn Knipoog.
Komt het stamboek nog met redenen naar buiten of blijft dat achter de schermen?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 11:42

Cheveyo schreef:
Neemt natuurlijk niet weg dat er geen vragen over zijn voor de mensen die niet geweest zijn Knipoog.
Komt het stamboek nog met redenen naar buiten of blijft dat achter de schermen?

Er zou een publicatie komen op de website, in de Battie en eventueel voorlichtingsavonden voor de merriehouders.