[TI] [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Re: [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:25

Lekker slapen!

Heeft inderdaad een heerlijke bos maar velen hier ook Boris van Kaat heeft ook een prachtige bos manen :j :D

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 23:30

Welkom nieuwelingen!!!
Prachtig tuig <3

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:36

Hee leuk drie nieuwe tinkies, welkom! Jane inderdaad wat een verschil, en wat een verhaal van jou en je Storm. Morgane, spannend om te volgen wat je gaat vinden!

Lor super dat je tuig past en ja het staat hem zeker goed, lachen dat hij het zo cool oppakt.

Chimello hele beslissing! Is het dan zo dat een cremello áltijd een cream veulen geeft (is dat een dominant gen?) en een palomino maar 50%, of alleen samen met een bepaalde kleur merrie?
Ik ben me op bokt ook aan het inlezen hoe het zit met al die kleurtjes, alleen sommige interessante topics met veel goede uitleg zijn al ouder en dan doen de foto's het niet meer. Die net als voorbeeld dienen voor een ingewikkelde uitleg :?
Van Mello heb je dan toch een prachtig 'ongelukje' gefokt :)
En wbt witte gezichtjes, ik zag in een ander topic een wel hele mooie van Leonoor! Maar dat was geen merrie.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:43

Ow zie net dat Cas heterozygoot palo is

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:44

Ha allemaal,

Mag ik me dan ook melden, zie het topic vaak voorbij komen. Lijkt me leuk om mee te schrijven.
Ik ben Deborah, 31 jaar en woon in heiloo N-h
Ik heb twee tinkermerries.. Tinkerbell en Tinka's Sterre.. Moeder en dochter.

Buiten mijn eigen tinkers heb ik helemaal niet zoveel ervaring met andere tinkers en vind het erg leuk om zo alle verhalen te horen. En wauw wat zijn er super mooie tinkers..

Chimello, wat een overweging. Het lijkt me idd lastig om afscheid te nemen. Maar wat een mooie dieren (heb in je profiel gespiekt :D )

Slaap lekker allemaal

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:45

Palomino (valk) is 1x gen voor verdunning. Dus 50/50 kans dat die een verdunning meegeeft. Cremello (en perlino) is dubbele verdunning, dus geeft het altijd mee.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:55

Ha dank je! Is hier nu een topic van aan te raden waar het allemaal instaat? Ik lees nu overal losse hapjes. En soms zeggen mensen het eerst niet goed, dan moet je ff doorlezen tot iemand anders het verbetert (iemand die Supertje heet legt het vaak erg duidelijk uit).
Ik heb wel de volgende site gevonden die erg leerzaam is: http://www.loculus.nl/paarden/haarkleur/inleiding.php
Maar ook aardig pittig -:)

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:59

Hee welkom Deborah! Wat ziet je Tinkerbell er nog goed uit. Super lieve uitstraling. En Sterre lijkt een sjieke merrie :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:03

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:05

Ff stipje. Ik lees nog altijd mee maar ben niet zo actief meer met posten op bokt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:11

Leonoor schreef:
Palomino (valk) is 1x gen voor verdunning. Dus 50/50 kans dat die een verdunning meegeeft. Cremello (en perlino) is dubbele verdunning, dus geeft het altijd mee.

Dan wel op nog op een vos is palo/cremello en een brugne valk/perlino en een zwarte smokey Black/smokey cream.

Smokey Black is niet (amper) zichtbaar.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:12

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:15

Wauw gave Jack Lor!!

Wat Leonoor zegt is klopt :D
Een cremello is vos + vos + cream + cream. Hij heeft er twee van beide en geeft er dus altijd een mee van wat hij dubbel draagt. Dus een vos en een cream gen. Het ligt inderdaad aan de merrie wat er echter uit kan komen want een vos kan alleen vos gen dragen en een zwart of bruin paard kan ook een vos gen dragen. Dat is zeg maar de basis kleur van een paard. Vos (e) of zwart (E). Een zwarte kan dus EE of Ee zijn maar een vos moet altijd ee zijn. Om bruin te worden komt er nog agouti (A) bij. Een zwart gekleurd paard kan nooit agouti dragen want dan is hij bruin. Agouti tast alleen zwart aan dus op een vos zie je agouti niet maar een vos kan het wel dragen.

Dat in rekening genomen kan de moeder dus een vos zijn waar agouti niet belangrijk is, dan wordt het 100% een palomino omdat er geen zwart gen aanwezig is. Als de merrie zwart is maar een vos gen draagt (Ee) is er nog een kans op vos of zwart. Dus palomino (ee + cream) of smokey black (Ee + cream). Als de merrie homozygoot zwart (EE) is wordt het 100% een smokey black. Als de merrie bruin is (Ee/EE + Aa/AA) wordt het of smokey black of buckskin.

Als de vader agouti draagt is er dus weer minder kans dat het veulen smokey black wordt. Maar ja kortom er zijn maar 3 kleur opties uit een dubbel cream en dat zijn smokey black, buckskin of palomino. En als een ouder dubbel agouti draagt zal smokey black afvallen. Als een ouder geen vos draagt zal palomino afvallen. Als geen van beide ouders agouti draagt zal er geen buckskin zijn.

Cheyenne is zwart en rood. Bones is momenteel getest voor agouti en voor de zekerheid ook rood en zwart. Zijn nog aan het wachten nu daarop. Hij is uit twee buckskin ouders dus grote kans op een agouti gen. Dus in mijn geval is er nog kans op alle drie kleuren. Deze keer hoop ik op een buckskin!

Ik was aan het denken misschien een pagina te maken met uitleg over kleuren voor zover ik zelf weet, maar ik weet niet of dat een beetje betweterig overkomt ofzo (wat ik totaal niet bedoel als ik het uitleg!)... Ben gewoon heel erg enthusiast als het op kleuren aan komt en ik leer altijd bij als ik dingen opzoek en als ik het zelf probeer uit te leggen dan weet ik pas of ik het zelf ook echt snap :+. Op bokt lopen een paar interessante kleurtopics die heel boeiend zijn om te volgen als je interesse hebt in de werking van kleuren trouwens :)

Welkom Deborah! Dankjewel! Wat een leuke dames heb je zelf ook :D

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:18

Dank je wel..tinkerbell is echt geweldig, super lief is ze, vooral met kleine kinderen. Maar toch lijkt het wel hoe ouwer hoe gekker, ze krijgt wat streken en ik moet er steeds zo om lachen.
Sterre is idd wat luxer, ze zwaart nu steeds wat meer uit, maar zal geen grove tinker worden. Soms vragen mensen wel eens of ze een kruising is. Ze mist helaas ook wat beharing, wel lange manen maar niet zo vol, en weinig sok.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:19

Dat is idd waar Lotte! :)* Die heb ik aan het begin gelezen (en wss niet tot in finesses begrepen :?) en toen ben ik in allerlei losse topics geraakt (door vragen op Google te typen, dan krijg je heel veel bokt) en ben me steeds meer gericht gaan afvragen. Dus nu maar weer eens vooraan beginnen en proberen het ook te onthouden. Tnx voor de tip!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:19

Ach mensen die banketstaaf doen over grais moet je lekker laten praten :D

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:25

O ik ben weer traag. (er is geen schildpad smiley)
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg!
Chimello ik zou het zeker interessant vinden en niét betweterig als je zo'n pagina zou maken. Ik ga het zéker lezen. Ook leuk als je daar dan vragen kan stellen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:30

Chim@Zou je het niet met een mod kunnen afspreken dat er een slotje op het topic komt met info en daarnaast een pagina met info die bokkers kunnen aanvullen. Zo krijgen wij een hele duidelijke pagina over de kleuren hier bij het tink gedeelte :).

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:38

Ik had intussen uit de bokt-kennis geleerd dat mijn merrie (zweetvos) ee is. Beide ouders zijn zwart dus die moeten beide Ee zijn. Ouders kunnen beide geen agouti hebben dus mijn merrie is dan aa. Maar hoe zit het met die lichte manen? Heb gevonden dan flaxen recessief is dus van beide ouders moet worden overgedragen. Dus beide ouders zouden een flaxen gen moeten dragen - je ziet het alleen niet omdat ze zwart zijn.
Of is het helemaal geen flaxen gen maar komen de lichte manen van het sabino gen? Want dat is ze wel volgens mij. En de manen zijn ook niet allemaal echt wit, meer een soort crème en er zitten ook voskleurige haren tussen.
En dan ben ik ongeveer op het punt beland waar ik alles door elkaar ga halen.
Dat het géén palomino heet wat ze is, weet ik intussen wel (snap de benodigde verdunning hiervoor). Ook al zijn er zat berichten op bokt waar mensen volhouden dat hun haflinger een palomino is :)

Hee Lor goed idee die twee pagina's. Idd om vervuiling met dit soort palo-haf beweringen te voorkomen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:40

Ah ik wilde het gewoon op mijn website/een gratis site ofzo zetten als een losse pagina in het nederlands. Mag wel gewoon aangevuld worden want ik weet ook absoluut niet alles (maar leer graag bij). Ik dacht dan tinkers te zoeken met kleurtjes en hun paarden als kleur voorbeelden te gebruiken. Er zijn al wat Engelse pagina's maar ze zijn al jaren niet geupdate of het staat er super onduidelijk en niet iedereen kan Engels. Gaat wel tijd in zitten dus het zal wel enige tijd duren voor ik zoiets af heb :') (+ ik ben heel lui)

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:43

En het bontgen is weer een apart gen los van de kleuren?

Ik denk ook niet dat het betweterig is. Het is juist leuk om vragen te stellen aan iemand die enthousiast is om te vertellen/uit te leggen

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:49

Ik ga slapen maar flaxen toont niet op zwart dus beide ouders kunnen het gedragen hebben. Is een beetje als het agouti gen niet toont op rood omdat het alleen zwart aanpakt zeg maar maar flaxen werkt dus weer niet op zwart. En jouw paard lijkt toch niet op een haflinger! :')

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 01:00

Eens met Deborah. Chimello slaap er lekker een nachtje over (en droom van je pagina, waarom niet op bokt? Juist leuk!)
:z

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 01:03

deb_tink schreef:
En het bontgen is weer een apart gen los van de kleuren?

Ik denk ook niet dat het betweterig is. Het is juist leuk om vragen te stellen aan iemand die enthousiast is om te vertellen/uit te leggen

Jeps, bontgen is weer helemaal apart van de kleur. Feitelijk is bont een aftekening over de basiskleur heen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 01:56

Ik ben echt blij dat ik geen biologie meer heb en me ook niet echt interesseer voor de kleuren en hoe ze overgedragen worden... het klinkt namelijk allemaal best ingewikkeld, dominant en recessief enzo ken ik nog wel maar dan met al die kleuren..? :o?