[TI] Welke hengst voor dekking 2008?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Welke hengst voor dekking 2008?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 14:16

Misschien een beetje vroeg, maar het dekseizoen 2007 begint al een beetje richting eind te lopen en misschien is het leuk om in dit topic alvast een beetje te bomen over jullie hengstenkeuze voor volgend jaar.

In 2008 zijn Cesair (rechts) en Fenore 3 jaar.
Afbeelding
Afhankelijk hoe ze er dan uitzien wil ik er misschien 1 of zelfs beide de dametjes laten dekken.
De hengstenkeuze wisselt nog per week en er staat nog niets vast Haha! maar voor Fenore (v. Drumshambo, moeder 1,50 en vader 1.59) denk ik bijvoorbeeld aan Sjakie, Pitalo, Sandokan, Chacotay of Garish
Bij Cesair (v. Glen king Hill, moeder 1.60, vader 1.63) aan Silas, Bram, Mr. Yenkins of Boris.

frenia

Re: Welke hengst voor dekking 2008?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:37

ik vind je hengstenkeuze nogal heel gevarieerd Haha!
wat wil je graag bereiken?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:38

Je bent er in ieder geval vroeg bij Clown

Wie weet wat er volgend jaar nog bij de keuring aanwezig is!

Maar goed, ik zit gelukkig niet in de dilemma's van de merriehouders, dus ik lees verder gewoon geinteresseerd mee Ja

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:40

hihi Leonoor, ik denk toch ook al ernstig na hoor Haha! ook al is het nog vroeg.
je hebt gelijk wat de HK betreft Knipoog maar die kunnen dan wel bij op het lijstje en ik zou niet heel snel voor een jonge hengst kiezen...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:43

voor mij ist makkelijk na het 2 keer gust blijven van Kat, ga ik volgend jaar gewoon weer voor Drummie Haha!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:49

bij mij wisselt het ook nog van dag tot dag...
ik zit te denken aan: Killarney, Moes, Longacre Bro, Meadows Selwyn, Lancelot of Cymru, Chakotay,...
Als Chance naar België komt is het 100% zeker 2x Chance du Vallon, als Drum op KI komt, moet ik ook nog ns nadenken...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:51

ik vind dat er bij kato geen enkele andere tinkerhengst past als Drum.. Haha!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 14:54

Wie weet wat er volgend jaar nog voor moois bij komt inderdaad Leo!

Hmmm Frenia variatie vind ik wel meevallen. Ik zal alle hengsten ook nog beter gaan bestuderen voor ik een keuze maak.

Fenore wordt een echte cobje. Daar wil ik dus ook een cobhengst opzetten en dat zijn alle genoemde hengsten.
Noor heeft prima bewegingen dus daar hoef ik niet zo heel erg op te letten. Ze heeft een iets lange rug en dat hebben genoemde hengsten zeker niet.

Cesair zal als Grai of Vanner worden getypeerd. Qua bewegingen valt er nog wat te verbeteren. Ze heeft ook een wat recht achterbeen.
Boris en Bram zijn van het Grai type en prima bewegers. Silas en Mr. Yenkins zouden wat zwaarder beenwerk kunnen doorgeven, hebben ook prima bewegingen en een mooi gebogen achterbeen.

Waarom kies jij voor de hengsten die je noemt Frenia?
Teuntje, tja dan is het makkelijk!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:56

Is Bram een Grai?
Natuurlijk, blond, hij is opnieuw getypeerd Bloos!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:58

ja, inderdaad Lachen Met name het zware beenwerk van Drum had voor mij dit jaar al de doorslag gegeven.. Kato weegt gauw 900 kilo en als je met haar wil fokken vind ik niet dat ik met een luxe tinker dat moet gaan doen.. het moet gewoon een beetje in proporties blijven.. Moes zou ook nog kunnen maar spreekt mij niet zo aan.. Karakter van Drum is ook vergelijkbaar met die van Kato, dus wat wil ik nog meer Haha!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:14

Chance viel mij in het echt wat tegen...foetsie was zijn uitstraling Verdrietig
mààr hij vererft vind ik echt héél goed, kleine koppies, mooie maat, veel sok, compacte bouw maar toch elegant.
Ben alleen niet zinnes mijn dames haast 5u enkel om en weer te gaan rijden mét veulen aan de voet Gestoord

Drum moet ik eerst nog ns in het echt zien, maar ik vind hem massaal, veel sok, fijne uitstraling, goed karakter, zwaar en correct beenwerk.
Vind hem vooral voor Angel een goede combi Ja Angel brengt ook een gouden karakter, een prachtig hoofdje en schitterende gangen mee. Haar beenwerk moet zwaarder en ze heeft toch de neiging om vooraan wat week te staan (door training op te heffen, maar ik wil er wel rekening mee houden).
Alleen is het hoogteverschil wel nogal: 1m45 en 1m59...
Voor Tinky wil ik ook best eens een zware hengst deze keer, bij haar kies ik toch meestal voor de iets luxere, elegantere cobtypes, maar dit jaar wil eens zwààr gaan Clown (uitproberen Knipoog) nadeel is dan wel dat ik haar gangen niet verbeter en kans heb op een zwaar hoofd, verder beloof ik me van deze combi echter wel een mooi zwaar veulen met hopelijk veel sok en een echt tinkerkarakter Clown

Moes en Bro bevallen me nog steeds gigantisch goed, staan allebei dichtbij Knipoog
ben heel tevreden met de veulens uit de combi Angel x Moes en Tink x Bro
dus ofwel nog een keer hetzelfde, ofwel een keer wisselen Nagelbijten / Gniffelen Clown
heb de indruk dat ik momenteel erg experimenteel gemutst ben Tong uitsteken
Bro x Angel zou fijner van type zijn, maar met behoud van de elegantie, de uitstraling, de expressie, het hoofdje en de gangen van beiden.
Moes x Tink: beetje zelfde commentaar als Drum x Tinky, alleen dat ik Drum toch net iets beter vind bij dr passen, maar Moes dichter staat Clown

Selwyn: die viel me als 3jarige al heel erg op en stond toen en vorig jaar al op de lijst. Met de HK vorig jaar, vond k hem op een jaar tijd te weinig veranderd/geëvolueerd en heb hem toen geschrapt. Heb echter inmiddels al een boel veulens gezien...en daar is er echt geen eentje bij die ik niet in mn wei zou willen Kwijl hij vererft echt héél goed! Alleen...beetje twijfel...omdat ik ze slechts als veulen kan zien en niet uitgegroeid Knipoog

Chakotay: ach daar ben ik al eeuwen weg van, is alleen ook wel een eindje rijden. zou hem leuk vinden bij beide merries, fantastisch karakter, mooie bouw met weinig minpunten, gewoon het hele plaatje spreekt me erg aan.

Lancelot: sja...ik probeer me niet te laten verblinden Bloos
vind zijn kleurtje leuk, maar dat mag de reden niet zijn Knipoog
ik heb uiteindelijk nisk aan zijn kleur in combi met Angel, want dan krijg ik toch gewoon zwart stekelharig bont.
Verder heb ik gewoon een erge klik met hem, ik vind hem gewoon leuk en lief. Rug en achterhand zijn wat "benepen" verder wel alles oké, maar geen uitspringer voor mij...

Killarney valt weer in het hokje van zwaarder Knipoog denk aan hem in combi met Tink, niet met Angel, kan echter niet bepaald zeggen waarom niet, past gewoon niet naar mijn gevoel Clown
hij is ook groot natuurlijk, misschien mede daarom?
Voor Tinky ook weer dezelfde commentaar als bij Drum en Moes alleen heb ik toch de indruk dat Killarney iets minder massaal is, dus misschien de veiligere keus Nagelbijten / Gniffelen
En staat ook niet zo heel ver, dus daar moet ik het niet voor laten.
Moes is echter de betere keuze qua verkoop van het veulen Knipoog

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:20

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:46

Aangezien madam het dit jaar niet nodig vindt om drachtig te worden geven we vroeg in het voorjaar Binti een schop een weiland in, en gaan Drum het Mira het opnieuw proberen, methode/standje Knipoog afhankelijk van de dekmethode die we dat jaar gaan gebruiken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:59

Als Ciara volgend jaar weer gedekt zou kunnen worden, en ik zou het aandurven.. dan zou ik haar met Falcon willen dekken.

Katinka moet nu eerst maar eens drachtig worden.. Voor volgend jaar nog niet echt een hengst waar ik zeker-de-weten mee ga dekken. Misschien Falcon, misschien wel een andere hengst. Of misschien wel weer O`Malley Haha!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:59

Ik twijfel nog, ligt er natuurlijk aan hoe Darlah het gaat doen of ze komend jaar weer gedekt gaat worden. Dat is dan het 3e jaar op rij, maar ik verwacht weinig problemen.
En ben natuurlijk benieuwd hoe de combi nu uitpakt.. wellicht gaan we dan weer gewoon naar Ryan Ja

Zou ook graag weer een Maxolo veulen willen Bloos ik vind gewoon ál zijn veulens leuk.. en dan een gezond merrietje, als dat toch eens kon Lachen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:07

Bram een grai, tjong heel appart het zal wel. vind het dan wel een van de mooiere grai`s. '

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:10

ginger zal weer door maestro gedekt worden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:14

Waarom zijn jullie verbaasd over dat Bram een Grai is......?

En ik vind jullie er niet vroeg bij hoor... Schijnheilig

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:17

Ik ben eigelijk op zoek naar een hengst die VEEEL sok doorgeeft, en belangrijk is dat het niet alleen dikke, volle sokken zijn, maar ze ook nog eens bij de knieholten beginnen Lachen
Valt behoorlijk tegen. ik kom veel hengsten tegen die zelf flink sok hebben, maar het totaal niet doorgeven. En ik durf wel te zeggen dat ik sokken één van de belangrijkste eigenschappen vindt..
Maxolo geeft z'n sokken super door, máár maxolo staat én veel te ver weg Verdrietig en bovendien is het onzeker hoe en wat ivm dat ie te koop staat. (en helaas, hem kopen is geen optie Knipoog ) en of hij dan idd hengst blijft.
Ryan heeft nog weinig nakomelingen (allemaal nog veulens) dus dat is ook afwachten.
Daarnaast moet de hengst voor Darlah zwaar beenwerk hebben, en een goed karakter. En ik hou van mooie korte, compacte hengsten Lachen
Wie weet een hengst die aan deze eigenschappen voldoet?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:18

Moes.......?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:29

Tja, geen moeilijke keuze: Gulliver O'Britain maar weer Haha!

Eerste resultaat vind ik toch zelf aardig gelukt Clown en we hebben tijdens de open staldag van O'Britain een gratis dekking gewonnen dus tja... Knipoog

Allart zou ook nog een optie zijn maar vanwege niet NSvT goed gekeurd en het feit dat het veulen verkocht zal moeten worden valt de keuze dus weer op Gulliver Lovers

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:04

Haha! Ik ben ook al lang aan het denken over hengsten ... weet nog niet zeker of ik volgend jaar al wil dekken Bloos , maar op mijn lijstje staan:
Rocky Mountain (nog steeds met stip op 1 Ja)
O'Bryan (ken hem nog als 2 jarige en ook lekker in de buurt, fijn koppie, mooi kort, leuke gangen)
Djenges (twijfel over hoofd in combi met Say Bloos )
Drumshambo (twijfel of niet té zwaar)
Maestro (geen vos, maar wel vosgen Knipoog en vind hem al zo lang ontzettend leuk Bloos )

Het liefst fok ik een vos of vosbonte Haha!
Verder is Say was lang in de rug en zou ze een wat fijner koppie (met kleinere oren Bloos )mogen hebben, gangen zijn oké dus daarin liefst gelijkwaardige hengst.

Hé kom er ook net achter dat Black Shadow ook het vosgen heeft Tong uitsteken

Leon Haha! vertel heb jij al ideetjes voor je merrie in spé Tong uitsteken

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 20:32

Leon moet maar een topic "Welke hengst voor dekking 2009" plaatsen Knipoog Ben ook benieuwd naar zijn ideetjes.

Als je perse een vos wilt zou ik niet gokken op de aanwezigheid van het vosgen. dan heb je nog maar 50% kans. Djenges heeft toch geen opvallend groot hoofd? Zo van de foto's zou ik Drum best op Sayla vinden passen. RM spreekt me ook aan.

Flet en KMD, voor jullie is het dus ook niet moeilijk!

MM, sokken een van de belangrijkste eigenschappen? Na exterieur en gangen hoop ik toch Tong uitsteken
Hengst die voldoet aan je eisen...Taffy en Sjakie!

Ginger, Maestro vind ik een mooie uitstraling hebben.

Mariska heeft ook nog niets definitief.....

Frenia, ook nog heel veel keus. De combi's van dit jaar vind ik ook erg mooi gelukt. Persoonlijk ben ik het meest weg van Emaris.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:38

Vasthi schreef:
MM, sokken een van de belangrijkste eigenschappen? Na exterieur en gangen hoop ik toch Tong uitsteken
Hengst die voldoet aan je eisen...Taffy en Sjakie!

ik zeg ook één van de, gangen en bouw zijn ook belangrijk.. maar mijn droomveulen heeft gewoon VEEEL sok.
nouja, het totaalplaatje moet gewoon een leuk veulen zijn, compacte bouw en véél sok

grid; hihi, wel grappig, ik hou juist totaaaal niet van vosbont en heb er hier eentje als verassing gekregen uit zwartbont en bruinbont Nagelbijten / Gniffelen geef mij maar gewoon een zwartbonte hoor Knipoog

Leon; ben ook benieuwd naar jou keuzes (heb ze al zo'n beetje gehoord wel) voor Chayenne Lachen
Voor Grainey weet ik nog niet... (nouja, Maxolo iig Haha! )

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:24

Haha! Vasthi Persé is een groot woord daarom heb ik Maestro er ook nog steeds bij staan, want vindt hem zo goed passen Knipoog maar is eigenlijk ook best handig om zo je keuze te beperken Nagelbijten / Gniffelen
en uiteindelijk vind ik vos of vosbont misschien stiekum toch ook wel het leukste Bloos maar als ik Maestro zou kiezen en er komt zwartbont of zwart uit dan zou ik ook zeer tevreden zijn hoor *LOL* anders moet ik niet voor hem kiezen idd Haha!

Djenges hoofd idd niet opvallend groot, maar lijkt zoveel op Say's hoofd Bloos (wel kleinere oren) en het hoofd mag dus eigenlijk nog wel iets veranderen Knipoog

Haha! ja MM ik heb eigenlijk heel weinig met zwartbont met paar uitzonderingen zoals bv maestro Bloos (en daarbij denk ik iedere keer als ik hem zie jammer dat ie zwart is, bruin had hem ook zo leuk gestaan Vingers aflikken )