[TI] ALV NSvT 10 april 2010

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:00

Hallo Els(?), zaten jij en je vriend toevallig rechts voorin?
Wat goed dat jullie als 'slechts geïnteresseerde leden' aanwezig waren, hopelijk gebeurt dat in de toekomst nog veel vaker :D

Of dit 'gedoe' met persoonlijke wrok en frustaties te maken heeft... Er zullen geheid emoties meespelen, maar ik geloof niet dat dat de drijfveer is. Feit is dat de consternatie wel is ontstaan bij een groep mensen die al vanaf het begin nauw betrokken is bij het stamboek en zodoende het NSvT als stamboek zeker een warm hart toedragen. Ze zien echter een bepaalde ontwikkeling waar ze (vind ik terecht :o ) bezorgd om zijn en proberen op deze manier de boel onder de aandacht te brengen. :) Het hoe en waarom laat ik in het midden, dat is aan de mensen die er nog dichter bij staan om daarover uit te wijden, vind ik.

Ik ben het eens dat een nieuwe vereniging tijd nodig heeft om zijn draai te vinden. Maar vergeet niet dat het huidige bestuur al flink wat ervaring heeft met bestuursfuncties en het verenigingsleven en zodoende al van de appel en het ei weten :j
Laatst bijgewerkt door Muds op 19-04-10 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:15

Zal ik dan als buitenstaander ook mijn gedachten nog even delen ? Vind het namelijk vrij storend dat een aantal mensen hier die duidelijk niéts met het Nederlands Stamboek te maken (willen ;-)) hebben, maar blijven stoken.

Tijdens de conversie van vereniging naar stichting heb ik een aantal vergaderingen van het stamboek bezocht. Al snel viel op dat het bestuur een zéér sterke eigen koers vaart, weinig respect heeft voor de oprichters van het stamboek en al het werk wat zij verzet hebben, en een duidelijk andere visie op de toekomst heeft dan een groot deel van de actieve leden. Tijdens de vorige ledenvergadering (2009) is door de leden de wens uitgesproken de aandacht de komende jaren uit te laten gaan naar de typefokkerij en het behouden van het oorspronkelijke type. Dit was tijdens deze vergadering een zeer belangrijk punt.

Nu blijkt dat het bestuur eerder compléét de andere kant in gaat en steeds meer aandacht gaat besteden aan tinkers in de sport en promoten van het luxere type. Op zich is er niks mis met het benadrukken van alle "gebruiksmogelijkheden" van de tinker, en is het leuk om evenementen te organiseren voor tinkers in de sport. ALS dat niet ten koste gaat van dat andere deel van de leden, de fokkers die graag het oorspronkelijke zware type willen behouden. En daar maakt "het collectief" zich zorgen over.

Ik ben niet bij de laatste ALV geweest dus kan niet oordelen over het handelen van het collectief tijdens deze vergadering. Wel weet ik dat het gaat om een betrokken groep mensen, die niet de intentie hebben om te stoken of het bestuur "de deur uit te werken", maar zich zorgen maakt over de toekomst van ons mooie stamboek.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:30

Hier nog een buitenstaander die eigenlijk helemaal geen mening heeft over al het gebeuren (en wil hebben, laat mij maar buiten al dat politieke gespeel), omdat ik de achtergronden niet ken. Maar ik vraag me wel af hoe het komt dat het sportgebeuren zo'n grote rol speelt. Ik bedacht me namelijk dat het wellicht óók meer aandacht heeft omdat juist díe commissie wat fanatieker kan zijn dan andere commissies. Uiteraard is dat aan een bestuur om te sturen, maar aangezien veel leden al niet heel fanatiek bij stamboekzaken betrokken zijn, kan ik me voorstellen dat de 'personele invulling' ook een rol kan spelen bij de kant die het nu opgaat?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:19

Ik beschuldig niemand ergens van Caira, ik constateer alleen dat er vraagtekens zijn over de procedure van goedkeuring van die hengsten. Er is geen verantwoording afgelegd over wat er plaats heeft gevonden.
En misschien zijn bepaalde mensen binnen de besturen van ICS/NSvT al meer in de richting van jouw laatste opmerking aan het gaan dan veel mensen hier weten/denken................(verantwoording :? )

Een telefonische machtiging? Geen idee Muds. Heb je al gegoogled?

Ik was (vanwege een operatie 2 dagen eerder) zelf niet bij de vergadering dus kan hierover geen verslag doen. Dank voor jou versie van de ALV Els.

Inzake de financiele zaken wordt hier nergens gesproken over fraude of zelfverrijking. Wat hier zo steekt is het gebrek aan (wederom) verantwoording. Er is geen balans getoond (wettelijk verplicht), er is dus helemaal geen resultaat te berekenen, maar er is wel decharge verleend aan het bestuur door de niet rechtmatig aangestelde kascontolecommissie :n

Aangeven dat geld een probleem is inzake het organiseren van een HS, maar wel een bonus aan het bestuur uitdelen en een dure accomodatie voor een weinig bezochte wedstrijddag huren? Graag verantwoording.........

Chubby, ik heb het al eens eerder gezegd hier maar, bepaal je mening en kom stemmen op de ALV. Niet stemmen is ook een mening geven, namelijk goedkeuring van het huidige beleid. Niemand hier heeft zin in politieke spelletjes, maar ik heb in deze sterk het gevoel dat er nu aan de noodrem moet worden getrokken, dat dit de laatste kans is om de boel vlot te trekken, want anders gaat het stamboek een kant op die een flink aantal van de oude garde in ieder geval niet kan accepteren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:25

Wat ik al aangaf: ik wil me geen mening vormen en ik wil niet komen stemmen. Ik ben te druk met andere zaken.
Ik vroeg me alleen af of wat ik post een rol kan spelen. De drijvende kracht achter een commissie bepaalt mede hoeveel aandacht dat onderdeel krijgt. En wellicht werkt(e) de FTC veel harder dan de sportcommissie, dat weet ik niet, maar het is wel een kanttekening die ik wilde plaatsen omdat het m.i. goed is om mee te nemen in de beoordelingen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:46

Het is in deze meer een zaak van gehoor krijgen.......

Het vervelende is dat jij je (ongewild, maar toch) wel een mening vormt en wel stemt. Geen mening en niet stemmen is nl. het beleid van het bestuur goedkeuren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 00:03

Vasthi schreef:
Het is in deze meer een zaak van gehoor krijgen.......

Het vervelende is dat jij je (ongewild, maar toch) wel een mening vormt en wel stemt. Geen mening en niet stemmen is nl. het beleid van het bestuur goedkeuren.

Maar zolang het geen agenda punt is valt er niks te stemmen.

Ik sta er versteld van dat het bestuur de moeite heeft genomen om het manifest in de komende weken te behandelen en een besluitvorming toelaat.

Dus stop nu met je negatieve gevoelens te verwoorden.

Muds

Re: ALV NSvT 10 april 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:12

Heb je het manifest gelezen ariebren?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:22

Muds schreef:
Hallo Els(?), zaten jij en je vriend toevallig rechts voorin?
Inderdaad!

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:56

Dan heb ik de juiste persoon in gedachten :D

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:23

Ariebren schreef:
Toch leuk om ook een verslag te lezen van een buitenstaander.
Bedankt ElsB.

Ze is geen buitenstaander maar Lid van de hoofdredactie van de 'Battie', het blad van het Nederlands Stamboek voor Tinkers.
Dat kan ik geen buitenstaander noemen......................

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:42

sneppie schreef:
Ze is geen buitenstaander maar Lid van de hoofdredactie van de 'Battie', het blad van het Nederlands Stamboek voor Tinkers.
Dat kan ik geen buitenstaander noemen......................

Goed dat je dit nog even benadrukt sneppie. ~~}> Niet dat ik daar zelf geheimzinnig over gedaan heb, dat ik voor de Battie schrijf staat gewoon in mijn bericht. O:) Ik noem mijzelf buitenstaander omdat ik weliswaar sinds vorig jaar voor de Battie schrijf, maar verder niets met de vereniging of met het bestuur te maken heb. En van de voorgeschiedenis (stichting) van de NSvT weet ik niets en van het fokken van tinkers erg weinig. :o

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:18

Geen probleem Els, een ieder mag hier zijn woord doen en dat wordt door bijna iedereen wel gerespecteerd. Ik denk dat de informatie uit dit topic je veel over de voorgeschiedenis van het stamboek kan leren.
In ieder geval vind ik het goed dat je meeschrijft, dit topic is een hot item gezien het aantal keren dat het bekeken wordt, weinigen hebben kennelijk de durf of zin om een boekje open te doen :-)

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:24

Om nog heel even op de hengstenkwesties terug te komen, dit is geen kwestie van "bewijs", het heeft gewoon in de Battie gestaan, het is meer een kwestie van 1 en 1 optellen.

De eerste hengst waar Vasthi het over heeft is tijdens de hengstenkeuring begin vorig jaar afgewezen, vervolgens op de herkeuring opnieuw afgewezen en vervolgens opnieuw aangeboden tijdens de keuring van het BTS, waar dezelfde jury keurt en daar is deze hengst door dezelfde jury wel goedgekeurd. Hier zat weinig tijd tussen, dus qua exterieur zal deze hengst niet wezenlijk veranderd/gegroeid zijn.

De tweede hengst die Vasthi noemt is op de laatste hengstenkeuring afgewezen omdat deze onregelmatig liep, is inderdaad niet op de herkeuring verschenen omdat er namelijk geen herkeuring is geweest, er hadden zich geen hengsten voor aangemeld, ook geen geheim, dit stond op de stamboeksite.

De hengst die Muds noemt had in principe net te weinig punten voor type. De duidelijke afspraak die met het bestuur is gemaakt voor de hengstenkeuring was namelijk dat een hengst een minimum aantal punten voor type moet hebben om door te gaan (ditzelfde gelde overigens voor exterieur en beweging en uiteraard dierenarts)
Dit was ingesteld om hengsten die goed en ruim bewegen maar voor een tinker te weinig rastype bezitten, een door velen al langer aangegeven struikelpunt van het NSvT, uit te sluiten. Zonder enig overleg is hier door de voorzitter bestuur en de keurende jury van afgeweken en zijn gemaakte afspraken simpelweg genegeerd.

Het is dus inderdaad frappant te noemen dat deze drie hengsten zijn goedgekeurd. Ik geef hier overigens geen oordeel over de hengsten, maar wel over de bijzondere gang van zaken die m.i. niet volgens de regels is. Lijkt mij niet de bedoeling binnen een stamboek, en zeker tijdens een belangrijke hengstenkeuring dienen regels en afspraken nageleefd te worden, waarom zou je deze anders maken?

Over de motivatie van de FTC;
de FTC bestond uit een zeer gemotiveerde groep mensen en het is inderdaad zoals Vasthi ook al aangeeft meer een zaak van geen gehoor krijgen en niet van een ontbrekende werklust van deze commissie die er heel veel aan heeft gedaan e.e.a. voor elkaar te boksen.
Het gaat over het maken van keuzes en het bestuur geeft duidelijk aan een andere visie over de toekomst van het stamboek te hebben. Er is een hoofdrol weggelegd voor de sport met de daarbij behorende paarden, dit ondanks dat de leden zich op de ALV 2009 hebben uitgesproken voor het behoud van het oorspronkelijke type. Dit was inderdaad een zeer belangrijk punt op de ALV 2009, maar desondanks achtte het bestuur het niet noodzakelijk hier al te veel gehoor aan te geven in het daaropvolgende jaar en ging door met het varen van haar eigen uitgezette koers.....

Het belangrijkste speerpunt van een stamboek dient de fokkerij te zijn, daarom is het een stamboek en geen rijvereniging.
Van wrok en frustratie zoals Els B insinueert is geen sprake, natuurlijk spelen er emoties mee wanneer je een aantal jaren heel veel tijd en energie in iets hebt gestoken, waren we niet gepassioneerd betrokken bij het onderwerp geweest dan hadden we het in eerste instantie al niet een aantal jaren als vrijwilliger binnen een vereniging volgehouden, dat geldt voor een ieder die vrijwillig iets binnen een vereniging doet en daar veel tijd in steekt.
De grootste passie en drijfveer is geen wrok en geen frustratie, maar de toekomst van de tinker in Nederland en de ontwikkeling en koers van het stamboek en het daarbij behorende fokkerijbeleid.

Dit alles leidde er overigens toe dat de FTC nog duidelijker afspraken wilde maken aangaande het fokkerijbeleid en het naleven van regels. Een eerste aanzet hiertoe is een lang gesprek met de voorzitter van het bestuur geweest na de laatste hengstenkeuring waarin wij van deze voorzitter verschillende mondelinge toezeggingen hebben gekregen. Toen daar vervolgens niet meer op werd teruggekomen hebben wij in een vergadering besloten dat wanneer er geen duidelijke afspraken en gevolgen n.a.v. het eerdere gesprek zouden zijn het voor ons weinig zinvol zou zijn om door te gaan.
Dit is als brief verstuurd naar het bestuur, ditzelfde bestuur heeft zonder verder enige reaktie te geven op de inhoud van deze brief ons ontslag aanvaard.
De brief bood overigens nog vele mogelijkheden en openingen voor een gesprek, het bestuur heeft dit echter niet nodig geacht en ik kan me daardoor niet aan de indruk onttrekken dat men blij was dat deze FTC was "opgestapt".
Een FTC is in het leven geroepen om te adviseren, wordt er aan advies vanuit deze commissie geen gehoor gegeven dan hef je het nut van deze commissie op. Uiteraard geldt er bij dit soort zaken dat er altijd water bij de wijn gedaan moet worden, in dit geval was het heel veel water en heel weinig wijn.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:03

@Kinsealy: ik insinueerde helemaal niets hoor! Ik schreef dat ik de indruk had gekregen dat hier sprake was van persoonlijke wrok en frustratie.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:08

kinsealy schreef:
Om nog heel even op de hengstenkwesties terug te komen, dit is geen kwestie van "bewijs", het heeft gewoon in de Battie gestaan, het is meer een kwestie van 1 en 1 optellen.

De eerste hengst waar Vasthi het over heeft is tijdens de hengstenkeuring begin vorig jaar afgewezen, vervolgens op de herkeuring opnieuw afgewezen en vervolgens opnieuw aangeboden tijdens de keuring van het BTS, waar dezelfde jury keurt en daar is deze hengst door dezelfde jury wel goedgekeurd. Hier zat weinig tijd tussen, dus qua exterieur zal deze hengst niet wezenlijk veranderd/gegroeid zijn.

Ik wil even zeggen dat de hengst waar het hier over gaat. Is goedgekeurd op de hengstenkeuring van het BTS die plaats had op 28 maart 2009. Hij was de eerste keer verschenen op de hengstenkeuring van 1 november 2008 en de daarop volgende herkeuring maar weet niet meer wanneer die was in ieder geval was die nog in 2008.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:17

Klopt inderdaad, ik schrijf begin vorig jaar, moet zijn eind 2008. Was even in de war omdat de HK voorheen altijd in januari was.
Dan nog zit er niet erg veel tijd tussen keuring, herkeuring en keuring BTS. Het is overigens een onderwerp waar al eerder (intern) vragen over gesteld zijn.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:29

Helder en duidelijk uitgelegd Kinsealy!

Ik ben vanaf 2001 (of was het 2002?) als vrijwilliger actief geweest binnen het NSvT en heb als voorgangster van Els als redactielid bij de Battie en als correspondent inzake Tinkerkeuringen voor de Paardenkrant altijd prima met alles en iedereen kunnen samenwerken. Persoonlijke wrok koester ik dus naar niemand.

Tot voor kort dacht ik ook dat we met de grotere inbreng van de leden een nog beter stamboek zouden krijgen. Tot mij steeds meer verontrustende berichten zoals geventileerd in dit topic ten gehore kwamen. Gefrustreerd (op stamboek gebied :P ) ben ik inmiddels wel :D

O ja en ik heb het manifest ook niet getekend omdat mijn paard slecht scoorde op een keuring. Mijn Drumshamboo nakomelinge Fenore werd op de laatste keuring 1e premie stermerrie.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:30

Tssssss, Drumshambo is met 1 o, dat weet je toch wel Vasthi :(
Da's die hengst met een ggk zoon in de dekdienst in de USA toch? En nakomelingen in Noorwegen, Zweden, Finland, USA, Belgie, Frankrijk enz. Tegenwoordig is hij ook circuspaard, en geniet ervan. http://www.mijnalbum.nl/Foto-JMZ387ID-G.jpg

Zoals je het schrijft zou ik kunnen lezen dat Fenore het niet goed deed en dat je daarom niet getekend hebt......

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:51

Ooooooooooooooooo die :P *gaat hard oefenen om de naam nu eindelijk eens goed te schrijven*

Ik wilde dus zeggen met bovenstaande dat keuringsresultaten dus geen redenen waren om het manifest te tekenen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:59

Van de stamboeksite:

Op 8 mei vindt de behandeling plaats van Het Manifest. U wordt allen uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn. De behandeling vindt plaats in manege de nieuwe Heuvel te Lunteren en begint om 13.00 uur. Gezien de planning en de inrichting van de zaal wordt u wel verzocht via email aan te melden via het emailadres secretaris@tinkerstamboek.nl

Ik heb alleen nog geen uitnodiging per post ontvangen thuis, jullie wel?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:38

Inmiddels heb ik vernomen dat we nog deze week post gaan ontvangen.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:07

Een beetje kort dag; argument van bestuur om manifest niet tijdens de ALV te willen bespreken was immers dat de leden ruim de mogelijkheid moeten hebben e.e.a. te bestuderen, ook degenen die het manifest niet hebben kunnen downloaden en afhankelijk zijn van een papieren exemplaar.....
Bijzonder ook dat je je van te voren moet aanmelden, lijkt me ook niet de normale gang van zaken bij een voor leden openbare vergadering......

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:12

Aanmelden? De planning is toch al bekend? Het manifest wordt immers behandeld, meer toch niet :D
Maar misschien om voldoende stoelen klaar te hebben staan ofzo... of catering :9 8-)

Zijn er meer mensen die van plan zijn 8 mei te komen? :)

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:20

Keeva schreef:
Al snel viel op dat het bestuur een zéér sterke eigen koers vaart, weinig respect heeft voor de oprichters van het stamboek en al het werk wat zij verzet hebben

Ik lees nu pas dit topic en moet zeggen dat, als 1 van de oprichters, het pijn doet, dat het zo gaat met het stamboek. Zoals vele weten ben ik een hele andere weg in gegaan (dravers) en niet meer op een keuring gekomen.
Dat was met pijn in mijn hart en wilde afgelopen jaar eigenlijk wel naar de centrale komen, maar ik voel me gewoon niet meer welkom. ;(
Wij als oud bestuur ,en een deel ook de oprichters, zijn gewoon uitgekotst. We kregen een penning en werden aan de kant geschopt, terwijl er al veel eerder sprake was, dat we ereleden zouden worden. Lijkt me toch een logische optie, omdat zonder ons het hele stamboek niet bestaan had. We hebben dat nog gevraagd aan het huidige bestuur, maar die zei dat het van de leden moet komen. Weten de leden wel hoe we behandeld zijn????
Ik heb een aantal boekwerken van de geschiedenis (krantenknipsels, foto's enz) van het stamboek en toen werd mijn via PB verzocht of ik van alles copietjes wilde maken. Daar zou ik dan nog wel goed voor zijn. }:0 Nee dus.

Ik heb het manifest ondertekend, omdat ik me er helemaal in kan vinden. Ik ben dan geen lid meer, maar vind wel dat ik recht van spreken heb en wil niet, waar ik heleboel tijd in heb gestoken, zomaar teniet gedaan word.