Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Spetter schreef:Je haalt de dingen door elkaar geloof ik. 24 uur op stal en ijzers, maar goed. Mijn paard staat op ijzers omdat zijn hoeven te veel slijten door het mennen. Als we niet mennen staat ie op blote voeten (winterseizoen) nooit problemen. Mijn paard staat 24/7 buiten momenteel en 's winters overdag buiten. Hij is happy en loopt prima. Dus voor mij geen veranderingen aan zijn voeten.
Citaat:Ik heb het niet persoonlijk tegen jou , maar was meer een vraag eigenlijk , wat je dan van paarden vind die 24/7 op stal staan en ijzers aan hebben??
abby schreef:Jammer zo'n reactie Kiara. Reageer dan niet...
IndianaJones schreef:weet niet wie het zei, volgens mij Sneppie, maar inderdaad...
Onze paarden, hoe jammer ook, leven al niet meer ECHT natuurlijk.
Zodra wij er ons mee bemoeien is er al niets natuurlijks meer aan.
Laatst hadden we het er met onze hoefsmid over, ook omdat ons stalgenootje NB was (paard heeft om haverklap dikke benen, zakt wat door onderin benen en knakt wat), zij had het ook over "ondergronden waar paarden op liepen vroeger etc en wat goed zou zijn" echter....een paard in Scandinavie liep ws op een andere ondergrond als een paard in Mexico, of paarden op de steppen, of Tinkers in Ierland, allemaal andere ondergronden. Bij iedere ondergrond slijt de hoef anders af. Hoe kunnen wij nu zeggen "omdat we wild paard in Mexico gezien hebben en die zijn voeten slijten zo, dus bekappen we alle paardin Nederland ook zo, want dat is natuurlijk" ...
Heel hard gezegd...een paard met hoefproblemen, beenproblemen etc (wat in de natuur dus niet gecorrigeerd kan worden) wordt vroeg of oud kreupel en wordt opgegeten/gaat dood! Da's natuurlijk en zo gaat het in de natuur.
Denk dat als je een goede smid hebt hij ieder paard individueel goed bekijkt en dan een paard bekapt en indien nodig beslaat!
En denk dat niemand zal zeggen dat hoefijzers echt supergoed zouden zijn voor een been. Echter, als het inderdaad nodig is doordat je bepaalde takken van sport wilt beoefenen of doordat het paard het medisch gezien nodig heeft, dan is het niet anders en op dat moment is het gewoon beter voor het paard!