[TI] Hoe zit het met de ICS erkenning in Nederland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yarka

Re: Hoe zit het met de ICS erkenning in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 08:13

Ik ben ook bvenieuwd naar het stuk in de paardenkrant.

@ Heb je gemaild Jean

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 08:22

Ook ik heb je gemaild ik zou het echt wel willen lezen.

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 08:37

Jean ik heb je gemaild

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 08:50

IK heb het binnen gekregen maar kan het niet lezen,als ik het bestand opent dan zie je alleen maar rare tekens !
Dan toch maar een verslag,wie zin heeft .

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:00

heb je een word versie gestuurd, opnieuw nu eerste was pdf bestand

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:01

oke dankjewel !

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:01

Jean - kun je het artikel van de paardenkrant mij ook even toezenden?

nikitagogo@hotmail.com - alvast bedankt!

Puzzeltje schreef:
er is een wel degelijk een reden waarom het NTS destijds een moederstamboeklicentie kreeg terwijl er in Ierland al een ICS was. Het NTS neemt namelijk de 4 verschillende types van de Tinker op.

Nee, ook dat is niet zo puzzeltje, Ierland had verzuimd het stamboek van origine aan te melden in Brussel, of dat wel of niet verplicht was weet ik niet. Dus toen het NSvT een aanvraag deed bij het PVE, heeft het PVE navraag gedaan aan Brussel of er al een dergelijk stamboek bestond. Het antwoord was dus nee. Daarom is het fout gegaan en zijn er 2 moederstamboeken ontstaan, toen ICS Ierland uiteindelijk alsnog werd aangemeld in Brussel, bleken er dus 2 stamboeken te zijn voor ons zigeunerpaardje.

Verder heb ik begin 2004 onderzocht waarom het ICS en het NSvT geen samenwerking aan konden gaan. Heb regelmatig persoonlijk en telefonisch kontakt gehad met Wim en Marijke Heijkoop en telefonisch met Miranda Sauter. Het was om een aantal redenen niet mogelijk gebleken. Hierover zal ik niet verder uitwijden.

Verder heb ik 2 belangrijke punten waarom ik het oneens ben met de gang van zaken in het ICS.

1. Volgens de statuten van de ICS mogen er max. 3 gezinsleden uit 1 gezin zitting nemen in het dagelijkse bestuur.

2. Er is nooit aan de leden gevraagd welk bedrag Marijke mag declareren voor het maken van een paspport en het opnemen van een Irish Cob in het stamboek bij een thuiskeuring.

Alleen deze 2 genoemde punten al, met alle gevolgend van dien, veroorzaken bij mij veel onvrede en ik denk met mij vele anderen.

Als deze punten anders waren geweest, had het heel anders gelopen voor de hele ICS, ook in Ierland, daar ben ik echt heilig van overtuigd.

Hoe nu verder?

Misschien een aparte appendix bij het Tinkerstamboek voor onze cob? Dat heb ik immers al vaker voorgesteld aan het ICS/NSvT/PVE. Dan zijn we van al het gezeur af, want ik ben het echt meer dan spuugzat deze stamboekoorlog. Het Tinkerstamboek moet immers ook een vereniging worden van het PVE, daar zijn beiden druk mee bezig. Dus dan is dat verhaal ook opgelost dat het geen stichting meer is en er openheid van zaken gegeven moet worden.

Gewoon 1 stamboek voor ons allemaal, met goede onafhankelijke keurmeesters, daar hoop ik op in de toekomst!

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:25

Dit vond ik toen ik op google 'paardenkrant' invulde

Irish Cob Society verliest erkenning als stamboek
ZOETERMEER – De Nederlandse tak van de Irish Cob Society (ICS) is zijn erken-ning kwijtgeraakt. Dit omdat het Ierse moederstamboek zijn status heeft ver-loren. Volgens het PVE, dat namens de overheid de erkenningen van de stam-boeken bewaakt, is de ICS al eerder de wacht aangezegd en wilde het domweg de Nederlandse regels niet respecteren. Stamboeksecretaris Marijke Heijkoop ziet dat totaal anders. En nee, Irish Cobs zijn geen Tinkers. “Het komt niet uit de lucht vallen”, zegt Margo Vonk van het Productschap Vlees, Vee en Eieren (PVE) over het intrekken van de erkenning van de ICS. lees verder in De Paardenkrant

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:26

Jean schreef:
heb je een word versie gestuurd, opnieuw nu eerste was pdf bestand

Ik kan het niet openen omdat er waarschijnlijk een virus bij zit

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:30

Virus zit er niet bij hoor, anders had ik het op m'n werk niet eens binnen gekregen.
Zijn het misschien je outlook of outlook-express instellingen?

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:32

Msn heb ik

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:34

Hoe bedoel je dat precies, via msn verzonden of de mail(hotmail bv) van msn?

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:36

acrobat reader is misschien handig?

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:44

Ik heb het stuk net gelezen,die jean me heeft toegestuurd !

Het is een goed stuk en niemand kan zeggen dat de paardenkrant niet opjectief is !

Marijke bewering dat de nederlandse tinkerstamboek een heel ander type paard nastreeft is weer een prachtig staalte van marijke,
letterlijk(uit mijn hoofd geciteerd ) het nst streeft een bonte rijpaard na met ruime gangen !

Nou weet ik eindelijk na 3 jaar wat macho is ,een bont rijpaard met ruime gangen !

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:50

hahaha, jacky, ik vond hem geweldig in houten, maar absoluut geen bont rijpaard met ruime gangen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:58

ik moest vooral erg lachen om die laatste zin

verder hebben we dit jaar leuke keuringen gehad en is er geen wanklank gevallen

nee hoor, een motie van wantrouwen tijden de alv die alleen overleefd is door als bestuur met een zielig verhaal leden te bellen, het opstappen van 4 van de 7 bestuursleden... nee er is geen wanklank gevallen hoor...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:04

Jean, heb jij mijn mailtje nog gehad?

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:07

coydog schreef:
Hoe bedoel je dat precies, via msn verzonden of de mail(hotmail bv) van msn?

Ik heb hem van jean via de hotmail gekregen

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:08

nee flettie, sorry maar als jullie naar mijn mailadres mailen, kan ik het retourzenden met het artikel, jij ook supertje aub info@gipsy-spirit.nl

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:16

Ja dat is 'eindelijk' eens klare taal. Nu is het maar te hopen dat de ics leden zonder internet dit kunnen lezen.
Ze krokelt echt als een paling in een emmer snot (zo zeggen wij dat hier) niet te geloven gewoon al die uitvluchten.

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:31

Quinzy schreef:
Ja dat is 'eindelijk' eens klare taal. Nu is het maar te hopen dat de ics leden zonder internet dit kunnen lezen.
Ze krokelt echt als een paling in een emmer snot (zo zeggen wij dat hier) niet te geloven gewoon al die uitvluchten.

Ik ken de vrouw in kwestie niet maar dit is echt niet normaal meer...............

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:38

Ik zat even zonder internet, mocht het ook oplossen...
Tarmine, ik wil het ook wel proberen om het hiervandaan door te sturen, of lukt het al?

En wat Yarka zegt, acrobat reader misschien?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:18

Jeanette *kijkt lief* mag ik ook dat stukje?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:47

Als mensen haar nu nog geloven De paardenkrant liegt zeker ook?

De eerste paardenkenner die mijn Vasthi als " bont rijpaard met ruime gangen" ziet moet nog geboren worden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:10

Ik ben zo lief geweest om de paardenkrant direct een mailtje terug te sturen! Ben ook zo lieeeeeeeeef! Gna gna

Met grote voldoening heb ik het artikel in de paardenkrant gelezen, eindelijk staat daar waar wij al enige jaren voor strijden. Want zodra er ergens over de ICS gesproken wordt is dit altijd direct verbonden met de naam Marijke Heijkoop. Maar het ICS is zoveel meer dan deze persoon. Het ICS houdt voor ons de wens in van een stabiel stamboek dat goed geleidt wordt en waar iedereen zich thuis kan voelen. Helaas is dat op dit moment absoluut niet het geval! Als ik aan iemand anders vertel dat ik bij de ICS zit dan kijken ze me allemaal raar aan; dat ongeregelde zooitje? In het begin was iedereen trots op de ICS maar er zijn steeds meer mensen die er absoluut niet meer mee geasocieerd willen worden. Ook het PVE is er op dit moment goed klaar mee, maar als ons stamboek dan echt zo een goed lopend stamboek is, op welke gronden is de licentie dan ingetrokken? Op de laatste openbare vergadering was mevrouw Vonk ook aanwezig en sprak zij haar zorgen uit over de gang van zaken binnen het ICS, alle kritieken van het PVE werden door mevrouw Heijkoop met een beweging van haar arm weggewuifd. Maar zo werkt het niet, ook een stamboek heeft regels waar ze zich aan dienen te houden, en het PVE is heel lang TE coulant geweest! Ze hebben te lang alles door de vingers gezien, zo lang dat het stamboek nu opgeheven is. En de eisen van het PVE zullen, gezien het aantal stamboeken in Nederland, niet zo streng zijn. En als zelf daar niet aan voldaan kan worden, tsja dan is het een aflopende zaak.

Ook op de laatste openbare vergadering liet het PVE doorschemeren dat de maat wat hun betreft bijna vol was. In plaats van bezinning en herstructurering van het stamboek werd er gewoon op de oude voet verder gegaan met alle gevolgen van dien, namelijk het verliezen van de licentie en daarmee wordt veel mensen hun stamboek ontnomen. Want wat er vergeten wordt is dat dit geen stamboek van alleen het bestuur is, waar ze mee kunnen doen en laten wat ze willen, maar dat het een stamboek is van een heleboel leden die met hart en ziel voor hun paarden leven. Want er is 1 ding dat belangrijk is in dit alles, het is en blijft een hobby voor veel mensen, iets waar je buiten je werk en leven veel plezier aan kunt en wilt beleven. Ik heb het gevoel dat ons dat op deze manier gewoon ontnomen wordt op een hele akelige manier. Zoals een ander iemand laatst tegen me zei: waarom stop je dan niet mee? Nou om de doodsimpele reden dat het ICS ook MIJN stamboek is, niet alleen van een zekere familie, maar van ons allemaal! Ik en velen waarschijnlijk met mij, zijn het goed zat. Ik heb absoluut geen zin meer om mijn stamboek keer op keer te moeten verdedigen, want zeg nou zelf: wat valt er nog te verdedigen?