[TI] Wat is de gemiddelde VP voor een recreatie-tinker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Re: Wat is de gemiddelde VP voor een recreatie-tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:04

Oh er zijn zeker verkopers die van alles proberen te verkopen voor een hogere prijs! Vooral in de tinkerwereld gebeurd dat veel volgens mij. Hele simpele tinkertjes die niet eens rastypisch zijn worden gewoon voor de hoofdprijs verkocht. Helaas omdat de kopers zich niet goed hebben verdiept in het ras.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:06

En dat komt wss weer omdat er nog weinig kennis is over bloedlijnen ed, over arabieren bv kun je praktisch alles vinden mbt bloedlijnen op inet, bij tinkers is daar toch een stuk minder info over te krijgen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:35

Nee ik denk niet dat dat nou de grootste reden is. Als je genoeg onderzoek doet en je inleest, misschien een keuring bezoekt of meerdere stallen dan ga je vanzelf het verschil zien tussen de aangeboden tinkers.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:38

Dat leer je toch niet van 2 keuringen hoor :n
Zeker niet als je nouwelijks kennis hebt van exterieur, moet je eerst ook nog alle benamingen leren, wanneer het wel en niet goed is en wat de voor en nadelen zijn en dan moet je 't ook nog toepassen op een tink en weten wat het stamboek wil zien.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:08

Dat zeg ik ook niet anneliesdj. Maar ik denk dat het wel degelijk mogelijk is om snel het verschil te leren zien tussen de slechtere tinkers en de echte toppers. Zo moeilijk is dat niet.
Als je geen kennis hebt van exterieur dan heb je sowieso een probleem als je een paard gaat kopen, maakt niet uit welk ras.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:02

Sowieso is het handig om, als je niet bekend bent met het ras en de daarbij horende 'valkuilen', iemand mee te nemen die er wél verstand van heeft ;)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:47

Haha ja "de sokken groeien er nog aan" is een veelgehoorde verkooptruc volgens mij :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:31

Nuage schreef:
Dat zeg ik ook niet anneliesdj. Maar ik denk dat het wel degelijk mogelijk is om snel het verschil te leren zien tussen de slechtere tinkers en de echte toppers. Zo moeilijk is dat niet.
Als je geen kennis hebt van exterieur dan heb je sowieso een probleem als je een paard gaat kopen, maakt niet uit welk ras.

Hoezo? Tussen fokkerijkennis en recreatie zit een wereld van verschil. Als recreatie ruiter ga je af op wat je mooi vind, of ie fijn rijd en of er geen extremen zitten aan zijn exterieur maar de meeste recreanten weten nog niet het verschil tussen hals en nek en herkennen geen sabelbenigheid, laat staan dat ze kunnen zeggen watvoor voor en nadelen dat heeft voor de rijerij en fokkerij.

Mariska_28 schreef:
Haha ja "de sokken groeien er nog aan" is een veelgehoorde verkooptruc volgens mij :D

Ik bedoel maar.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:27

Als je als recreatieruiter alleen afgaat op wat je mooi vind en op die basis een paard koopt dan spijt het me zeer maar dan vind ik het niet vreemd als je opgelicht wordt. Je hoeft er zelf geen verstand van te hebben maar neem dan iig iemand mee die dat wel heeft en laat je paard keuren.

Maar goed ik weet onderhand niet eens meer wat dit met het topic te maken heeft eigenlijk...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:34

Nuage schreef:
Als je als recreatieruiter alleen afgaat op wat je mooi vind en op die basis een paard koopt dan spijt het me zeer maar dan vind ik het niet vreemd als je opgelicht wordt. Je hoeft er zelf geen verstand van te hebben maar neem dan iig iemand mee die dat wel heeft en laat je paard keuren.

Maar goed ik weet onderhand niet eens meer wat dit met het topic te maken heeft eigenlijk...

Je kunt een paard wel laten keuren maar daaruit komt niet naar voren of ie op de kop gebouwd is of sabelbenig is.
En heeft wel degelijk te maken met het topic hoor, gaat er tenslotte om hoe ze komen bij een bepaalde vp.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:47

Nou ik ben de draad een beetje kwijt :+
Maar misschien moet ik gewoon naar bed gaan hihihi

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:08

Ik denk dat de prijzen die Nuage opschreef blz terug wel aardig kloppen.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:14

anneliesdj schreef:
Nuage schreef:

Je kunt een paard wel laten keuren maar daaruit komt niet naar voren of ie op de kop gebouwd is of sabelbenig is.
En heeft wel degelijk te maken met het topic hoor, gaat er tenslotte om hoe ze komen bij een bepaalde vp.

Als je dan een recreatiepaardje cq recreatietinker koopt, moet je daar dus niet naar kijken. Als je een mooie tinker wilt moet je erin verdiepen, dus ook hoe het exterieur er uit hoort te zien. Ik ben eerst goed gaan kijken welk "type" ik wilde, je hebt er al verschillende types in, sommige weten dat niet eens, die denken alleen dat een tinker bont hoort te zijn :+

En inderdaad pfff hoe vaak ik wel niet gehoord of gelezen hebt, ja de sokken, ohhh die groeien pas als ze 3 jaar oud zijn hoor yeahhh right, dream on....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:31

Dat was adh van verkopers die zeggen een goede tinker te verkopen terwijl hij eigelijk maar matig is.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:36

daarom moet je je dus verdiepen en iemand meenemen die er "verstand" van heeft en de tinker (elk paard) laten keuren. Dat wat jij zei kan bij elk paard zijn, dus dat maakt niet uit.

En inderdaad er zijn veel handelaren die dus tinkers verkopen die dit niet zijn of een kruising. Daarom "fok" ik met een merrie die ster is en probeer me aan de richtlijnen te houden om zo in ieder geval alles een beetje zuiver te houden en geen half bakken was eruit te krijgen.

Niet dat deze neit lief zijn of "minder" zijn maar die horen niet als tinker verkocht te worden en al helemaal niet met de zin "ach joh niet elke tinker heeft sokken hoor" of "hij is toch bont, dus het is een tinker". Als je er niet in verdiept hebt, krijg je dus dit soort handelaren onder je neus en al helemaal als je in een lagere prijsklasse zoekt....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:36

Nou :+ zowel mijn vorige als mijn huidige DA weten wel wanneer een paard, wat voor ras dan ook, correct gebouwd is. En hoewel ik geen van mijn drie Tinkers op de foto heb gehad, zijn de eerste twee genadeloos afgekeurd op de 'gewone' keuring.
Het sowieso kopen van een paard zonder te keuren, eventueel veulens nog daargelaten, vind ik absoluut af te raden. Zéker met een ras wat zo explosief is geïmporteerd als de Tinker. Ik heb geen cijfers of statistieken, maar er zit heel veel tussen wat op de één of andere manier kapot is. Twee van de drie Tinkers die ik heb gekocht, zeven jaar geleden, zijn afgekeurd. Op de simpele buig- en spatproef. Nou is de handel wel iets veranderd, er is veel NLse fok, maar import blijf import, en het blijft opletten en je gezonde verstand gebruiken. Niet vertrouwen op de blauwe ogen van de verkoper, de bruine ogen van de Tinker of dat lieve koppie wat vol vertrouwen op je schouder rust. Na-ah.

Maar goed, bovenstaande heeft natuurlijk alles met gezond verstand en common sense te maken. En, ervaring komt met de jaren, daarom is een ervaren en objectief persoon ook zo essentieel. Oók als je al meerdere Tinkers hebt gehad, want als je valt voor die grote ogen en dat leuke bonte patroontje, is het moeilijk objectief te blijven :))

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:00

Biancaa schreef:
daarom moet je je dus verdiepen en iemand meenemen die er "verstand" van heeft en de tinker (elk paard) laten keuren. Dat wat jij zei kan bij elk paard zijn, dus dat maakt niet uit.

En inderdaad er zijn veel handelaren die dus tinkers verkopen die dit niet zijn of een kruising. Daarom "fok" ik met een merrie die ster is en probeer me aan de richtlijnen te houden om zo in ieder geval alles een beetje zuiver te houden en geen half bakken was eruit te krijgen.

Niet dat deze neit lief zijn of "minder" zijn maar die horen niet als tinker verkocht te worden en al helemaal niet met de zin "ach joh niet elke tinker heeft sokken hoor" of "hij is toch bont, dus het is een tinker". Als je er niet in verdiept hebt, krijg je dus dit soort handelaren onder je neus en al helemaal als je in een lagere prijsklasse zoekt....

Dat is wel heel extreem, ik had het over Tinkerfokkers en niet allerlei handelaren. Paard zonder stamboekpapieren is geen echte tinker dus dat is nog vrij simpel te overkomen.
Wat ik bedoel is dat wanneer je als recreant bij een fokker komt voor een leuke tinker in een bepaalde prijsklasse dan kan hij je een matig dier voor zetten, een mooi verhaal ophangen en de recreant trapt er wel in, tenslotte zal die fokker het wel weten. Dit heb ik trouwens al eerder gezegd.

En ja, keuren is altijd aan te raden maar een klinische keuring zegt weinig over of een paard voldoet aan stamboekeisen of de eisen om een predikaat te krijgen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:04

Nope, maar een gezond dier lijkt me voor de gemiddelde recreatieruiter nét iets belangrijker dan het wel of niet kunnen behalen van een predikaat.
Heb een hele mooie merrie gehad met een bloedmooi veulen aan de voet, maar zo rot van binnen als wat. Daar sta je dan, als 14 jarige met je merrie met stamboekpotentie, waar je alleen naar kan kijken. Is geen feest ;)

Mooi verhaal ophangen, koper inpakken, praatje hier, praatje daar en whoppa, koper trapt erin en je bent als handelaar dat rotte paard kwijt. Been there, done that. Ik was 14 en wist niet beter. Gaat ook over bovenstaande merrie. Handelsstal wíst van de conditie van de merrie af, en heeft haar met volledig weten van míjn keuringsrapport weer verkocht als zijnde helemaal in orde.
Daarom, altijd laten keuren en altijd iemand met verstand van zaken mee. Helaas had ik dat die keer niet. Harde, maar wijze les ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:10

Heb jij op je 14e alleen een paard gekocht dan?

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:37

berdien ik wordt nu wel nieuwschierig naar je vorige tinkers.. (offtopic l know.. )

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:53

Nee, er werd een paard voor mij gekocht ;) Ging wel iemand mee, maar ook zij was geen echte Tinkerkenner. Maar ja, wie zeven jaar geleden wel? En mijn ouders natuurlijk, maar goed. Die gingen meer mee om te kijken, die kunnen nog net een Tinker van een Fjord onderscheiden ;) Goed, ik was 14 en wist nog niet wat ik nou weet :)
Uiteindelijk is er dus, behalve wat emotioneel leed, weinig gebeurd, afgezien van een flinke vertrouwensknauw in de hele handel en een levenslange afkeer van één stal in het bijzonder.

Bubblegum: daar is niet veel bijzonders over te vermelden, beide zijn keihard afgekeurd en weer terug gegaan. Eentje heb ik later weergevonden, die is door- en doorverkocht en meerdere malen afgekeurd. Haar veulen heb ik ook getraceerd. De andere merrie weet ik niet.

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:47

hdv schreef:
Ik weet niet of jullie dat ook hebben maar mijn ervaring is dat men tinkers geen echte paarden vindt?!?!

Als ze vragen wat voor een paard ik heb en ik zeg een tinker zie ik ze vaak al denken...
ervaren jullie dat ook zo?

Ik had laatst geinformeerd bij een vereniging waar ik in de toekomst bij zou willen.
En ze waren erg enthousiast over een nieuw lid, en ook het feit dat hij hengst is geen probleem...

totdat... ze het woordt tinker/irish cob hoorden...

nu moet ik waarschijnlijk eerst tegen die tijd "keuringen"van de lesgevenden ondergaan (en hij is nog niet eens onder het zadel...wat verwachten ze nou..dat ik een grand prix proef neer kan zeten terwijl hij nog niets kent..daarvoor kom ik bij de vereniging..om te leren)

maar goed vol goede moet de volgende gebeld.
Hier hetzelfde liedje..allemaal erg leuk leuk leuk...
Maar werd later terug gebeld..dat we erbij mochten als we als combintatie M dressuur waren. (hallo mensen waar zijn wij nou helemaal mee bezig)

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:51

Wat een rare mensen daar in de achterhoek Korienne! Bij ons kun je je gewoon bij een club aanmelden, of je nu beginner, gevorderd, jong, oud, ment, springt of dressuur rijdt!