[TI] tinkerhengst Falcon van Gipsy Spirit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:54

He verdeurie.... Ok dan doen we het zo; Kijk even op www.equinecolor.com (hele interessante site trouwens!) --> Color information en dan vind je onder het kopje white patterns Rabicano, daar staan hele duidelijke foto's bij.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:56

helemaal duidelijk

Jean

Re: tinkerhengst Falcon van Gipsy Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:59

Ik noem haar altijd, chocolade , palomino, appelschimmel bont mr dat is dus zilverappel, wouw bedankt.

De moeder van Irene was dus zwartbont.

Voordat het verhaal van de bosse een eigen leven gaat leiden zal ik even uitleggen hoe het zit.

De boss is een verhaal apart, hij is in december hier gekomen en was erg verwaarloosd, hij zou hier een tijdje blijven, naar de keuring van nsvt gaan en de eigenaar had gevraagd of ik dat wilde doen, zij is ook degene die Falcon wil, hij is van Arisocrsatic horses in Amerika. Ze heeft hem gekocht als zijne 7 jarige hengst. Hij blijkt nu ongeveer 17 te zijn dus dat was wat, hij moest erg veel bijkomen en het is enorm duur om een hengst naar Amerika te vliegen.

Voorlopig staat hij hier nog wel in pension, en ik mag met hem dekken ook voor de kosten want hij eet en drinkt ook natuurlijk. Er staat nog een merrie van haar die had in februari moeten vliegen maar heeft afgelopen maandag hier haar veulen gekregen.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:05

Irene is dus inderdaad geen palomino o.i.d., maar is genetisch zwart met zilver, net als The Boss dus.
Dit gen zal alleen tonen op een zwarte of bruine, niet op vos. Zilverappelbruin is trouwens ook een heel apart kleurtje, wordt ook vaak foutief aangezien voor donkere palomino of zweetvos, maar meestal is te onderscheiden door de donkere benen:
Afbeelding
Afbeelding

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:07

Supertje schreef:
Niet alle sabino's worden stekelharig genoemd, stekelharigheid (stom woord ) kán worden veroorzaakt door sabino.

Maar wanneer spreek je dan van een "sabino" en wanneer van een "stekelharig" paard. De hengst Djenges lijkt zo op de foto dan misschien we een sabino, maar niet echt stekelharig (als ik hem dan vergelijk met bijv. die Havanna).

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:08

Supertje heerlijk om jouw pasts zo te lezen!
Zou bijna ook genetica als hobby kiezen

grid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:10

Mariska_28 schreef:
Nou de enige stekelharige die ik ken is een merrie van de ITS, genaamt Havanna:
http://www.irishtinkerstable.nl/images/ ... .jpg[/img]
Dit is (dacht ik tenminste) een stekelharig dier.. Wist niet dat dieren met een sabinogen ook al stekelharig worden genoemd.
[edit] bij haar zie je dus duidelijk de witte haren in de vlekken zitten

Ik ken juist best veel stekelharige tinkers waarbij het vaak alleen maar zichtbaar is in de flanken en dus niet zoveel als de merrie hierboven .

Say heeft t ook , maar dan ook alleen in de flanken

(had t al eens ingezoomd, maar kan die foto nu niet meer vinden )

en weer ontopic ... ik hoop stiekum ook dat falcon kan blijven zo'n leuke kleurtjes moeten we toch in NL houden

wat zou Irene X falcon voor kleurtje krijgen (wellicht gewoon een zwartbonte )

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:13

Tja katinka is op dit moment ook stekelharig dan, heeft ook allemaal witte haren op de vlanken. Maar na het verharen is dat weer helemaal weg. En dan zou Ciara het dus ook zijn? Op de achterkant van de vlek op haar kont zitten wat witte haren in het kleur:
Afbeelding
Tjee, ik kan me er echt niet in vinden Voor mij is stekelharig gelijk aan roan, of in ieder geval over het hele lijf witte haren in de kleur..

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:16

Mariska_28 schreef:
Supertje schreef:
Niet alle sabino's worden stekelharig genoemd, stekelharigheid (stom woord ) kán worden veroorzaakt door sabino.

Maar wanneer spreek je dan van een "sabino" en wanneer van een "stekelharig" paard. De hengst Djenges lijkt zo op de foto dan misschien we een sabino, maar niet echt stekelharig (als ik hem dan vergelijk met bijv. die Havanna).

Stekelharigheid op een vos is zo van een foto af veel moeilijker te zien dan op een zwarte. Bij een zwarte is het duidelijk te zien, omdat dan het zwart echt grijs wordt, bij een vos gaan de lichtere haren zo van een afstandje veel meer op in de vacht. Bovendien zijn sommige paarden meer stekelharig dan een ander.
Maar Djenges is echt flink stekelharig.

Een stekelharig paard is gewoon een paard wat door de normaal gekleurde vacht witte haren gemengd heeft.
Stekelharig en sabino kunnen dus hetzelfde zijn, of het is rabicano.
Maar over een stekelharig paard spreek je gewoon als het paard stekelharig is, net als dat je zegt dat je paard een bonte is, in plaats van een Tobiano

Maar stekelharig is dus niet gelijk aan roan, roan is echt een apart patroon zoals op de foto van de roan die ik een stukje terug in het topic heb geplaatst.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 00:40

grid schreef:

lijkt me niet, beide paarden zijn niet bont (wellicht wel sabino?)

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 01:09

ben ik ook wel benieuwd naar , Falcon heeft nu mabel gedekt een bruine merrie

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:04

Vraagje,
Hoe komt het dat er bonte paarden ontstaan zijn?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:54

fjordkootje schreef:
grid schreef:

lijkt me niet, beide paarden zijn niet bont (wellicht wel sabino?)

Fjordkootje heeft helemaal gelijk, bont kan er nooit uitkomen. Bont is namelijk dominant, dus 1 van de ouders moet bont zijn om een bonte nakomeling te kunnen geven.
Er kunnen een hoop kleurtjes uitkomen, maar ze zullen allemaal effen zijn.
*Zwart 9,375%
*Bruin 9,375%
*Vos 6,25%

*Smoky zwart 9,375% (= zwart + creme, toont als gewoon zwart maar draagt wel creme en kan het ook doorgeven)
*Valk 9,375%
*Palomino 6,25%

*Zwart zilverappel 9,375%
*Bruin zilverappel 9,375%
*Vos + zilver 6,25% (is vos, zilver toont niet op vos, maar draagt wel zilver en kan het dus ook doorgeven)

*Smoky zwart + zilver 9,375% (toont als zwart zilverappel, maar draagt ook creme en kan ook creme doorgeven)
*Valk + zilver 9,375% (lijkt érg veel op palomino, maar is te onderscheiden doordat de benen en oorpunten altijd donkerder/zilverig zullen zijn)
*Palomino + zilver 6,25% (is palomino, zilver toont niet op vos en dus ook niet op palomino, maar draagt wel zilver en kan het dus ook doorgeven)

Jean schreef:
ben ik ook wel benieuwd naar , Falcon heeft nu mabel gedekt een bruine merrie

Uit Valk x Bruin kan komen:
*Zwart 9,375%
*Bruin 28,125%
*Vos 12,5%
*Smoky zwart 9,375%
*Valk 28,125%
*Palomino 12,5%

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:33

De mate van Sabino zou wel kunnen varieren toch? Zowel Falcon als Mabel hebben een buikvlek.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:04

De mate van Sabino kan inderdaad varieren inderdaad, heel erg zelfs. Het is zelfs zo dat alle witte aftekeningen bij ieder paard worden veroorzaakt door Sabino of door Splash. Zelfs een witte kroonrand of een klein snebje.
Beide genen komen voor bij Tinkers, en beide genen kunnen erg op elkaar lijken.
Is bijvoorbeeld veroorzaakt door Splash:
Afbeelding
Lijkt erg veel op sabino dus, de brede bles, buikvlek.... Maar is het niet. Splash veroorzaakt blauwe ogen, sabino niet. Er zijn maar 2 genen die blauwe ogen veroorzaken, Splash en Frame Overo. Frame Overo komt niet voor bij tinkers, dus tinkers met blauwe ogen dragen splash, net zoals veel tinkers met hele witte hoofden (welke ook heel vaak de blauwe ogen hebben)

Over sabino is niet helemaal bekend waarom het ene paard zo uitgebreid getekend is en het andere niet, aangezien er geen DNA test voor is kan ook niet aangetoond worden of een paard hetero- danwel homozygoot is en of het daarmee te maken heeft.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:13

Is het sabinogen ook verandwoordelijk voor de "gevlamde" vlekken zoals bijvoorbleeld van King Rocky?
Afbeelding

Alhoewel natuurlijk niet elke sabino dit heeft, Katinka draagt ook duidelijk het sabinogen mee (witte onderlip o.a.)

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:33

Ja king Rocky is duidelijk Tobiano + Sabino. En voor zover ik weet heeft hij dat 'gevlamde' aan aardig wat van zijn nakomelingen doorgegeven, ook aan de effen nakomelingen.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:45

hmm, en de bij splash voorkomende doofheid komt niet bij tinks/ic's voor?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:50

We gaan ondertussen erg offtopic, maar nog een vraagje nav King Rocky.

Baggio is een king Rocky zoon, zonder blauwe ogen etc. Wel dat gevlamde, alleen zit dit enkel tussen zijn achterbenen. Dus pas als je er onder gaat hangen, zie je dit

Maar hij geeft wel witkopjes (met maanogen door). Niet allemaal, maar relatief veel...

Vertel, komt dit vanaf KR? (kan ik die de schuld geven )

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:36

fjordkootje schreef:

Dat zal vast wel voorkomen, aangezien Splash inderdaad relatief veel dove paarden geeft. Maar lang niet alles met Splash is doof! De kans dat ze doof zijn is alleen wel 6x groter.

Leonoor, daar zou je KR heel goed de schuld van kunnen geven, want ook al heeft Baggio zelf geen blauwe ogen, hij kan wel Splash dragen, de blauwe ogen zijn niet noodzakelijk, maar komen wel relatief vaak voor. Zoals ik al eerder zei, een klein snepje kan al duiden op Splash, dat is niet zeker te zeggen.
Wel is er uit onderzoek gebleken dat Splash onvolledig dominant is. Dat wil zeggen dat het sterker inwerkt in homozygote vorm. Kruis je dus 2 paarden die beiden Splash dragen in minimale vorm, dan kun je een witkop krijgen. Bij Tinkers is dat echt vaak lastig te zien, omdat er ook nog andere genen meespelen. Verreweg de meeste tinkers dragen uiteraard Tobiano, en ook Sabino. Als daar ook nog Splash bij komt kun je hele aparte patronen krijgen. Op een paard zonder die andere genen is het een stuk makkelijker te zien, dan zie je heel duidelijk het Splash patroon, terwijl er bij een paard wat al tobiano is dat natuurlijk ook wit geeft en dus het patroon minder duidelijk maakt.

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:10

even off topic, off topic, hoe groot is The Boss?

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:10

1.46

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:20

Supertje schreef:
fjordkootje schreef:

Dat zal vast wel voorkomen, aangezien Splash inderdaad relatief veel dove paarden geeft. Maar
lang
niet alles met Splash is doof! De kans dat ze doof zijn is alleen wel 6x groter.

Daarom schrijf ik ook voorkomend en niet behorend

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:29

Sorry, was een beetje te enthousiast
De hardnekkige mythe gaat dat Splash paarden altijd doof zijn, vandaar dat ik het erbij zeg.
Die mythe is trouwens voor een groot deel te danken aan het boek 'De kleur van het paard' van Jeanette Gower, waarin ze schrijft dat álle Splash paarden doof zijn.

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 19:32

ghehe weer off topic off topc, weet iemand of The Boss nog mag dekken hier in nederland? want ik had begrepen dat hij naar amerika ging? en wanneer? (of ben ik nou zo onbeleefd)