[TI] Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:26

Zou bij rastoelating wel kunnen (ik ben er niet steeds bij, nietwaar), maar bij dus niet.

En waarom wordt dan op elke premiekeuring herhaald? Dan staat leeftijd toch al vast in stamboekpapier? Bij elke premiekeuring wordt opnieuw correctheid van gebit nagegaan. (En bij Tinkerbell is dat geen pretje voor de keurmeester *gniffel* want die houdt er helemaal niet van dat vreemden aan haar hoofd (laat staan lippen ) komen)

Supertje

Re: Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 01:29

frenia schreef:
Bij het lezen van een reactie van Cayusejuhh, schoot me dit ook weer te binnen:

Bij ICS zijn gangen een onderdeel van...
Bij NST wordt er veel meer op gangen gelet.

Bij het NST zijn de gangen ook een onderdeel van.
Ik heb hier het keuringsformulier van mijn tinker voor me liggen, helaas wel die *piep*scanner weer eens niet meewerken.
Maar de punten waarop gekeurd wordt:
* Conditie
* Hoofd
* Nek
* Hals
* Schoft
* Schouder
* Rug
* Lendenen
* Croupe
* Kwaliteit van de benen
* Voorbenen bouw
* Stand voorbenen
* Achterbenen bouw
* Stand achterbenen
* Koot
* Hoeven
* Draf
* stap

Dus er wordt echt niet voornamelijk naar gangen gekeken. De gangen tellen wel mee voor de helft van de score. Een paard krijgt dus punten voor exterieur in totaal, en voor gangen in totaal.
Mijn paard scoorde bijvoorbeeld zowel op exterieur als op gangen 75 punten, in totaal 150 punten dus. 140 punten of meer is een 1e premie. 75 punten op beweging wordt niet vaak gegeven, op exterieur ook niet.
Een paard wat op exterieur dus 65 punten scoort en op beweging 70 krijgt geen 1e premie, ook al beweegt hij dus heel goed. Aan de andere kant haalt een paard met een prachtig exterieur maar wat loopt als een plank ook nooit een 1e premie.

Ik vind het persoonlijk een hele goede zaak dat gangen voor de helft van het totaal aan punten meetellen. Je wilt toch zo goed mogelijke paarden fokken, qua uiterlijk én qua beweging?
Er wordt ook echt wel gekeken naar de verschillende types, een zware cob beweegt toch heel anders dan een luxe grai. Een cob met minder actie in zijn bewegingen dan een grai met wat meer actie kan toch boven de grai geplaatst worden. Als de cob binnen zijn type bovengemiddeld beweegt en de grai gemiddeld binnen zijn type, wint de cob op beweging.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 01:42

Ik heb de papieren van Mo er ook eeens bijgepakt en ze heeft 80 voor exterieur en 65 voor gangen(een 6 voor draf, 7 voor stap)
Ook staat er als opmerking "veel beharing", dus ze letten er wel op.

Knollehollen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 01:57

Cheveyo schreef:
Sokken fokken NIET (altijd) door, kijk maar naar mijn paardje en naar zijn vader Pablo.

Dat ga ik dus nu onderzoeken....

Ik zet Maxolo op al mijn merries en ga dan eens kijken wat voor sokken er gaan komen. Nikita en Maxolo hebben beiden veel sokken, Romy heeft minder en Sissi nog minder. Eerst heb ik er hoogte ingebracht (=toevalstreffer) en een beetje karakter, nu wil ik meer sokken proberen erin te fokken en meer kleur, maar toch bont. Doordat ik nu met 1 familielijn fok en een 'vreemde' hengst ben ik erg benieuwd of die sokken dominant zijn van Maxolo. Nikita is daar niet dominant in geweest. Chester de vader van Sissi en Romy had minder sok dan Nikita, maar wel evenveel als Romy.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 02:36

Trouwens, ik heb even bij de ICS site zitten kijken, en daar staan toch aardig wat paarden op die een 1e premie hebben en (erg) weinig sok en een vrij lichte bouw. Ik kan de foto's helaas niet kopiëren, dus zelf even zoeken voor degenen die willen weten welke ik bedoel op www.irishcob.nl -> stamboek -> stambomen online en dan de volgende namen:
* Isildur (deze zou heel goed ingedeeld kunnen worden bij de grai's bij het NSvT, al hangt dat van de gangen af)
* Bontje (zo te zien exceem, en ook niet veel sokken, wel cob-type)
* Carolien (Bij het NSvT zéker een grai)
* Coosje (Ook zéker een grai, maar rara van wie is dit paard in ieder geval van iemand wiens boktnaam begint met Arie )
* Grai ( Krijg je er 2, de bovenste, Gypsy King "Kusthi Grai". Zou ook zeker een grai zijn)

Deze paarden zouden naar mijn idee niet echt onder de cobs vallen, met uitzondering van de 2e.
Mijn paard is bij het NSvT ingedeeld onder de grai's (en is dat ook duidelijk), maar hij heeft meer sok dan deze paarden, en is ook zwaarder dan de meesten die ik noem.
Ter verduidelijking, dit is hem:
http://img408.imageshack.us/img408/7230/dscf02459gj.jpg
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b4 ... 8JcNXDdm3U

nodidikai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 02:52

Cayusejehh; een manier om het karakter van het paard te beoordelen zou bijvoorbeeld kunnen door er een speciale proef aan de keuring toe te voegen. Dit gebeurd bij Tinkers al in sommige deelstaten in Duitsland. Dat vind ik zeer terecht om voor de toekomst er ook voor te zorgen dat het een "koel" ras blijft.
Dan zou dus naast het onderdeel exterieur ( bouw ) en Gangen ( beweging) ook het karakter mee moeten wegen om geprimeerd te worden. Dus op alle drei de onderdelen een ruime voldoende om 1e premie te worden. Er zijn ook andere rassen die dergelijke toetsen eisen; was ik minder vergeetachtig dan zou ik nu kunnen oplepelen welke.
Het is volgens mij alleen een kwestie van organiseren, bereidheid en het belang er van inzien.

nodidikai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 03:15

Het sokkenprobleem is van een heel andere orde dan het wel of niet kunnen keuren van het karakter.
De reden waarom sommige hengsten uit Engeland voor zulke idiote bedragen naar de States zijn verkocht heeft daar mee te maken.
De engelse zigeuners hebben het over een hengst "that shares", met andere woorden ; een hengst die gul is. Die dus ALTIJD veel behang geeft. Is een hengst daarnaast dan ook nog homozygoot voor het bontgen; dan rijzen de prijzen de pan uit. Kijk maar eens naar de nakomelingen van Lion KIng; hebben als 1-jarige allemaal al meer sokken dan mijn volwassen Tinkers.
Wat je bij ons ziet is bijna altijd het tegenovergestelde ( helaas !!!); nakomelingen hebben in heel veel gevallen minder behang dan beide ouderdieren. In Nederland gefokte Tinkers hebben sok; nog wel, maar het zou me niet verbazen dat het per generatie minder wordt.
Daarnaast veranderen veel van de nakomelingen ook van bouw ( dus type) ten opzichte van hun beider ouders. Het lijkt wel of onze veulens altijd wat "luxer"zijn dan hun vader en moeder.
Komt dit door de voeding? Door de wijze hoe de Tinkers hier gehouden worden? Door de manier van gebruik?
Ik weet van zigeuners uit Engeland dat wanneer zij bij hun veulens te veel sok verliezen, zij rustig weer teruggrijpen op een Shire of Clydesdale, of de tussenstap nemen om een Drumhorse te fokken ( is altijd een directe kruising tussen Shire of Clyde en een Tinker).
Wij zijn zo gefocused op het fokken met Tinker maal Tinker dat het bijna niet anders kan dan dat we behang verliezen.
Overigens is dit volgens mij een belangrijke reden om een Tinkerstamboek nooit te kunnen sluiten; anders hebben we over zeg zo'n 15 jaar een geheel ander paard. Zie de haflingers!
Wat overigens heel erg in is bij de Zigeuners op het moment zijn heel kleine cobs ( rond de 1.35- 1.39), maar dan met extreem veel behang en perfect gebouwd. Geen probleem als je ze voor het plezier voor een licht karretje zet.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:59

Jullie moeten je niet zo op stang laten jagen en zeker niet door iemand die niks kenbaar geeft van zichzelf..... Er staat niets in het profile, dus wees voorzichtig om met zulke mensen een discussie aan te gaan....

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:01

nodidikai schreef:
Cayusejehh; een manier om het karakter van het paard te beoordelen zou bijvoorbeeld kunnen door er een speciale proef aan de keuring toe te voegen. Dit gebeurd bij Tinkers al in sommige deelstaten in Duitsland. Dat vind ik zeer terecht om voor de toekomst er ook voor te zorgen dat het een "koel" ras blijft.
Dan zou dus naast het onderdeel exterieur ( bouw ) en Gangen ( beweging) ook het karakter mee moeten wegen om geprimeerd te worden. Dus op alle drei de onderdelen een ruime voldoende om 1e premie te worden. Er zijn ook andere rassen die dergelijke toetsen eisen; was ik minder vergeetachtig dan zou ik nu kunnen oplepelen welke.
Het is volgens mij alleen een kwestie van organiseren, bereidheid en het belang er van inzien.

dat is pas rendabel als je het paard gedurende een paar dagen kan observeren. Want ieder paard is in een andere opgeving zich zelf niet. en dat vervormd het beeld.
Hoe vaak moet een paard niet wennen aan zn omgeving. en is zo onder de indruk van de andere sfeer dat het heel rustig is. OF net andersom
En een test hoe zie jij dat? op de keuring beetje spelletjes doen met je paard
Dus een IBOP proef ofzo. En dat is alleen weggelegd als je echt het predikaat mee wilt fokken. en voor de tinkers nog niks.
Voor hengsten vind ik dat wel een goed voornemen.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:02

Indezz schreef:
Jullie moeten je niet zo op stang laten jagen en zeker niet door iemand die niks kenbaar geeft van zichzelf..... Er staat niets in het profile, dus wees voorzichtig om met zulke mensen een discussie aan te gaan....

_/-o_ tja beetje relnicht is het wel ja

Waarom durf je niet te zeggen WIE je bent? al hebben wij onze vermoedens wel hoor

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:10

Ik moet zeggen dat er wel goede punten staan hoor van Nodi :

- terugfokken is nodig om een tinker een tinker te laten (kijk maar bij de friezen, zijn ook niet meer de friezen van vroeger met momenteel toch ook wel inteelt en veel zwakke gebreken en veel meer rijpaardtechnisch...Dat is ook bij de haflingers zo : meer rijpaardtechnisch....

- Amerika betaald inderdaad idiote bedragen voor paarden met veel sok

- In Engeland fokken ze momenteel ook naar de kleiner cobs met veel sok en behang, maar ook nog wel de grotere voor Amerika, want die betalen veel..

- De tinkers in Nederland zien er inderdaad anders uit omdat wij er gewoon meer mee doen en wij voeren in de winter beter, ontwormen beter.... En fokken meestal pas na 3e jaar van de merrie een 1e veulen.

- Zelf ben ik er voorstander van de met bij keuren ook DNA gaat afnemen.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:14

Supertje schreef:
Trouwens, ik heb even bij de ICS site zitten kijken, en daar staan toch aardig wat paarden op die een 1e premie hebben en (erg) weinig sok en een vrij lichte bouw. Ik kan de foto's helaas niet kopiëren, dus zelf even zoeken voor degenen die willen weten welke ik bedoel op www.irishcob.nl -> stamboek -> stambomen online en dan de volgende namen:
* Isildur (deze zou heel goed ingedeeld kunnen worden bij de grai's bij het NSvT, al hangt dat van de gangen af)
* Bontje (zo te zien exceem, en ook niet veel sokken, wel cob-type)
* Carolien (Bij het NSvT zéker een grai)
* Coosje (Ook zéker een grai, maar rara van wie is dit paard in ieder geval van iemand wiens boktnaam begint met Arie )
* Grai ( Krijg je er 2, de bovenste, Gypsy King "Kusthi Grai". Zou ook zeker een grai zijn)

Deze paarden zouden naar mijn idee niet echt onder de cobs vallen, met uitzondering van de 2e.
Mijn paard is bij het NSvT ingedeeld onder de grai's (en is dat ook duidelijk), maar hij heeft meer sok dan deze paarden, en is ook zwaarder dan de meesten die ik noem.
Ter verduidelijking, dit is hem:
http://img408.imageshack.us/img408/7230/dscf02459gj.jpg
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b4 ... 8JcNXDdm3U

Ik snap er niks van: als ik grai intyp krijg ik 5 resulaten, en géén gypsy king kusthi grai

voor Carolien geldt hetzelfde als ik als opmerking kreeg over toegelaten hengsten vh cobtype. Paardje was bij keuring (foto) nog jong.

veronderstel dat isildur een buitenlander is. Dat is me idd al vaker opgevallen bij bv cobs uit zweden/... dat die idd minder cob zijn (ook weer: niet allemaal) waarom? geen idee, vraag je de verkeerde

Bontje: idd mooi cobtype maar vrij weinig sok.

Coosje: wel mooi paardje, maar geef je wel gelijk (al is de foto nu niet echt *waw* te noemen)

verder: had ik al gecorrigeerd dat idd gangen ook onderdeel van zijn, maar dat ik dus bedoel dat ze voor veel meer mee tellen bij NST (wat dus ook zo is ). En dan kan ik me beter vinden in de manier van ICS. Ook bij ICS wordt erop gelet dat je paard wel mooie gangen heeft hoor!

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:25

Indezz. er wordt van elk paard die voor het eerst op een keuring verschijnt DNA getrokken bij het NST dan he..

Ik denk dat het bewegings factor EN het beenwerk lichaamshouding. de belangrijkste factoren zijn van een paard.
en dat OOK dat het belangrijkste is dat goed moet zijn voor de fok. maar dat vind IK

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:32

Supertje schreef:

Voornamelijk familie van Baggio, misty is de moeder en alles waarachter Kuchsti Grai staat zijn halfzusjes/broertjes

Die Gypsy King kan ik eigenlijk ook niet vinden....

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:49

DNA werd bij mijn merrie bij eerste verschijning op de keuring van het NSvT in 2002 nog niet getrokken. In 2005 is zowel van haar als van het veulen DNA getrokken op de keuring.

Zo'n speciale proef om te testen op karakter klinkt goed, maar is voorlopig gewoon niet haalbaar. Denk eens aan de kosten voor de eigenaren?
Een goedgekeurde KWPN' er hengst is nog altijd vele malen meer waard dan een Tinkerhengst en zal ook veel meer dekkingen doen per jaar, dan haal je het geld er nog wel uit.

Het komt er toch steeds weer op neer dat de stamboeken voor de Tinker/Irish Cob nog in de kinderschoenen staan...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:54

Vasthi schreef:
Zo'n speciale proef om te testen op karakter klinkt goed, maar is voorlopig gewoon niet haalbaar. Denk eens aan de kosten voor de eigenaren?

Gigaduur! Bij KWPN lopen de hengsten ook veel meer rondes door, dat scheelt ook!
Iemand heeft een keer verteld dat het goedgekeurd krijgen van een KWPN-hengst ongeveer een ton in guldens kost, dus zeg 50.000 euro.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:24

Bij ICS worden haren uitgetrokken bij rastoelating voor DNA. Hoe het verder daarmee zit weet ik niet.

IK vind dat gangen bij een irish cob van "minder" (ahum nu neem ik weer een gevaarlijk woord in de mond nietwaar ) belang zijn. Wat ik wel begrijp is dat NST met de vier types meer rekening houdt met gangen: bij een grai of scudder, die dan als meer rijpaardtypisch worden gezien, zijn gangen idd belangrijker. Terwijl ik dus vind dat dat voor een cob niet het geval is. Een cob is een cob als hij eruit ziet als een cob (compact, rond, dikke bos sokken, manen en staart even in het heel kort) en zich gedraagt als een cob. Natuurlijk moet hij dan correct gebouwd zijn en correct lopen, maar IK vind dat gangen bij een Cob niet zo belangrijk zijn (wat niet betekent dat sommige cobs geen mooie gangen kunnen hebben en die kunnen dan daarop wat punten extra verdienen). Vandaar dat ik me ook het meest in de manier van ICS kan terugvinden wellicht

Neem nu als vb mijn twee merries: Tinkerbell is een schitterende cob (al zeg ik het zelf ) maar beweegt stroever. Angel is een goede cob en beweegt spetterend. Toch krijgt Tinkerbell ster (2 eerste premies dus), Angel tweede premie. En daar ben ik het dus mee akkoord (wat niet wil zeggen dat ik stiekem toch hoop in de toekomst op een eerste premie voor Angel want ze is inmiddels erg veranderd) want Tinkerbell benadert nu eenmaal beter het cob-ideaal (in mijn ogen dan )
Voor foto's kan je ook kijken op www.irishcobsociety.net en dan angel of tinkerbell ingeven, het is telkens diegene met achternaam "Snorremans van Germania" en voor de volledigheid: angels tweede premie staat er nog niet op.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:57

Leonoor schreef:
Vasthi schreef:

Gigaduur! Bij KWPN lopen de hengsten ook veel meer rondes door, dat scheelt ook!
Iemand heeft een keer verteld dat het goedgekeurd krijgen van een KWPN-hengst ongeveer een ton in guldens kost, dus zeg 50.000 euro.

Dat is behoorlijk overdreven, bij ons op stal zitten ze helemaal in de kwpn en de broer van koert stalbaas die is hengstenfokker en gaat jaarlijks met meerdere hengsten naar het kwpn. En die betaald geen 50,000 per hengst.
Ik weet alleen dat de eerste keuring 600 euro kost, Ik vind de manier van keuren daar wel beter als nu bij de tinkers alleen al om het fijt dat een hengst daar altijd zowel op het harde als op een zachte ondergrond worden bekeken, en niet alleen op het harde. Maar goed nts is nog niet zo lang bezig wie weet wordt dat nog eens anders.

Knollehollen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:58

Cayuseje schreef:
Hoe onderbouw jij je mening want via foto kan je niet de bewegingen en de gangen zien van een paard.
Dus lijkt me moeilijk om daar een beslissing over te nemen toch?

Soms zie ik een paard tinker. en denk.. wat een knol.. maar lopen dat ze kunnen!

Bij het ICS telt dat niet zo zwaar mee, vandaar.....

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:08

Citaat:

Dat is behoorlijk overdreven, bij ons op stal zitten ze helemaal in de kwpn en de broer van koert stalbaas die is hengstenfokker en gaat jaarlijks met meerdere hengsten naar het kwpn. En die betaald geen 50,000 per hengst.
Ik weet alleen dat de eerste keuring 600 euro kost, Ik vind de manier van keuren daar wel beter als nu bij de tinkers alleen al om het fijt dat een hengst daar altijd zowel op het harde als op een zachte ondergrond worden bekeken, en niet alleen op het harde. Maar goed nts is nog niet zo lang bezig wie weet wordt dat nog eens anders.

Wat hebben ze in de binnebak gedaan dan? op het zachte ondergrond gekeurd

Bij wat voor paard je naar de keuring gaat * shet , newforest, fries, NRPS, haflinger
OVERAL wordt na de gangen gekeken. WANT stel jij fokt met 2 keer een slechte gang. *( moeder en vader) * dan fok je dus slechte gangen mischien door. dus als je weer generaties verder gaat. is het niet goed voor de bloedlijn

ik loop al jaren mee met verschillende stamboeken. en heb overl ade zelfde opzet gezien behalve bij het ICS
[/quote]

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:09

frenia schreef:
Ik weet alleen dat de eerste keuring 600 euro kost,

Is mij ook maar verteld hoor! Dus ik weet het niet zeker.
Maar hoe zit het dan met de 70 dagen proef?

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:12

Leonoor schreef:
frenia schreef:
Ik weet alleen dat de eerste keuring 600 euro kost,

Is mij ook maar verteld hoor! Dus ik weet het niet zeker.
Maar hoe zit het dan met de 70 dagen proef?

Ga alles maar eens natellen, ook de opfokwaarde van je hengst zit hierbij in neem ik aan..... je schrikt je echt lam als je alles gaat tellen.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:18

Ik weet het niet precies maar ga het navragen,
Bij het kwpn wordt ook op het harde gelopen maar ook op het zachte, maar dat geld wel voor alle paarden, Ze zijn vorig jaar wezen kijken en vonden het vergeleken bij het kwpn een aanfluiting en vond het ook erg raar dat ze je naar aanlijding van alleen eerst op het harde lopen je naar huis sturen, maar goed wie ben ik, het is nu eenmaal zo.
Nee ik ook niet precies maar ik heb nog nooit haar nog nooit over zulke bedragen gehoord maar vrijdag heb ik les en ga ik het eens precies navragen, Ik ben er nu ook wel heel benieuwd naar.

Ja ik heb het alleen over bedragen van keuringen en niet over opfokwaarden,

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:23

Ik heb weleens horen zeggen in dat KWPN-wereldje, als je een goedgekeurde hengst wil fokken, dan ben je een tonnetje verder. Dus dat kopt wel met dat bedrag. Alles is daarbij dus inbegrepen incl. dekgeld voor het veulen, dus van geboorte af tot de leeftijd dat de hengst inderdaad goedgekeurd is geworden. Dus die EUR. 50.000,- klopt wel, alles is 10% duurder geworden tegenwoordig.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:32

Ik had het enkel en alleen over het keurings geld, ik dacht dat het daarom ging en dat kost geen 50,000 euro, maar als je alles mee gaat tellen kan je een eind komen, Maar vrijdag ga ik het vragen en dan weet ik het precies,

Al vind ik ook niet dat je de tinker en het kwpn kan vergelijken.