[TI] verorgster van 90 kg.. graag advies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:53

DeMolenhoek schreef:
Ik heb een jaar lang 2 keer per week op mijn eigen tinker gereden en woog 95 kilo. Die was 1.45 en cob, maar een heel lichte cob :) Of het voor haar niet fijn was? Geen idee, ze had altijd enorm veel zin om te werken :P En de enigste die op haar mocht rijden was ik, al de rest pleurde ze eraf :) Nu, regelmatig stond ze een keer een week stil etc. Heb haar nooit blessure's weten hebben en ze had een mooi getrainde rug. Helaas is ze overleden aan kanker op 4.5 jarige leeftijd...

Foto:

http://www.freewebs.com/wolfy007/Kira/bokt5.jpg

Wat ik met deze foto wil duidelijk maken is dat mijn zadel duidelijk te klein is voor mij. Een groter zadel kon al niet i.v.m haar rug. Nu, thuis reed ik met een western zadel. Niet 1, 2, 3 foto's van, waar ik wel perfect inpaste en die niet te lang was voor haar rug. Je ziet ook dat ik eigenlijk wat te groot was en ook te zwaar.

Noem het egoïstisch, doe wat je wilt, was mijn eigen keuze.

Met zo'n instelling op een jong paard stappen, vind ik idd een egoistische keuze.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:55

Waarom bespreek je dit niet ff lekker met haar?
Vind het echt gigantisch respectloos om hier uitgebreid een vrouw dr gewicht gaan zitten bespreken en sommige opmerkingen :? Ik ben door omstandigheden een paar jaar geleden ook zo zwaar geweest en als ik dit toen had gelezen over mezelf weet ik niet wat ik had gedaan.. :n
Petje af hoor TS :n Er zijn hier onder de zoekfunctie genoeg berichten over dit onderwerp te vinden, volgens mij doe je het erom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:58

Leonoor schreef:
Heb een periode ook 90+ gewogen (eerlijk is eerlijk, ik was wel zwanger) en reed toen ook gewoon. Ook op mijn graimerrie van 1.45 die ik toen had. En op mijn hengst van 1.65 die ik nog steeds heb. Beiden hebben daar nooit problemen mee gehad.

Het gaat niet om het gewicht, maar om de wijze van rijden. Iemand die 50 kilo weegt maar geen fatsoenlijke zit heeft, kan meer schade aanrichten dan iemand van 100 kilo die goed zit en dito rijdt.

En dan de tegenhanger:
Iemand die 100 kilo weegt maar geen fatsoenlijke zit heeft, kan meer schade aanrichten dan iemand van 50 kilo die goed zit en dito rijdt.

Poosje81

Re: verorgster van 90 kg.. graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:00

Goh... die had ik zelf nog niet bedacht!! 8)7

Er wordt in het topic al meerdere malen aangegeven dat de rijwijze is die sluitend moet zijn in de beslissing van TS. Maar om vervolgens te blijven muggeziften over een kilo meer of minder, dat is niet nodig. En dat gebeurt nu wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:02

sophiatinker schreef:
er zijn mensen die zwaarder zijn op een tinker rijden

ik weeg zelf rond de 87 kilo en ben 1.73m en ik rijd op een tinker van 1.42m. ik ben wel degelijk fit en heb best zwaar werk, waar veel conditie wordt gevraagd. toch blijf ik op de 85 kilo zitten. ik kan gerust zeggen dat ik een conditie heb.

Dus omdat er mensen zijn die met een gewicht van nog zwaarder dan 90 kilo op een paard gaan zitten, maakt het goed?

Ik kan me niet voorstellen dat jouw lijf fit is en dat bedoel ik niet vervelend, maar dat geloof ik gewoon niet. Ik vind dat voor een paardje van 1.42 ook veel te zwaar.
Misschien dat conditie voor jouw anders is dan voor mij zeker.

Korstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:07

@ Mindim iemand die zwaarder is kan wel degelijk fit zijn. Maar dat gaat erg offtopic.

Ik vind het overigens getuigen van weinig respect om deze situatie zo plomverloren op het internet te bespreken. Wel eens bij stil gestaan dat deze dame ook op Bokt kan zitten en zichzelf wellicht hierin kan herkennen? Wat mij betreft had je het dak op gekund met je paard erbij.
Dit is gewoon niet netjes!

Om even terug te komen op het verhaal. Het zou prima kunnen, als ze netjes kan sturen zie ik er geen problemen in.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:13

Ik heb ooit een bijrijdster gehad , groot en Flink !!
geen probleem ben zelf ook niet klein . 173 met ruim 76 kg .
Maar mijn bijrijdster zat tegen de 90 mijn merrie was toen net 4 , bijrijdster bleek niet zo te kunnen rijden als ze zelf beweerde , helaas .. Plof en bonk op de rug ....
Heb haar toen netjes gezegd dat ik mn paard niet beschikbaar wilde stellen aan een ruiter die nog moest leren zitten ...
Kreeg de halve pensionstal over me heen , want ik had dat niet mogen zeggen ...
Maar had zij al voldoende controle en balans in haar lijf gehad en mijn paard niet gehinderd had , had ze gewoon kunnen blijven rijden ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:14

Leonoor schreef:

Er wordt in het topic al meerdere malen aangegeven dat de rijwijze is die sluitend moet zijn in de beslissing van TS. Maar om vervolgens te blijven muggeziften over een kilo meer of minder, dat is niet nodig. En dat gebeurt nu wel.

Dat is toch je hoofd in het zand steken? Maar goed, ik begrijp het, zoals ik het nu lees, komen hier de meeste reacties van 'zwaardere' ruiters, die zichzelf met een aardig overgewicht toch in shape vinden. Ik vind het je eigen straat schoonvegen, er daar mag schijnbaar niets over gezegd worden.
Overgewicht neemt steeds verder toe en af en toe kritisch kijken, is helemaal niet erg. Ik vind het absurd dat alles maar moet kunnen als je te zwaar bent. Dat er maar een groter zadel wordt gekocht als de kont er niet meer in past, ipv wat aan de omvang van het achterste te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:21

Tja, zo makkelijk is het niet altijd om wat aan je gewicht te doen. Ik ken mensen die heel hard werken om af te vallen maar waarbij het niet gebeurt.

Aan de andere kant heb ik zelf flink overgewicht gehad en ik had voor mezelf besloten dat ik zolang ik boven de 100 woog (mijn top is 125 geweest) ik niet op een paard zou stappen. Met een kilo of 105 uiteindelijk overgehaald om eens een buitenritje op een IJslander te doen. Beestje had er voor zover ik merken kon geen last van terwijl ik toch al 4 jaar niet gereden had.

Ik besloot om onder de 90 weer eens rustig uit te kijken naar een paard om op te rijden of een manege met in mijn achterhoofd dat ik met mijn 1.80m dan redelijk in proportie zou zijn en er ook mannen zijn die paardrijden.

Inmiddels weeg ik rond de 80 en vind ik dat ik wel weer echt met goed fatsoen op een paard kan stappen.

Men zou mij overigens nooit 80 schatten, dat deden ze namelijk al toen ik nog 110 woog. :+

Ik denk dat het belangrijk is om eerlijk te blijven naar het paard. Als je niet af kan vallen dan moet je dus iets anders verzinnen om met je paard te ondernemen. Mennen bijvoorbeeld.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:31

Elma_ schreef:
Vind het echt gigantisch respectloos om hier uitgebreid een vrouw dr gewicht gaan zitten bespreken en sommige opmerkingen :? Ik ben door omstandigheden een paar jaar geleden ook zo zwaar geweest en als ik dit toen had gelezen over mezelf weet ik niet wat ik had gedaan.. :n
Petje af hoor TS :n Er zijn hier onder de zoekfunctie genoeg berichten over dit onderwerp te vinden, volgens mij doe je het erom.

Ik snap de TS wel, die vraagt zich gewoon af of 90 kilo niet te zwaar voor haar paardje is. Daar is toch niks mis mee? Dat het topic vervolgens een discussie wordt, tja denk niet dat dat de insteek van TS was.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:32

Sorry, maar met 105 kilo op een IJslander? Die beestjes zijn sterk ja, maar ook niet groot. Ik kan niet goed begrijpen waarom je dat zou doen. Maar dat is mijn idee.

Ik vind het sowieso lastig te begrijpen dat mensen die een stuk zwaarder zijn 90+ nog op het paard stappen en dan nog kunnen beweren dat het dier er geen last van heeft. Ik zie het hier op stal ook steeds gebeuren. Aan de ene kant gun ik die mensen echt het plezier van het rijden wel, maar de welzijn van het dier staat echt bovenaan.

Ik kreeg een paar maanden geleden ook een bijrijdster op bezoek. Ze was echt flink (ik schat 80+) en heb haar dan ook niet op mijn pony gelaten (flinke NRPS'er van 1.56, 6 jaar). Voelde wel even banketstaaf, maar ik wilde het mijn pony niet aandoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:42

Eigenaresse had me overtuigd dat het kon :)

Ik weet niet of je de rest van mijn post ook gelezen hebt?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:48

Mwah Mindim, dat ik overgewicht heb is een feit, maar ken de meeste mensen die hier reageren ook en die hebben echt niet allemaal overgewicht. Dus dat vind ik een 'flauwe' opmerking. Tuurlijk moet je kritisch kijken... maar denk dat ook niemand dat met je oneens is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:59

grrr schreef:
Mwah Mindim, dat ik overgewicht heb is een feit, maar ken de meeste mensen die hier reageren ook en die hebben echt niet allemaal overgewicht. Dus dat vind ik een 'flauwe' opmerking. Tuurlijk moet je kritisch kijken... maar denk dat ook niemand dat met je oneens is.

Er zijn toch al aardig wat die lengte en gewicht hebben neergetypt en die vallen wel onder de categorie zwaardere ruiters hoor.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:09

Mindim schreef:
Leonoor schreef:

Dat is toch je hoofd in het zand steken? Maar goed, ik begrijp het, zoals ik het nu lees, komen hier de meeste reacties van 'zwaardere' ruiters, die zichzelf met een aardig overgewicht toch in shape vinden. Ik vind het je eigen straat schoonvegen, er daar mag schijnbaar niets over gezegd worden.
Overgewicht neemt steeds verder toe en af en toe kritisch kijken, is helemaal niet erg. Ik vind het absurd dat alles maar moet kunnen als je te zwaar bent. Dat er maar een groter zadel wordt gekocht als de kont er niet meer in past, ipv wat aan de omvang van het achterste te doen.

Ik heb zelf ook overgewicht en vind echt dat 90 kilo toch heel veel is... Ik ben 1.61 en weeg 72 kilo. Dit is al ongeveer 10 kilo overgewicht. Ik kan prima fietsen, fiets op een behoorlijk tempo, hardlopen ben ik mee bezig (aan het opbouwen, had allemaal blessures waardoor ik heb 3 kwartjaar niet heb kunnen doen) en ik ben nu zelf al bang dat ik een paard in de weg kan gaan zitten... Gelukkig valt het bij mij wel redelijk mee, het vet is redelijk verdeeld over mijn lichaam, maar als ik 90 kilo zou wegen.. :x Van me nooitniet dat ik op een paard stap, wat voor ras ook. Niet alleen omdat ik het paard in de weg zit, maar ook omdat ik mezelf drastisch in de weg zit...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:10

Er is bij de potentiele bijrijdster toch glad niet bekend hoe lang ze is? Als zij 1.85 lang is, is 90 kilo echt geen schrikbarend gewicht :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:12

Leonoor schreef:
Er is bij de potentiele bijrijdster toch glad niet bekend hoe lang ze is? Als zij 1.85 lang is, is 90 kilo echt geen schrikbarend gewicht :n

Indd, in dat geval niet, maar wat nou als ze 1.65 is? ;) dan is het wel een schrikbarend gewicht

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:14

Diesel_09 schreef:
zipfu schreef:
Ik Ben zelf helaas ook flinker en heb een hafje van 1.48, als je maar weet waar je mee bezig bent en netjes kan rijden is het geen probleem, en misschien valt ze wel lekker af met 2x in de week extra sporten op jou paardje!!! Wel even goed opletten dat het zadel lekker ligt.

Ja ze moet ook 20 min heen en terug op de fiets dus misschien raakt ze nog 5 kilo kwijt ... :+

als ik deze reactie van jou zou lezen als eventuele toekomstige verzorgster was ik gauw klaar met jou geweest..
lekker respectvol :n

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:18

Ik heb zelf 90 kg gewogen (en ben rond de 1.79m), en heb zelf mijn eigen tinker daarom een tijdje niet gereden. Ik heb een grai merrie van ong 1.53m. Ik merkte aan haar dat ze het rijden niet prettig vond. Ik ben aan het lijnen geslagen en ben nu 8kg kwijt (gaat nog meer af). Ik merk wel aan mijn tink dat ze dat prettiger vind om te dragen, en ik rij dan ook weer wat vaker. Ik denk dat 90kg dan wel te zwaar kan zijn, maar dat ligt er ook wel aan hoe je paard erop reageert. Je hebt wel een vanner die wat steviger gebouwd is dan mijn grai.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:23

Leonoor schreef:

Maar de kans dat iemand in een 17 inch zadel zal kunnen passen is wel klein denk ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:25

Elma_ schreef:

Ze bespreekt dit ook met haar, had je in het begin al kunnen lezen ;) dus zo respectloos is het niet, de ts kan er toch niets aan doen dat hier een volledige gewichts discussie ontstaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:26

lifaya schreef:
Ik heb zelf ook overgewicht en vind echt dat 90 kilo toch heel veel is... Ik ben 1.61 en weeg 72 kilo. Dit is al ongeveer 10 kilo overgewicht. Ik kan prima fietsen, fiets op een behoorlijk tempo, hardlopen ben ik mee bezig (aan het opbouwen, had allemaal blessures waardoor ik heb 3 kwartjaar niet heb kunnen doen) en ik ben nu zelf al bang dat ik een paard in de weg kan gaan zitten... Gelukkig valt het bij mij wel redelijk mee, het vet is redelijk verdeeld over mijn lichaam, maar als ik 90 kilo zou wegen.. :x Van me nooitniet dat ik op een paard stap, wat voor ras ook. Niet alleen omdat ik het paard in de weg zit, maar ook omdat ik mezelf drastisch in de weg zit...

90 kilo is met jou lengte natuurlijk ook echt een dramatisch overgewicht. Met mijn lengte is het wel overgewicht maar geen zwaar overgewicht. Ik kon toen ik 90 woog mijn lijf prima gebruiken en bewegen.

lisziej16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:34

ik vind het wel leuk dat er hier zo over uiteindelijk mij gesproken word, en ik de verschillende meningen kan lezen, ik vind het heel goed van de eigenaresse van diesel, om informatie te gaan innen voordat ik haar zou ontmoeten,

Ik heb zelf het beste met paarden voor, en als er niet op gereden zou kunnen worden, zou ik het jammer vinden, maar kan het ook makkelijk accepteren. en zoals ze al zei: misschien wel longeren erbij. Ik ben al een boel afgevallen, want ik woog meer! en dat terwijl ik 1.70 cm ben, dus nie zo heel lang. en er zal als ik wel zou rijden/uitmesten/longeren nog meer afgaan, ook omdat ik heen en weer in totaal 20 km fiets.

Dat was ook mijn eerste vraag aan haar of haar paard het wel zou redden, ik weet dat ik goed kan rijden, en ik hem met mijn rijstijl niet in de weg zou zitten. er werd op de manege waar ik reed gevraagd of ik wedstrijden wilden rijden, maar omdat ik toen zelf het niet financieel kon behapstukken, en ik de lessen van 1 uur per keer te saai vond, ben ik er toen mee gestopt. dat vonden ze erg jammer. ik rijd wel op texel, buiten ritten, strand ritten, en ben daar nog nooit weggestuurd!

Ook heb ik gewoon altijd gesprongen met paarden, ze zetten mij altijd op tinkers op de manege, en ik reed ook een redelijk kleine fjord! (omdat hij alleen naar mij luisterde, en elke keer ging draaien in alle hoeken van de bak) misschien is iemand bekend met ruitersportcentrum purmerend, wat toen is opgeheven. Zou trouwens wel willen weten waar de paardjes heen zijn gegaan..

Ik weet denk ik wel zeker dat het voor het paard persoonlijk geen belasting zou zijn, alleen moet er wel een goed zadel onder me kont zitten, en ik mag mezelf gelukkig prijzen met een kleine kont! ivm zadels, Maar dat zullen we morgen bekijken, en dan zal ze het wel laten weten, wat het word. bij mij lijkt het vaker ook meer, dat komt omdat ik smal gebouwd ben, ik ben niet zo een grote echt zeg maar stevige, die zware botten of breder gebouwd is. zoals je dat bij sommige meiden wel ziet.

Ik ga alleen op een paard zitten, als ook zeker de eigenaresse zeker weet dat het geen belasting zal zijn.. dus paarden liefhebbers! don't worry;)

Ik las het! en moest er gewoon ffies op reageren! haha, en het stelt mij ook wel gerust, sommige berichtjes dan he! haha. en zou het ook wel fijn vinden als er gewoon op mij ook gereageerd word.

en heb nu al zin om alleen al morgen ffies te kijken! wil weer met paarden in aanraking komen!

gr ,
Laatst bijgewerkt door lisziej16 op 24-03-12 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:37

Wat fijn dat jij hier zelf ook even reageert!

Ik hoop voor jullie allebei dat het klikt morgen :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:38

Leuk om ook van jou te horen lisziej16!

Zelf heb ik ook gewogen wat jij nu weegt en ik ben net zo groot, en toen ik dat gewicht had schatten de meeste mensen mij op 75 kg. Dus ik vind het geen dramatisch overgewicht in de zin van dat je dan jezelf altijd in de weg moet zitten ofzo, ik denk dat je prima je lijf kunt gebruiken met dat gewicht en die lengte. Diesel kan het iig houden daar twijfel ik geen seconde aan. Het zadel daar moeten jullie zelf maar even naar kijken, want Ingrid is natuurlijk wel erg slank dus als het zadel op haar aangepast is heb je kans dat jij er minder fijn in zit.

Heel veel plezier als verzorgster hopelijk als alles klikt en past :)