[TI] Welke Tinkerhengst volgend seizoen op je merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: Welke Tinkerhengst volgend seizoen op je merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:44

Ik vind Maddox x Silas een erg leuke combi, ben ook heel benieuwd naar de nakomeling.

Chuck heeft dit jaar een merrie gedekt die nog zwaarder gebouwd is als hem, daar ben ik echt heel nieuwgierig naar, over het algemeen dekt hij toch wat luxere merries om er wat meer zwaarte in te fokken.

Over niet al te lange tijd ga ik toch weer zelf een merrie aan schaffen, (krijg er wat makkelijker de mogelijkheid voor), ik ga toch ook op zoek naar een minimaal net z'on zware als Chuck is, vind dat gewoon verschrikkelijk mooi.
Heb al wel eerder een leuke merrie gehad, maar heb nogal pech met het fokken met haar gehad en heb haar daarom verkocht, had helaas ook weinig klik met haar.
hier een picca van haar, vind haar nog wel steeds erg mooi, werd een paar jaar geleden ook reservekampioen op 1 van de NTS keuringen.
Ze heeft wel een superbaasje nu.
Afbeelding

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:22

Hoe heet die merrie, Sas? Ze is idd prachtig!

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 19:12

Mariska_28 schreef:
dobbel schreef:
Ik ben benieuwd ouders van bijde paarden zijn wel bont dus volgens mij kan er altijd nog wat bont uit komen, zou wel heel grappig zijn.

Nee dat kan niet, bont is dominant en als een paard het gen draag toont hij dat dus. Dus uit 2 bonte ouders een effen veulen draagt dan geen bont gen.

tellen witte sokken ook mee voor het bont-gen?

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:29

Pellie schreef:
tellen witte sokken ook mee voor het bont-gen?
nop

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:33

En vlekken onder de buik?

Leuke merrie Sas!!!

Ik denk ook dat een Maddox x Silas erg leuk word. Ik ben zoooooo benieuwd!!!

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:34

WenK schreef:
En vlekken onder de buik?

nop

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:35

vlekken onder de buik is n teken van sabino.... minimaal, dat wel.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:36

snowdon schreef:
vlekken onder de buik is n teken van sabino.... minimaal, dat wel.
Yep, en komt vaak samen voor met grote blessen.

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:37

Kan sabino x sabino meer bont geven? Volgens mij hebben zowel Maddox als Silas dat namelijk...

Nog een vraag, waarom kan het bij tinkers niet en bij paints bijv wel?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:39

wat kan bij paints wel??

sabino kan veel wit geven, een 'leek' zou dat bont noemen. Kijk naar bijv Duncan, de clydesdale van Craignethan. (qua aftekening, niet qua kleur)

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:44

Hmmm,... Oke....

Dat 2 effen paarden een bont veulen krijgen...

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:45

Dat kan NIET, dan heb je toch echt verkeerde info... dan zal 1 van die zogenaamde effen paints, minimaal bont geweest moeten zijn.

Overigens zijn effen paints geen paints, maar breedingstocks

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:47

denk dat ze overo bedoelt, dat is dacht ik resessief toch?

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:48

Ja, het was een amerikaans ras in ieder geval. Daar heb ik verder niet zo veel verstand van...

Maar bij bijvoorbeeld kwpners, als je een effen kwpner met een adnere effen kruist kan daar dus ook geen bont uit komen? Ik ben daar namelijk niet helemaal van overtuigd. Voor mijn gevoel zouden bonte paarden dan namelijk veel minder "zeldzaam" moeten zijn.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:54

WenK schreef:
Ja, het was een amerikaans ras in ieder geval. Daar heb ik verder niet zo veel verstand van...

Maar bij bijvoorbeeld kwpners, als je een effen kwpner met een adnere effen kruist kan daar dus ook geen bont uit komen? Ik ben daar namelijk niet helemaal van overtuigd. Voor mijn gevoel zouden bonte paarden dan namelijk veel minder "zeldzaam" moeten zijn.
Nee juist omdat het een dominant gen is komt het veel voor. Als een veulen van 1 van de ouders een bontgen meekrijgt is ie al bont.

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:57

Bij tinkers wel, maar bij andere rassen zie je toch voornamelijk effen exemplaren....

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:00

WenK schreef:
Bij tinkers wel, maar bij andere rassen zie je toch voornamelijk effen exemplaren....

Dat komt omdat ze daar juist niet zo gewenst zijn, en er dus niet echt op gefokt wordt. Vaak laten mensen bonte hengsten ook staan omdat ze altijd 50% kans op een bont veulen hebben. (en tja, is niet mijn mening hoor maar bonte KWPN`ers worden gewoon minder gericht gefokt)

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:01

Jee dames ( en heer) wat een termen vliegen mij om de oren. Ik zou wilen dat ik ook zo verstanf van kleuren zou hebben. maar hoe vaak ik het ook lees. het komt me kop niet in

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:03

Mariska_28 schreef:
WenK schreef:

Dat komt omdat ze daar juist niet zo gewenst zijn, en er dus niet echt op gefokt wordt. Vaak laten mensen bonte hengsten ook staan omdat ze altijd 50% kans op een bont veulen hebben. (en tja, is niet mijn mening hoor maar bonte KWPN`ers worden gewoon minder gericht gefokt)

Idd Tinkers en paints zijn (voornl) gericht op bont, bij shetlanders zie je dit ook veel. Bij de meeste rassen wordt er echt specifiek op effen of 1 kleur gefokt, of is het gewoon minder populair.

silas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:04

WenK schreef:
Kan sabino x sabino meer bont geven? Volgens mij hebben zowel Maddox als Silas dat namelijk...

wow goeie vraag ! ! !

vind het heel leuk om te lezen dat mensen de Silas X Maddox combinatie leuk vinden.
Ik zelf ben ook heel erg benieuwd wat eruit gaat komen....

Ik heb wel voorbeelden gezien dat uit 2 breedingstocks een paint is gekomen... dus bij paints kan het klaarblijkelijk wel ......
Waarom zou het nu niet gaan dan..... Ik heb het gevoel dat er uit Silas X Maddox een bont veulen gaat komen.... Ik hoop het wel, zou erg gaaf zijn!

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:05

Haha stampen Cayusejuhh...

Zouden ze dat vroeger ook al gedaan hebben Mariska? Naar mijn idee is er vroeger veel minder gericht gefokt.

Ik heb het overigens niet alleen over KWPNers, maar ook over new forest ponys, of welshjes...

Hey Silas, en Lisje x Silas?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:05

Cayusejuhh schreef:
Jee dames ( en heer) wat een termen vliegen mij om de oren. Ik zou wilen dat ik ook zo verstanf van kleuren zou hebben. maar hoe vaak ik het ook lees. het komt me kop niet in

Geeft niet, verschillen blijven er altijd

silas: dan waren die breedingstocks OF minimaal tobiano bont of wat erg vaak voorkomt minimaal sabino... en maximaal sabino noemt men ook wel een bontsoort.... maar gentechnisch gezien is dat geen bont.

edit: sabino x sabino kan dus sabino geven, ongeacht minimaal of maximaal.
Laatst bijgewerkt door snowdon op 25-11-05 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:06

silas schreef:
WenK schreef:

wow goeie vraag ! ! !

vind het heel leuk om te lezen dat mensen de Silas X Maddox combinatie leuk vinden.
Ik zelf ben ook heel erg benieuwd wat eruit gaat komen....

Ik heb wel voorbeelden gezien dat uit 2 breedingstocks een paint is gekomen... dus bij paints kan het klaarblijkelijk wel ......
Waarom zou het nu niet gaan dan..... Ik heb het gevoel dat er uit Silas X Maddox een bont veulen gaat komen.... Ik hoop het wel, zou erg gaaf zijn!
Dat zal dan wel een overo-bonte zijn geweest. Ik ben er zeer stellig van dat er uit de combinatie Silas x Maddox een effen veulen komt!

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:06

Waar kun je een sabinobonte aan herkennen dan?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:07

Mariska: jij bedoelt ook sabino, overo is weer een derde soort Dan is bijv de rug wit en de buik gekleurd.