[TI] mijt op benen moeten de sokken er af bij een tinker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

Re: mijt op benen moeten de sokken er af bij een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:37

geloof dat ze t paard van stalgenootje bedoeld.
ik zou het even aan de DA navragen, maar als die van jouw ook wondjes heeft, kan t denk ik geen kwaad.
weet natuurlijk niet hoe t is als deze veel groter zijn

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:17

Byemite is hetzelfde als sebacil, heeft tegenwoordig een andere naam.
Dat bijt enorm in open wonden, mag je dan ook niet gebruiken! Dan moet je eerst de wondjes dichtkrijgen, maar dat is erg lastig.
Hydrocortiderm is ook niet echt bevorderlijk, want daar wordt de huid heel dun van

marit_marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:45

bij ons zat er allemaal ijs aan de sokken, dus die hebben we er ook af moeten halen :(

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 03:25

huuuu waar is dat nou weer voor nodig om dan de sokken eraf te halen?
Nou er hingen zelfs ijspegels in de staarten te rinkelen, had ik de staarten dan ook af moeten knippen??

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 09:49

zoe staat weer te stampen na 6 weken stampvrij
ga de stronhold proberen
welke moet ik hebben? en 1 pipet per sok?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:20

Ik doe die voor de grootste hond(40kilo?)Eén per sok ja. Ik doe het nu maar 2 keer meer in het jaar.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:06

balen dat zoë weer stamt.
heeft ze ook weer wondjes? Of hoe komt het?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 21:28

ze heeft geen wondjes gelukkig
ze is wel in een kwakkel tijd want heeft nu ongelukje met voortanden
trof haar vandaag aan met kuil uit haar mond hangend
blijkt haar 2 voortanden iets mee aan de hand te zijn
heel scherp 1 zit gewoon een scherpe hoek aan de tand
want dit nu weer is
ze heeft er wel last van maar eet nog wel
heb de tandarts vandaag maar gemaild en smsje gestuurd
hoor ik niks zit ik maandag morgen aan de tel
ze is 2,5 dus zal wel aan eht wisselen wezen maar is nu flijmscherp
heb gewoon mijn vinger open gehaald
mok is iets rustiger met dierenarts goedje maar klop het af ;)

Boortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:27

toevallig heb ik er met mijn paard ook last van heel erg balen heb net ook een topic geopend of iemand er raad mee weet.
ik was zo trots op zijn grote sokken maar nu ben ik bang dat ze eraf moeten. maar laat je niet gek maken wat niet hoeft hoeft niet ik heb geprobeerd het eruit te kammen met warm water en en vlooienkam die zijn heel fijn en dan haal je het meeste er wel uit. vervolgens met betadine srub goed wassen dan pas de dierenarts zalf. mijne heeft geen mijt wel mok maar heaas nog niet geholpen bij mijn paard miss wel bij de jouwe

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 15:36

ik heb zoe nu 2 dagen niet zien stampen dus wacht het even af
misschien was het gewoon even jeuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:12

Hoe kun je het beste controleren of het mijt of vlooien of luis is?? Met een kammetje of doe je het anders? Hoe kun je het verschil zien?

Mijn tinker schuurt achter zijn oren (waar het hoofdstel ligt) en dan een 10 cm en de zijkant van de manenkam. de haartjes daar waren al wat korter op die plek, vanwege het zomers dragen van een eczeemdeken. Er zijn geen schilfers.
Ook tussen de billen, waar de staartwortel rust, heeft hij een wat ruwe huid. Niet bij de anus maar verder naar buiten. Zijn staart schuurt hij niet. Verder heeft hij wel eens ruwe kale plekjes op zijn kin of kaak. Hij heeft ook 2 zweertjes op zijn lip gehad, maar dat is weg getrokken. Hij heeft van het zomer gestampt en had ook wat wondjes, maar heb hem al in tijden niet meer zien stampen.

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:14

Wij hebben een tinker merrie en die had mok.
Toen hebben wij de sokken afgeschoren.
Ik denk dat je de hoeveelheid moet afwachten.
En als je een sok afscheert meteen alles want anders gaat het ook in de andere sokken zitten.

Succes!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:16

Tegen schurft spuiten en dan wel via een injectie, al dat gewas is nergens
voor nodig want de mijt leeft in de huid.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:23

@ Mindim, mijt kan je niet met het blote oog zien. Dan moet je een afkrabsel laten doen door de DA, al geven die ook niet altijd een goede diagnose...

@Lisapluisje, injecties tegen mijt zijn ouderwets, achterhaald en werken lang niet zo goed als alle middelen die wel veilig zijn voor je paard :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 01:11

2 1/2 week geleden in iedere sok 1 pipet Stronghold voor honden van 20-40kg gedaan...
Er wordt niet meer geknaagd, meneer gaat in draf de buitenbak in om met zijn 3 vrienden te gaan spelen. Hij is vrolijk, en wil iedere dag zijn stal uit (vorig jaar had hij dagen dat hij zijn stal niet uitwilde).....
Nu heb ik alleen geen idee of ik de Stronghold moet herhalen, net als de spuit Dectomax die altijd na 2 weken herhaald moest worden...
Bedankt voor de tip, haboshof!

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:03

Fijn dat de Stronghold geholpen heeft! Hier heb ik ze ook klaar liggen maar de DA heeft hem eerst weer ingespoten tegen mijt en jeuk van de week, hij was er toch om te enten. Maar over zo'n 2 weken komen de baby mijtjes weer uit het ei, jippie, dus dan de Stronghold erop.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:40

KootMiraDrum schreef:
2 1/2 week geleden in iedere sok 1 pipet Stronghold voor honden van 20-40kg gedaan...
Er wordt niet meer geknaagd, meneer gaat in draf de buitenbak in om met zijn 3 vrienden te gaan spelen. Hij is vrolijk, en wil iedere dag zijn stal uit (vorig jaar had hij dagen dat hij zijn stal niet uitwilde).....
Nu heb ik alleen geen idee of ik de Stronghold moet herhalen, net als de spuit Dectomax die altijd na 2 weken herhaald moest worden...
Bedankt voor de tip, haboshof!

Graag gedaan! Ik herhaal niet heel snel. In het begin kreeg Snor vier keer in het jaar die pipetten. Nu kan hij met twee keer in het jaar toe. Hangt er van af hoe erg het is.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:19

Tegenwoordig houd ik de mijt onder controle met hondenvlooienshampoo, maar ik ben altijd in voor wat nieuws!

Is die Stronghold ook veilig voor dragende merries?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:31

Selamectine is dermate veilig dat het ook bij puppies en kittens gebruikt kan worden. Het middel zal niet getest zijn op dragende merries omdat het niet voor paarden ontwikkeld is ;)
Misschien kan je schoonzus die dierenarts is wat meer vertellen over Selamectine? Oh, wacht, ik vind op internet "Selamectine mag tevens gebruikt worden bij drachtige en zogende poezen en teven."
Shampoo gaat het hem met mijn knul helaas niet worden, dan loopt hij ineens ergens anders over het erf, 't prikt te veel in de plooien.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:08

Ik vond de Stronghold trouwens wel prijzig, moest iets van €41,- betalen voor 1 verpakking van 3 pipetten. En je hebt er 2 nodig dus katsjingggg...
Maar goed, je moet toch wat en wassen met vorst doen we maar niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:12

Ik heb mijn merries sokken een keer helemaal afgeschoren ivm. mok en mijten (door verminderde weerstand zat ze ineens helemaal onder) maar daar werd het niet beter van. Sterker nog, het werd alleen maar getriggerd en erger toen de haren terug begonnen te groeien. Dus nee, ik scheer ze niet kaal. Wel scheer ik de koten kaal en werk ik de sokken bij, maar dat is voor de mooi. Het smeert ook ietsje makkelijker. Ik spuit haar iedere 3maanden!!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:14

Suusje1972 schreef:
Ik vond de Stronghold trouwens wel prijzig, moest iets van €41,- betalen voor 1 verpakking van 3 pipetten. En je hebt er 2 nodig dus katsjingggg...

Ik heb bij mijn dierenarts 4 verpakkingen besteld, was idd kassa, ja.

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:33

Kun je die stronghold dan gewoon erop spuiten? (net als je bij een kat in zn nek doet)en trekt het dan vanzelf in? of moet je het inwrijven of inwassen?
Ik heb van de dierenarts een spulletje meegekregen (stink als de .......) en daar moet ik dr sokken mee wassen maar dat is met deze kou en viezigheid eigenlijk geen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:30

Suusje1972 schreef:

Kan je die dan gewoon bij de da halen? Ik wilde het bij vetz4pets bestellen, maar het moet tegenwoordig op recept. Heb je het bij Dallenga vandaan en moest je een recept hebben? Of kon je het gewoon mee krijgen?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:09

Stronghold net als bij kat/hond op de huid van de sokken doen, probeer meerdere plekken per sok te pakken, en even in de haren graven om de huid te vinden.
Ik heb het besteld bij mijn dierenartspraktijk (van de katten en de hond, niet eens de veearts), en er bij verteld dat het voor een paard was. Assistente heeft het braaf besteld, heb heel de dierenarts niet gezien.