[TI] DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:38

Maar ook tinkers waarvan de afstamming bekend is kunnen onbekende nakomelingen/halfbroers/zusjes hebben.

En vergeet niet dat we pas een paar dagen hiermee bezig zijn.. en nu al 70 paarden.. Dat vind ik een supergoede start! Bedenk eens hoeveel er dat over een of twee maanden kunnen zijn, als ook de mensen die niet op bokt zitten hierover hebben gehoord.. Dan hebben we misschien al 200 paarden.. 500 paarden.. misschien wel 1000 paarden..

Hoeveel generaties kun je eigenlijk terugkijken met DNA onderzoek? En hoe breed in de familiebanden? Ooms en tantes? Neefjes en nichtjes?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:09

Helaas zijn al mijn Quarters wel neefjes, achter neefjes en achter, achter nichtjes van elkaar.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 02:31

Ik wil ook graag meedoen. Zou het erg leuk vinden om familiebanden van mijn tinkers te weten. Van allebei is namelijk niets bekend. PB volgt.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:42

Ariebren schreef:
Om dit experiment van Nuage tot een succes te laten komen, dan moet er alleen gezocht worden naar de ouders van de Cob - Tinkers die zonder afstamming naar Nederland - Belgie zijn gekomen.

Maar dan heb je toch ook DNA nodig van tinkers waarvan wél afstamming bekend is? Voor het zelfde geld is er een tinker met onbekende afstamming familie van een (bekende) tinker mét afstamming. Dan heb je van beide DNA nodig om na te kunnen checken
:?

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:01

Nuage schreef
Citaat:
Een koppeling aan de stamboekregistratie is in de toekomst wel denkbaar. Maar daar kan ik nu nog niets zinnigs over zeggen.

Dan wacht ik dat af, zoals ik eerder al schreef ben ik niet van plan om te fokken met beide dames, dus een echte noodzaak zie ik -voor mezelf- niet.

@Snowdon: goed idee, alleen denk ik dat Flettie dat niet gaat doen :-) Nogmaals, ik wil tot op zekere hoogte best sponsoren maar 80 Euro gaat me echt te ver!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:06

Ik weet niet wat flettie wel of niet doet uiteraard, ikzelf had het er voor over om evt zusjes (waarvan 1 dan van mezelf zou zijn) met elkaar te vergelijken. Vandaar dat ik dat opperde ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:37

4leafclover schreef:
Ariebren schreef:
Om dit experiment van Nuage tot een succes te laten komen, dan moet er alleen gezocht worden naar de ouders van de Cob - Tinkers die zonder afstamming naar Nederland - Belgie zijn gekomen.

Maar dan heb je toch ook DNA nodig van tinkers waarvan wél afstamming bekend is? Voor het zelfde geld is er een tinker met onbekende afstamming familie van een (bekende) tinker mét afstamming. Dan heb je van beide DNA nodig om na te kunnen checken
:?

Achteraf bedoelde ik:
DNA van import paarden, dat is belangrijk.
Nakomelingen van paarden met twee bekende ouders is niet interessant.
Hiervoor hebben we de stamboeken.

Dus in mijn geval met Cochise (1996 import) zou zijn DNA vergeleken moeten worden met alle import paarden met de leeftijd voor van 1997.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 20:59

Dit topic is een oproep om mee te doen aan dit project. Natuurlijk is het prima als je vragen hebt en deze mag je ook gerust aan mij stellen.

Echter wil ik je wel verzoeken Ariebren ontopic te blijven. Dit topic gaat niet over de haalbaarheid van dit project en je toevoegingen zijn weinig positief.

Ik ben begonnen aan dit project omdat ik in het nut ervan geloof en omdat ik ruim voldoende informatie heb verzameld en weet wat er mogelijk is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:27

Ik ben niet negatief over dit DNA topic.
Maar ik kreeg dus van de week de Cobstukken weer.
Hierin staat een lijst van de ICS geregistreerde veulens die afgelopen 2009 geboren zijn.
Er zijn 399 veulens geboren uit 140 hengsten. 2,8 veulen per hengst.
Uitschieters met veel veulens per hengst zijn maar een paar hengstenhouders. oa De Go Go eigenaren, de Belgische melkboeren en als uitzondering Maestro weer de koploper.

Dus wie fokt er nu eigenlijk serieus een veulentje ???
Heel negatief gesteld, maar mijn ervaring is dat er gefokt wordt op eigen erf en de rest fokt met de hengst aan de overkant van de straat. En liefst een hengst die voldoet aan het grote KWPN voorbeeld.
Uitzonderingen daar gelaten.

Er zijn in Nederland en Belgie maar enkele mensen bezig met rasverbetering.
Als dit groepje nu probeert te achterhalen wat de familie banden zijn, dan weet je dat je goed bezig bent.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:40

abby schreef:
@Snowdon: goed idee, alleen denk ik dat Flettie dat niet gaat doen :-) Nogmaals, ik wil tot op zekere hoogte best sponsoren maar 80 Euro gaat me echt te ver!

snowdon schreef:
Ik weet niet wat flettie wel of niet doet uiteraard, ikzelf had het er voor over om evt zusjes (waarvan 1 dan van mezelf zou zijn) met elkaar te vergelijken. Vandaar dat ik dat opperde ;)

Mocht ik nou nog een keer er geld 'te veel' voor hebben dan zou ik het zeker willen vergelijken. En abby kennende zal ze dan ook wel haar medewerking verlenen ;)
Op het moment vind ik het voorlopig voldoende om alleen Fayette en Dunla te laten registreren. Voor Eoin moet ik in principe toestemming vragen aan Alina (ons buurmeisje) omdat zij de huidige eigenaresse van Eoin is (alhoewel ik niet verwacht dat ze nee zegt ;) ).

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:46

Súper Initiatief +:)+

Wil ook meedoen :j en het zou helemaal mooi zijn als het in combi zou kunnen met kleurentest :)

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:02

het lijkt mij ook wel heel erg leuk om mee te doen.
King is tot zn 6 jaar hengst geweest, dus wie weet loopt er wat rond van hem!

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:46

Graag zo uik ook willen meedoen met Balou zijn haren.
Ben toch benieuwd wat hier uit gaat komen.
Maakt het wat uit dat hij (denk ik) al ruin naar nederland is gekomen?
Wat moet ik precies doen? En naar wie moet ik nog een PB sturen?

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:41

Even Nuage PB-en Andrea_ ;)

Ik heb mijn envelopje met Cros' zijn haren al klaar liggen.

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:55

Goed initiatief!

Ik ga ook meedoen, Devon is geimporteerd uit Engeland door VVC en misschien is hier ook nog familie van hem.
Zijn moeder heb ik ook nog steeds niet gevonden en die staat in Nederland.

Bono is ook van een Nederlandse hengst en in Nederland geboren, de oude eigenaresse heeft alleen de papieren en verdere info kwijtgemaakt en wilde niet meewerken om het weer terug te zoeken.

Dus je zou via dit DNA ook ouders kunnen vinden, maar ook broers en zussen?
ik ben benieuwd!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:13

Geweldig initiatief! +:)+ Ik ben zelf niet in het bezit van een Tinker, maar als het goed is over een jaar of twee wel en dan zal ik eens terug zoeken naar dit topic. :)

Boncho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:46

Super idee dit!!

Ik overleg even met de eigenaar van mijn verzorgtink en hou dit topic even in de gaten voor de prijs.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:03

Ariebren schreef:
Ik ben niet negatief over dit DNA topic.
Maar ik kreeg dus van de week de Cobstukken weer.
Hierin staat een lijst van de ICS geregistreerde veulens die afgelopen 2009 geboren zijn.
Er zijn 399 veulens geboren uit 140 hengsten. 2,8 veulen per hengst.
Uitschieters met veel veulens per hengst zijn maar een paar hengstenhouders. oa De Go Go eigenaren, de Belgische melkboeren en als uitzondering Maestro weer de koploper.

Dus wie fokt er nu eigenlijk serieus een veulentje ???
Heel negatief gesteld, maar mijn ervaring is dat er gefokt wordt op eigen erf en de rest fokt met de hengst aan de overkant van de straat. En liefst een hengst die voldoet aan het grote KWPN voorbeeld.
Uitzonderingen daar gelaten.

Er zijn in Nederland en Belgie maar enkele mensen bezig met rasverbetering.
Als dit groepje nu probeert te achterhalen wat de familie banden zijn, dan weet je dat je goed bezig bent.

en jij weet altijd alles zo goed.
laat die mensen toch...
dan geef jij toch lekker het voor jou zogenaamde goede voorbeeld!
somige zullen idd wel niet echt bezig zijn met resverbetering maar dat betekend niet dat iedereen zo is...

ik vindt het WEL een leuk en goed id nuage :D
pb volgt :D

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:44

@nuage: ik heb best wel veel contacten in het buitenland. Ik zal die eens benaderen met de vraag of ze mee willen doen met hun paarden. Veel van die paarden komen uit Engeland/Ierland.

Het zou natuurlijk helemaal te gek zijn wanneer er hier een soort van Europse databank van DNA materiaal van Tinkers/Irish Cobs/Gypsy Cobs/Drumhorses van de grond zou komen.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:33

Flettie schreef:
Citaat:
Mocht ik nou nog een keer er geld 'te veel' voor hebben dan zou ik het zeker willen vergelijken. En abby kennende zal ze dan ook wel haar medewerking verlenen

Natuurlijk!!! Nogmaals: ik vind het een goed initiatief alleen vind ik dat er, behalve het weetje dat A en F mogelijk halfzusjes zijn, te weinig 'voordeel' / rendement / winst voor mij als niet-fokker in zit. Zou ik inderdaad een fanatiek en gericht fokker zijn met mijn beide dames, dan zou het een ander verhaal zijn en zou ik de kosten minder problematisch vinden. Maar: stel -hypothetisch gezien- dat A en F familie zijn en papa is niet hier geregistreerd of in het stamboek opgenomen, dan weten we nog niet wie hij is. Dan komt de optie van Hanneke weer erg in beeld en dan hou ik me ook aanbevolen voor plaatjes van de ouders van Meagan!! :D

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:16

maar als niemand ooit zn nek uitsteekt of als eerste gaat of iets probeert
dan gebeurt er nooit iets

overigens hoeft niemand dit persoonlijk op te vatten ;)
ik doel op niemand in het bijzonder
maar meer in het algemeen naar wat mijn "ervaring" is bij mijn "eigen" onderzoeksperikelen :(:)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:51

idd Frenia :j
Hoe meer er vergeleken kan worden hoe meer er bekend kan worden over verwantschappen 8-) en misschien wel hele bloedlijnen waarvan je nu geen weet hebt :)

Ik vind het niet alleen interessant voor de fok om te weten, maar ook gewoon om te weten of het een hele brede populatie is die nu (in NL) leeft of dat er juist erg veel verwantschap is tussen alle tinkers en wie dus van wie (welke bloedlijn) afstammen, daarvoor alleen al zou ik dus al mee willen doen :j

@ Abby wie weet is er in NL al meer verwantschap tussen dieren als die je nu zo kunt bedenken en wie weet voert die wel gericht naar 1 bepaalde hengst/ merrie of bloedlijn en kun je via die weg toch Pa, Ma en/ of Opa (en wellicht nog meer familie) van Meagan achterhalen ookal zijn die wellicht niet in NL geregistreerd ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 01:20

Zou heel fijn zijn HannekeS als je dat wilt doen!
Vooral DNA van hengsten uit het buitenland die ook uit Engeland/Ierland komen is erg waardevol.
Zou mij niets verbazen als deze hengsten allemaal een eigen kudde hadden. De kuddes werden opgekocht maar de hengsten gingen voor hoge prijzen naar andere landen.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:54

Ik heb Gilbey ook aangemeld, ben benieuwd.
Zij is uit Engeland geimporteerd (in '99) en daar is verder ook niets van bekent.
Ik heb er zelf wel mee gefokt (Beggars Row) en daar is dus nu 1 generatie van bekent en is er bij NSvT DNA getrokken.
Voor hem hoop ik dat het stamboek mee doet en hoef ik het niet nog eens te doen.

Er is vaker geroepen dat Gilbey heel erg veel op Crosby lijkt, zou leuk zijn als die vergeleken kunnen worden op deze manier, word nu toch wel een beetje nieuwsgierig.
In de toekomst wil ik zeker nog vaker met haar fokken en daarvoor vind ik dit ook een heel goed initiatief +:)+

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:07

En misschien zou je bij toekomstige hengstenkeuring van ICS die geloof ik in Maart is van meerdere hengsten haren mogen trekken? waar nog geen dna profiel bekend van is