[TI] nadelen tinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mickydo

Re: nadelen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:25

De nadelen die ik met mijn tinker ondervind :

De mok, rasp
Veel te hoge pijngrens.
Het onderhoud van de sokken , ben soms een uur per been kwijt , maar alles om de mok te bestrijden :)
En zoals iedereen denkt dat het van die vreselijk rustige paardjes zijn.. Forget it !

En verder kan ik alleen nog maar voordelen opnoemen :D

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:10

idd wat mystictinker zij, je moet echt consequent zijn!
IK heb met veel rassen gewerkt/ gereden en gedaan, maar nu heb ik 2 tinkers en eerlijk is eerlijk blijf heel consequent!
Anders gaan ze een loopje met je!
Verder staan hier volgens mij al alle nadelen!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:26

Hallo,

Ik ben zoveel mogelijk info over de Tinker aan het inwinnen.
Ik vind ze echt prachtig, ik ga geregeld eens naar iemand die een geweldige Tinker heeft en op de manege heb ik heerlijke buitenritten met een Tinker gemaakt.
Nu moet ik (als ik al aan het rijden verzorgen enz. kom, door hopelijk tijdelijke gebreken) op zoek naar een paardje dat zuper braaf en bomproof is, dat foutjes kan vergeven, die zich ook laat lijden als ik pijn heb, onzeker of anstig ben.
Ik zit aan een oud paardje te denken.
Nu zegt de ene persoon een Tinker is te lomp voor mij en een ander zegt nee je moet gewoon een Tinker nemen die al wat ouder is en goed is opgevoed.

Wat zeggen jullie?
Ik denk dat er mega veel verschillen in de Tinkers zijn, maar wil vragen of een ouder goed opgevoed paardje bij me zou kunnen passen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 23:36

Ik ben nog niet echt een tinker kenner, maar het hangt van het paard af en zijn opvoeding. Een kwpner kan net zo lomp zijn als een tinker, als je goed zoekt vind je vast iets wat bij je past.

hondjewaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:15

R.X. Er zal vast wel een tinker zijn die bij je zal passen. Ieder paard heeft toch een eigen karakter. Ook binnen de tinkers zijn er veel verschillen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:16

Dank jullie wel.

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:45

Zelf ben ik ook onzeker en angstig geweest, maar toen ik mijn tinkerdame zag, ging alles min of meer als vanzelf. Ze geeft me vertrouwen, ik voel me veilig bij en op haar, kortom een super dame!! Mok heeft ze gelukkig nooit, een andere kwpner die bij haar heeft gestaan had er wel last van dus dat zegt niet altijd alles. Mijn dame was 4 toen ik haar kocht en groen, toch heeft ze gelijk zoveel vertrouwen gegeven door haar coole karater!
Consequent moet je wel zijn, maar dat leren ze je snel genoeg haha!

Sea_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:26

Ben al een lange tijd besmet met het tinkervirus :P en tja dan kom je er niet meer vanaf hè!
Van t weekend bij een vriendin met tinker geweest en heb besloten de knoop toch door te halen,,
Er komt een tinker :) na vele nadelen maar ook voordelen gelezen te hebben vind ik toch dat er meer vóór als nadelen zijn.
Nu dus opzoek naar een betrouwbaar adres en wachten- zoeken tot de juiste op mn pad komt!

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:20

Ik vind tinkers ook heel leuk!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:40

midgie schreef:
Ik heb er 7 lopen en vind er eigenlijk alleen maar voordelen aan, als je van knuffelen poetsen houd , je bent lekker uren aan het poetsen als ze weer eens lekker in de blubber hebben gelopen, lange haren vlechten en niet te vergeten die sokken en dikke staarten uit de klit houden.

Nee even zonder dolle,
Je kan met een tinker heel goed rijden, zelfs heel licht in de hand en hulpen zijn ze , ik heb zelf ook de zwaardere types en die kun je echt ook als een ballerina laten lopen, misschien nog beter dan mijn dressuur gefokte gelder van 180.

Dat van het koliek heb ik eigenlijk niet, ook geen mok af wat dan ook.
Sommige hebben idd een hoge pijngrens , maar als je je tinker goed kent kun je zeker aan ze merken als er iets niet in orde is.

Denk dat het enigste nadeel is de mensen die zeggen dat een tinker altijd wel geschikt is voor een beginner en dat een tinker sterk en vaak ongevoelig is ben ik het ook niet mee eens, dat ligt echt aan de ruiter/begeleider

Juist vind ik een tinker heel gevoelig en je kan ze echt op een pink rijden als je maar eerlijk met ze omgaat, dan gaan ze voor je door het vuur, maar ja dat geld eigenlijk voor elk ras toch?

Ik vind het een heerlijk en eerlijk ras en ben nog elke dag heel blij en gelukkig dat ik deze kanjers in mijn bezit mag hebben.

idd :j

Het enige "nadeel" verder is dat als je er 1 hebt je er meer wilt :D

Sea_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 06:54

grid schreef:
midgie schreef:
Ik heb er 7 lopen en vind er eigenlijk alleen maar voordelen aan, als je van knuffelen poetsen houd , je bent lekker uren aan het poetsen als ze weer eens lekker in de blubber hebben gelopen, lange haren vlechten en niet te vergeten die sokken en dikke staarten uit de klit houden.

Nee even zonder dolle,
Je kan met een tinker heel goed rijden, zelfs heel licht in de hand en hulpen zijn ze , ik heb zelf ook de zwaardere types en die kun je echt ook als een ballerina laten lopen, misschien nog beter dan mijn dressuur gefokte gelder van 180.

Dat van het koliek heb ik eigenlijk niet, ook geen mok af wat dan ook.
Sommige hebben idd een hoge pijngrens , maar als je je tinker goed kent kun je zeker aan ze merken als er iets niet in orde is.

Denk dat het enigste nadeel is de mensen die zeggen dat een tinker altijd wel geschikt is voor een beginner en dat een tinker sterk en vaak ongevoelig is ben ik het ook niet mee eens, dat ligt echt aan de ruiter/begeleider

Juist vind ik een tinker heel gevoelig en je kan ze echt op een pink rijden als je maar eerlijk met ze omgaat, dan gaan ze voor je door het vuur, maar ja dat geld eigenlijk voor elk ras toch?

Ik vind het een heerlijk en eerlijk ras en ben nog elke dag heel blij en gelukkig dat ik deze kanjers in mijn bezit mag hebben.

idd :j

Haha dat beloofd wat hé!
Kan er dus wel vanuitgaan dat t er bij mij niet bij eentje blijft :o :P

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:23

Ik heb er tot nu toe (na bijna 7 jr alweer) ook nog steeds maar 1tje :D , maar dat komt voornamelijk omdat er anderen bij in de wei stonden en ik deze ook nog steeds mag lenen ;)
Daarnaast wil ik graag een eigen veulentje fokken en moet je daar wel het geld, de ruimte en de tijd voor hebben, maar als die beperkingen er niet waren (en de andere tinkies ook niet) dan had ik er vast meer gehad 8-)

O en lees hier en daar steeds over consequent moeten zijn, maar dat hoeft bij mijne echt niet :) (of ben ik misschien zo consequent uit mezelf dat ik dat nieteens merk :+ )

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:14

grid schreef:

idd heel herkenbaar heb ik ook last van het begint met 1 en voor je het weet heb je er 2 :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:29

ik juist niet,
ik heb er 1 en dat blijft er 1...
ben nu wel weer op zoek naar een tweede paardje,
maar dat wordt dan toch wel een warmbloed.

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:38

Ik ben altijd gek geweest van fjorden, heb er zelf ook 1 gehad. Nu rij ik sinds juni een tinker en ben helemaal overstag gegaan. De tinker die ik rij en verzorg is idd. heel erg koel en braaf. Maar de eerste keer dat ik alleen naar buiten ging met haar had ze zoiets van yesssssssssss even kijken hoe ver ik kan gaan. Maar dat was toch zeker wel 5 hele minuten toen was het over :D . Ik ben ook rustiger en zekerder geworden door haar en ben van al mijn angsten over buiten rijden af. Haar dochter is wel een echte hittepetit. Gap heeft wel last van mok maar haar dochter niet. Mocht ik ooit weer een paardje willen dan word het een tinker of een fjord. En ja het zijn zeker stinkers, vooral als ze 24/7 op de wei staan. Verder zijn het heerlijke eigenwijze knuffels tutjes.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:39

kheb niet alles gelezen maar de tinkers zijn over het algemeen best wel klein..

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:17

Ja en een ijslander is nog kleiner... wat wil je daarmee zeggen :?

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:28

vroli1 schreef:

niet alle tinkers, die van mij is ruim 1.60 :+

ontopic: ik vind de tinker geweldig, wil nooit meer wat anders.. :) maar een nadeel is wel, dat ze altijd met hun witte plekken in de drek gaan liggen :)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:20

vroli1 schreef:
:n Ik geef toe dat die van ons voor een Tinker extreem groot is - 1,67 stockmaat - maar dat komt toch zo vaak voor dat de grotere maten bij het Nederlands Stamboek voor Tinkers als apart type worden gezien, dat Vanner genoemd wordt.
't Grootste nadeel is al genoemd: ook onze Gijs is een enorme viespeuk >;) Hij vindt 't heerlijk om in een grote hoop mest te rollen en zit dus altijd vol (extra) vlekken. Inmiddels heb ik het idee dat hij schoon moet wezen maar opgegeven :x . Voor een wedstrijd zetten we hem in een sopje en dat is dat. En de mok? tja, volgend onze DA krijg je dat gratis en voor niks bij (bijna) elke Tinker ;( . Gijs heeft 't wel, maar niet zo heel erg. Mits je de sokken goed onderhoudt hoeft dat volgens mij ook niet. :D

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:28

Wat ik ook een nadeel vind: hij kan zoooo lief kijken dat ik onmogelijk boos op hem kan worden/blijven... En dat weet hij!!! En dat hij zichzelf vreselijk grappig vind, vooral als hij met een semi-lompe actie een verschrikkelijke zooi creerd die ik vervolgens kan opruimen (bv emmer water omgooien, liefst binnen, of z'n klaargezette rantsoenbakjes ondersteboven kieperen, aan de hooibaal plukken die onder al dat leuke losse hooi ligt etc etc) en onmiddelijk treed dan nadeel 1 weer in werking, ik kan er echt niet boos om worden...
En wat hij in de hoogte te kort komt (niks in mijn ogen dus hihi) compenseert hij in de breedte.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:21

Wat doen jullie er dan allemaal om de mok tegen te gaan?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:14

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:56

Ik heb ook echt een aantal jaar telkens flink getobt met mok..
(hem droog houden staan - alles afscheren - elke dag bijhouden met creme's enzo)
Op een gegeven moment, na alles geprobeert te hebben,
heb ik hem op ander voer gezet & sindsdien geen mok meer!

Het schijnt dat voer waar teveel suikers/eiwitten inzitten ook de
boosdoeners zijn voor mok.. :)

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:58

het eenigste nadeel deel vind ik om ze wit te houden :D ze gaan precies met hun witte plekken in de modder ligen :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:17

daar heb ik toch echt absoluut geen problemen mee :D