[TI] Kleurvererving

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:51

Je houdt me wel lekker bezig zo!
Ben op de ICS site aan het kijken en me verlekkeren. Wie ik ook echt pràchtig vind is Black Shadow. Ik kende die hengst helemaal niet, ook niet van naam dus. Wat een mooi hoofd en uitstraling. Ik zal Drumaneer gaan zoeken. Neem aan dat die andere 2 merries zijn? Sharron vind ik een echte meisjesnaam

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:53

De foto van Drumaneer is niet zichtbaar helaas. Ik denk dat er ergens een fout in de link zit bij de ICS.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:10

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:25

Mooie hengst maar ik snap iets niet. Is dit een Amerikaanse site? Ze vragen namelijk voor die palominohengst een fors bedrag in dollars. Maar Drumshambo staat daar ook te koop? En Drumaneer dus ook. Dus moet het ook nog eens een niet bijgewerkte site zijn. We gaan idd enorm off topic maar het kan even niet anders.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:37

Is een amerikaanse site met engelse en Nederlandse vrienden en de mensen van die site zijn denk ik meer een soort bemiddeling in de verkoop. En idd niet altijd even goed bijgewerkt.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:42

Esme_27 schreef:
Oké wacht ik snap het hele vosverhaal even niet. Hhhmm vos is recessief, dus het kan zijn dat een van beiden het vosgen wel draagt maar niet toont? Moet ik dan kijken naar de ouders?

Zou wel wat zijn.. een vos hahahaha maar het veulen is niet voor mij hoor. Als het maar niet bont is

Klopt dat ze vos kunnen dragen en het niet tonen. Recessief houdt in dat er 2 allelen voor die bepaalde eigenschap nodig zijn. Dominant houdt in dat er maar 1 allel nodig is om die eigenschap te tonen naar de buitenkant.
Paarden hebben 2 basiskleuren, en dat zijn zwart en vos (bruin is dus geen basiskleur, maar wordt veroorzaakt door agouti, een gen wat inwerkt op zwart). Dit hangt af van het Expressie(naar buiten komen)-gen. E staat voor zwart, e voor vos.
Zwart is dominant, vos recessief. Krijgt een paard van de ene ouder E en van de andere e, dan is het paard dus Ee, en draagt zowel vos als zwart. Dit paard zal zwart zijn, omdat het allel voor zwart dominant is over het allel voor vos. Maar het draagt dus wel e (vos), en heeft 50% kans om dit door te geven.
Om een bruin paard te krijgen, moet een paard als basis zwart hebben en daarbij het agoutigen dragen (aangegeven met A, a is niet-agouti). Agouti dringt het zwart terug naar de benen, staart en manen. Agouti is dominant over zwart, dus is het altijd te zien als een zwart paard agouti draagt (dan is hij bruin). Vos kan ook agouti dragen, maar aangezien er dan geen zwart is om terug te dringen, zal het niet te zien zijn.
Dus:
- een vos heeft nooit E, is altijd ee
- een zwart paard heeft minstens 1x E en nooit A
- een bruin paard heeft minstens 1x E en 1x A

Aangezien vos recessief is, kan het generaties lang verborgen blijven.
Als 1 van de ouders een vos is, en de nakomeling zwart of bruin, dan weet je zeker dat de nakomeling Ee is. Is geen van de ouders vos, dan weet je het niet zeker. Dit kun je alleen bepalen d.m.v. een DNA test (absolute zekerheid) of door minstens 5x te kruisen met een vos, krijg je dan nooit een vos, dan kun je met enige zekerheid zeggen dat een paard geen vos draagt, en dus EE is.
Zelfs bij friezen komen trouwens (heel sporadisch) vos veulens voor.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:43

Soxje schreef:
Alhoewel ik heel graag effen tinkers zie, 't liefst sabino, zou een vosbont veulen ook héél welkom zijn. Daar maak ik dus de meeste kans op met een vosbonte hengst. In ieder geval 25%. Bij een bruinbonte kan het alle kanten opgaan. Hmmmm, voer tot nadenken. Het blijft hoe dan ook een verrassing (behalve als ik bijv. Raven als papa kies, want dan komt er geheid een zwarte sabino uit.....toch?).

Nee hoor, kies je voor Raven dan heb je alsnog 25% kans op een (effen) vosveulen.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:51

Ik had al weer een post getypt maar heb hem bijtijds verwijderd omdat je hierboven al duidelijkheid geeft over die 25% kans op vos.
Toppie allemaal Supertje!

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:56

Oké, de vader van Silas is O'Malley, is hij nou bruin bont of vos bont?

Bont kan er niet uitkomen toch Supertje? Bij Maddox X Silas. Behalve als de sabino aftekeningen erg groot zijn?

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:43

O'Malley is driekleur, bruinbont dus.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:28

O'Malley is inderdaad bruinbont.
Bont kan er niet uitkomen nee, niet zoals een 'normale' bonte tinker.
Je zou wel een veulen kunnen krijgen wat bont lijkt doordat het erg veel wit heeft, maar dit zal er altijd anders uitzien dan tobiano-bont.
Het wit begint dan vanaf de buik i.p.v. vanaf de rug.
Zoiets:
Afbeelding
Afbeelding
Ook kun je nog een z.g.n. 'Blagdon' krijgen, wat je vaak ziet bij Clydesdales. Dit is een paard wat door invloed van sabino meer of minder stekelharig is.
Zoals deze 2 (heel extreem) :
Afbeelding
Afbeelding
Je zou zelfs een bijna of zelfs compleet wit paard kunnen krijgen.
Sabino kan dus echt heel veel verschillende dingen veroorzaken, maar deze zijn wel allemaal erg zeldzaam. De kans dat je een paard krijgt met 'normale' aftekeningen (zoals Maddox en Silas) is vele malen groter dan dat er zoiets extreems uit komt.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:14

Oeh dat zou wel heel bijzonder zijn! Maar ja, ik gok gewoon op een bruin merrieveulentje

Oké nog een vraag: Nuala X Offspring, daar kan toch alleen zwartbont of effen zwart uitkomen? En de kans op zwartbont is 75% en op effen is 25%.... óf vosbont/effen natuurlijk dat moet ook nog kunnen in principe toch?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:30

Er kan inderdaad ook vos(bont) uitkomen. Alleen bruin kan niet, omdat ze beiden geen agouti hebben.
Het is niet zo dat er 75% kans is op zwartbont of zwart effen, maar de kans op bont ongeacht de kleur is 75%.
Beide ouders zijn dan namelijk heterozygoot bont dus Tt.
En Tt x Tt geeft als mogelijkheden:
- TT (bont homozygoot)
- Tt (bont heterozygoot)
- tT (bont heterozygoot)
- tt (effen)
Verhouding bont - niet bont is dus 3:1 = 75% - 25%

Bij de kruising zwartbont x zwartbont heb je:
18,75% kans op zwart
56,25% kans op zwartbont
6,25% kans op vos
18,75% kans op vosbont

Kijk nog maar eens naar de schema's om de percentages te berekenen die ik een paar pagina's terug hebt geplaatst, dan zie je hoe je die percentages kunt berekenen. Als je dat door hebt, is het ook een stuk makkelijker om te begrijpen waar die kans op vos vandaan komt.

Shayla

Re: Kleurvererving

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:18

Leuk topic dit ! Snap alleen de helft er maar van , maar dat komt vanzelf.

Ga me nu wel afvragen wat er uit de combinatie Shayla x Chakotay gaat / kan komen
Laatst bijgewerkt door Shayla op 26-10-05 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:21

Een veulen, denk ik

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:24

Ja ?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 00:33

Shayla schreef:
Leuk topic dit ! Snap alleen de helft er maar van , maar dat komt vanzelf.

Ga me nu wel afvragen wat er uit de combinatie Shayla x Chakotay gaat / kan komen

Komt vanzelf goed, gewoon zelf gaan stoeien met die kleurcodes e.d..
Zelfs ik kan het Je hoeft echt geen wiskundige te zijn, sterker nog, ik ben hartstikke cijferblind....

Bruinbont x zwartbont=
9,375% kans op zwart
28,125% kans op zwartbont
9,375% kans op bruin
28,125% kans op bruinbont
6,25% kans op vos
18,75% kans op vosbont

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 00:38

Ga van de week gewoon even op het gemak ermee stoeien Heb het ooit gehad op school , maar dat was met muizen....maakt dat nog verschil ?

Maar voor over ik het nu begrijp kan er van alles uitkomen maar de grootste kans op een bruinbonte of een zwart bonte.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:38

Er komt een effen voskleurige tinker uit Shay x Chuck met minimaal wit

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:39

Denk het ook
Shay is toch al een raar paard dus dat kan dan ook wel

dazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:33

dus schimmel maal schimmel = schimmel?

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:07

Nee ,die ik rij is ook geen schimmel geworden.
moeder schimmel en vader schimmel en wat is het een Vos,dus dat zegt niks

dazzle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:13

dat is ook wel een grappige combinatie.. Je wist wel de ouders van allebei? ik ben benieuwd dan wat eruit komt.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:36

Dit is een oud topic, bovendien is er legio informatie te vinden over kleurverervring in het algemeen. Hier dus een slotje.