Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ariebren schreef:Om dit experiment van Nuage tot een succes te laten komen, dan moet er alleen gezocht worden naar de ouders van de Cob - Tinkers die zonder afstamming naar Nederland - Belgie zijn gekomen.
Citaat:Een koppeling aan de stamboekregistratie is in de toekomst wel denkbaar. Maar daar kan ik nu nog niets zinnigs over zeggen.
4leafclover schreef:Ariebren schreef:Om dit experiment van Nuage tot een succes te laten komen, dan moet er alleen gezocht worden naar de ouders van de Cob - Tinkers die zonder afstamming naar Nederland - Belgie zijn gekomen.
Maar dan heb je toch ook DNA nodig van tinkers waarvan wél afstamming bekend is? Voor het zelfde geld is er een tinker met onbekende afstamming familie van een (bekende) tinker mét afstamming. Dan heb je van beide DNA nodig om na te kunnen checken
abby schreef:@Snowdon: goed idee, alleen denk ik dat Flettie dat niet gaat doenNogmaals, ik wil tot op zekere hoogte best sponsoren maar 80 Euro gaat me echt te ver!
snowdon schreef:Ik weet niet wat flettie wel of niet doet uiteraard, ikzelf had het er voor over om evt zusjes (waarvan 1 dan van mezelf zou zijn) met elkaar te vergelijken. Vandaar dat ik dat opperde
Ariebren schreef:Ik ben niet negatief over dit DNA topic.
Maar ik kreeg dus van de week de Cobstukken weer.
Hierin staat een lijst van de ICS geregistreerde veulens die afgelopen 2009 geboren zijn.
Er zijn 399 veulens geboren uit 140 hengsten. 2,8 veulen per hengst.
Uitschieters met veel veulens per hengst zijn maar een paar hengstenhouders. oa De Go Go eigenaren, de Belgische melkboeren en als uitzondering Maestro weer de koploper.
Dus wie fokt er nu eigenlijk serieus een veulentje ???
Heel negatief gesteld, maar mijn ervaring is dat er gefokt wordt op eigen erf en de rest fokt met de hengst aan de overkant van de straat. En liefst een hengst die voldoet aan het grote KWPN voorbeeld.
Uitzonderingen daar gelaten.
Er zijn in Nederland en Belgie maar enkele mensen bezig met rasverbetering.
Als dit groepje nu probeert te achterhalen wat de familie banden zijn, dan weet je dat je goed bezig bent.
Citaat:Mocht ik nou nog een keer er geld 'te veel' voor hebben dan zou ik het zeker willen vergelijken. En abby kennende zal ze dan ook wel haar medewerking verlenen