[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:12

geerke:
er staat ook een heel stuk op die site over schildklierproblemen bij paarden en insuline.
( ze maken wel reclame voor hun eigen product,maar staat echt goede info in)

wat ik wel weet is dat je met je hooi natuurlijk moet uitkijken dat daar niet teveel suikers in zitten,vooral voordroog kan daar veel meer van bevatten.
staat ook dat je absoluut niet alleen maar hooi moet geven omdat ze dan tekorten krijgen.lijkt me ook logisch dat er inderdaad wel een goed supplement in gaat.

SuperRoos

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:58

geerke, gelukkig vond je dit product op tijd!!
ik zal de info 'meenemen' als de homeopaat hier komt ook!

Ik ga nu kijken hoe Fiek erbij staat weer..

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 17:00

Tjee Super roos wat zal je geschrokken zijn zeg!
Poeh zeg,het is zo moeilijk he om dat voer af te stemmen.
Op hooi alleen was ik al uit dat dat niet kon,daarom ben ik ook naarstig op zoek naar eten wat bij haar past.
Gelukkig gaat het nu wat beter met Fiek.
Hou ons op de hoogte over zijn bloedwaardes en hoe het met fiek gaat aub.
Sterkte.

Fijn zo veel info.
Heel goed +:)+
Hoe meer er te lezen valt des te meer kunnen we erover leren.

Geerke wat fijn dat het zo goed helpt bij jou paardje.
Ondanks een dieet toch nog 2x per jaar bevangen dan zit je echt met je handen in het haar.
Levothyroxine,en magnesium deze vragen ga ik mee nemen in februarie.
Ha ha ha kom straks met een heel kladblok ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:18

hoe gaat het nu met fiek?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:52

Ik heb hem nu een aantal dagen op een light brok (handje per dag) staan om zijn suiker toch een beetje op peil te houden en hem zijn mineralen goed binnen te laten krijgen..

Verder krijgt hij bleekselderij om zijn overtollige vocht af te drijven

Vanmorgen kwam hij voor het eerst weer fit de stal uit en had hij zin om naar de wei te gaan..
Vanavond veel minder vieze ogen en de zwelling aan zijn koker mooi geslonken..

Vandaag ook de magnesium chelaat binnen gekregen, zijn er hier al mensen die dat voeren?
Vanavond dus voor het eerst lage dosis gegeven om te wennen en deze week opbouwen, ben heel erg benieuwd naar het resultaat..

Al met al was hij dus aardig te pas.. Begin te bedenken dat we gewoon met een zware en vrij gevaarlijke hypo te maken gehad hebben en dat hij nu daarvan opknapt, nu dus verder...

Hopelijk morgen bloeduitslagen en dan hopen dat de insuline niet meer 4x te hoog is..
Als dit nog wel zo is bel ik een kliniek op denk ik over hoe we verder moeten, want dan is deze manier van op zand staan, 'goed' hooi krijgen en verder van zoveel mogelijk suikers onthouden na 2 maanden nog geen verbetering geweest...
Ik duim hard..

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:30

Fijn Roos, dat het nu weer iets beter lijkt te gaan.
Wat bedoel je precies met een hypo?
Kun je dat voorkomen?
Ik moet de hele tijd denken aan die keer dat ik op z'n rug heb gezeten..
Mijn gevoel zegt toch dat Figor er toch helemaal boven gaat komen, wel heel langzaam...
Ik ga voor jullie duimen!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:43

Hypo is net als bij mensen met suikerziekte dat het bloedsuiker veel te laag ligt..
Dan kunnen mensen in coma raken en moeten ze direct suiker binnen krijgen (denk aan pure limonade en daarna een dikke bruine boterham met kaas..)
Bij mensen komt bij de kenmerken ook zweten en wisselend humeur voor en dit liet Figor ook duidelijk zien..
Door zijn insulineresistentie hadden we alle suikers uit zijn dieet geschrapt en dan kan dit dus gebeuren..

Hebben nu dus toch een brok voor hem voor elke dag... En toen hij die hypo had waarschijnlijk hebben we hem maar een appel en een mandarijn gegeven om het bloedsuiker even snel te laten stijgen...

Het is allemaal puur op gevoel want er is zo weinig ervaring in...

Ik hoop dat je gevoel goed is..

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:53

roosa schreef:
Maar over 5 weken moet ik terug en dan vergaar ik overal voertjes die ik dan mee neem,hun meten dan welke het
allerbeste bij roos past.
Maat werk dus.

Tinkerlady heeft mij een merk toe geschoven die ik zeker ga laten doormeten.
Met nihil aantal suikers

Laarakker heeft de biologische granenmengsels van
www.BIO-Ron.com getest. Vraag eens of daarvan iets
geschikt is voor jouw paard?

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:56

Pfoe..Roos...moeilijk verhaal zo...
Je zou inderdaad zo alle suikers meteen schrappen, ik zou er zelf niet bij nadenken dat dan de suikerspiegel te laag wordt.
Volgens mij ben je al een aardige expert aan het worden.
Ik heb echt met je te doen, ik weet hoe het voelt als je paardje doodziek is.
Ik ben heel benieuwd naar de uitslag van het bloedonderzoek.
Hou je ons op de hoogte?

Mijn gevoel is eigenlijk heel sterk, ik dacht dat je het misschien wel fijn vond om te horen/lezen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:11

Hoe bedoel je je laatste zin...?

Ik hou jullie zeker op de hoogte, helaas zijn we hier allemaal experts aan het worden en ik hoop dat mijn ervaringen jullie van deze problemen kunnen behoeden of dat jullie ze eerder door hebben bij jullie paardjes..
Met zn allen moeten we hieruit komen toch...

Hoe gaat het met jouw roos op dit moment?

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:18

Ik heb het over het gevoel dat het uiteindelijk goed komt met Figor.

Ik heb gelukkig zelf geen ervaring met Insuline resistentie, al moet ik zeggen dat wel probeer rekening te houden met het aantal suikers wat mijn paardjes krijgen.
Ze staan ook voortaan op de paddock met goed hooi en af en toe mogen ze lekker grazen in de wei.

Het is een leerzaam toppic en ik hoop dat alle paarden goed herstellen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:24

haha ik zit ook te mutsen he, dacht dat berichtje erboven van roosa was? :+ hoe ik daar nu weer bij kom haha..

hoop dus idd dat jouw gevoel klopt!

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:39

Vond jouw vraag over "jouw Roos" ook al een beetje raar :+

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:50

SuperRoos schreef:
alfalfa zou dus ook goed zijn voor Fiek..

Ben benieuwd waarom; is erg eiwitrijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:04

alfalfa schijnt goed te zijn....als er maar geen melasse door zit...
verder lees ik op amerikaanse sites alleen maar dat biks en granen echt niet goed is voor paarden met IR.
Er zitten behalve veel suiker erg veel koolhydraten in...die in het lichaam weer omgezet worden in suikers...
Het klinkt vreemd maar suikerbietpulp schijnt goed te zijn,zonder melasse uiteraard....en je paard moet natuurlijk niet dik zijn...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:05

werd genoemd als magnesium product meen ik.. maar twijfelde idd aan andere waardes.. gaat hij dus mooi niet krijgen!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:42

gam heeft ook een tijd aan de magnesium gezeten. en idd, hij liet weer smeer los uit zijn opgezwollen koker. maar dat hield al snel weer op bij gam. alles wat ik hem geef helpt eventjes en dan slaat het weer dood. :\

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:54

Balen pellie.. Hopelijk vind je voor Gam ook een keer het middel..
Is bij hem wel eens naar zn bloedbeeld gekeken? Omdat hij ook van die vage figor kwaaltjes heeft he..? :(:)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 03:13

geerke schreef:
alfalfa schijnt goed te zijn....als er maar geen melasse door zit...
verder lees ik op amerikaanse sites alleen maar dat biks en granen echt niet goed is voor paarden met IR.
Er zitten behalve veel suiker erg veel koolhydraten in...die in het lichaam weer omgezet worden in suikers...
Het klinkt vreemd maar suikerbietpulp schijnt goed te zijn,zonder melasse uiteraard....en je paard moet natuurlijk niet dik zijn...

Een goede, en makkelijke (hoeft maar 10 minuten te weken!) is dan de Kwik Beet van Dodson & Horrell, is zonder melasse!

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:52

Goh wat een informatie. Mijn klachten met Noah komen erg overeen met die van jullie. Mok, rasp, rotstraal. En hij was erg dik maar dat is al beter geworden. Ik ben ook een speurtocht begonnen naar voer met een laag eiwit gehalte. Maar tocht moeilijk. Ik werd erop gewezen dat suikers het ook doen. Nu heb ik voer van happy horse. Minder eiwit. Maar waarom zit er tocht overal van die bij produkten als suikerbietenpulp, luzerne en melasse als het slecht is voor de paarden?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:19

Bietenpulp zonder melasse is NIET slecht voor een paard, het bevat langzaam vrijkomende energie, en DAT is juist wat ze nodig hebben en niet de snel vrijkomende energie zoals in bv melasse zit.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:59

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:12

Update.. Lang verhaal...

Boerin zou Fiek deze morgen naar buiten zetten, voor die tijd al goede portie hooi om de boel goed op gang te krijgen...
Nou was er gedoe in het andere weiland wat stressvol zou kunnen zijn voor Fiek dus na een belletje besloten Fiek binnen te laten tot dat over was..
Om 1 uur telefoon... Fiek wederom een hypo.. Zweet op de longen maar nog geen benauwdheid of paniek gelukkig..
Ze heeft hem direct een bak nieuwe brok gegeven en een halve mandarijn en snel knapte hij op...

Toen het op de wei allemaal rustig was heeft ze hem naar buiten gezet... Toen kreeg ik telefoon van de dierenarts.. Bloedonderzoek was iets fout mee gegaan, of hij vanmiddag weer opnieuw kon prikken.. (Ik kon echt niet weg van stage dus boerin heeft dit allemaal weer geregeld)...

Dierenarts had nog met een of andere professor overlegd maar zelfs die had allemaal tegenstrijdige dingen, het is dus gewoon 1 groot onbekend terrein hier in Nederland..

Wat wel goed was gegaan in bloedonderzoek laat idd zien dat Fiek wat wormen heeft.. Maar kan met zn lijf nu niet chemisch ontwormen dus dat zal biologisch moeten gaan...

Het magnesium gehalte was goed maar dit zegt me niet zoveel aangezien een site hetvolgende noemt bij het stellen van diagnose uit:

- Bloedplasma-waarde. De magnesium-waarde in het bloed zegt iets over het magnesium-gehalte van de laatste maaltijd maar niets over de magnesium-waarden in het spierweefsel. Wanneer er al langere tijd een magnesium-tekort heerst stoppen de nieren met het uitscheiden van magnesium waardoor de bloedwaarde weer normaal of zelfs hoog kan worden, terwijl er nog steeds een tekort is in de spieren. Hoe dan ook, in de literatuur worden normale waarden genoemd van 2.2-2.7mg/dl, komt de waarde onder de 2.0mg/dl dan is er sowieso sprake van een tekort.

- Urine-waarde. De magnesium-waarde van urine is een wat betere indicator, want een lage waarde betekent dat de magnesiumopname al langere tijd gering is.

- Spierbioptie. De beste diagnose kun je echter stellen wanneer je een spierbioptie laat uitvoeren en het spierweefsel onderzoekt op magnesiumwaarde.

We gaan dit met de magnesium dus gewoon proberen...

Vanavond was hij best goed te pas.. Vind de magnesium echt niet lekker dus dat eet hij met lange tanden door zn warme prakkie..
Hopelijk over 2 dagen alsnog uitslag over de glucose en insuline waarden, was iets verkeerd gegaan met bevriezen van het bloed (wat nodig is om dit te meten..)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 17:49

Onbekend terrein,nou dat is het zeker!
Nu dus nog even wachten op de bloed uitslag van de glucose en insuline.

Roos moet op de hoge dosering van de suikerbalans blijven.
Te weinig resultaat.
Nu ben ik zelf ook net ziek geweest,dus heb haar ook niet aan het werk kunnen houden.
Na het weekend gaan we weer lekker de training in.
Ze heeft praatjes voor tien,dus ze kan aan(in)de bak :D
Verder gaat het prima met haar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:56

Citaat:
Wat wel goed was gegaan in bloedonderzoek laat idd zien dat Fiek wat wormen heeft.. Maar kan met zn lijf nu niet chemisch ontwormen dus dat zal biologisch moeten gaan...

laat me raden,,de globulines waren zeker niet goed?
heb je zelf een uitdraai van die uitslagen of krijg je die nog?
ben er wel heeel benieuwd naar namelijk...

hoe ga je biologisch ontwormen als ik vragen mag?