[TI] Een tinker kan NIKS !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Re: Een tinker kan NIKS !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:41

Onder de indruk van de leasetinker van Locorette! Wat een práchtig paard! Zag ik hem ook niet ergens staan bij rijmaatjes o.i.d.? Vond ik hem ook zo mooi! Doe mij er zo één als het kan! (voorlopig te platte portemonnee :P)

Ik heb bij een stageplek een Tinker mogen inrijden, superleuk beestje! Was mooi getekend, niet zo heel zwaar gebouwd, niet groot, ik denk rond de 1.40, maar echt erg fijn om mee te rijden! Pakte alles zo snel op! Basisdingetjes dan, ik ben maar een recreatieruiter :p

Vroeger zelf een haflinger gehad, ook heel leuk! Ik hou wel van robuuste paardjes!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:35

Ik merk soms dat er minderwaardig wordt gedaan over mijn paard. Omdat het een heerlijke smeerkees is en hij op zijn gemakje loopt. Maar als ze zien en merken wat wij en mijn kinderen er allemaal mee kunnen zijn ze stront jaloers, wat dat kan met "normale " paarden echt niet! Maar met mijn superknollie dus wel ! Z' on heerlijk betrouwbaar dier <3
Afbeelding

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 17:38

bertine37 schreef:
Ik merk soms dat er minderwaardig wordt gedaan over mijn paard. Omdat het een heerlijke smeerkees is en hij op zijn gemakje loopt. Maar als ze zien en merken wat wij en mijn kinderen er allemaal mee kunnen zijn ze stront jaloers, wat dat kan met "normale " paarden echt niet! Maar met mijn superknollie dus wel ! Z' on heerlijk betrouwbaar dier <3

Wat een leuke foto! Gaaf zeg :j :D

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:47

Ik vind tinkers prachtige paarden. Ze zijn heel veelzijdig. Het is alleen jammer dat je met wat zwaardere rassen op (ik denk voornamelijk op) dressuur wedstrijden toch wel benadeelt wordt. De meeste jury leden hier in de omgeving zijn zo van "O, daar heb je er weer zo een". Heel jammer wat het zijn leuke paarden...

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:51

Eerlijk? Als ik reacties krijg, krijg ik alleen maar complimenten dat het zo'n mooi paard is.
Nooit iets negatiefs eigenlijk :)

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 17:57

Nessa schreef:
Eerlijk? Als ik reacties krijg, krijg ik alleen maar complimenten dat het zo'n mooi paard is.
Nooit iets negatiefs eigenlijk :)

Fijn zeg! :) Ik trek me er ook niks van aan hoor. Er zijn idd ook mensen die leuke dingen zeggen :))

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:58

Ik heb nog nooit negatieve reacties gehad op mijn tinker.
Alleen maar complimentjes dat hij zo apart is. Vooral in de winter, als hij een snor heeft word ik heel wat opgehouden tijdens een buitenrit door mensen die hem even willen bewonderen.

Wel is hij al meerdere keren "uitgescholden" voor een belg.
Zefs iemand die zelf op een belg zat dacht dat het een belg was :(:) :')

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:01

Arlette1991 schreef:
Alleen maar complimentjes dat hij zo apart is. Vooral in de winter, als hij een snor heeft word ik heel wat opgehouden tijdens een buitenrit door mensen die hem even willen bewonderen.

Of jij hebt een hele rare tinker of die vrouw moet haar eigen paard nog eens goed bekijken. Nog nooit van gehoord of gezien dat die twee rassen op elkaar lijken :P .

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:16

Arlette1991 schreef:

Volgens mij zijn er heel veel mensen die bij de naam Tinker standaard aan een zwart-wit gevlekt koepaard denken. De jouwe heeft een wat aparter kleurtje dus dat kan natuurlijk noooooooit een Tinker zijn :D Ik merk het hier ook hoor, mijn stalhouder wist dat ik met een Tinker zou komen, hij zag alleen niet aankomen dat het een bruinbonte was en geen zwartbonte dus daar stond hij wel even van te kijken :+

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:36

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:14

Ja, de vooroordelen over "Tinker-types" vieren geregeld hoogtij, je kunt er maar beter om lachen, doen ze ook om "ons" met onze Tinkers, toch.
Zijn er overigens ook genoeg die naast hun Tinker ook een KWPN-er bezitten en die in de dressuur en spring uitbrengen OOK IN COMPETITIE (WEDSTRIJD) verband (en dan bedoel ik niet alleen onderlinge wedstrijdjes) mensen die ze als tweederangs of zelfs derderangs beschouwen lijden aan een geval van kortzichtigheid Is zeker niet zo dat ieder die een KWPN-er met enig succes uitbrengt, de Tinker minacht, het komt echter wel vrij vaak voor.
Had je vroeger ook met Friezen. Was vroeger toch ook "helemaal niks" en "karrepaarden"?

Nu lopen die tegenwoordig ook flink mee in de dressuur.
Dat je je er niet mee in de zogenoemde dressuur-topkaders rijdt is natuurlijk duidelijk: de bouw is er niet zo bepaald naar en de paardmatige bewegingsmogelijkheden derhalve beperkt, maar laten wel wel zijn: hoeveel van die vele competitie gerichte KWPN-ruiters rijden zich zelfs maar in de richting van de de sub-top?

Je moet gewoon met je paard samen doen wat je leuk vindt, en wat je paard leuk vindt en aankan.

Dat hoeft wat mij betreft niet in "kadertjes" afgebakend te worden. Je merkt vanzelf wel wat je met je Tinker (of kruising Tinker zoals de mijne) aankan: de ene Tink springt graag, de volgende totaal niet.
De ene houdt van buitenritten-met-uitdagingen (TREC, hobbymatige Endurance) de volgende vindt alles te spannend, om er zelfs maar een buitenrit mee te kunnen maken.

Maar ditzelde geldt voor KWPN-ers en sportpaarden.

Zo relatief, jammer dat de meeste mensen ontzettende moeite hebben met relativeren, maar liever alles in hokjes stoppen of er simpele labeltjes op willen plakken.

In de omgang met levende wezens: in dit geval paarden, maar dit geldt ook voor ook honden, is dat het slechtste uitgangspunt dat je kunt aannemen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:03

Ik hoor eigenlijk ook alleen maar positieve reacties.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:05

Met mijn oude pony kreeg ik ook vaak dat soort reacties, hij was een tinker x fries.... maar hij kon juist heel veel! hahaha hij sprong met gemak over 1.20 heen :Y)

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:59

als je in tussen tijd nog niet overtuigd ben dat tinkers niet in de sport thuis horen, kijk dan eens op mijn site. daarop staan zo´n 40 tinkers die actief zijn in de sport.

www.mytinkermorrigan.nl

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:23

wij hebben sinds anderhalf jaar een tinker. Wat een heerlijk ras. En wat een karakter. Vaak krijg je het misverstand omdat ze lomper ogen dat ze ook gevoelsmatig lomp zijn. Niets is minder waar... Kwiny is de spiegel van mijn dochter. Als zij zich niet lekker voelt is dat duidelijke te merken aan een dwarse Kwiny. En net als ieder paard heeft Kwiny haar voorkeuren met wat ze leuk vind. Maar voorlopig doet ze alles. Dressuur, springen, buitenritten, strandritten. En dat wil niet zeggen dat ze met alles even rustig is maar wel te vertrouwen. Al met al, mega blij met onze "koe-Winy".

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:13

Ach, mijn Bonte Jaopie (de Tink x Fries) doet het gewoon voor zijn doen (!) vreselijk leuk dressuurmatig, ik rijd er gewoon mee tussen de dressuurders-in-opleiding, en heb al diverse malen mogen aanhoren dat ik daar "verder" mee moet gaan, de sport in, dat betekent dus het wedstrijden circuit afgaan rijden.

Ik twijfel er niet aan dat B.J. dit kan (hierin mee kan) en wellicht ook nog leuk zou kunnen gaan vinden... alleen IK vind daar niets aan, die regeltjes en humbug er om heen dat ligt me gewoon niet, dan zou ik er een andere ruiter op moeten zetten die het beste er uit rijdt.
En dan?
Er zullen in de competitiesport altijd beter gebouwde, beter daarop specifiek toegesneden KWPN-gefokte paarden zijn dan net mijn kruising die het er voor zo'n kruising zo leuk afbrengt. Waarom zou ik het mijn paard ook willen aandoen?

Ik word niet heel blij van die competitie-mentaliteit en de kennelijk bijbehorende "rijstijl" die daar schering en inslag is. Dat de werkelijk kennis van hoe een paard te rijden er ook vaak aan ontbreekt blijkt wel uit de opmerking van een dressuuramazone (die wel wedstrijden rijdt) en die mij en B.J. wel eens zag rijden: Ja, dat zou niks voor mij zijn, he, dapper hoor, zoveel gewicht in je handen he als ze zich zo sterk maken.

Ik heb nooit gewicht in mijn handen, ja het gewicht van de teugel uiteraard, dat zag ik bij haar (met slof e.d.) toch geregeld iets anders gaan. Toen wist ik meteen hoe DAT paard dan gereden werd, en was enigzins teleurgesteld dat op "gezicht" van het type paard dat ik dan onder m'n reet heb, blijkbaar meteen de aanname werd gedaan dat -ie wel zwaar in de hand zou zijn.
Gebrek aan kennis en inzicht dus, hetgeen ik anders zou hebben ingeschat bij een L-ruiter op een voor dressuur veel beter geschikt paard als het mijne.

Het zijn simpelweg vooroordelen, en de daarbij behorende kortzichtigheden.