Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.

.
. Verder vind ik het een voordeel van Marstall dat je maar weinig hoeft te voeren om aan de dagelijkse hoeveelheid vitaminen en mineralen te komen en op deze manier wordt natuurlijk ook voorkomen dat hij teveel van het slechte binnen krijgt, lijkt mij....

Caira schreef:Hier helaas een ervaringsexpert. Mijn merrie is al sinds ze in nl is de dupe van chronische ernstige mok, uitwendig heb ik alles geprobeerd: zwavelzalf, mokcure, hydrocortiderm,sebacil, tandpasta noem het op en ik heb het geprobeerd.
Na verschillende onderzoeken en gesprekken met mensen ben ik er achter gekomen dat de mate van de mok in verhouding staat met de voedingsstoffen die mijn paard binnen krijgt. Door jarenlange wormenkuren, inentingen, hoogwaardig voer, gras van bemest land en kuilgras zijn we momenteel zo ver dat haar lever voor minder dan 20% werkt.
Na veel gesprekken met oa homeopaat, dierenarts en 2 ierse fokkers van Irish Cobs zijn we erachter dat wij in nl niet goed voeren, ze krijgen veel te veel en veel te rijke voeding binnen. De ieren zijn heel makkelijk, ze staan 24/7 op het land en krijgen eventueel wat hooi erbij, maar verder niets. Ook bij de zigeuners gaat het al eeuwen zo. Wij plukken ze echter uit Ierland, zetten ze hier neer en geven ze voer dat vaak ontwikkeld is voor warmbloed paarden. Ook bemesten wij de landen veel intensiever. Dit houdt in dat de paarden enorme hoeveelheden suikers en eiwitten binnen krijgen die ze niet kunnen verwerken.
Het lichaam moet zijn best doen om dit weer naar buiten te werken en doet dit via de snelste weg: de benen. Behandeling van buitenaf is dus in dit geval zinloos. Irish is voor de rest van haar leven getekend, zet haar 3 dagen op een bemest land en alle witte delen van haar lichaam zwellen op, laat je haar staan dan zal ze uiteindelijk verbranden. Voer zoeken is moeilijk, practisch overal zitten suikers of hoge concentraties eiwitten in. 10% ruw verteerbaar eiwit is vaker regel dan uitzondering. Mijn merrie staat momenteel op havens Polo 7,5% en een granenmix, verder krijgt ze onbeperkt hooi van eigen natuurlanden.
*edit* ik lees veel muesli's let op het suikergehalte en de aanwezigheid van melasse.
Malone schreef:Malone staat niet op rust. Er wordt gewoon mee gewerkt. Alleen als het oog echt ontstoken is, dan staat hij een paar daagjes op rust. Dan heeft hij echt teveel pijn…
En inderdaad voeren en maandblindheid staan niet echt in direct verband. Het is niet zo dat door de beste voeding van de wereld, de ontsteking nooit meer terug zal komen. Als dat zo zou zijn, dan had de da dat allang aangegeven en kreeg Malone dat voer gevoerd of iets dergelijks. De ziekte komt van binnenuit; een soort van auto-immuunziekte. Ik wil er gewoon alles aan doen wat mij is aangeraden om een terugval zo lang mogelijk te voorkomen. Goede ontworming, goede vaccinatie, geen stress én natuurlijk goede voeding, allemaal onontbeerlijk. Ook voor gezonde paarden, maar voor Malone nog net iets belangrijker. Hij moet zoveel mogelijk ‘goede dingen’ krijgen en zo min mogelijk afvalstoffen, want dat moet er op de een of andere manier ook weer uit. Hoe sterker en gezonder hij is, hoe beter Malone in zijn vel zit, hoe beter hij kan vechten tegen de ziekte, zeg maar. Daarom zijn we ook gestart met een homeopathische behandeling. Ik heb gewoon zelf het idee dat hij qua voeren net dat beetje extra nodig heeft….
Kingsley2 schreef:Hoi, zit er niet in suikerbieten veel suiker, op de andere form over mok werd er gezegt geen voeding met suikers, muesli mag maar zonder malesse en suikers er in en andere eiwitten. Ik ben van het weekend toevallig bij de homeopaat geweest voor king zijn mok, vitamine preparaat moet je alleen als kuur geven. want anders bouwen ze op een gegeven moment anti stoffen ertegen. Ik ben begonnen met Cure- Mok van VSM. 6 tabbletjes 2x per dag.
je kan ook nog een drynage kuur krijgen voor hardnekkige mok ook van een homeopatisch merk.
En ik zou echt ook advies aan DA vragen over voer en vitamines zei weten het nog het beste denk ik voor je paardje. Zei weten ook precies wat je paardje heeft en waar je op moet letten. Want iedereen geeft zoveel advies heb ik wel geleerd, maar in jou geval omdat je paardje ook nog eens een oogziekte heeft is het best moeilijk om advies te geven.
Succes en sterkte met je paardje

Nuage schreef:Ik zou nooit suikerbieten gaan voeren. Heeft niks met goed voeren te maken in mijn ogen, is enkel een snack eventueel.
En niet vaccineren....?!?!?!
Denk dat onze meningen een beetje verdeeld zijn Geerke