[TI] Welke hengst voor tinkermerrie van 1.17

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 08:41

Ariebren schreef:
Nee, Ariebren denkt verder.

Ik accepteer deze verkleining in de maat niet.

Ik wil weten waarom ??
Geef mij een antwoord op de vraag waarom er ineens van die ukkies naar voren komen ????

Bij de paarden (KWPN) komt dit ook weleens voor.
Hoeveel pony's met paarden papieren lopen er niet rond?
Wij hebben een paardje van +/- 1,54m gehad terwijl de ouders min. 1,65m waren.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:17

hoogte, lengte vererft intermediair

stomgaweg (zo simpel is het eigenlijk niet)
zou je dus kunnen stellen dat een veulen uit een combi van 1m30 x 1m70 een paardje wordt van circa 1m50
als je dat paard weer voor de fok inzet, kan dat echter zijn gen voor 1m30 doorgeven en dus klein fokken
of zijn gen voor 1m70 doorgeven en dan groot fokken.
(uiteraard geldt dat ook voor de allereerste generatie waarvan ik er hier gemakkelijkheidshalve vanuit ga dat ze geen voorouders hebben :+ )

dus ook op nederlandse bodem zijn er paarden bekend die opvallend klein doorfokken of groot doorfokken, dat slaat dan meestel terug op de grootouders. uiteraard geldt dat niet voor àlle nakomelingen van het betreffende paard.
die kleinere en grotere maten draaien al decennia lang mee door wat er in oorsprong aan andere rassen is ingekruist.

ik denk dus niet dat je meteen richting dwerggroei moet gaan denken, al blijft het wel raadzaam en wijs dat ook in het achterhoofd te houden.

echter, recent worden er plots wel heel veel van die extreme minimaatjes gefokt in engeland.
die komen opeens uit het niets opduiken lijkt het wel :?
dus ik stel me wel zeer de vraag of daar niet korter bij wat anders is ingekruist en dan steeds op kleine maat (en rastype) geselecteerd, dat zullen de volgende generaties ons dan leren
ze zijn die kleine maatjes gaan fokken omdat het meer en meer paradepaardjes worden ipv werkpaarden, bovendien zijn de prijzen flink gestegen, dus hoe meer je er kan houden om mee te fokken, hoe winstgevender. en hoe kleiner, hoe meer je er kan houden... bij ons moeten ze echter niet alleen maar gewoon mooi zijn, maar worden ze meestal toch ook recreatief gebruikt, in de meeste gevallen door volwassenen, en wat moeten die met maatjes a la 1m15?
ik ga wel mee met ariebren dat onze cobs geen gepimpte shetlanders met sok moeten worden :o
maar dat is geheel van persoonlijke smaak afhankelijk.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:47

frenia schreef:
ik ga wel mee met ariebren dat onze cobs geen gepimpte shetlanders met sok moeten worden :o
maar dat is geheel van persoonlijke smaak afhankelijk.

*\o/* Die heb ik al! *\o/* Die heb ik al! *\o/* :D :')

dianalamboo

Re: Welke hengst voor tinkermerrie van 1.17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:24

De vader van de merrie is 1.48. Ik heb er ook een nakomeling van.
Het is een leuke pony om te zien, maar idd erg klein en ook wel puppyachtig.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:33

ik vind tinkers qua karakter nu al grote shetlanders... mini tinkers rocken in mijn ogen best wel!! =:)

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 09:30

Wow haha het heeft weer eens een hele andere wending gegeven nu ik weer eens een topic heb geplaatst
Ik denk dat je nooit kan inschatten hoe groot een tinker wordt ook al weet je beide ouders, Zeker wat hier al gezegd is de achtergrond van ons geliefde ras is nog altijd zo'n verrassing...

Ik zou zeggen kom eens langs om haar te zien :) ze is idd klein maar functioneerd goed en zie van buiten af bijzonderheden daar gelaten niets aan haar... En ze is ook nooit ondervoed geweest.. Bij vorige eigenaar is ze altijd super verzorgd met veel liefde.... Het kan toch gewoon voorkomen dat ze kleiner blijven als normaal ik nogmaals ik vind het wel super leuk... In Engeland is het een hype geworden maar fokken ze idd gewoon met shetlanders en andere kleine ponys om zo steeds verder te komen om de extreem kleine tinker te fokken... Ik heb er in ieder geval eentje die puur Tinker is en geen halve pony of shetlander...

Ik heb dit kleine maatje aangekocht om te kijken of het haalbaar is om moeder en dochter of zus en zusje of wat dan ook samen te laten rijden met een grote en een kleine tinker

Maar ik denk dat ik er nog eens overna ga denken wat we verder gaan doen en de tijd zal het leren....

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:58

Idd ben het wel eens dat ik me soms ook afvraag waar het heen gaat die kleintjes vond de grens v 1.35m eigenlijk prima :o dan heb je een leuk maatje voor kids en idd voor volwassenen vanaf ca 1.45m (afhankelijk v bouw) 8-)
Maar zo vroeg ik me paar jaar geleden ook af waarom iedereen steeds groter wilde :o

Dat moeders zo klein was dacht ik nog die heeft misschien een slechte start gehad of zo (veel ziek in jonge jaren of zo?!), maar dat dochter ook zo klein blijft moet toch ergens door komen, maar dan verdenk ik idd ook eerder voorouders dan dwerggroei :)

Bij dwerggroei zijn ze toch ook veel meer uit verhouding?!

tamary schreef:
128 zal deze pony echt niet halen, daarvoor is ze al te ver richting uitgegroeid.
Met 3 jaar zitten dieren die genoeg (en niet teveel te) eten gehad hebben op iets van 98% van de eindstokmaat en koudbloeds groeien eerste jaren iets sneller dan gemiddeld. Kans dat deze merrie groter wordt dan 118-119 is dus nihil.

Mag ik vragen waar je die wijsheid vandaan hebt? Mijn ervaring is namelijk niet zo :o mijn ervaring is dat een groei van zo'n 5-7 cm na hun 3e helemaal niet abnormaal is :) dus denk idd ook wel dat ze de 1.28m niet gaat halen, maar zo'n 1.22-1.25m wel.

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:06

hengstveulen schreef:
Tja Jelle is nog kleiner dan Victorio :D Wel effen...

Jelle is zoooo leuk!
Ik heb toen met dineke jelle bij jullie gebracht.. van de winter.. :)
Gaat het goed met hem??

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 22:38

Hahaha zou wel grappig zijn Jelle is hier geboren :D

Maar is zo ver weg ze is trouwens goed hengstig nu :)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:45

Nou Jelle heeft gister bewezen dat hij "het" kan :D Ach en je bent ver rijden gewend toch *D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:57

TinkerVlot schreef:
Wow haha het heeft weer eens een hele andere wending gegeven nu ik weer eens een topic heb geplaatst
Ik denk dat je nooit kan inschatten hoe groot een tinker wordt ook al weet je beide ouders, Zeker wat hier al gezegd is de achtergrond van ons geliefde ras is nog altijd zo'n verrassing...

Ik zou zeggen kom eens langs om haar te zien :) ze is idd klein maar functioneerd goed en zie van buiten af bijzonderheden daar gelaten niets aan haar... En ze is ook nooit ondervoed geweest.. Bij vorige eigenaar is ze altijd super verzorgd met veel liefde.... Het kan toch gewoon voorkomen dat ze kleiner blijven als normaal ik nogmaals ik vind het wel super leuk... In Engeland is het een hype geworden maar fokken ze idd gewoon met shetlanders en andere kleine ponys om zo steeds verder te komen om de extreem kleine tinker te fokken... Ik heb er in ieder geval eentje die puur Tinker is en geen halve pony of shetlander...

Ik heb dit kleine maatje aangekocht om te kijken of het haalbaar is om moeder en dochter of zus en zusje of wat dan ook samen te laten rijden met een grote en een kleine tinker

Maar ik denk dat ik er nog eens overna ga denken wat we verder gaan doen en de tijd zal het leren....

Hier hebben we het antwoord op het ontstaan van de mini Shinkertjes.

Inkruisen van Shetlanders en andere kleine pony rassen.

Maar in de derde generatie komt de oorspronkelijke vader of moeder heel sterk terug.

Ik geloof niet of ze daar in Engeland nu echt bezig zijn om een goede Irish Cob te fokken.

Maar ja, daar werken ze zonder een officieel stamboek en zijn de Engelsen bezig met een "pret" fokkerij.

Persoonlijk zeg ik dat de minimale norm van 135 cm terug moet komen bij het ICS Nederland.

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:18

Ooo en het kan nog veel erger maar ik ga dat allemaal niet op bokt zetten... In Engeland zijn ze niet zo moeilijk hoor :) vandaar

Maar ik heb hele mooie zeer kleine gezien op appleby en het is mooi om te zien maar het is ook een money bussines hoe kleiner hoe duurder...

Op Appleby werd een bod gedaan op een kleintje van 750.000 pond en dat is nogwel afgeslagen ook hij wilde er 100.000 voor hebben haha echt gekkenwerk

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:48

nulletje teveel of nulletje vergeten? :P

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:49

nee nulletje teveel :P whahaha

Hij wilde er 100.000 voor hebben er er werd 75.000 voor geboden :D

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:10

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:19

De Tinker is gefokt door de Roma, en is ontstaan door het kruisen van verschillende rassen.
Zo werden de Shire en Clydesdale gebruikt voor de kracht en de Welsh, Dartmoor, Exmoor en Connemara voor het temperament (werklust).
Uit deze kruisingen werd dus de Tinker gefokt een rustig, betrouwbaar paard, dat werkwillig is en de kracht heeft om de woonwagens te trekken.

In Engeland zie je de Scudder ook nog al eens, de Scudder is een kruising van de Tinker met een Draver.
De draver zorgde voor snelheid, de man ging met de handel vooruit, zodat er vast spullen verkocht konden worden op markten ed.
De vrouw kwam er met de kinderen, het huis en de inboel achteraan met de "reguliere" Tinker voor de wagen.

Deze pony heeft duidelijk de maat van de pony rassen meegekregen.

Qua hengst heb ik geen idee, ik zit zelf bij de NSvT en daar staat alles op de website, maar ik weet niet hoe de 2 stamboeken omgaan met de registratie van veulens met (een) ouder(s) van het andere stamboek.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:46

Ariebren schreef:
Maar in de derde generatie komt de oorspronkelijke vader of moeder heel sterk terug.

Heb je daar voorbeelden van? En dan qua maat, want daar gaat dit topic over.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:45

In de charter van TI is te lezen dat alleen in de OP van een topic max. 2 foto's geplaatst mogen worden. Ik heb een heel aantal foto's in een link geplaatst. Graag even opletten dus dat je foto's in een link plaatst :).

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:36

kmd: ik heb wel voorbeelden :j

Angel heeft bv een kleindochter die sprékend op haar lijkt
Angel heeft zelf vrij licht beenwerk, zie dat bij haar nakomelingen eigenlijk niet terug, maar die kleindochter bv heeft dan echt weer datzelfde beenwerk, ook zelfde hoofd, uitstraling, enz

Qua maat idem
The Midget (rara vanwaar de naam) is zelf 13.3hh ofzo geloof ik
Angel is 1m45, heeft nakomelingen van: 1m47, 1m45 (onbekende vaders), en nakomelingen die de 1m50 al voorbij zijn op 2 en 3-jarige leeftijd, met hengsten van telkens circa 1m50 of kleiner.
Taffy is zelf 1m47 maar heeft een aantal heel kleine nakomelingen die de 1m40 niet of nauwelijks halen, nochtans uit geen uitzonderlijk kleine moeders. Dus daar slaat de grootte terug op de grootvader.

Ook wat betreft de aftekeningen (hoewel daar in principe weinig staat op te maken is)
The Midget kenmerkt veulens vaak door witte aftekeningen aan het hoofd.
Angel heeft dat niet, maar geeft wel vaak veulens met veel wit (aan het hoofd).
Ook bij Selwyn en Taffy zijn er een aantal nakomelingen met zo'n echte Midget-tekening.
Dus dan slaat het één of zelfs 2 generaties terug.

Uiteraard is het met onze huidige populatie en kennis van voorouders nog erg moeilijk daar echt een duidelijk beeld over te krijgen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:37

Frenia geeft eigenlijk al een antwoord op de vraag van KMD.

Waarom wordt er in de mij bekende stamboeken zoveel terug gefokt op de derde generatie ??
Ik heb het over de Arabieren en de Quarters.
De fokkers willen de eigenschappen van die voorouders terug halen.
Gelukkig zijn dat paardjes die in hoogte en type heel dicht bij elkaar liggen.

Nu wordt er in Engeland gefokt met Shetlanders, enz, om de Tinker klein te krijgen.

Dat geeft over een paar generaties een hele vreemde terug slag in het type.

Dus als je bezig bent met een ras neer te zetten volgens de stamboek regels dan moet je niet met een of andere shetlander gaan fokken.

De Englanders hebben geen stamboek voor die mini Tinkertjes, maar zijn echt popie jopie bezig.

En de bluf verhalen van, ik geef 75000 pond voor je paardje ???

Ik kom ook nog wel eens in een theater waar een comedie gespeeld wordt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:57

Er zijn verschillende fokkers in Engeland die al tientallen jaren steeds hun kleinste Cobs selecteren en daarmee verder fokken en zo steeds kleiner gaan, waarbij het Cob-type behouden blijft.

Er zijn er ook die een shortcut nemen en er idd Welsh A of Shet inkruisen, de nakomelingen 'verraden' zichzelf vaak door dunnere benen, minder sok en kleine hoefjes.

Zo heeft ieder op z'n eigen manier een fokdoel en ieder z'n eigen mening over hoe een 'echte' Cob er uit zou moeten zien.
En ieder zijn eigen visie op hoe dat te bereiken.
En menig Cob voert ergens wel 'ander' bloed, een kruising moet je denk ik ook niet als eindproduct zien.
Kijk naar de F1 kruisingen bij het KWPN, toen er volbloeden werden toegevoegd.
Die F1 producten waren vaak heel wisselend, maar wat daar uitgeselecteerd werd en weer mee gefokt werd, bleek vaak erg waardevol voor de fokkerij.
Veel van die F1 producten deden het zelf prima in de sport, van een leuke kruising kun je evengoed veel plezier hebben.

Het is niet zo dat er 'ineens' heel veel kleintjes zijn, die waren er altijd al, alleen niet zo veel in Nederland.
Misschien zien we ze nu meer, omdat er steeds meer via internet te vinden is (o.a. Facebook) en mensen het momenteel weer eens iets anders vinden dan een grote.
Dus ook wel een stukje 'mode-verschijnsel', maar daarom niet ineens ontstaan.

Ik heb nog steeds elke dag plezier van m'n poppetje van 1.28 en of iemand het nu een Cob of een kruising Welsh/Shet vindt, vind ik niet zo belangrijk :)

En het theater waar Henk het over heeft, heeft toch ook z'n charme.
Het moet glimmen, het moet apart zijn en iedereen moet zijn nek verrekken als jij met dat ene speciale dier langs komt.
Daar hebben ze geen stamboek met premies en predikaten voor nodig, de bedragen die voor die paarden betaald worden zeggen genoeg.
En zulke bedragen worden echt betaald.
En er zitten dan wel eens paarden tussen met een geweldige uitstraling of een apart kleurtje, maar die bij even verder kijken bijvoorbeeld een mindere ruglijn hebben, maar dat ziet men dan graag door de vingers.
Alles voor het theater en de show :D

En wat mij betreft: the show must go on :j

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:51

Idd ik weet nog dat begin 2000 alles in NL kwa tinker Groot groter groots moest :j en weet nog dat er toen in ierland ook al vooral kleinere te vinden waren :j op "bestelling" is toen bv jill hierheen gekomen (ca 1.35m?) maar de handelaar liet de kleinere vaak staan omdat die daar erg geliefd waren en men ze hier juist niet wilde... dus was de keuze voor handelaar niet moeilijk die nam wel de goedkopere grote mee :Y)
en weet nog dat men toen tussen 1.45-150m regelmatig ook nog te klein vond...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:42

In Nederland zoekt men rijpaarden die toevallig ook nog Tinker moeten zijn en dan liefst zo groot mogelijk.

Dat komt doordat de KWPN paarden op de maneges ook zo groot zijn geworden afgelopen tig jaar.

Want wat is mooier om op een paard te zitten die heel groot is ??

Het resultaat van die op grootte fokkerij is dat er nu heel veel been gebreken ontstaan in het KWPN.

Ben je een paard aan het verkopen via internet dan is elke keer de eerste vraag op een advertentie, hoe groot is zij of hij ??

Maar de echte Tinker of Irish Cob is tussen de 150 en nu zelfs 117 cm als minimale bekende maat.

Van oorsprong is de Tinker gefokt om voor de kar te lopen.
Een trekpaard heeft geen lange dunne benen, maar heeft in verhouding hele zware benen die niet te lang mogen zijn.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:55

Wat is er mis mee dat er ander bloed in zit? Zolang de tink ras-typisch blijft is het toch oke? Het paard moet vallen binnen de richtlijnen van het ics of nsvt. Zij moeten toezicht houden over de fokproducten en het beleid vormen naar waar fokkers fokken. Kijk maar naar kwpn. Toen dat net bestond (en ik ben van mening dat tinkerstamboeken nog jonge ondernemingen zijn, aangezien ze pas enkele jaren in nl zitten, en dus ook de fokkers zijn "beginners" van nl lijnen) Maar het kwpn heeft van haflinger tot gelderse tot volbloed tot racepaard ingemengd. Dit omdat ze een visie hadden over hoe de kwpners er uit zouden moeten komen te zien. Ik ben van mening dat de tinkerstamboeken nog veel te leren hebben over fokken en het ideaal beeld van en tink. En dat soms tinkers toe worden gelaten die behoorlijk onderstandig zijn of een zwakke bovenlijn hebben. Wij gebruiken onze paarden voornamelijk om mee te rijden, maar het is net alsof de stamboeken daar niet enorm op selecteren. Ik zou zelf wat meer rijtypische paarden willen zien, want dat is beter voor de paarden zelf. Aangezien alle gefokte dieren de markt op gaan en recreatie paard worden. En dan hebben ze hun hele leven een bouw waar ze rijtechnisch altijd hinder aan onder vinden... T heeft niet zoveel met kleine paarden te maken....OEPS ;) Maar goed, ik bedoel der niks negatiefs mee!! K denk dat de nl stamboeken gewoon nog een slag moeten maken, maar ze zijn hard op weg *\o/* Ene dat van dat rijtypische, dat is gewoon mijn armzalige meninkje ;) Iedereen vind natuurlijk weer iets anders.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:58

PS we moeten denk ik niet willen dat de tink "zigeuner"typisch blijft, aangezien wij massaal rijden en ze niet huifkarren laten trekken.

pps En what about al die "ongeluk"veulentjes....Een shet hengst bij een frieze merrie in de wei of anders om....