[TI] Hengstenkeuring NSvT 29 oktober

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:50

Teuntje111 schreef:
Ja klopt. Als ik mij goed herinner, was Bing toen de enige met een eerste premie :-) Boyan was op dat moment herstellende van een luizenplaag in mn kudde omdat we een paardje in de groep erbij hadden gekregen die het meegenomen had. Hij was toen nogal schraal maar wilde toch graag gaan ter lering en vermaak.

Ja klopt , er waren toen 11 jonge hengsten ;)
Nou die luizenplaag daar zie je niets meer van, :D Ik vind hem echt gaaf.

En ja niet elke hengst blijft hengst, en dat hoeft ook niet :n Ligt er maar net aan wat je ermee wilt doen. Je moet ook wel de mogelijkheid hebben een hengst te huisvesten :j
Dat er weinig hengsten aangeboden worden zaterdag , kan misschien ook nog zijn door de nieuwe regel , dat hengsten een voorlopige deklicentie krijgen, en met 5 jaar terug moeten komen. Eigenaren van hengsten zullen dan misschien wachten tot de hengst 5 jaar is , hoef je maar 1 keer te gaan :j

Ariebren

Re: Hengstenkeuring NSvT 29 oktober

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:00

En dan na zijn derde verjaardag een hengst aanhouden met ? misschien de potentie om goedgekeurd te worden na nog 2 jaar te wachten ??
Daar geloof ik niet in.

Het NSvT jury corps is zeker zo deskundig om bij een driejarige de dekhengst capaciteiten te kunnen inschatten.
Alhoewel ik nog nooit een driejarige aangeboden heb, ze waren voor mij nog niet voldoende volwassen.
Maar je ziet wel dat een afgekeurde driejarige na enkele jaren wel goedgekeurd wordt.
Ik gooi nu wel het ICS en NSvT door elkaar.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:21

Misschien is het een optie om hierover een apart topic te openen?

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:42

Ik kom ook kijken! :)
Maar het is van 10:00 tot ... ?
En zijn er op de hele dag maar 6 hengsten?
Kan iemand mij uitleggen hoe alles in zijn werk gaat? Ben nog nooit op en keuring geweest.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:55

Ariebren schreef:
Het is jammer dat het aanbieden van een hengst voor de dekdienst zo hard terug loopt.
Ik vraag mij af of al die hengstjes, die afgelopen jaren geboren zijn, nog hengst zijn ??
Of hebben de eigenaren er geen belang meer bij om de 1 en 2 jarige hengsten te showen ?
En voor de drie jarige en oudere hengstjes, voor de dekdienst, is de recessie de hoofdoorzaak ??

Hier doet Bowen niet mee omdat ik hem zelf nog niet volwassen genoeg vind, ik wil hem deze winter in laten rijden en dan zie ik volgend jaar wel weer.

Duncan (de zo goed als witte jaarling van vorig jaar, 1e premie) is in september gecastreerd, ook die begon praatjes te krijgen en de eigenaresse heeft hem ook gekocht om hem uiteindelijk te laten ruinen. Dat hij dan toevallig al 2x een 1e premie heeft is dan jammer.... Maar ze wil gewoon lekker recreatief rijden met hem.

Bij mij ligt het op dit moment aan het weer of ik kom kijken. Om die kleine nou voor een paar uurtjes naar de oppas te brengen is ook niet alles...aan de andere kant ben ik er dan wel weer eens lekker uit ;)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:57

Denk dat de recessie een van de oorzaken kan zijn, mensen dekken hun merrie mimder vaak. Mensen die hun merries nog wel dekken hebben een middel- of grotere fokkerij en hun eigen vaste hengst of hengsten. Mannelijke nakomelingen van deze hengsten worden vaak geruind en verkocht omdat dezelfde combinatie het jaar erop gewoon weer herhaald kan worden. Deze komen dus ook niet op een hengstenkeuring.

Ook wordt soms gecastreerd, ondanks soms extreem hoge kwaliteit van een hengstveulen, omdat men de prijs niet voor die hoge kwaliteit kan krijgen. Mensen gevem toch meestal niet meer uit voor een extreem goed hengstveulen, dan de gemiddelde hengstveulenprijs. Dan kan die beter een paar jaar in de koppel blijven lopen en later verkocht worden als bloedmooie ruin. Dan hebben ze meer kans op een goed leven als dat zo'n paardje hengst zou blijven. En een concurrent voor hun eigen hengst minder..

Ook denk ik dat de concurrentie best groot is. Er zijn genoeg hengstenhouders die voor een prikkie laten dekken. Hierdoor kakt de markt mijns inziens ook in en zien veel aanstormende "talenten" het niet zitten zoveel te investeren voor zo weinig opbrengst.

Ik heb altijd het streven gehad om mijn hengst net zo sociaal te laten leven als mijn merries. Tot op heden is dat nog altijd gelukt. Is langer en intensiever zoeken, maar zeker niet onmogelijk. Daarbij moet een hengst zijn ballen ook verdienen. Een hengst met een stinkkarakter hoef ik ook niet te hebben als ruin, laat staan dat ik daarmee zou willen fokken.. Klinkt hard, goed karakter is voor mij naast gezondheid de allerbelangrijkste factor om een hengst al dat niet te castreren... Op papieren kan je niet rijden zeggen ze wel eens, op karakter des te meer. Ik ben er zelf van overtuigd dat Boyan zijn ballen heeft verdiend. Hij is een fantastisch paard, zeer werkwillig, erg meegaand en (naar mij) zeer zachtaardig en niet dominant. Hij blijft wel wat eenkennig, onbekenden doet hij niet alles voor en dat hoeft van mij ook niet. Doe ik zelf ook niet :-)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:03

Prima verwoord Dianne :j

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:07

Shay, je kan ook binnenzitten :-) mijn kleine meisje komt ook mee, samen met opa. Bij snertweer gaan die in het restaurant zitten, met uitzicht op de binnenbak ;-)

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:08

Das ook weer zo maar wil ook altijd graag de buitenronde zien, misschien kan ik oma overhalen om mee te gaan ;)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:48

Misschien wil mijn opa zich wel even bezig houden met jouw kleine als jouw oma niet mee kan, kan het wel ffkes vragen als je wil? :-)

Pfhhhhh, begin nu toch wel echt nerveus en een tikje hyper te worden...

Deze week nog rondes draven op het harde. Zat me net op stal te bedenken dat hij dat nog nooit heeft gedaan, wel rechtuit, maar geen ronde := Op het zachte gaat hij formidabel, maar das pas de tweede bezichtiging.

Hier trouwens nog een recente foto van mijn plurkje
Afbeelding

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:56

Dat is heel lief van je Dian ! Morgen zie ik m'n moeder toch dus dan vraag ik het gelijk ff en dan hoor je t wel ;)

Tja nerveus hoort erbij, ben ook erg blij dat ik besloten heb om nog niet te gaan, heb in april al genoeg gehyperd. ;)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:23

Even mezelf gequote:

_Roosmarijn_ schreef:
Ik kom ook kijken! :)
Maar het is van 10:00 tot ... ?
En zijn er op de hele dag maar 6 hengsten?
Kan iemand mij uitleggen hoe alles in zijn werk gaat? Ben nog nooit op en keuring geweest.

Iemand die meer weet?
Alvast bedankt! :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:37

Kort samengevat moeten de hengsten die voor goedkeuring in aanmerking het volgende ondergaan op de keuringsdag:

Meten/DNA/Chip controle
Veterinaire keuring
Type bepaling

Wanneer dit is afgerond mogen ze naar de 1e bezichtiging op de harde ondergrond. Hier moet het paard opgesteld worden voor de keurmeesters, 1x een ronde in stap tonen en 2x een ronde in draf. Eventueel kan de jury vragen om meer.

Daarna gaan de keurmeesters in beraad en wordt er aangegeven welke hengsten door mogen naar de 2e ronde. Deze is op zachte ondergrond en daar moeten ze weer worden opgesteld en een ronde stap/2 rondes draf.

Na deze 2e ronde wordt er weer overgelegd door het jurykorps en krijgen de eigenaren de uitslag. De hengsten zijn dan wel/niet goedgekeurd (mits sperma en rongten ook aan de eisen voldoen).

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:38

Duurt van 10 tot ongeveer 12 uur. Vanaf 9 uur worden de hengsten veterinair gekeurd en hun type bepaald tot 10 uur. Daarna volgt de eerste bezichtiging om 10 uur buiten op het harde, daarna de tweede bezichtiging binnen op het zachte.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:45

Oke, bedankt voor de uitleg! :) Duidelijk. :j

Mag je ook meekijken bij die veterinaire keuring? Of is het voor publiek vanaf 10 uur?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:46

Zolang je op een gepaste afstand blijft staan, mag je in principe meekijken. Alleen krijg je natuurlijk niet de bevindingen te horen ;)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:47

Oke. En nee, dat begrijp ik. ;)
Bedankt voor de info! :j

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:39

Ik denk dat ik ook even kom koekeloeren.. Als ik om 7:00 wegrijd hier thuis, ben ik 9:00 in Lunteren, 12:00 weer weg daar en 14:00 thuis, omkleden en 14:30 richting werk waar ik om 15:30 moet beginnen. Strakke planning maar moet lukken haha! :D

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:32

dan ga ik helaas niet komen , ben toch heel wat tijd kwijt om er te komen dus

ik weet van Bandit dat er in elk geval 3 wel nog hengst zijn
1 wordt al gebruikt om mee te dekken meende ik maar is niet op keuring geweest ( GG Duncan )
1 is bij gcdha op keuring geweest ( GG Devlin )
en ferreiro is nu 1.5 meende dat hij nog hengst is maar of hij dat ook zal blijven geen idee

en zover ik weer gaan Gaelic en Gràidh ook gecastreerd worden in de toekomst

RozenhofAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:40

Wilgje,

je mag best met mij meerijden als je toch zou willen gaan. We komen een aardig eindje uit dezelfde richting. Ik ga bij weert de a2 op.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:09

tnx heel erg aardig
maar heb al andere plannen gemaakt ook :)

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:48

iemand adresje voor me voor de miepmiep?
ik ben even aant orienteren hoe en wat

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:53

Je kan een poi invoeren, de nieuwe heuvel staat erin :-)

Manege de Nieuwe Heuvel
Veenstraat 1 in Lunteren
Laatst bijgewerkt door DianneM op 27-10-11 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:54

Shayla schreef:
Dat is heel lief van je Dian ! Morgen zie ik m'n moeder toch dus dan vraag ik het gelijk ff en dan hoor je t wel ;)

Tja nerveus hoort erbij, ben ook erg blij dat ik besloten heb om nog niet te gaan, heb in april al genoeg gehyperd. ;)

"mijn" opa wil trouwens wel even oppassen als het pokkeweer is, maar de vooruitzichten zijn goed :-)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:02

Ik ben zaterdag ook aanwezig :D
Een vriendin van mij gaat met haar 2,5 jarige hengst en ik MOET mee :')
Vind ik trouwens helemaal niet erg hoor want ik vind keuringen altijd leuk en het beestje zelf vind ik erg aansprekend :j
Hij is alleen de enigste in zijn rubriek voor zover we weten :+