[TI] Sokloze Tinkers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: Sokloze Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:27

Dat van de manen kan ik begrijpen :=
Bij de friezen is sokken en manen ook heilig hoor.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:05

8nnemiek schreef:
:oo kimmie, nee toch?! Ik zou ook in tranen zijn! Stel je voor, jaren lang manen gekweekt en dan ineens alles eraf, ik zou er weken wakker van liggen :=

Ik snap dat ook niet dat mensen een tinker zouden kopen en dan alles eraf halen :n Als je het karakter alleen belangrijk vindt dan neem je dat tinkeruiterlijk toch gewoon voor lief?
Stel je voor dat iemand een St Bernhard hond koopt omdat ie zo lief is en vervolgens het dier scheert omdat ze die vacht lastig of lelijk vinden :') Dat doe je toch niet? Een ras heeft nu eenmaal bepaalde kenmerken en ik vind dat je die in ere moet houden.
En zijn toch zat andere leuke paarden met een geweldig karakter?

Verschil met een Sint Bernard is dat die zijn ondervacht nodig heeft en je die dus absoluut niet mag scheren. :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:42

Ik ben echt gevallen voor al het haar en dus op uiterlijk. Ik zou het er bij mijn eigen paard alleen maar afhalen als er een medische noodzaak was. Ik begrijp het heel goed dat er mensen zijn die het eraf halen, en ja ik vind het ook chic staan, daar ben ik dus dubbel in, maar inderdaad vind ik het toch een soort heiligschennis.

En ik begrijp het voorbeeld van de st Bernhard heel goed en als dat dan geen goed voorbeeld wordt gevonden, neem dan een andere parallel. Als je Fries koopt, maar zwart niet mooi vindt, ga je hem ook niet bruin verven toch?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:51

Nou een vos Fries vind ik anders mooier dan een zwarte :') en ook dat vergelijk slaat natuurlijk nergens op. Die sokken scheren is even veel werk als bij een KWPN'er als je een beetje fatsoenlijk materiaal koopt dus dat is echt een beredenering van niks. Alleen omdat een of andere pipo tig jaar terug bedacht heeft dat een KWPN'er nette voeten moet hebben mag het ineens wel. Wat een kul.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:04

8nnemiek schreef:
:oo kimmie, nee toch?! Ik zou ook in tranen zijn! Stel je voor, jaren lang manen gekweekt en dan ineens alles eraf, ik zou er weken wakker van liggen :=

nou,die manen waren niet echt enorm lang of een mega bos manen maar meer wat dunnig halflang zeg maar,,en dat werd coupe sport,erge was nog zijn hoofd denk ik,man o man,wat een haar!! een mega baard ( denk wel 30 cm ofzo) en nog erger een snor,ik die altijd elke haar teveel bij mijn paard al weg haalde wist niet wat ik zag,hahah

moet zeggen werd een heel mooi sportief glad koppie :D O:)

ik was helemaal trots erop hoe knap hij geworden was :j ,maar vooral die vriend,geloof dat ie een rol beroerte kreeg,vrees dat er láng ruzie is geweest tussen hem en zijn vriendin,die mij toestemming had gegeven op radicaal fatsoeneren.

later begreep ik dat ik echt een soort doodzonde begaan had,en geloof mij,áls dat peerd van mij was geweest had ie echt helemaal kaal gegaan... := :=

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:07

Mijn tinker kruising heeft een fjordenboog..
gewoon omdat ik dat veel stoerder vind staan :') :')

Zijn sokken heb ik 1 keer afgeschoren ivm mijt, maar die zijn inmiddels toch weer aangegroeid..

Maar ja hoe vaak ik wel niet te horen krijg dat ik een nep tinker heb.. Nahja prima
Tis toch geen echte 8-)

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:45

Bij de mijne toen ik haar net gekocht had haar sokken eraf gehaald omdat ik wilde weten hoe haar benen eronder eruit zagen.
Maar nooit meer.
Wat een afschuwelijk zicht was dat. Een dikke braadworst op spillebeentjes.
Afbeelding

Nu zijn ze weer lekker lang en dik.
Afbeelding

Haar knieholtes houdt ik kort vanwege de rasp, verder doe ik er bijna niets aan.

Kan ook niet snappen dat mensen een tinker nemen maar de sokken eraf halen.
Behalve voor een medische reden.
Maar dat is mijn mening. :o

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:53

@tinker_sally
Ik deel geheel je mening. Benen tonen juist smaller met de sokken vind ik bij mijn twenter tinker merrie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:56

tinker_sally schreef:
Bij de mijne toen ik haar net gekocht had haar sokken eraf gehaald omdat ik wilde weten hoe haar benen eronder eruit zagen.
Maar nooit meer.
Wat een afschuwelijk zicht was dat. Een dikke braadworst op spillebeentjes.
[ [url=m/GjUgD1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu zijn ze weer lekker lang en dik.
[ [url=m/uXIhCi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haar knieholtes houdt ik kort vanwege de rasp, verder doe ik er bijna niets aan.

Kan ook niet snappen dat mensen een tinker nemen maar de sokken eraf halen.
Behalve voor een medische reden.
Maar dat is mijn mening. :o

Zulke spillebeentjes vind ik je merrie niet hebben hoor! Vind het er mooi in verhouding uit zien. Als je merrie er echt uit zag als een dikke braadworst werd het misschien tijd haar figuur iets te trainen :)).

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:27

In het echt was het echt geen zicht.
Gelukkig waren ze binnen een half jaar weer terug gegroeid :D

En ik weet dat ik heel makkelijk praten heb, want behalve haar knieholtes heeft ze nooit mok.
Tot 2x nu last van mijten gehad maar dat was met frontline op te lossen.
Als ik lees hoeveel sommige tinkertjes tobben met hun beentjes :(:)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:32

Chay_Flame schreef:
meganx schreef:
Ik kan er echt niet bij,waarom jullie dan een tinker aanschaffen als de sokken jullie ding niet zijn _O-
Hier doe ik met de smid gewoon panty's over de sokken aan, 1.2 hup klaar haha!
Hoe meer behang hoe liever!
Het komt echt vreemd over, zo een knappe bonte tinker zonder sokken en korte manen ...
Ach ik zal wel een van die zijn ,die het zonde vindt :o

Ik vind het ook ronduit belachelijk eerlijk gezegd. Neem dan gewoon een lekker simpel bont rijpaard :x Ook daar zitten paarden tussen die best braaf zijn. En ook lang niet alle tinkers hebben die koele karakters dus wat dat betreft.

Tja een braaf/goed/leuk paard dat goed bij iemand past heeft nou eenmaal geen kleur of ras, kom je een brave tinker tegen waarmee het klikt en waarmee je verder kan maar vind je sokken en lange manen niks dan knip je die toch af? Ik vind het echt puur een eigen keuze en eigen voorkeuren.
Ik vind het persoonlijk niet het mooiste om sokloze tinkers te hebben maar ieder zijn eigen keuze en uiteraard met mok of mijt is het gewoon het fijnst om dat onder controle te houden zonder sokken.

Edit: even wat aangepast voor de duidelijkheid.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 06:51

Nies_ schreef:
Nou een vos Fries vind ik anders mooier dan een zwarte :')

+1 :D

Mijn Gelderse ruin heeft met name in de winter bijna sokken. Veel meer haar aan de benen dan zijn moeder. Veel langer ook. Ik heb 2 scheermachines een grote en een kleine.... }>

Gelukkig mag ik dat doen blijkbaar want het is een KWPNer......

Kijk dat er mensen zijn die een Tinker met sokken mooier vinden. Helemaal prima. Het is ook een raskenmerk. Ik snap echt wel dat je juist om die rede een Tinker kiest.

Maar om het nou belachelijk te vinden dat een ander wel kortwiekt??? Joh waar maak je je druk om.
Het paard heeft er geen last van. En er zijn buiten de normale verzorgingsplichten geen extra voorwaarden om een Tinker te houden(Gij zult niet zonder medische noodzaak sokken scheren)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 07:33

ik vind een tinker met behang prachtig voor mijn fotocamera, mooi gewassen en schone sokken. in gebruik voor de lessen top
karakter.. maar die sokken hangen 90 % van de tijd als modderslierten om die benen.. zwaar ook.. dan is het sierlijke van sokken er wel af.. neem daar mijten / mok enz bij mee en voor mij zou het persoonlijk een ellende zijn.. ik waardeer dus beide opties wel maar vanuit een ander oogpunt bekeken

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:25

Hier ook een sokloze tinker. Tijdje geleden fotoshoot gehad en daarna de sokken eraf en de mane. 50 cm korter.
Voor:
Afbeelding

En paar weken terug:
Afbeelding

Manen zijn alweer flink aan t groeien en de sokken mogen ook weer aangroeien.
Had ze eraf gehaald ivm mok/mijten/jeuk.
T gaat nu zo goed dat ik ze weer wil laten groeien, alleen de kootholte scheer ik nog bij.
Maar nu de sokken ongeveer 2-3 cm lang zijn, is t pas echt lelijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:05

Wat een schitterend paard heb je, waanzinnig zijn behang en manen! Ik ben blij dat je het weer laat groeien. In je dressuurproef vind ik hem ook keurig en zeker chic, maar ik weet nu weer waarom ik een tinker met lang haar wil, er zijn al zo ontzettend veel rassen met keurig nette strakke benen en daarin zijn tinkers nu zo onderscheidend, je hebt echt iets anders en iets bijzonders met een sokkenpaard.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:47

Wat een leuke reactie :)

Ja al dat haar is veel onderhoud, maar ik heb ook geen zin om haar elke week de benen te moeten scheren om t mooi te houden. :o

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:12

In hoeveel tijd denk je dat het weer over de hoeven hangt?

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:39

@tinker-Sally, heel eerlijk gezegd vind ik je tinker met sokken nogal slonzig uitzien. I.p.v. wit zijn ze vuilbruin en piekerig. Zonder ziet echt verzorgder uit.

Waarmee ik niet wil zeggen dat een tinker niet heel mooi kan uitzien met sokken! Maar dan moeten ze wel fatsoenlijk verzorgd worden.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:41

estja schreef:
@tinker-Sally, heel eerlijk gezegd vind ik je tinker met sokken nogal slonzig uitzien. I.p.v. wit zijn ze vuilbruin en piekerig. Zonder ziet echt verzorgder uit.

Waarmee ik niet wil zeggen dat een tinker niet heel mooi kan uitzien met sokken! Maar dan moeten ze wel fatsoenlijk verzorgd worden.

Denk dat heel veel Tinkers er zo uit zien als ze van de wei af komen. :+

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 17:15

Bruin/geel is de normale kleur bij de meeste denk ik zo.
Elke dag wassen is niet te doen en niet gezond.

Monique1963: Hoop dat ze snel doorgroeien, want nu ziet t niet uit. Maar daar moeten we maar door heen. Denk toch wel een paar maanden

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 17:34

Ik ben een beetje half sok half niet-sok met mijn tinker, ik houd de sokken kort tot boven de kootholtes en ook over de hoeven knip ik ze weg zodat ze minder nat zijn. Ik vind het zelf niet mooi, vooral omdat ze hele mooie dikke sokken heeft, maar zo is de mok precies onder controle te houden. Gelukkig hoef ik ze wegens mok niet helemaal weg te knippen, dat lijkt me echt verschrikkelijk. Mijn meisje loopt er dus zo bij:
Afbeelding

Het resultaat verschilt ook per keer dat ik knip, soms knip ik een stuk weg en dan heb ik daar echt wel spijt van :Y) Gelukkig moet ik ze elke 2-3 weken knippen, dus dan valt de schade mee, je zou denken dat ik na een paar jaar wel handig in zou zijn, maar daar heb ik dus echt geen talent voor :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 17:34

Ik snap nooit waarom een paard er verzorgd uit moet zien eigenlijk, het is geen modeaccessoire.. :+ Als je nu naar een keuring of wedstrijd ofzo gaat, tuurlijk, maar een paard moet toch paard kunnen zijn? Ben blij dat al die tinkers zo geel zijn want dat betekent dat ze allemaal lekker veel buiten komen :D

Waaw furyke, wat een behang! Prachtig!

Grainey, heb je nooit geprobeerd om de mok van binnenuit te behandelen? Zelfs bij mijn belg die vergevorderde cpl heeft hoef ik de sokken niet kort te houden als ik het voerbeleid streng handhaaf, dat kan echt enorm veel verschil brengen!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 17:40

Als sokken-lover kan ik niet wachten tot die van Sjaak weer fatsoenlijk zijn aangegroeid... maar elke tinker is mooi- met of zonder sokkies!

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 17:54

Ik sta helemaal verbaasd dat er onder die dikke pakken haar zulke knappe sportpaardjes kunnen zitten na een flinke toiletteerbeurt! Mocht er ooit een harig paard op mijn pad komen dan vormen lange manen, sokken en baarden dus opeens toch geen probleem meer, eraf met die handel, inderdaad zo'n strakke sportcoupe <3 Thanks bokt voor deze nieuwe inzichten :=

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:09

Shalimar schreef:
Ik sta helemaal verbaasd dat er onder die dikke pakken haar zulke knappe sportpaardjes kunnen zitten na een flinke toiletteerbeurt! Mocht er ooit een harig paard op mijn pad komen dan vormen lange manen, sokken en baarden dus opeens toch geen probleem meer, eraf met die handel, inderdaad zo'n strakke sportcoupe <3 Thanks bokt voor deze nieuwe inzichten :=

Oh, God- wat hebben we veroorzaakt :+ (grapje!!!)