[TI] waarom duidelijke kruisingen hoog primeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

desillies

waarom duidelijke kruisingen hoog primeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 19:28

Omdat we wat afdwaalden in dit topic open ik dit nieuwe topic, ik loop hiermee het risico om als stoker o.i.d gezien te worden maar zo bedoel ik het zeer zeker niet.
Uit het andere topic wat quotes, zonder namen omdat het me niet lukte om meer dan twee quotes te plaatsen in dit nieuwe topic Lachen

Het gaat om het volgende, is het wenselijk om paarden die (veel) tinkertypische eigenschappen vertonen, maar toch ook duidelijk zichtbare andere invloeden bezitten, hoge premies te geven op keuringen?

Dat Tinkers kruisingen zijn van vanalles dat is duidelijk maar zouden kruisingen die 'nu' ontstaan, behalve opgenomen worden in het stamboek, zo hoog geprimeerd moeten worden zoals nu soms gebeurd??
Schieten we dan het fokdoel (wat is het fokdoel eigenlijk precies?) niet mis?

Donna is toch ster inmiddels??

Klopt. Zelfs Reserve kampioen Tinkermerries 3 jr en ouder 9-9-06

Hoe kan zoiets gebeuren, paard van de foto heeft overduidelijk friezen kenmerken (let alleen al op de oren) zou het dan toch te maken hebben met de keurmeesters die ook friezen keuren? Dit lijkt mij een heel kwalijke zaak, niet om het nst in een kwaad daglicht te stellen, maar wel om het keurbeleid onder de loep te nemen. Denk niet dat er ook maar 1 cob eigenaar zit te wachten op een friezenfokdoel.

Ik denk niet dat dit topic bedoelt is voor zulke discussie. Ga er ook verder niet op in. Het is trouwens geen Cob, maar een Grai.

Ik denk dat beide (NST & ICS) het probleem hebben gehad dat ze de de vader/moeder van het veulen niet wisten of dat het niet door gegeven is in de hoop dat het paard opgenomen werd in het stamboek.
En als ze een beetje de kenmerken vertonen, vind er inderdaad gewoon die opname plaats.

Niemand zit te wachten op kruisingen.... niet met friezen, niet met fjorden, niet met haflingers, met niets.... Ik geloof dat iedereen wel wil proberen het ras zo zuiver mogelijk te krijgen. Maar daar gaat jaren overheen en dan glippen zulke opnames zoals dit veulen er gewoon doorheen...

ik had er ook over gemaild al...ik verbaasde me er namelijk ook ietsie over. En niet zozeer over de opname om eerlijk te zijn, maar wel om de titel "reserve dagkampioen"...en wat er bijv zou gebeuren als ze nu nog verder zouden gaan met de keuringen en het toch wel bekend is dat paps volledig Fries is.
En moet Caira wel gelijk geven...ook ik zag onmiddelijk Friese kenmerken. Dat kan eigenlijk iedereen zien.

Maar ook namens mij...niet om rel te veroorzaken hier of om iemand zwart te maken. Verbaasde me er gewoon over.

Whis_Serada

Re: waarom duidelijke kruisingen hoog primeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:34

Ik vind het ook raar dat het mogelijk is.
En als het later toch bekent word moet zo iemand er maar uit gegooit worden.
Als je bewust liegt/verzwijgt wat voor hengst erop heeft gezeten mag je best uit het stamboek verwijderd worden.

Ik mag aannemen dat het tinker stamboek welke dan ook er is om het ras DE Tinker in stand te houden.

En tuurlijk mij Whis heeft ook ouders onbekent.
Dus het kan ook zijn dat er ander bloed door heen zit.
Maar als ik Whis nu had gedekt met een ander ras dan moet ik niet het veulen bij het stamboek aan melden klaar.

Ik oordeel niet over de jury want daar was ik toen niet bij.
En weet ook niet of het toen te zien was dat er fries in zat.

Zo meer ga ik er niet over zeggen hihihi

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:34

Dat het mag is dus duidelijk, maar mijn vraag dan: is het wenselijk? Natuurlijk zijn onze paarden als kruizingen begonnen. Maar zijn de stamboeken niet juist opgericht om er één ras van te maken? Dat er af en toe een kruizing binnen komt is logisch, maar ster merries zijn ster geworden omdat ze dicht bij het fokdoel staan. Het zijn de pijlers van de fokdoelen. Zou deze merrie als een fokdoel gezien moeten worden?

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:38

Kijk lonneke zegt weer wat ik bedoel hihi.
Ik ben nooit zo handig met dingen zeggen en dan opschrijven.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 19:40

Caira schreef:
Dat het mag is dus duidelijk, maar mijn vraag dan: is het wenselijk? Natuurlijk zijn onze paarden als kruizingen begonnen. Maar zijn de stamboeken niet juist opgericht om er één ras van te maken? Dat er af en toe een kruizing binnen komt is logisch, maar ster merries zijn ster geworden omdat ze dicht bij het fokdoel staan. Het zijn de pijlers van de fokdoelen. Zou deze merrie als een fokdoel gezien moeten worden?

Deze quote had ik moeten vermelden natuurlijk, deze vertaald heel duidelijk de vraag van meerderen.....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:58

Volgens mij gaat hier niemand reageren met antwoorden op de vragen?
Meerendeel is het gewoon met elkaar eens dacht ik?

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:00

Ik denk dat alleen een stamboek hier op kan reageren.
Of zie ik dat verkeerd

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:05

snowdon schreef:
Volgens mij gaat hier niemand reageren met antwoorden op de vragen?
Meerendeel is het gewoon met elkaar eens dacht ik?

Zou zomaar kunnen dat er toch iemand reageerd, de Tinkerwereld is maar klein hè Knipoog dat men het met elkaar eens is over de grote lijn maakt het niet gelijk oninteressant om te horen hoe een ander er over denkt, toch?
En daarbij, er word gevraagd een nieuw topic te openen en dat is er nu dus Lachen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:50

Ow Lien, was niet naar jou hoor. Maar in dat andere topic kon ik dat dus niet meer neer zetten Knipoog
Maakt het niet oninteressant nee, maar het zal mij benieuwen of er iemand en wie er reageert.
Stamboekbesturen doen er over het algemeen niet zo goed aan om op een openbaar forum te reageren.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:31

Je hebt daar wel en punt Desillies,en ga zeker mee met caira haar quote.Maar ik bekijk het van 2 kanten.
kruisingen komen nu eenmaal bij elk ras voor en voorkomen kun je het niet.Voorbeeld; vlak bij ons in de buurt is een huifkar centrum,die man heeft 100 pony's/paarden , 50 daarvan worden gedekt door een tinkerhengst die hij zelf heeft ,en voila de kruisingen vliegen de pan uit ,er wordt wat verkocht als tinker op de markt en marktplaats en die mensen die die paardjes kopen zijn in de veronderstelling dat ze een tinker ,irish cob of wat voor naam je er aan geeft,hebben .
ze worden lid van een stamboek en op de keuring worden ze goedgekeurd met premies die ze niet verdienen om dat het geen tinkers zijn.
Maar het ligt inderdaad bij de jury en stamboeken ,en bij sommige jury's vraag ik me ook af of ze wel een typische tinker willen zien of alleen een paard dat goed beweegt,waarvan je duidelijk invloeden van vooral fries bloed ziet.
Kijk als je tinkers kruist en je verkoopt ze als tinkers ,dat klopt gewoon niet.Maar hoeveel tinkers uit engeland/ierland komen wel niet naar nederland waar ander bloed inzit ?
Als je paard bij de grai 's word ingedeeld,ziet het er anders uit dan bij de cob.(toch weer het andere bloed )Maar toch word het tinker genoemd ,het is nu eenmaal een ras met veel andere rasinvloeden.
Nu is het zo dat ik mij ook (schuldig) Bloos maak aan af en toe een kruising,ik heb een kruising wpn x haflinger en die heb ik wel eens met mijn tinkerhengst gekruisd.
Waarom ik dat doe ,omdat ik gek op die merrie ben en daar een merrieveulen van wil,het merrieveulen houd ik zelf en vorig jaar heb ik er een hengst van gefokt,die is goed terecht gekomen en die mensen zochten een leuk paardje,en dat is wat die combinatie levert.Ik ga daar niet mee naar een keuring,maar inderdaad als ik het veulen zou verkopen ,zou het best kunnen dat iemand haar mee neemt naar het stamboek ,omdat ze alle cob kenmerken heeft.
Dat kun je niet voor zijn,maar ik verkoop ze niet als tinker.

Ik heb laatst een tinker/fjord veulen gekocht en die word voor de recreatie gebruikt als ze 4 is.ik vind het een gewoon leuk paard om te zien ,met een goed karakter.Degene die haar gefokt had wilde ook gewoon een leuk bont veulen fokken.En dan heeft dat veulen geluk dat ze tinkerbloed heeft anders eindigt zo'n paardje vaak richtingmarkt-salami.
zolang er niet een type paard word gefokt (bv,flinke sokken,stevig gebouwd met een bepaalde stokmaat),blijf je ander bloed in de tinker houden ,maar gaat het ook niet om het karakter en dat mensen gewoon plezier kunnen beleven aan hun dier ongeacht afstamming?
Er zijn ongetwijfeld nu mensen die mij een stomme muts vinden dat ik af en toe een kruising fok,maar ik geef gewoon mijn mening. Lachen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:40

Kruisingen primere, nee vind niet dat het kan mits je het weet, ben er echt geen voorstander van. maar goed van elk paard kan je het natuurlijk niet afzien he.
Vind het wel slecht als je bewust je met zo`n dier naar een keuring gaat. maar goed wie ben ik. ben het dus met de meesten hier eens.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:16

aricia schreef:
Als je paard bij de grai 's word ingedeeld,ziet het er anders uit dan bij de cob.(toch weer het andere bloed )Maar toch word het tinker genoemd ,het is nu eenmaal een ras met veel andere rasinvloeden.

Een grai is een heel goed voorbeeld iid van een tinkerkruising uit Engeland (of waar vandaan dan ook). Ze worden gekruisd met dravers en zijn in mijn ogen dus echt geen tinker, cob of wat dan ook. Alleen een leuk, mooi bont paard.

Ik weet wel dat bij NST een keer een paard is geweigerd omdat die teveel op een fries leek. In mijn ogen terecht. Hoewel de eigenaresse vol bleef houden dat het veulen van een bonte merrie en bonte hengst afkomstig was.
Maar ik had ook echt mijn twijfels toen....

Volgens mij doen allebei de stamboeken wel hun best om zulke paarden te onderscheiden van "ons" ras. Maar dat zal niet altijd meevallen....

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:21

ik snap echt niet waarover het gaat , kan iemand een foto sturen ter verduidelijking ?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 01:03

misschien kun je ook zeggen dat de huidige tinker/irish cob genoeg rastypische kenmerken heeft, waarbij inmenging van andere rassen overbodig is. in ieder geval voor opname in het stamboek en primering. maw, ik vind ook niet dat een fries daarin thuis hoort.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 01:05

Oké laat ik ook eens proberen een zinnige toevoeging te doen aan dit topic Haha!

Ik denk dat iedereen, ook de stamboeken en de jury's, het erover eens is dat het niet wenselijk is om kruisingen op te nemen in je stamboek. Als ik het over een kruising heb dan bedoel ik een kruising met een ras dat niet met de tinker te maken heeft. Zoals dus o.a. de fries.

Het punt is alleen hoe je hiermee omgaat binnen een open stamboek. Je zult altijd paarden voor de keuring krijgen die in werkelijkheid een kruising zijn met een ander ras. Soms weet de eigenaar dit niet, tegenwoordig weet de eigenaar dit vaak wel maar houd wijselijk zijn mond.

Bij het NST is hiervoor naast de jury een FTC opgesteld. Deze stelt vast of een paard voldoende "type" heeft. De jury besluit uiteindelijk welke punten het paard krijgt en zowel FTC als de jury doet vaak een uitspraak over of het paard in kwestie wel voldoende tinkertypisch is. Rastype en tinkertype zijn 2 verschillende dingen bij het NST. Je kunt het er bijvoorbeeld over eens zijn dat een paard wel een tinker is, maar geen goede grai, cob of vanner. Dan wordt dit paard wel opgenomen maar lager geprimeerd.

Dit is althans de bedoeling. Het team van mensen die hierbij betrokken zijn doen hun uiterste best om de kruisingen eruit te halen. Soms is er gewoon onvoldoende "bewijs" om een paard te weigeren. Wat ook voorkomt is dat een paard wordt goedgekeurt of hoog geprimeerd waar men later misschien anders tegenaan kijkt. Dit heeft denk ik te maken met een ontwikkelend stamboek.

Het type waar de kruisingen de meeste kans maken is het type grai. Deze type tinkers zijn van nature wat ranker, hebben minder behang etc, etc. Als je een cob met een fries kruist heb je dus het risico dat hier een paard uit voortkomt dat voldoet aan het type grai.

De tinker waar het nu over gaat vind ik persoonlijk niks. Maar ik zie wel waarom ze door de type-keuring is heengekomen. Zodra besloten is dat een paard voldoende raskenmerken heeft en voldoende type heeft dan bepaald de jury de primering. Als het paard in kwestie dus ook nog eens beweegt als een grai, en de concurrentie die dag niet hoog is, dan kan het gebeuren dat dit paard dus hoog eindigt.

Als stamboek moet je je baseren op feiten. Alleen de bewering dat het paard half fries is, is niet voldoende om het paard uit het stamboek te halen of primeringen in te trekken. Ook al zegt de eigenaar dit zelf, je kunt hier denk ik niet op ingaan. Ieder geval staat op zich en je hebt regels nodig die voor alle gevallen gelden. Deze regels zijn dus heel algemeen en hierdoor vallen er soms gevallen tussen de regels door. Alleen een DNA test kan hier uitsluitsel geven. En dit kun je niet aan een eigenaar verplichten.
Zeker niet met terugwerkende kracht.

Ik heb wel het gevoel dat de rastoelating steeds strikter wordt. Ook het fokdoel kan zich wijzigen. Het stamboek ontwikkelt zich.
Als deze merrie nu voor de keuring zou komen zou het kunnen zijn dat zij lager eindigt. Ook als er veulens van deze merrie in de toekomst voor de keuring komen is er een kans dat deze veulens lager geprimeerd worden omdat de regels strikter zijn geworden. Op deze manier verdwijnt de lijn vanzelf uit de fokkerij als het goed is.

Het grootste probleem ligt nog altijd bij de eigenaren zelf. Zolang zij doorgaan met het fokken van kruisingen en deze glashard voorbrengen als tinker hou je dit probleem. Dit zou stoppen als het stamboek gesloten wordt. Hopelijk is de verwatering van het ras tegen die tijd beperkt gebleven. Ik geloof daar wel in, want uiteindelijk wordt vastgehouden aan het fokdoel. Dus óf de kruisingseigenschappen verdwijnen uit de lijn (en dan zijn we tevreden), of de lijn wordt dermate laag geprimeerd door de kruisingseigenschappen die erin zitten dat er uiteindelijk niet meer mee gefokt wordt of zij geen grote rol zal spelen in de tinkerfokkerij.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 01:45

dat was dus wat ik me afvroeg...WAT als het betreffende paard nu weer naar de keuring zou gaan om te kijken of het nog hoger kan eindigen...terwijl gewoon echt bekend is dat paps 100% Friese hengst is.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 04:16

ik ga er ook maar eens iets over zeggen, al ben ik niet deskundig uiteraard.

Ik vind ook dat kruisingen niet kunnen. Dat iemand dat doet, moet hij uiteraard voor zichzelf weten maar verkoop het niet als tinker/Irish Cob. Eigenlijk is het ook een beetje waarom ik een Grai niet als tinker zie, dit is al eens eerder een topic geweest geloof ik op Bokt met verschillende meningen. Nu zeg ik niet dat ik ze neit mooi vind, want dat is iets heel anders. Ik vind het gewoon geen tinker. Ik vind dat deze eigenlijk onder gebracht horen te zijn in een crossbred sectie van het stamboek (dat doet het ICS geloof ik al).
Ik vind dat een merrie zoals deze, waarvan de vader bekend is (dus Friese vader) toch uit het stamboek gehaald dient te worden. Het is dan spijtig dat ze al een ster merrie is, maar ik vind dit niet kunnen als tinker. Ze zou dan ondergebracht dienen te worden in een crossbred sectie en daar dan ster merrie kunnen zijn. Ook veulens van deze merrie zouden neit als tinekrs verkocht mogen worden (wat waarschijnlijk nu wel gebeurd)

Wat ik me weer afvraag... hoe de eigenaren hier tegenover staan... ik zou met zo'n merrie al niet naar een keuring durven gaan (en al helemaal niet kopen) Zeker als je al weet dat er een Fries in zit... Maar ja das mijn mening.

en nogmaals even, ik vind Grai's dus niet lelijk, ik wil niemand voor het hoofd stoten.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:21

Lucy_1 schreef:
Een grai is een heel goed voorbeeld iid van een tinkerkruising uit Engeland (of waar vandaan dan ook). Ze worden gekruisd met dravers en zijn in mijn ogen dus echt geen tinker, cob of wat dan ook. Alleen een leuk, mooi bont paard.

Kleine correctie Knipoog Niet de Grai maar de Scudder is een kruising met een Draver. Deze worden gebruikt voor de roadraces.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:22

Ik ben het er helemaal mee eens het ras zo zuiver mogelijk te houden en kruisingen apart te keuren, ik zou zelf ook nooit gaan kruisen!! Desondanks ben ik erg trots dan mijn meissie zo'n knap paardje uitpoept waar nu al heel lang discussie over is...
Mijn paardje is nl. de moeder van betreffende Donna. Knipoog Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:31

Voor degenen die roepen dat zo'n paard dan maar uit het stamboek gezet moet worden, hoe wil je dat dan bewerkstelligen?
Als ik even logisch nadenk.. Daar heb je imo glashard bewijs voor nodig, dus paspoort, chipnr etc... dan zullen de eigenaren vrijwillig mee moeten werken. Geen kans van slagen dus.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:42

Biancaa schreef:
Ik vind het gewoon geen tinker. Ik vind dat deze eigenlijk onder gebracht horen te zijn in een crossbred sectie van het stamboek (dat doet het ICS geloof ik al).
Ik vind dat een merrie zoals deze, waarvan de vader bekend is (dus Friese vader) toch uit het stamboek gehaald dient te worden. Het is dan spijtig dat ze al een ster merrie is, maar ik vind dit niet kunnen als tinker. Ze zou dan ondergebracht dienen te worden in een crossbred sectie en daar dan ster merrie kunnen zijn. Ook veulens van deze merrie zouden neit als tinekrs verkocht mogen worden (wat waarschijnlijk nu wel gebeurd)

Wat ik me weer afvraag... hoe de eigenaren hier tegenover staan... ik zou met zo'n merrie al niet naar een keuring durven gaan (en al helemaal niet kopen) Zeker als je al weet dat er een Fries in zit... Maar ja das mijn mening.

en nogmaals even, ik vind Grai's dus niet lelijk, ik wil niemand voor het hoofd stoten.

Ik quote jou toch maar even aangezien jij een fervent cobtype-fan bent net als ik Haha! . Een luxe merrie kan net zo goed een tinker zijn (graitype), maar absoluut geen "echte" Irish Cob. Iets wat bij het ICS Cross bread (dus kruissing) heet, kan bij het NSvT een grai zijn. Kwestie van smaak wat je mooi vindt en wat je ZELF een echte "tinker" vindt, maar een lichte grai is net zo goed tinker als dat een zware cob is, echter zal dezelfde grai zelden of nooit een volwaardig Irish Cob worden.. Het is in jouw ogen "geen echte tinker" maar wat je bedoelt te zeggen is "dit paard is geen echte cob". Tinkers beslaan meerdere types nl.

Een paard uit een stamboek halen zal echter niet lukken, zeker niet bij een open stamboek. Voldoe je aan het type, kan je opgenomen worden. Het enige waarbij je dit soort kruissingen kunt weren is het stamboek op slot te gooien en dat lijkt me nog niet echt wenselijk bij een jong stamboek, waarbij de fokdoelen en types ook niet vast staan.. En een stamboektinker weigeren, omdat die een fries-achtig hoofd heeft, lijkt me ook niet kunnen. De weegschaal kan in dit geval 2 kanten op slaan. Het friese paard en de tinker zijn wat betreft rasbeschrijvingen qua hoofd hetzelfde, klein sierlijk hoofd met kleine, rechtopstaande oortjes, middelgrote kaken.

Zo zijn er ook vanners die veel op shires en clydesdales lijken, die kan je ook niet zomaar de laan uit sturen. De tinker is geen puur zuiver ras, het heeft in het verleden van heel veel rassen invloeden gehad, wat soms explicieter naar boven komt in bepaalde generaties als andere generaties.
Het enige wat je er denk ik aan kan doen is binnen het type blijven fokken, zodat de types meer benadrukt gaan worden. Geen grai hengst op een vanner merrie zetten bijvoorbeeld zodat er een half-halfje uit komt, zwaar paard met dunne benen en lichte hals bijvoorbeeld. Maar een cob hengst op een cob merrie. Dit gebeurt al bij verschillende stamboeken. Een Welsh A hengstje die een Welsh C merrie heeft gedekt krijgt ook geen stamboek hengstveulen die zich mag gaan bewijzen in de fokkerij.

Het is aan de verkoper/eigenaar wat hij hiermee wil bereiken en welk etiket hij op zijn bonte paard wil plakken. Denk dat je er als stamboek zijnde erg weinig concreets aan kan doen..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:24

Ik kan niet anders dan met Teuntje meegaan, zeker wat betreft het bepalen of iets een 'echte' tinker is of niet en het fokken binnen een bepaald type. Ik denk dat vooral dat laatste heel erg gestimuleerd zou moeten worden.

Ik wil er echter nog wel een paar dingen aan toevoegen. Ik zie hier meerdere malen genoemd dat een Grai bij het ICS een crossbred zou zijn, IMO niet waar in een hoop gevallen. Als ik eerlijk ben zie ik bij het ICS aardig wat paarden, waaronder ook paarden met hoge primeringen, die bij het NST absoluut onder de Grai's ingedeeld kunnen worden.
Ook vind ik de term crossbred (=letterlijk kruising) niet helemaal 100% kloppen, al begrijp ik helemaal dat er als er zo'n categorie moet zijn er ook een naam aan gegeven moet worden.
Een 'te lichte' tinker/cob, of wat voor naam je er ook aan wilt geven hoeft niet per se een kruising te zijn. Zeker niet als het gaat om de paarden die bij het NST Grai's zijn. Zo'n paard kun je namelijk ook fokken door selectie, door steeds de lichte en elegantere exemplaren van een ras met elkaar te kruisen krijg je uiteindelijk een homogene populatie lichtere paarden die wel de raskenmerken hebben, en dat is ook wat IMO de Grai's zouden moeten zijn. Aangezien het open stamboeken zijn kun je dat echter nooit 100% controleren, en zul je dus ook paarden die wel vreemd bloed voeren moeten accepteren als ze aan de rasomschrijving voldoen.

Het fokken binnen een type lijkt mij heel belangrijk. Ik zie graag dat de Grai's als apart type behouden blijven, aangezien dat zoals ik al zei een type is wat je kunt bereiken door selectie binnen een ras. De scudder mag er wat mij betreft uit, dat zijn F1 kruisingen, een directe kruising tussen een tinker en een draver, waarbij die F1 kruising ook direct het einddoel is. Dat is heel wat anders dan outcross om een bepaalde eigenschap toe te voegen of te verankeren, bij outcross wordt er daarna verder gefokt binnen het ras.
Het meer fokken binnen het type is IMO niet alleen van belang om een type zoals de Grai te behouden, maar ook zeker om de andere typen duidelijker te omlijnen en te behouden. Teuntje noemt het voorbeeld van een Grai hengst op een Vanner merrie, ik zie het meestal andersom. Mensen vinden dat hun merrie te licht is, en zoeken er een (vaakextreem) zware hengst bij, een hengst die zij zien als hun ideale 'tinkerplaatje'. Het resultaat daarvan zal dan echter altijd zijn dat het fokprodukt van die 2 lichter is dan de hengst en dat je een paard krijgt wat dus niet aan dat plaatje voldoet. Door op zo'n manier te 'mengen' creeer je geen zwaardere paarden, maar maakt je de populatie als geheel lichter.
Neem je op die lichte merrie een hengst die ook in hetzelfde type valt, of een lichtere cob, dan kun je een paard fokken wat binnen een bepaald type valt en ook veel gerichter verbeteren omdat de verschillen niet zo extreem zijn.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:40

HannekeS schreef:
Lucy_1 schreef:

Kleine correctie Knipoog Niet de Grai maar de Scudder is een kruising met een Draver. Deze worden gebruikt voor de roadraces.

Aaah... da's waar.... Bloos Haal ze wel eens door elkaar Vriendjes zijn?

Ik bedoel ook de scudder... Die mag wat mij betreft vervallen bij het stamboek....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:36

Zolang de oorspronkelijke fokkers van dit prachtige "ras" nog altijd doorgaan met het inkruisen van vreemd bloed in het ras om een eigen fokdoel te benaderen, wat zijn wij dan ongelooflijk arrogant om dit ter discussie te stellen!

Zolang een paard voldoet aan de raseigenschappen zoals afgesproken binnen een groep (ook wel Stamboek genoemd) zal deze wel opgenomen móeten worden als het een open Stamboek betreft. Je kunt, zeker bij dit "ras", m.i. absoluut geen paarden weigeren op een bekende maar niet officieel geregistreerde afstamming. Zeker niet zolang de afstamming van registerpaarden ook niet wordt vermeld wanneer middels een DNA proef bewezen is dat beide ouders wel geregistreerd staan en opgenomen zijn in het Stamboek Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:18

Teuntje111 schreef:
Het friese paard en de tinker zijn wat betreft rasbeschrijvingen qua hoofd hetzelfde, klein sierlijk hoofd met kleine, rechtopstaande oortjes, middelgrote kaken.

ik ken de rasomschrijving van de fries niet maar weet wel dat ze doorgaans een totaal ander hoofd hebben (tegenwoordig erg smal en lang) en hele typische naar binnen gedraaide (puntjes) oren hebben. Ja