Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
laat ik wijselijk me grote mond maar houden 

Cheveyo schreef:In ieder geval niet omdat er zoveel hengsten afvielen op de sperma volgens mij? Dit jaar was alles door toch? En vorig jaar toch ook?Hmmm apart, waarom is de eis dan lager geworden?
op de site van het NST schreef:Deze sperma-eisen zijn opgesteld in overleg met de Diergeneeskundige Faculteit in Utrecht. De reden dat het NST erg veel waarde hecht aan de spermakwaliteit van hun dekhengsten is het simpele feit dat een lage kwaliteit sperma kan duiden op een hoog inteelt percentage. Het sperma van door het NST goedgekeurde hengsten moet voldoen aan de volgende eisen:
50% bewegende spermiën;
50% normaal gebouwde spermiën van het totaal aantal levende, 600 TNB (Totaal aantal Normaal Bewegende cellen)
Deze criteria zijn niet alleen nodig om o.a. de merriehouders te beschermen, maar ook omdat wij als stamboek met een goede kwaliteit hengsten willen werken. Als startend stamboek, waarvan in het grootste deel van de gevallen geen ouders van de ingeschreven en in te schrijven bekend zijn, is het noodzakelijk dat we met goed en gezond fokmateriaal beginnen voor het verdere bestaan van het ras.
annelot schreef:Ryon is toendertijd afgekeurd op morfologie, dus de opbouw van de cellen. Maar daarintegen zitten er dus wel genoeg normaal gebouwde en bewegende cellen in 1 sprong. Bovendien bevruchten de slecht gebouwde cellen niet, dus geen probleem.

desillies schreef:we gaaf dat je Ryon aanbied,je weet intussen wel wat ik van hem vind
Grappig,vader en zoon samen op de keuring!!
dobbel schreef:gisteren nog niet op de site maar goed je kan dus niet meer afgekeurd worden op sperma, maar je bent wel verplicht om het te laten testen, en dan word dan per hengst openbaar gemaakt, teminste als ik het goed begrepen heb toch, verbeter me als ik het fout zeg.

flettie schreef:Welke merriehouder (die voor 1 keertje zijn/haar merrie laat dekken) kijkt nou serieus naar die TNB waardes straks? Als ze al uberhaupt weten wat die waardes nou precies inhouden.
Cheveyo schreef:Idd dat wordt een toestroom van jewelste!! Meteen maar Ermelo boeken? hihi
Nou ja zo grappig is het ook weer niet. Mag zeker niet zeggen dat het op mij een heel klein beetje overkomt als werving van hengsten...al kan ik me dat totaal niet voorstellen als prof. stamboek
.Cheveyo schreef:Neemt natuurlijk niet weg dat er geen vragen over zijn voor de mensen die niet geweest zijn.
Komt het stamboek nog met redenen naar buiten of blijft dat achter de schermen?