[TI] overstap van warmbloed naar tinker ? wie nog meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 00:56

Suusjwah schreef:
Jeetje, wat een prachtige tinker!

Ik heb zo je hele topic door zitten lezen en ik denk dat als ik naar je wensen kijk, je misschien maar gewoon voor deze stap moet gaan!

Ik wens je erg veel succes met het maken van je keus.

dankje ja ze is ook echt prachtig hoor :o
wat het wel moeilijk maat mijn ruin is ook schitterend hoor ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 00:58

snowdon schreef:
Ik vind Mena ook een leukerd om te zien hoor :j Ik denk na je verhalen hier dat zij wel bij jou past... maar dat kan alleen jij goed beoordelen uiteraard.

Toch jammer altijd he, dat geld :+

ja dat klopt maar ik ben bang dat als ik nu sparen ga
ik pas over 6 maanden het geld bijmekaar heb en ze dan weg is
nu was het een voordelige tijd om een tink te kopen omdat ze nu zo harig zijn
en ze iets minder mooi zijn dan in het voorjaar.

snowdon

Re: overstap van warmbloed naar tinker ? wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 01:05

Minder mooi met wintervacht?? :oo Kijk uit met wat je zegt in het tink-o-fielen forum hoor!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 01:08

snowdon schreef:
Minder mooi met wintervacht?? :oo Kijk uit met wat je zegt in het tink-o-fielen forum hoor!

haha dat vinden de meesten dan
heerlijk toch zo een teddy vacht :D

SiSi1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 07:10

Ik heb geen overstap gemaakt maar heb er sinds gisteravond een tinker hengstveulen van 7 maandjes erbij }>

Ik heb zelf dus ook een merrie die erg heet (volbloed) is onder het zadel en waar ik niet mee naar het bos kan enz.
Zolang ik maar een beetje "hobbel" met haar is alles oké (bitloos en zadelloos).....

Nu had mijn moeder begin november een tinkerveulen gekocht (wat begin december gebracht is naar stal), maar dat mocht helaas niet zo zijn en mijn moeder heeft de volgende dag helaas al afscheid moeten nemen van het veulen.
Hij had atypische myopathie en hij is rustig ingeslapen |( .

Ze heeft daarna verder gekeken naar een veulen en begin dit jaar zijn we gaan kijken naar een veulen.
Deze mensen hadden toevallig 2 (eigenlijk wel meerdere ;) ) te koop en lijken heel veel op elkaar.
Mijn moeder en tweelingzusje vonden de ene leuker en ik werd dus verliefd op de ander :D

Ik hoop dat als het veulen tegen die tijd zo groot is dat het beleerd kan worden ik gewoon een bomproof paardje heb waar ik alles mee kan, dit hoop ik dus in een tinker te vinden (ze zijn koudbloedig hé.....).

Dit heb ik nu dus absoluut niet aangezien mijn paard gewoon geen 5 meter van stal wil }>
Ze heeft overigens ook een peesblessure gehad en is hoefbevangen geweest, dus kan helaas niet meer zoveel met haar doen zoals voorheen..... ze is overigens wel een schat van een paard :(:) .....

Maar doe vooral wat je hart je ingeeft! En als het zo moet zijn, dan komt alles wel goed ;)

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:56

hey.. fijn dat je wel een klik had met het dier..
dat lompigheid en brutaalheid zal er nog wel afgaan..
ik heb mijn haflinger gekocht met zijn 3 en die keek nergens naar, liep zo over je heen.. na 2 weken kon ik er zo aan een los touwtje mee lopen..
denk dat ze met die leeftijd allemaal wel brutaal en lomp zijn..
maare.. je hebt het over sparen? kan je je eigen paard niet inruilen? dan zal er toch niet zoveel meer bijmoeten?
ze zoeken echt wel een goed plekje voor je paard hoor!! ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 11:15

unicumW schreef:
hey.. fijn dat je wel een klik had met het dier..
dat lompigheid en brutaalheid zal er nog wel afgaan..
ik heb mijn haflinger gekocht met zijn 3 en die keek nergens naar, liep zo over je heen.. na 2 weken kon ik er zo aan een los touwtje mee lopen..
denk dat ze met die leeftijd allemaal wel brutaal en lomp zijn..
maare.. je hebt het over sparen? kan je je eigen paard niet inruilen? dan zal er toch niet zoveel meer bijmoeten?
ze zoeken echt wel een goed plekje voor je paard hoor!! ;)

maandag word mijn paardf op gehaald om hem uit te proberen in een rijhal hier 5 minutjes vanaf
omdat het heeft gesneeuw en hij ijzers heeft kan ik er niet heen te voet.
eigenlijk het probleempje wat me tegenhoud is dat ze nog zo klein is en ik bang ben dat ze zo klein blijft
wat ik op zich niet erg vind maar er moet toch ooit wel een zadel op ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 11:18

ik heb trouwens gemaild de vader is
1,56 hoog
moeder 1,48 hoog

ik denk overigens zeker wel dat ze nog een spurt gaat krijgen
als ze een goeie brok gaat krijgen

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:26

hoe groot ben je zelf?
ik zou me over dat ze te klein blijft niet teveel zorgen maken. heb ik al voor je gedaan toen ik net mijn haf had haha :D
maar als ze dalijk lekker uitgezwaard zijn is het al een heel ander gezicht.. ;)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:44

Op de foto als veulen is Mena wel een klein propje! Maar gezien de afmeting van de ouders moet ze toch rond de 1.48 uit gaan komen en als ze dan ook nog eens wat breder word, is het geen raar gezicht meer hoor!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 11:49

ja de fokker denkt ook dat ze rond de 1,50 gaat worden.
maar ze heeft zo een korte rug.

ze heeft overigens wel alles wat ik wil hebben op de grote na
maar als ze is uitgezwaard en zo kan ze me zeker wel dragen
ik weeg ook maar net 65 kilo en 1,64 groot.

het ziet er wel zo raar uit allemaal omdat ik uiteraard mijn paard gewend ben.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:15

korte rug heeft mijn paardje ook.. dat zijn vaak wel de sterke paardjes ;)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:27

ooooh wat een koddig veulentje!! prachtig dat oog, en mooi gevlekt. +:)+

maar als ik het goed begrijp heb je nog geen geld om de merrie te kopen, maar heb je je ruin nog waar het niet zo goed mee klikt, en heb je ook wat vrees om die te verkopen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:45

Vergis je niet in de hoogte van de ouders. De ouders van mijn ruin zijn allebei rond de 1.55m, en hij is nou 2.5 en ±1.60m groot :+
Het zijn laatbloeiers, dus ze kan nog flink groeien. Daarnaast, ook al blijft ze kleiner, ze zal waarschijnlijk wel meer massa krijgen dan de gemiddelde KWPNer en daardoor ook 'groter' overkomen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:48

Ze kán ook klein blijven, niet alle jonge tinkers worden groter als hun ouders ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:00

Klopt, maar de kans bestaat dus dat ze later nog flink gaat groeien/uitzwaren. Vandaar dat je je ook niet blind moet staren op de grootte van de ouders, dat bedoelde ik meer :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 13:02

Pellie schreef:
ooooh wat een koddig veulentje!! prachtig dat oog, en mooi gevlekt. +:)+

maar als ik het goed begrijp heb je nog geen geld om de merrie te kopen, maar heb je je ruin nog waar het niet zo goed mee klikt, en heb je ook wat vrees om die te verkopen?

indd maar hij word maandag gehaald voor te proberen
lukt dat en klikt het tussen hun
is die denk ik wel verkocht.
ik denk wel dat ik de overstap ga nemen.

Ik kan haar niet weerstaan, en hoop dan ook dat ze nog lekker wat groter word.
mijn ruin verdient een goed huisje bij iemand die hem wel vertrouwd en lekker met hem aan de slag gaat.
:)

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:08

Ik vind het een enorm leuk veulen,

ik heb op alle type paarden gereden, ik zou zo verliefd worden op joun ruin nu, plaatje van een paard. ik heb ondertussen bijna alle tinkers verkocht en mocht ik in de toekomst weer een paard kopen dan wordt het geen tinker meer.

qua omgang prachtige paarden, qua rijden ook hoor maar niet voor mijn ambitites. en om te zien vind ik het de mooiste paarden, dat is gewoon een fijt.

Overgens kan je er beter van uit gaan dat ze klein blijft, elke centimeter dat het meer wordt is meegenomen, anders kan dat later een teleurstelling worden, (spreek uit ervaring)

Ik zie dat je ruin getest gaat worden, dus je hebt wellicht daar al een koper voor ? zo ja dan hoef je toch niet te sparen meer neem ik aan.

lijkt me dat de tinkermerrie niet meer moet kosten als dat je ruin opbrengt?

heel veel succes met je keuze, ik vind het een plaatje van een merrie, en als ik je voors en tegens bekijk dan doe je er zeker goed aan om rond te kijken, voor je zelf en je ruin. ook voor je ruin vind je vast een goed baasje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:09

Het was ook mijn eerste ingeving hoor, van oh wat kleine paardjes!
Ik heb een veulen gekocht en het was maar wachten hoe groot hij zou worden. Hij is nu 4,5 en rond de 1.53, het lijkt klein, maar hij is al aardig uitgezwaard. Dus benen gaan eerst in de breedte voor ze naar beneden gaan :+ bij een tinker. Hij moet ook niet groter voor mij, ik ben maar 1.72.

De klik met je ruin tijdens het rijden is er niet, denk je dat dat wel weer gaat komen? Anders is het voor beiden beter dat je een huisje voor hem gaat zoeken. Probeer anders eerst een goed huisje voor hem te vinden, ga bij die mensen op bezoek, ga kijken waar hij terecht komt en pas als je daar een goed gevoel aan overhoudt, ga dan naar een tinker kijken.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 13:25

ik loop al zo te zeulen met mijn ruin sinds ik hem heb
deze overweging is niet uit het niets gekomen en ik heb het meerderemalen geprobeerd
ergens is de maat vol naar 6 jaar klooien.
ik heb de mabitie niet om hem wekelijks uit te brengen en ook de mogelijkheid niet om hem intensief goed te trainen door het gebrek aan een goeie bak.

overigens is het vertrouwen echt helemaal weg.

Dobbel jou paardjes zijn trouwens ook schitterend
vooral die witte! heeft ze ook blauwe ogen?
jammer dat je zo ver weg woontr anders was ik wel eens komen kijken

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:33

die witte heeft inderdaad 1 blauw oog, en een niet blauw oog.

en het is nu al een flinke dame, ze gaat zeker 1.60 worden. aangezien pa 1.60 en groeiende is. en ma ong 1.61 is.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:35

onley schreef:
nou even de voor en nadelen aan mijn ruin.

de voors,

onzettend braaf in de omgang
fijn te rijden (als hij er zin heeft)
mooie maat niet te groot niet te klein.
hoeft die niks te doen is die braaf :+ (dus stappen zonder zadel geen probleem)

nadelen:
ik kan er niet alleen mee naar buiten zonder dat ik een hik punt tegen kom waar die uitflipt.
onder het zadel geeft hij me het idee niet te willen werken voor me
spookt in bijna iedere hoek
moet dagelijks gereden worden (doe je dat niet kun je weer altijd bij de basis beginnen)

Wat de nadelen betreft ,je weet niet met een groene onervaren tinker of die niet deze nadelen gaat krijgen die je nu beschrijft ,ze is tenslotte nog niet ingereden ,voor hetzelfde geld is zij straks ook spokerig met rijden,en moet ze dagelijks gereden worden .
En vergis je niet in de opvoeding ,als ze nu al wat drammerig en dominant is heeft dat wel enige opvoeding nodig zeker gezien haar leeftijd .
Ik begrijp je twijfel ,maar ga niet over 1 nacht ijs ,probeer anders nog enkele tinkers uit voordat je een keus maakt . :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:39

Ik heb een bonte KWPN merrie die is gedekt door een tinkerhengst. Iedereen verklaarde me voor gek maar ik heb er een goed gevoel bij. Het lekkere kontje van de hengst met het luxe van de merrie, ik doe het er voor !!!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:52

ik heb de overstap van warmbloed naar heflinger gemaakt(ook koudbloed dus ik dacht mag vast mijn mening wel even geven :D )
ik heb mijn kwpner 7 jaar gehad.
ik kon alleen wedstrijden met hem rijden want een buitenrit was altijd levensgevaarlijk.
nu met mijn hafje heb ik al heel veel heerlijke ontspannen ritjes achter de rug.
ik heb haar gekocht als 2,5 jarige en zelf ingereden.
nu is ze 4,5 en heb ik volgende week zondag mijn eerste wedstrijd.
omdat ze zo vresselijk graag mee werkt.
dus ik kan alleeen maar zeggen, doen!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 14:57

ik denk ook dat ik het ga doen
meneer is net op mijn voet gaan staan
hij kan er nu niet uit en is vreselijk nu hij heeft echt wel zijn trainingen en beweging nodig.

Dat ze nog niet beleerd is zal ik op de koop erbij moeten nemen en moeten gokken, overigens in haar box was ze wel erg rustig en lief.

wel ermee rekening houdend dat het erg druk was en er veel nerveuse paarden stonden te draaien.