Ik vind Wintecs eerlijk gezegd niet de allergeweldigste zadels. Al moet ik zeggen dat de Wintec Isabella Werth een stuk beter is dan de standaard wintecs, maar die is er volgens mij niet in een heel breed model. De wintec 500 etc. vind ik niet prettig zitten.
Het systeem wat wintec heeft met de verwisselbare bomen is ook niet helemaal wat het lijkt te zijn. Het enige wat namelijk verwisselbaar is is de voorboom, dus het deel in de kamer van het zadel, de breedte van de rest van de boom veranderd daarmee niet waardoor het toch te smal kan zijn voor een paard met een brede rug.
Thorowgood heeft ook kunststof zadels die wel een stuk betere zit hebben dan wintec naar mijn mening. Ik had voor Jordy een Griffin eerst, maar helaas schoof die bij hem enorm, zat verder wel prettig.
Massimo is een zadelmerk wat speciaal zadels heeft voor bredere paarden, en daarbij is ook het hele zadel aangepast aan de breedte. Fijne zadels, al is de zit mij wat te stevig (je zit behoorlijk opgesloten) maar dat is persoonlijk.
Boomloos zou ik zelf niet doen op een jong net ingereden paard. De gewichtsverdeling is toch altijd minder dan bij een zadel met boom, je hebt meer puntbelasting.
Zelf heb ik trouwens een Stübben Avalon dresuurzadel en een Stübben Roxane springzadel. Overigens niet met hele brede boommaat, mijn tinker is niet zo megabreed. Bredere boommaten van Stübben zijn er echter wel, zoals tegenwoordig bij zowat alle merken.