[TI] carl david

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:00

Zullen we het even gezellig houden hier? Dat gerel is nergens voor nodig.

Sudocreme is idd verzachtend maar zal de oorzaak van de mok niet wegnemen.

angeltjelieb

Re: carl david

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 23:14

de 1e die hem reed vandaga was ik nieteens.
en ook bij haar zat er geen rem op.

daarna heb ik hem gereden....

dus dara zal het vast niet ana liggen.

er ligt een wintec op ( 500cair) . dat zou het dus ook niet mogen zijn.

hij is ana d ehand superbraaf , maar zodra hij de bak binnen kwam galoppeerde hij al aan de hand mee..terwijl er nog niemand opzat

angeltjelieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 23:15

ik ga er verder niet op in.

ik ben degene die hem wel of niet koopt en er toch veel geld voor moet betalen , ik heb geen geldboom
het is wel prettig als we dan zoiezo veilig met elkaar rijden kunnen......

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:15

lenny_k schreef:
ik heb carl regelmatig gereden , en er is niets mis met hem !!!
in de bak in het bos het maakt hem niets uit !!! ook in het verkeer super braaf!!!!
goed ingereden paard!!!
wel vreemd dat hij dan bij jou zo vervelend zou zijn..................!! of zou het toch gewoon aan jou liggen!!!
ik kan niets anders dan goeds over carl vertellen!!
het is een heerlijk beessie!!!
dat hij nog geen 2 was liepen we al met hem door het verkeer !!
ook ik ken hem van dag een ,ken ook de vader moeder , ook zijn "tante" broertjes en half broertje zijn bij mij bekend. nogmaal niets mis met hem!!!!

zo doe is normaal!!!!!
niemand heeft gezegd dat het aan het paard ligt...
ts ook niet...
waarschijnlijk ligt het gewoon aan het feit dat paard en ruiter aan elkaar moeten wennen...
dan hoeft er nog niks aan ts te liggen hoor...
hou het dus maar even gezellig hier!!!!

persoonlijk heb ik geen problemen met bokken de paarden...
bokken hoeft niet per definitie "ik wil de ruiter uit het zadel hebben" zijn.
soms doen ze dat ook als blijdschap of om hun rugspieren los te maken...

en het merk zadel zegt niks over de pasvorm van het zadel!!!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:16

angeltjelieb schreef:
ik ga er verder niet op in.

ik ben degene die hem wel of niet koopt en er toch veel geld voor moet betalen , ik heb geen geldboom
het is wel prettig als we dan zoiezo veilig met elkaar rijden kunnen......

het is niet fijn als zoiets meteen de eerste keer gebeurd...
maar het hoeft niet te betekenen dat hij dit nu blijft doen!!!

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:25

angeltjelieb schreef:
de 1e die hem reed vandaga was ik nieteens.
en ook bij haar zat er geen rem op.

daarna heb ik hem gereden....

dus dara zal het vast niet ana liggen.

er ligt een wintec op ( 500cair) . dat zou het dus ook niet mogen zijn.

hij is ana d ehand superbraaf , maar zodra hij de bak binnen kwam galoppeerde hij al aan de hand mee..terwijl er nog niemand opzat

heb je een binnen of buiten bak? mischien heb je dat al gezegt maar als je alleen een buitenbak hebt dan zou ik een keer proberen in een binnenbak dat wil ook nog wel eens helpen en als hij dan nog druk wordt dan raad ik je aan om hem eerst even moe te maken aan de longeerlijn en dan een kwartiertje erop gaan rijden en zo opbouwen en mijn tinker komt ook maar een uurtje per dag buiten maar als hij wilt rennen dan gaat hij lekker rennen en dat is toch wel heel fijn.
en vooral niet bang worden weet hoe moeilijk het is maar wees de baas over hem en hij niet de baas over jou!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:36

stalnijmegen schreef:
geef hem even de tijd om te wennen, net als jij aan hem moet wennen. vergeet niet dat hij eerder meer buiten liep als nu

+ hij staat net 24 uur op een andere locatie, moet wennen (weet je dat het gemiddeld een jaar duurt voordat een paard zich ergens echt thuis voelt?) + de kou + de wind, mijn paarden waren vandaag ook flink druk.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:45

oei dat is niet zo leuk
maar het is ook erg koud en als ze de hele dag in die box staan en zich niet even kunnen uitleven op een wei of paddock krijg je al snel deze tafarelen.

ik zou het toch even de tijd geven je hebt hem immers nog niet gekocht en kunt hem dus terug brengen.
Ieder paard is nu fris !
Lekker voordat je les begint hem longeren (let op dat die het touw dan niet uit je handenn trekt van blijheid dat die even lopen kan)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:55

prachtige Tinker heb je daar zeg.

Wat betreft het bokken zoals eerder gezegd lekker eerst grondwerk gaan doen en aan elkaar wennen, hij moet ook even zijn draai vinden.

Nu waren ze vandaag ook erg druk hier, zo erg dat er 2 dor de bak wand gingen van hardhout!! (nu zijn dit KWPN-ers van 1.80) maar toch

Mijn halve tinkie was ook erg fris en fruitig :-)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 02:21

geef jezelf en hem de tijd om aan elkaar te wennen. :j dat hij nu zo reageert wil niet zeggen dat hij dat altijd blijft doen maar rustig opbouwen is altijd handig om te doen.

ik heb na een half jaar klooien met mijn 1e tinker ook het roer om moeten gooien en vanaf de basis weer beginnen. wat bij ons overigens niet aan hem lag hoor, lag puur aan mijn manege-rijgedrag. :o

maar wat ik wil zeggen dat meteen opgeven de gemakkelijkste weg soms lijkt (wanneer verkoop je hem nou?) maar de kracht juist ligt in doorzetten en je paard leren begrijpen. :)

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:46

Wat een knap paard.... :9

Doe het allemaal rustig aan zoals er al meer gezegd is.
Hij staat pas bij jou op stal.
Hij zal ook nog moeten wennen.

Mijn kleine tinker is erg fris op het moment.
Wat wel echt met het weer te maken heeft.

Maar wat wel heel belangrijk is.
Dat jij er achter staat.
Het is toch niet niks en een klik moet er wel zijn natuurlijk.

Heel veel plezier :D

angeltjelieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 08:51

ik baal er zo enorm van , want terugbrengen wil ik hem eigenlijk ook niet.
maar als ik jou zo hoor word het opvliegerige niet minder....en ik ben heel snel depressief en op die momenten niet zo stabiel.
als hij daar misbruik van maakt word het alleen maar erger....

ik heb de halve nacht wakker gelegen en zit nu ook belachelijk vroeg weer op internet..
heb er zelfs mijn werk voor afgebeld vandaag...
pffffff

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:10

Tinkers zijn erg sensibel, en dus reageren ze op jouw gemoedstoestand. Mijn ervaring is dat ze daar gevoeliger op reageren dan sommige andere rassen.
Als ik een keer niet lekker in mijn vel zit dan merk ik dat meteen met rijden. Belangrijk is om je eigen rust te vinden voordat je opstijgt. Die van mij is wat ouder en flipt niet meer maar is dan duidelijk wat dwarser.

Succes en sterkte met je beslissing en vertrouw op je eigen gevoel.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:13

Hij staat nu pas bij jou toch.
Laat hem rustig wennen.
En ik moet zeggen mijn tinker maakt juist meestal geen misbruik van mij als ik is niet lekker in mijn vel zit.

Juist als ik me op en top voel dan word ie wat bijdehand.
Maar alles in het leuke hoor.

Ik kan alleen maar zeggen geef het de tijd.
En als de klik er niet is.
Dan heeft het niet zo mogen zijn.
Maar daar zou ik nu nog niet vanuit gaan.

Je heb hem pas zo kort.
Kom op niet de moet laten zakken door een kleine tegenslag.
Het komt hoe dan ook heus wel goed.
Geef jullie samen de tijd. :(:)

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:17

angeltjelieb schreef:
maar als ik jou zo hoor word het opvliegerige niet minder....en ik ben heel snel depressief en op die momenten niet zo stabiel.

ik heb de halve nacht wakker gelegen en zit nu ook belachelijk vroeg weer op internet..
pffffff

Het de tijd geven is het allerbeste advies denk ik, maar ik zou in jouw geval ook echt geen € 4000 betalen voor een ruin :n dus is je tijd vrij beperkt, in 14 dagen tijd ken je elkaar niet echt natuurlijk.
Of mag je hem ook na een half jaar nog terug brengen? Denk dat je dan een ander paard bij ze moet afnemen, of niet?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:40

angeltjelieb schreef:

pffffff

krijgt ie nu hooi of kuilgras/voordroog te eten? staat ie veel binnen?

en ik neem aan dat je aan het werk bent met je depressies?

zoals ik zei, neem de tijd en rijden hoeft niet als eerste prioriteit te staan. elkaar leren kennen doe je het beste in de dagelijkse omgang, en neem anders meteen les en beperk je met rijden tot die momenten. zo bouw je veiligheid en vertrouwen voor beide in. het hoeft niet zo moeilijk te zijn, gewoon de tips die wij geven aannemen. ;)

p.s. je werk afbellen voor de zorgen of het gaat werken met je paard is toch niet handig? of je moet nu de hele dag bij hem zijn om elkaar te leren kennen, da's beter dan hier op internet te zitten tobben.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:26

jeetje, ik kan me jou teleurstelling wel heel goed voorstellen hoor! Je had je er een heel andere voorstelling van gemaakt en dan is dit natuurlijk wel even een tegenvaller! Laat het even bezinken bij je en probeer op een ander tijdstip als je ontspannen bent alle adviezen op dit topic nog eens te lezen en op je in te laten werken. Je zult zien dat je je dan heel anders voelt en wie weet nieuwe uitdagingen ziet!!

Heel veel succes hoor!!

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:44

Ik wilde even kwijt dat ik me heel goed in jou kan verplaatsen, ook ik heb met depressie te kampen en heb in mei vorig jaar een tinker gekocht. Helaas hebben ze mij voorgelogen over hem waardoor hij dus pittiger is dan waar ik hem voor gekocht heb. Heel lang verhaal maar het komt er op neer dat ook wij bezig zijn gegaan met grondwerk en elkaar goed leren kennen (zijn we nog steeds mee bezig trouwens). Hij is onlangs naar een nieuwe stal verhuisd en dat heeft zoveel impact op hem gehad (hij heeft ook wat trauma's waar hij last van heeft) dat we weer helemaal van onder af zowat moeten beginnen. Ook merk ik dat hij inderdaad erg reageert op mijn houding. Hij moet respect voor mij hebben en ik moet hem zekerheid kunnen bieden, hij is namelijk nogal wat angstig en onzeker. Dit zijn zeker dingen die tijd nodig hebben en ik ben uiteindelijk ook bereid om er mee te gaan werken. Was niet waar ik Crosby voor gekocht heb (zocht een fijn rustig recreatiepaardje) maar goed, ik heb hem niet voor niets uitgekozen. Hij is eigenlijk net zo angstig en onzeker als ik soms. Ze zeggen niet voor niets dat het paard dat je uitkiest de spiegel van je ziel is hè! :D DUs het enige wat ik je kan adviseren is om inderdaad zelf proberen zo rustig mogelijk te blijven en veel grondwerk te doen, zoek er desnoods hulp bij.

Mocht je nog vragen hebben mag je me altijd PB-en. Kan fijn zijn om met iemand er over te praten die in hetzelfde schuitje zit! ;)

angeltjelieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 15:40

hoi

ik bedankt iedereen voor de welgemeende reactie , maar heb besloten dat ik voor het bedrag dat carl kost , andere dingen verwacht dan hij me kan bieden

aan d ehand issie super... en daar zou ik ook genoegen meenemen als de helft zou kosten van wat ie kost.

ik moet ene lening afsluiten om hem aan te schaffen namelijk
wat gene probleem is... maar wel als ik er heel hard voor moet werken en daarnaast ook hoge kosten moet maken mbt proffecionele hulp om hem zo te krijgen zoals ik dat graag zou willen....

hele erg jammer want hij is zo knap en vriendelijk...en het doet stiekem toch al best hartzeer

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:43

:o
Had in mijn PB al aan je gezegd..Gefeliciteerd en neem de tijd...dat was voordat ik ook maar iets gelezen had over zijn gedrag nu.

Vaak lees je op een forum over typische tinkerzaken.
Dit is voor mij gedrag dat ik al heel erg vaak gehoord heb over tinkers die in een relatief korte tijd een paar stallen gehad hebben.
Dan zijn die coole bontjes soms even iets minder cool :D

Wil je de tijd nemen en op het gemak aan elkaar wennen..en dat is geen week maar soms maanden(in mijn geval jaren :+ ).
Eerst op de grond aan elkaar wennen en dan verder werken stap voor stap...soms een stap terug en dan weer verder.
Niet altijd even makkelijk maar zeker te weten met resultaat.
Jij vertrouwt hem nu niet....MAAR hij jou ook zeker te weten niet.
Vertrouwen is de basis en dat moet groeien...

Maar heb je nu al zoiets van "ik wil simpel gezegd relaxed rijden" en door mijn eigen gevoel(depressief) kan ik dit niet..en een tinker( ieder paard) is heel gevoelig voor prikkels van zijn baas(Ik hoef niet eens op te stappen als ik sjacherijnig ben want dan heb ik rodeo of een zeer dwars bontje ;) ).
Zou ik zeker niet wat maanden blijven vechten maar toegeven dat dit paard niet geschikt is voor jou en de koop ontbinden.
Niet leuk .......niet voor jou maar ook zeker niet voor het paard...die gaat er nml. slechter van worden.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:47

Lees net je reactie........

Jammer maar beter voor Carl.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:53

[quote="angeltjelieb"]ben zo verlieft!!!

hij stond daar met zn vlechtjes en ik MOEST hem hebben haha
tijdens het rijden heel braaf , wel wat voorwaarts maar hij word maar 1x per week gereden en is nog jong..
dus daar werken we vast wel aan!

hij is enorm mensen gericht....heel fijn vond ik dat.

ik lees je verhaal even terug, maar ik begrijp dat je er daar ook op hebt gereden? en toen was hij wel braaf ondanks dat hij voorwaarts was?
En inderdaad, geef het paard de tijd om te wennen, en zo weinig mogenlijk krachtvoer. Zoveel mogenlijk buiten zetten zodat ie zelf zijn energie kwijt kan. En mischien proberen (heeft tijd nodig) dat hij een paard/pony als maatje krijgt. En dat jullie dan samen kunnen rijden/oefenen. Dan heeft hij steun aan dat andere paard. Dat helpt vaak ook.
Ik weet niet hoelang hij op het vorige adres stond en of dat bij jou in de buurt is? Mischien dat ie zich daar beter op zijn gemak voelt en je hem daar kunt rijden? Om eerst aan elkaar te wennen?

En iemand schrijft dat zij het paard kent en dat ie altijd goed te rijden was. Dat is toch ook een goed teken? Mischien kan zij iets voor je betekenen kwa informatie of advies/helpen bij het paard? Mischien wil/ kan zij hem eerst voor je rijden?

Ik hoop dat het gaat lukken, het is een mooi paard en het zou fijn voor hem zijn als ie een "vaste stek" krijgt. Dat gun je ieder paard. Maar de klik moet er wel zijn.

Het paard is nieuw voor jou maar andersom is het net zo hij vindt alles ook spannend natuurijk. Mischien kan iemand hem eerst vasthouden of aan de longe begleiden?

Veel succes, en vraag of je hem gezien de weersomstandigheden iets langer op proef mag hebben. Als het een handelaar is met hart voor de zaak wil hij daar mischien wel over na denken. Het is zooo moeilijk om na twee weken al te moeten beslissen.

(En dan nog een vraagje; is hij mischien lang hengst geweest? Hij heeft een beetje een "hengsten" hoofd en uitdrukking)

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:57

sorry, lees pas na het typen van mijn bericht jou reaktie er boven. :o

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:44

Ik zou hem ook teruggebracht hebben als ik jou was geweest.. Ik wou net als jij een rustig paard waar je lekker mee kan freubelen en rijden. En die zijn er ook echt wel. Jammer dat je zo ver weg woont, maar je bent van harte welkom hier een te komen tinkerneuzen... Even kijken en voelen hoe het ook kan.. Want ze zijn er echt wel hoor! Denk dat dit jonge (en wat luxe dus meestal wat feller) dier nu nog niet is wat je zocht.. misschien over een paar jaartjes..

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:25

Heb je nog gereden vandaag?
Ik heb het zelfde gehad met mijn tinkerkruising. Bij de vorige eigenar gereden en gelijk verliefd. Wat een top paard.
Toen hij hier kwam heb ik me wel eens 2 keer achter mijn oor gekrabd. Was dit het paard wat ik daar gereden had?
Maar naar verloop van tijd groeiden we naar elkaar toe. We leerden elkaar kennen en begrepen elkaar steeds beter.
Je kan niet gelijk na 2 dagen verwachten dat een paard ergens gewend is. Hij moet wennen aan alles om hem heen en zeker aan jou.
Het is jouw beslissing en jouw geld uiteraard, maar ga niet over 1 nacht ijs.