[TI] tinker Blaze weer leverproblemen + de shet ook HELP!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:29

setteke schreef:
Ariebren schreef:
Ik had het al eerder aangegeven.
(En schiet mij niet dood.)

Ga nu eens een normaal goed hooi geven, drie maal daags.
Schepje goede brok erbij voor de aanvulling van vitamientjes en mineralen.

En stop met die holistische experts.
Een keer een lever biotopsie laten doen, duur grapje, en dan aan de hand van die uitslag een behandeling krijgen van een echte dierenarts.
Beschimmeld hooi voeren met gisten, die alcohol maken ?
JKK is een stapel gif, en ook weinig JKK in de jeugd, geeft lever beschadigingen die op oudere leeftijd dodelijk kunnen worden.
Coniferen, ik snap nog steeds niet dat mensen dat in de buurt van paarden hebben.
[url]Landbouw gif, zijn groeiversnellers en kanker verwekkend.[/url]
De lever vangt die landbouw giffen op en ???
Leverbot is momenteel een zeldzame kwaal bij runderen en schapen.
De echte veeboeren houden dat goed bij. Dus paarden lopen op dat gebied heel weing risico.

En soms krijg ik wel eens het idee dat mensen te veel denken dat een dier een kwaaltje heeft.
Dat noemen we spiegelen.
Ik voel me rot, het dier voelt zich ook slecht.

(En schiet mij niet dood, mede Bokkers)

Wat een onzin, echt niet elk landbouwgif is een groeiversneller. Over 1 kam scheren.

Dat weet ik ook wel, maar de lever is de zeef in het lichaam die giffen en aanverwante producten opvangt en soms zelfs stapelt.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 19:57

heb net weer contact gehad met arts van kliniek in roosendaal en ga nu nog even geen leverbiopt doen

bij een leverbiopt neem je cellen af en die worden in het lab bekeken en aan de hand van die cellen kun je zien in hoeverre de lever beschadigd is .....
je kunt dan alsnog niet zien of die schade komt door JKK of een schimmel of dergelijke
dus dan krijgt de dierenats de uitslag de lever is zo en zo veel beschadigd en moet dan alsnog zelf gaan puzzelen en 1 en 1 = 2 optellen door alle factoren en bloedwaardes bij elkaar op te tellen en tot een waarschijnlijke conclusie te komen

dus wat schiet je dan op met een biopt om dan alleen te weten in hoeverre de lever beschadigd is???
dat ie beschadigd is lijkt mij ook wel duidelijk met deze waardes.....

dan ga je dus je paard de stress van de reis naar de kliniek en de behandelingen aan doen ...je gaat er een verdoving in mikken die de lever en de nieren ook weer moeten zien te verwerken en je gaat een naald in de lever steken .....
en dan nog weet je niet de precize oorzaak , dus ook nog steeds niet de juiste behandeling??????

het is veel belangrijker dat je uitpuzzelt WAAR het door komt en HOE je dit gaat oplossen ... was de arts ook met me eens

tegen leverbot zouden we zowiezo standaard kunnen gaan behandelen om die uit te kunnen sluiten
tegen schimmel is er geen middel ...dat moet de lever toch zelf zien op te lossen
en de tijd moest gaan uitwijzen OF de lever zichzelf gaat regenereren

arts stelde voor ...behandelen tegen leverbot ..... eventuele schimmel oorzaak verwijderen ( is gebeurt , hooi is weggebracht) ...zo eiwitarm mogelijk voeren om de lever te ontzien zodat hij kan gaan herstellen
over een aantal weken weer bloedwaardes bepalen en als de GGT dan niet wil dalen , dan desnoods wel een biopt om dan verder te gaan zoeken naar wat er aan de hand is

lever gaat zowiezo door mij ondersteund worden met levercompositum , dat heeft de vorige keer toch ook de waardes helpen dalen

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 20:01

ariebren je scheert wel vaak over 1 kam ...leverbot zeldzaam omdat goede veeboeren dat goed bijhouden??

ja maar niet iedereen houd dat dus goed bij he .....

ik weet zeker dat op de vorige stal waar blaze heeft gestaan en waar de schapen deden voor en na grazen dat daar dus echt niet op gelet en aan gedacht werd ( weet ik nu achteraf)
zelfde geldt voor op de andere plekken waar schapen in de buurt hebben gelopen ....
en nu staan verderop bij een oud mannetje in de zomer slacht koeien en kalveren voor de leuk en die zie ik dat ook echt niet doen( zoals ik hem wel meer niet zie doen ;) )

dus ik zeg niet dat ze nu leverbot hebben , maar gezien de klachten en de kansen daarop in het verleden .....zeg dan nooit nooit

en hoorde net mijn eigen veearts ook een geval van leverbot hier op het eiland aanhalen.....

en je hoort enleest er steeds meer over ....dus hoe zeldzaam is het dan!!!!!

KootMiraDrum

Re: tinker Blaze weer leverproblemen + de shet ook HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:04

Qua voeding zat je dus toch al goed, daar hoef je na het overleg met Roosendaal dus weinig tot niets aan te veranderen.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 20:08

zou duits kruidenhooi veel eiwitten en suikers bevatten ...want dat is misschien binnenkort wel weer verkrijgbaar hier ca 40 km vandaan

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 20:09

over voer konden ze me in roosendaalniet veel vertellen zei hij eerlijk

maar wiesencobs 9,5 % eiwit is toch redelijk veilig? en suikers zitten daar niet veel in toch?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:12

Nee, daar zitten niet veel suikers in. Maar het is gras geweest, dus totaal fructaanvrij lukt toch niet.

Bio-Ron schrijft op zijn website dit over Duits Kruidenhooi: "Er blijken, ook bij het kruidenhooi, nogal behoorlijke verschillen in te zitten qua inhoudstoffen. Qua minerale en metale sporenelementenvoorziening zit dit hooi vrijwel altijd ruim boven ons Nederlandse hooi, waardoor een evt. hoger suikergehalte weer minder belastend wordt.
We moeten dus niet alleen kijken naar het absolute suiker gehalte maar ook waar de suiker in verpakt is, hoe makkelijk ze opneembaar is!
Ons advies is uw hooi (in grotere partijen) te laten analyseren zodat u weet wat u voert en evt. bij kunt sturen voor problemen zich bij de dieren openbaren."
http://www.bio-ron.com/producten/diervo ... nhooi.html

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 20:17

maar een beetje zal niet zo veel kwaad kunnen als de levers straks weer in waarde zijn gedaalt ...
misschien dan 2/3 deel graszaad en 1/3 deel duits

nadeel is dat paarden graszaadhooi boven al het andere hooi verkiezen ...ze vinden het gewoon hartstikke lekker
terwijl ik toen het duits kruidenhooi prachtig spul vond en heerlijk vond ruiken ...maar ze aten het met lange tanden

en het is maar 3 kwartier rijden enkele reis om te halen , dus valt te overzien

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 20:20

probleem is alleen dat het in de winter daar niet meer verkrijgbaar is , dan is alles op ..heb er toevallig 2 weken geleden nog voor gebeld ... hij had helemaal geen hooi meer ...geen graszad , geen weide , geen duits ....groot probleem hier in de regio
en ik heb geen opslagcapaciteit ...maximaal 24 kleine balen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:26

Firma Stouten, zit toevallig vlak in de buurt bij jouw, heeft nog zat hooi, graszaad, voordroog, enz
Je kan daar ook afhalen.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 22:42

weet ik
daar ben ik wel eens geweest ...het hooi was te goor om aan te zien

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:48

zuzu schreef:
weet ik
daar ben ik wel eens geweest ...het hooi was te goor om aan te zien

Ik heb daar geen problemen gehad.
Mijn paardjes leven al meer dan een jaar lang op Stouten voordroog.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:26

oke nieuwe theorie ..... ja de molen bovenin het koppie draait overuren :D

de afgelopen 4 jaar krijgen blaze en billy graszaadhooi ....gaat al die tijd perfect ...waarom....

1 jaar stal den bommel ....graszaadhooi + zomer en winter grazen
2 jaar halve hectare wei nieuwe tonge ......graszaadhooi + zomer en winter elke dag ca 8 uur op de wei

september 2010 verhuist naar eigen wei .....winter 2010 graszaadhooi + ca 1200m2 gras in de winter afgrazen
voorjaar en zomer ....graszaadhooi + 1200m2 gras afgrazen

maar toen kwam einde van de zomer , dus gras was op en heb ik dus waarschijnlijk de fout gemaakt door het voerbeleid van 4 jaar lang aan te houden omdat dat altijd had gewerkt........

maar nu zijn de mannen vanaf begin oktober de paddock opgegaan en sporadisch gras erbij gehad en dus alleen graszaadhooi en een vitaminen /mineralen supplement
toen zag ik half december dat blaze ca 50 kg zo stiekem aan was afgevallen en viel mij op dat de weinige bespiering die hij al had , helemaal was verdwenen

toen heb ik half december rijker hooi gehaald ( en ben begonnen met de suikervrije bietenpulp)....ben begonnen met half om half en binnen 2 weken kregen ze dik 18 kg rijker hooi te eten ...... in de weken die volgden zag je duidelijk verschil in opname ( ik weeg alles en hou alles bij...)
19 kg - 18 kg - 17 kg - 16 kg - 15 kg per dag

zo zou je dus inderdaad kunnen concluderen dat het lichaam zowiezo vanaf de zomer tekorten heeft gehad ....niet voldoende uit het graszaadhooi kon halen ( aan eiwitten????)en dus de reserves ( vet en spieren????) ging aanspreken
toen kreeg het lichaam rijker hooi ...en zag ik de paarden ( en zeker blaze de tinker) weer lekker voller worden ....en zag je in de loop der weken dat het lichaam zei goh lekker ik ben de tekorten weer aan het aanvullen , dus ik heb langzaamaan minder rijk hooi nodig ....dus zag je in de loop der weken dat ze eerst 19 kg hooi per dag eten en in de laatste week iets van 14 /15 kg hooi per dag aten ..... omdat het lichaam daarmee voldoende voedingsstoffen binnen kreeg ( n aanvulling van een aantal weken dik 18 kg rijker hooi eten)?????????

kun je dan ook zeggen doordat ze altijd arm , dus suiker en eiwitarm gevoerd werden en als het lichaam , dus de lever dan ineens 19 kg rijker hooi gaat verwerken er dus ineens heel veel meer eiwitten en suikers door de lever moeten , dat dat dan de lever compleet op tilt heeft doen slaan???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

hoe denken jullie hierover????????????????????????????

en als ik dan nu nog een tijdje graszaadhooi blijf voeren om de lever weer even helemaal te ontzien van eiwitten en suikers en als ik daarbij het lichaam ga ontgiften en dus de lever ontlast wordt en tijd krijgt om te regenereren ....als dan na een tijdje de bloedwaardes weer gedaald zijn .....dat ik dan voozichtig aan rijker hooi ga toevoegen en op een gegeven moment half graszaadhooi en half duits of weidehooi ga voeren ....dat ik dan in alle voedingsbehoeften ga voorzien ......maar niet TE veel eiwitten en suikers erin gooi ....wat dus waarschijnlijk met enkel en alleen weidehooi dus wel gebeurt????????????????????????

doordat blaze eerder leverproblemen heeft gehad en je dan niet teveel eiwitten en suikers moet voeren ....ben ik daar misschien iets TE ver mee gegaan????????
maar het is ook zo moeilijk om de balans te vinden tussen TE veel suiers en eiwitten en TE weinig suikers en eiwitten ......
ik handel naa eer en geweten en lees me uitzonderlijk goed in , maar dat wil nog niet zeggen dat je verstand van voer hebt en het juiste handelt......

nu heb ik dus weer heel grof graszaadhooi ,daar zijn de mannen enorm blij mee, want ze zijn er dol op ....maar er gaat nu gerust 17/18 kg naar binnen ........ en dan staan ze nog bij de hooinetten voor meer te vragen......
dus nu valt het kwartje dan wel ....dat toen ik rijker hooi voerde en ik 's ochtends kwam de netten nog een eind vol zaten en nu ik nu ' s ochtends kom alle netten helemaal leeg zijn

maar de vraag is dan waar is de lever van op tilt geslagen ......

* te weinig voedingsstoffen in de herfst ervoor?????
* te veel voedingsstoffen ( zekers eiwitten en suikers) in december en januari van het rijker hooi????
* leverbot?????
* (toxische) schimmels in het hooi???????
* of iets heel anders????????

GGT waarde kan zeggen een invloed van buitenaf op de lever ....zie bovenstaande lijst ....maar kan ookm zeggen afwijkingen aan de galgangen .......

en ga ik ooit een echt duidelijk vaststaande oorzaak vinden van dit probleem of zijn het meerdere factoren bij elkaar die het veroorzaakt hebben??????????????????

lastig :? :? :? :? :?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:35

Ik denk dat hij idd te veel heeft binnengekregen.
Ik moet zeggen dat ik altijd constateer dat mijn paarden in de winter afvallen, ze zetten op het vetbemeste koeiengras nogal aan, en ik ben juist blij als het grasseizoen is afgelopen.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:38

daarbij komt nog dat de artsen die ik gesproken heb , me er ook niet echt een antwoord op kunnen geven en zeggen 'goh je lijkt er wel meer over gelezen te hebben als ik hahaha
leverproblemen zijn nou eenmaal een heel lastig iets , waarvan vaak niet echt een duidelijke oorzaak te vinden is
daarbij zijn er ook niet echt testen of onderzoeken of iets dergelijks waar je nu in dit stadium ook heel erg veel wijzer van kan worden

dus lijkt het er op neer te komen dat ik in eerste instanite weer net als 4 jaar geleden mijn eigen gevoel zal moeten volgen ( maar dat gevoel vliegt ook van hot naar her :D )

en dat ik even moet afwachten wat er uit de mestballen naar voren komt die naar laarakker zijn gestuurd en of ik daar een indicatie van de oorzaak mee krijg en er dus iets meer een bepaalde richting mee op kan gaan denken .....

want zoals het er nu voor staat , zijn er dus nog steeds meerdere oorzaken mogelijk of combinaties van oorzaken

heel erg vaag dus allemaal

maar door heel erg veel te zoeken en leze op internet en door er veel over te discusieren ...wordt het plaatje gelukkkig wel almaar duidelijker en ik heb hier in het forum ook her en der wel wat dingen gehoord waar ik wat mee kan

heb gisteren ook 2 flessen cavalor hepato liqid besteld ....zijn bepaalde aminozuren die de lever ( en nieren en darmen) gaat helepen bij de werking , helpen bij ontgifting en helpen bij het regenereren
dus dat zulle warschijnlijk de aminizuren zijn waar de arts in roosendaal het over had , maar me niet bij kon helpen....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:39

Ik vind het wel vaker echt dramatisch hoe weinig de veeartsen / klinieken weten over voeding :o
Helaas lopen ze al snel vast met dergelijke cases, zonde.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:42

KMD maar dan blijft het zo moeilijk oordelen wat te doen .... als gezegd wordt dat graszaadhooi ontoereikend is en weidehooi te rijk .....of zou die combinatie van beidehooien dan veilig zijn?

het is zo moeilijk omdat je nooit zeker weet waar je goed aan doet .... net zoals je nooit weet als je hooi haalt wat ervan buiten goed uitziet , dat er dan toch schimmel in kan zitten?

van al die factoren wordt je behoorlijk onzeker ...en durf ik straks niks meer te geven of juist niks meer te laten ???????????????????

snowdon ...j bent inderdaa aan jezelf over geleverd in dit soort situaties ...net als 4 jaar geleden en dan verdiep je je tot in de treure erin ....denkt dat je juist handelt en dan nog gaat het mis .....maar niemand kan je dan wel vertelen hoe ht dan wel pecies te doen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:43

paarden horen in de winter iets in te teren op een 'speklaag' die ze zomers hebben opgebouwd.
Vooral de tinkers,friezen,shets,fjorden,hafjes....dat soort.
Volgens mij geef je ze veel teveel....en ik begrijp nu wat Ariebren bedoelt...
De lever kan ook vervetten door teveel eten.En hooi is ook eten...

zijn ze te dik op het moment?

Ik zou ze toch ook voor leverbot behandelen voor de zekerheid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:44

snowdon schreef:
Ik vind het wel vaker echt dramatisch hoe weinig de veeartsen / klinieken weten over voeding :o
Helaas lopen ze al snel vast met dergelijke cases, zonde.

meestal doet teveel meer schade aanrichten dan iets te weinig ;)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:45

teveel gras voeren zal hier in ieder geval nooit meer een optie zijn ...want momenteel heb ik maar een weide ter grot van een rijbak en volgend jaar een halve rijbak gras erbij .....

gras was zowiezo toch niet echt goed voor blaze en billy ....blaze wordt al dik als hij ernaar kijkt ...net als billy , maarbilly zwelt op als een ballon en loopt dan de hele dag als een gek te winden

dus over gras hoef ik mijn hoofd niet meer te breken ..... dat word nu dan het hooi als moeilijkheid om uit te zoeken

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:48

ze zijn absoluut niet te dik momenteel ....schoft , ruggegraat , schouders ...alle botten zijn overduidelijk voelbaar ( te weinig bespiering) ...vetlaagje op de ribben , maar ribben net nog voelbaar

dus graszaadhooi alleen is fout!

weidehooi alleen is fout!

dus zou je zeggen dat je met fifty fifty ged moet gaan zitten

of duits kruidenhooi veilig ?? ik las wel weer ergens dat onderzoeken hadden bewezen dat juist daarin veel schimmels voorkomen ....
zo weet je nooit wat veilig is om te voeren..
ook bij de fouragehandels kun je troep kopen ..zonder dat je het ziet aan het hooi.....

en ik hoef niet perse onbeperkt te voeren ....maar 7,5 kg hooi voor tinker en shet zoals ariebren zegt gaat er bij mij ook effe helemaal niet in ......
tuurlijk tegen de 20 kg hooi aan is teveel dan van rijk hooi ....van graszaadhooi snap ik dat dan omdat er te weinig inzit ......

maar ik wil wel dat mijn paarden toch redelijk verdeeld over de hele dag wat te peuzelen hebben uit de netten ....zeker als ze 24 uur op de paddock staan ....tegen de verveling
Laatst bijgewerkt door zuzu op 21-02-12 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:50

zuzu schreef:
KMD maar dan blijft het zo moeilijk oordelen wat te doen .... als gezegd wordt dat graszaadhooi ontoereikend is en weidehooi te rijk .....of zou die combinatie van beidehooien dan veilig zijn?
het is zo moeilijk omdat je nooit zeker weet waar je goed aan doet .... net zoals je nooit weet als je hooi haalt wat ervan buiten goed uitziet , dat er dan toch schimmel in kan zitten?

Combi van beiden zou idd een idee kunnen zijn. Ik denk dat dat bij een drogingsproces vrijwel altijd er bij komt kijken, schimmelvorming, ik denk dat dat een heel gevoelig proces is, en dat luchtvochtigheid (en regen, duh) daar een grote rol bij spelen.
Mijn zeer hoefbevangengevoelige Fjordenvent gaat momenteel ZO goed dat hij zelfs 2x per week een klein emmertje junikuil erbij aan kan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:51

iedergeval kun je beginnen met niet meer 19 kilo hooi per dag te voeren....
Maar gewoon kleine porties normaal hooi.(als je daar tenminste voor in de gelegenheid bent)
Mijn paard heeft ernstig IR en cushing,maar krijgt normaal hooi....omdat de zaadjes die er in zitten veel goede voedingsstoffen bevatten.
Maar hij krijgt erg weinig,iedere drie uur een plukje.
Verder krijgen ze bij mij aan voer alleen maar vezels,oer wat ik zelf meng....een fastfood.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:52

zuzu schreef:
...vetlaagje op de ribben , maar ribben net nog voelbaar

Dat is wel zoals het hoort...

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:56

meerder keren voeren op een dag is absoluut geen optie voor mij ....de wil is er wel ...maar de rest niet

ze staan 3,5 km van huis en ik ben chronisch ziek ....ik ga in de ochtend meestal tussen 10 en 1 ernaar toe en in de avond rond 5 uur
meer kan ik ze niet bieden helaas