[TI] Tinkers met staart/maneneczeem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: Tinkers met staart/maneneczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:50

dat werkt denk ik super bij mijn witte (wedstrijdlopende) paardje met (nog overiges)manen van langer dan een meter wat in de zomer lekker in een kudde fulltime op het land staat....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:01

gohya:
denk wel dat dat heel fijn voelt als ze in de brandende zon staan met die teer op hun lijf.... Vork

maar oke, het werd ook wel gebruikt tegen mok .
en dan wel hoefteer inderdaad en geen afgewerkte olie want daar krijgen paarden kanker van.
ik vraag me wel af wat nou de werkzame bestanddelen zijn in hoefteer?

edit;
Citaat:
Beukenas vermengd met honing zou zo helpen tegen schurft.
De bast van jonge twijgen is wormafdrijvend en beukenteer, gewonnen uit de bast, is een ontsmettingsmiddel.
De gezuiverde olie uit de nootjes is zelfs een sla- en bakolie.

hmm valt dus misschien best te proberen,al vraag ik me af of het niet brand in de zon?

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:05

Kan me voorstellen dat daar geen mugje meer op af komt. Maar met een dikke bos manen lijkt me dat niet echt een optie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:13

"ellepel" er staat ook bij dat ze NIET in de felle zon mogen staan.Dan brand de teer n.l. in de huid.En het is ook voor óp de manenkam, NIET op een bos lange manen zelf.Het is maar een tip hoor,iedereen kan kijken wat zij/hij er mee doet.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:35

voor mij niet te doen, behalve op mijn kleine zwarte ukje maar ik verwacht dat het zonder die pavokoeken helemaal van de baan zal zijn. Het is al maanden geleden gestopt hier.
dan liever een eczeemdeken, daar houden ze niks van over en blijven ze toch toonbaar en kunnen ze lekker buiten blijven wonen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:43

gohya schreef:
"ellepel" er staat ook bij dat ze NIET in de felle zon mogen staan.Dan brand de teer n.l. in de huid.En het is ook voor óp de manenkam, NIET op een bos lange manen zelf.Het is maar een tip hoor,iedereen kan kijken wat zij/hij er mee doet.

ohw nou lezen is niet mijn sterkste vak geloof ik Bloos

excuses dan!

nathasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:32

Demeine heeft het niet gelukkig, maar heb het wel is bij een andere pony gezien

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:24

Jordy schuurt ook ieder jaar, maar ook ik weet zeker dat hij geen zomereczeem heeft. Hij is daar namelijk op getest, en geen allergische reactie.
Jordy blijkt atopie te hebben, iets wat vaker voorkomt bij paarden. Atopie is een allergische reactie op stuifmeel van bloeiende gewassen, huisstofmijt, voedermijt of huidschilfers van andere dieren. Dingen waar mensen met een allergied dus een reactie op krijgen in de vorm van tranende ogen, verstopte neus, niesen etc, uit zich bij dieren vooral in een huidaandoening. Dit is het meest bekend bij andere dieren zoals katten en honden, maar ook bij paarden komt het voor.
M.n. een allergie voor voedermijt of huidschilfers kan heel goed blijken in de tijd dat de paarden weer op stal gaan (en er dus huidschilfers van andere dieren of mensen(!) kunnen blijven hangen in de lucht) en/of na de zomer weer brok bijgevoerd krijgen waar dus voedermijt in zit.
Bij Jordy wordt de atopie veroorzaakt door bloeiende gewassen, maar welke weten we niet, dat is bijna onmogelijk te testen. Dat het door gewassen is weten we omdat hij vrijwel alleen jeuk heeft als mensen met hooikoorts ook last hebben. Ook is het alleen in een bepaalde periode (hij schuurt vrijwel niet meer na het voorjaar).
Het rotte is dat er dus niks tegen te doen is met een deken. Wat bij Jordy wel heel goed werkt is Fenonolf, een spray die eigenlijk bedoeld is voor zomereczeem. Dat verlicht de jeuk blijkbaar aardig, alleen moet ik wel meer spuiten dan op de fles staat aangegeven (en het spul is al zo lekker goedkoop, 33 euro voor een flesje waar ik 2/3 weken mee doe). Ook krijgt hij in overleg met de DA nu ieder jaar een injectie met corticosteroiden voor de tijd dat hij echt veel jeuk heeft.