[TI] Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:33

Ik zie dus dat het gros van de reacties het heeft over 3 tot 4 jaar oud.
Mooie leeftijd om de paardjes aan het werk te zetten.
Beetje voorwerk als ze eind twee jaar zijn kan totaal geen kwaad.
De geschiedenis heeft bewezen dat dat kan.

Gelukkig brengen de top ruiters in Nederland zulke jonge paarden ook niet uit op de grote western shows en andere evenementen.
Zij werken het jonge spul op en gaan pas showen als het paard het aan kan.
De kreet van vroeger, we maken je paard in drie maanden wedstrijd klaar is al lang achterhaald.
Drie jaar werken, daar kan ik inkomen, dus paardje is 6 jaar oud en kan dan presteren.

Stephannie7

Re: Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:16

CP is wel bewezen in de groei schijven van je paard :)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:26

Citaat:
En dat is vaak het probleem met het houden van paarden; veel mensen hebben paarden om er gebruik van te maken

Citaat:
Waar blijkt dat uit dat een paard het LEUK vindt om te doen?

Uhm, ik ben bang dat IEDEREEN paarden heeft om er gebruik van te maken. Ik ook, en jij ook! Gedomesticeerde paarden bestaan omdat wij ze willen houden, omdat wij ze mooi vinden, of nuttig, of leuk om op te rijden. Je paard tot zijn 6e in de wei laten staan is net zo goed gebruiken als er vanaf zijn 4e op gaan zitten. Paardlief zou niet eens geboren zijn als wij het geen leuke hobby vonden. /3 En je kunt net zo min "aantonen" dat een paard het LEUK vind om achter het draad te staan. Een paard ervaart de wereld niet zoals wij, dus of hij/zij uberhaupt iets leuk vind is de vraag. Ik vind het scheef om te stellen dat iemand die een paard jong beleert dat dier "gebruikt", en iemand die een fokmerrie heeft, of tot zijn 6e in het land laat lopen zou dat dan niet doen?

Citaat:
Citaat:
en als je een paard gaat beleren die onder de 4 jaar is (en dan vind ik 4 jaar eigenlijk nog te jong) dan ben je niet bezig in het belang van het paard, of je er nou 1x in de week op gaat zitten of mee gaat mennen of je doet dit 4x in de week, te jong is te jong en je bent dan alleen bezig met je eigen belang/plezier ten koste van het paard

En hier ben ik het dus echt niet mee eens. Wie heeft dit verzonnen? Aangetoond? Is dit een feit? Nee, jou mening. Net als dat het een anders mening kan wezen het wél eerder te doen. En dit is in jou ogen alleen maar foutfoutfout en dan denk je niet aan je paard

Ben het eens met cp112 dat hier nog steeds zonder enig hard bewijs mensen aan gevallen worden die hun 3 of 4 jarige wel beleerd hebben. Ook bij een 6 jarige, of een 10 jarige ben je niet bezig in het belang van je paard. Je bent ten alle tijden bezig in je eigen belang, helaas, paardrijden is een egoistische hobby :+ En of je je paard op jonge leeftijd leed of schade berokkent door hem te beleren, daar zijn, zoals ik al eerder zei, dus helaas geen cijfers over.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:32

steffyentom schreef:
CP is wel bewezen in de groei schijven van je paard :)

nee hoor, dat de groeischijven niet dicht zijn is geen bewijs dat je dus je paard beschadigd als je er iets mee doet voordat die dicht zijn. Het zegt niets over het aapassingsvermogen van het skelet, of dat bestand is tegen de belasting of niet. Het is wel een goede aanwijzing dat je misschien twee keer moet nadenken over hoe je zo'n skelet belast, maar het geeft geen oorzakelijk verband tussen vroeg beleren en letsel op latere leeftijd.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:35

Maar je kunt het wel in zo goed mogelijke harmonie doen en dat is een ander geval. Volgens mij wordt er hier niemand aangevallen maar is het een uitwisseling van meningen.

Zo kun je heel lang door gaan wat wel en niet leuk gevonden wordt vanuit een dier het belang is denk ik of je zijn lichaam geen schade toe doet en dat doe je wel door er voor de groei schijven gesloten zijn intensief mee te trainen. Het is niet voor niets dat het gemiddelde paard in NL maar 7 jaar wordt door de manier waarop wij ze houden en trainen.
Net zo min als het houden van je paard 24/7 op stal.

Dus ja egoïstische hobby ben ik het niet mee eens dat is een uitspraak die je zelf doet. De hobby is zo egoïstisch als je hem zelf maakt.
Dan zouden onze ouders ook egoïstisch zijn want wie weet wilde de kinderen wel nooit geboren worden dan kun je het met alles vergoelijken.

@gwahir er zijn genoeg onderzoeken naar gedaan zo ook over de schade die je het skelet toe doet bij het opstappen dus ja mij lijkt het een simpele 1,2,3 dat het niet bevoordeling kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Stephannie7 op 21-12-11 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:36

Idem als het bij jonge kinderen in de sportscholen afgeraden wordt krachttraining te doen, heeft ook te maken met de groei en het niet af zijn van het skelet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:39

Maar onze jonge jongens kinderen lopen al op jonge leeftijd te rennen op het voetbal veld.
De meisjes gaan op de gym, sommige zelfs ballet.
Is dat dan ook niet goed ?

Nee, vooral niets laten doen, geen beweging activeren, dat is goed.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:41

Geen beweging zeg ik niet maar je kunt ook enorm veel trainen zonder erop te zitten. Denk alleen al eens aan de oefeningen die je een paard aan de hand kunt leren. Verdiep je in de Spaanse rijschool er is veel spierbeheersing aan te leren zonder dat je er ook maar een minuut op hoeft te zitten.

En rennen en spelen bij kinderen is iets heel anders als krachttraining ;)

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:47

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:13

steffyentom schreef:
Idem als het bij jonge kinderen in de sportscholen afgeraden wordt krachttraining te doen, heeft ook te maken met de groei en het niet af zijn van het skelet.

Toch moeten bruggers met rugzakken sjouwen van 20 kilo.. {:)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:17

Laat ik eerst even zeggen dat ik nog steeds het idee heb dat de meesten van ons het er over eens zijn dat je best een en ander met een jong paard kunt doen, en dat je dat moet aanpassen per dier, en zeker niet te hard van stapel moet lopen. :)
Ik wil echter nog wel proberen aan te geven dat ik er steeds tegenaan loop dat alle beweringen dat het schadelijk zou zijn om jong te beleren niet gestoeld zijn op een onderzoek dat dit uitwijst, maar alleen worden opgehangen aan het niet volgroeid zijn van de tussenwervelschijven.

steffyentom schreef:

Helaas geeft ook deze website geen bronvermelding waarin een oorzakelijk verband wordt aangetoond tussen vroeg inrijden en schade op latere leeftijd. Ze komen in dit stuk ook niet verder dan "waarschijnlijk beschadig je de rug". Wat ik wil zien is een studie waarin twee groepen paarden worden vergeleken, bijvoorbeeld 100 paarden die op hun 3e zijn ingereden, en 100 paarden die op hun 8e zijn ingereden, en die zijn gevolgd tot op hogere leeftijd en waarbij is gekeken of bepaalde ziektebeelden vaker voorkomen in de jong beleerde groep dan in de laat beleerde groep.

Echter, de enige publicaties die ik vind tonen juist aan dat het skelet bij jonge paarden zich aanpast aan training, dat de botten sterker en dikker worden, dat de pezen sterker worden en het kraakbeen sterker wordt. Sommige studies komen zelfs tot de conclusie dat vroege training dus voordelig is! Nou weet ik er nog niet alles van (hoop leeswerk), maar dit zet me wel aan het denken en ik hoop dat ik jullie kan laten zien dat het moeilijk is om te 'bewijzen' dat jong beleren slecht is... :Y)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:19

steffyentom schreef:
@gwahir er zijn genoeg onderzoeken naar gedaan zo ook over de schade die je het skelet toe doet bij het opstappen dus ja mij lijkt het een simpele 1,2,3 dat het niet bevoordeling kan zijn.

Nou die zoek ik dus! Waar kan ik die dan nalezen?

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:20

@Gwahir, ik vind het prima als je mij citeert, maar misschien voor de volledigheid wel handig om dan de hele tekst te citeren omdat een losse zin anders uit zijn verband wordt gerukt ;) ik schreef namelijk het volgende:

"En dat is vaak het probleem met het houden van paarden; veel mensen hebben paarden om er gebruik van te maken, waar op zich niets mis mee is, als het ook in overeenstemming is met het welzijn van het paard."

Mooi artikel Steffyentom _/-\o_

@cp112: volgens mij had ik ergens gelezen in dit topic dat je Noedel voornamelijk jong onder het zadel had gebracht omdat hij op de grond niet helemaal goed onder controle te houden was en omdat hij anders te veel geld kostte :? en zijn eigen boterham moest verdienen en niet omdat hij het leuk vind om wat te doen, maar goed, misschien heb ik dat verkeerd begrepen, dat kan natuurlijk ;)

Verder baseer ik mijn mening op feiten (zoals een artikel van Steffyentom) en het groeischema zoals hier meerdere malen voorbij is gekomen, maar ook op mijn ervaringen. Ik ga al met paarden om vanaf mijn 6e op allerlei verschillende nivo's (ja, zelfs ik heb wedstrijden gereden :+ ) en met paarden van allerlei verschillende rassen en leeftijden. Ik heb een tijd bij een manege gewerkt waarbij ook paarden van verschillende leeftijden werden ingereden waarbij duidelijk naar voren kwam dat "oudere" paarden veel stabieler waren wat leren en verwerken betreft.

Ik heb zelf een wpnr gehad die op 3 jarige leeftijd is beleerd, dit paard vond het ook "leuk" om te rijden en ging ook altijd maar door. Dit paard was door mijn onkunde in die tijd op 4 jarige leeftijd overbelast omdat ik dacht dat het paard het leuk vond om te rijden. Door een combinatie van rijden en in de groei zijn was volgens de DIERENARTS (die we in dit verband toch wel expert/kenner mogen noemen toch?) de reden dat mijn paard overbelast was. Waar ik maar mee wil zeggen dat je heel voorzichtig moet zijn met paarden die niet protesteren en waarbij het niet protesteren misschien wordt verward met het door het paard leuk vinden van rijden ;)

Tenslotte wil ik tegen Gwahir ook nog even zeggen dat ik mijn paarden niet gebruik, sterker nog, ik voel mij vaak door onze (10!) paarden gebruikt omdat ik een groot deel van de dag bezig ben om voor hen te sloven en zij geen klap uitvoeren behalve dan eten, spelen, lekker bewegen, slapen en lekker sociaal met elkaar zijn! :D

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:22

oja.. in mijn vorige verhaal vergeten dat ik inmiddels 41 ben en dat ik dus...uhmmmm....35 jaar paardenervaring heb, weet niet of dat kan opwegen tegen een wetenschappelijk onderzoek?

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:26

Citaat:
Tenslotte wil ik tegen Gwahir ook nog even zeggen dat ik mijn paarden niet gebruik, sterker nog, ik voel mij vaak door onze (10!) paarden gebruikt omdat ik een groot deel van de dag bezig ben om voor hen te sloven en zij geen klap uitvoeren behalve dan eten, spelen, lekker bewegen, slapen en lekker sociaal met elkaar zijn! :D

Dat gevoel herken ik helemaal :D Ik vond gewoon dat je best wel stellig was in je vorige posts dat mensen die jong beleren hun paarden gebruiken, en dat vind ik niet erg eerlijk, want ja, we hebben onze paarden uiteindelijk allemaal voor ons plezier aangeschaft :) En dat daarbij het welzijn van het paard gewaarborgd moet zijn is duidelijk natuurlijk :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:27

hermes schreef:
35 jaar paardenervaring heb, weet niet of dat kan opwegen tegen een wetenschappelijk onderzoek?

Ongeacht de inhoud van die ervaring: Nee ;)
Wetenschappelijk onderzoek is nooit te vergelijken met een levenslange ervaring van 1 persoon.
Of lees ik je zin nu verkeerd?

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:28

Gwahir schreef:
steffyentom schreef:

Helaas geeft ook deze website geen bronvermelding

Bronvermelding

Timing and rate of skeletal maturation in horses, Deb Bennett, 2005

Equine Science, Sarah Pilliner & zoe Davies, 2004, ISBN 978-1-4051-1944-3

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:30

Gwahir dat begrijp ik maar wanneer je een dier wat er al niet voor bedoeld was om op te rijden hiervoor gaat gebruiken lijkt het me toch logisch dit te doen wanneer het lichaam het sterkst is. Zowel tussen de oren als lichamelijk. Dat het nog niet onderbouwd is volgens de onderzoeken en dat voor jou een reden is het te doen vind ik prima.
Ik zeg ook niet dat je geheel niks met een dier moet doen je kunt hem aan de hand de zwaarste oefeningen bij wijze van leren dus genoeg te doen vaak zijn de eigenaren helaas niet zo creatief en geschoold dit ook daadwerkelijk aan te leren. En dan heb je de spieren toch zeker goed voorbereid op ruitergewicht en trainingen.

Ik persoonlijk heb geen onderzoek nodig om me te weerhouden van het vroeg inrijden van mijn paard ik doe het gewoon niet. Vanaf 4 jaar er een keer op zitten vind ik meer als vroeg genoeg. Zo ben ik met mijn merrie begonnen toen ze 6 was. Je hebt dan te maken met een veel evenwichtiger dier welke zonder stress zit dus veel meer opneemt.
Voor mij is een medisch bewijs van de groei van de botstructuur genoeg.

Nogmaals wat ieder voor zich doet is ieders vrije keuze maar zeker gezien er geen 100% zekerheid over bestaat neem ik het zekere voor het onzekere door het niet te doen. Voorkomen is immers nog altijd beter als genezen.

Voor onderzoeken over schadelijkheid bij opstappen etc. moet je je verdiepen in een aantal Engelse en Amerikaanse onderzoekers heb deze artikelen zo niet via internet allen bij de hand. Ze zijn mij door anderen te lezen gekomen.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:31

hermes schreef:
oja.. in mijn vorige verhaal vergeten dat ik inmiddels 41 ben en dat ik dus...uhmmmm....35 jaar paardenervaring heb, weet niet of dat kan opwegen tegen een wetenschappelijk onderzoek?

Hmmmm, lastige vraag! Natuurlijk is ervaring belangrijk, maar ik ben bang dat als een arts tegen mij zou zeggen, "mevrouw, neemt u dit medicijn maar, want ik ben al 35 jaar arts en ik weet zeker dat u er geen kanker van krijgt. Het is niet onderzocht, maar dat is mijn ervaring", dat ik toch wel ff zou moeten nadenken of ik die pillen neem... En zoals dit topic wel laat zien lopen de ervaringen ook vaak uiteen :)

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:32

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:32

snowdon schreef:
hermes schreef:
35 jaar paardenervaring heb, weet niet of dat kan opwegen tegen een wetenschappelijk onderzoek?

Ongeacht de inhoud van die ervaring: Nee ;)
Wetenschappelijk onderzoek is nooit te vergelijken met een levenslange ervaring van 1 persoon.
Of lees ik je zin nu verkeerd?

Nee hoor, je leest mij zin goed :)
Voor jou (en ieder ander) kan ik mij voorstellen dat mijn ervaring niet telt en dat jij liever een wetenschappelijk onderzoek ziet (waarom zou jij mij geloven?) maar ik ga uit van mijn eigen ervaring en op basis van die ervaring is dat mijn mening.

Bovendien... er is ook geen wetenschappelijk bewijs dat de paarden er GEEN schade aan ondervinden ;)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:33

Citaat:
Helaas geeft ook deze website geen bronvermelding

Bronvermelding

Timing and rate of skeletal maturation in horses, Deb Bennett, 2005

Equine Science, Sarah Pilliner & zoe Davies, 2004, ISBN 978-1-4051-1944-3

Dat had ik natuurlijk wel gezien maar die bron geeft helaas niet de info die ik bedoel, maar alleen een overzicht van de groei van het skelet. Niet over de gevolgen van beleren daarop.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:38

steffyentom schreef:
http://www.equinestudies.org/ranger_200 ... 8_pdf1.pdf
Veel leesplezier (overigens weet ik niet of hier geheel alles in staat er zijn er velen meer)

Onder dit artikel zijn nog veel meer bronnen te vinden.

Wow thnx! Dat is een lang stuk :) Leuk dat je het toch nog kon vinden online, ik ga het zsm doorlezen!

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:41

Is nog niet alles wat erover bestaat hoor zo is er veel meer.
Ik denk dat dit tevens een reden is waarom er in de kwpn sport zoveel bot-pees problemen voorkomen. Maar goed hier heb ik geen wetenschappelijk onderbouwde kennis voor maar het zou voor mij een linkje kunnen zijn. Die pezen etc. zijn gewoon niet sterk genoeg geweest en daardoor nooit goed volgroeid.

Vindt het zelf ook zeer interessant heb me er toen ik mijn veulen fokte verder in verdiept. En zodoende ook de omzwaai gemaakt richting Spaanse Rijschool qua training.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:08

Ik heb juist het gevoel dat paarden later ingereden worden. Puur uit wat ik zie in mijn omgeving en niet specifiek gericht op tinkers.

Naar mijn idee was het "vroeger" heel simpel, 3 jaar en het inrijden kan beginnen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar jaren geleden ook niet verder over nadacht.
Nu heb ik de indruk dat steeds meer mensen zich ervan bewust worden dat dit helemaal niet vanzelfsprekend is en wat de gevolgen kunnen zijn voor een jong paard.
En dat door deze kennis paarden eerder later dan eerder ingereden worden.

Ik heb meer moeite met wat er al van paarden gevraagd wordt op jonge leeftijd. En van wat wordt toegestaan met het aantal proeven wat per weekend/maand/jaar gereden mag worden.
Van mij mag de ondergrens in leeftijden per sportklasse best met een half of een jaar omhoog en mag er ook een limiet komen op het aantal proeven in een bepaald tijdsbestek.
Uiteraard kan dan nog iedereen zo fanatiek trainen als ze willen, maar ik hoop dat daarmee toch wat druk van de ketel zou komen.