[TI] Eigewijze trekjes, Help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ingridje16

Eigewijze trekjes, Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 19:56

Haaij,

Ik heb een vraagje. M'n tinker is echt een schat tegewoordig word het ook echt een heethoofd. Eerst was het altijd zo'n brave knol deed alles wat ik wou maar nu begint eindelijk de vaart er in te komen. Vind ik zelf heel erg leuk, eindelijk is dat slome gedoe een beetje weg. Maja allemaal wel heel leuk en aardig. Z'n spiermassa word ook steeds groter omdat ik tog 7 dagen per week flink rij. Nu is het zo dat hij zo z'n trekjes heeft gekregen. Dat ie opeens keihard gaat rennen en ook niet meer stopt. Of opeens omdraait en weg rent. Ik vind het opzich niet erg dat ie zoveel energie heeft gekregen, maar het word me iets te gevaarlijk, ik rij altijd buiten niet in een bak. Altijd op een open grasveld dus hij is zo weg. Met buitenritten heb ik er geen last van, met springen ook niet. Maar zodra ik al een teken geef dat we gaan dressuren gaat tie lopen klooien. Ik vind dressuur zelf ook niet leuk maar het hoort er wel bij. Ik moet echt met 2 handen aan 1 teugel hangen al wil ik hem om krijgen. Ik vind het echt niks want vorig jaar zat ik midden in een sgw wedstrijd en toen besloot ie opeens maar is weg te gaan rennen ja als je dan met 2 handen aan 1 teugel moet gaan hangen en dan meteen weer goed gaan zitten voor de sprong. Is nou niet echt wat ik wil. ik reed eerst met een gewoon enkel gebroken bustrens, daarna met een dubbel gebroken bustrens en nou met een ongebroken bustrens. Ik ben helemaal niet van de mexicaanse neusriemen en de pessoa's dus dat wil ik er ook absoluut niet in hebben. Maar heeft iemand nou tips wat ik aan dit eigenwijze gedoe kan doen, want het word wel steeds erger, ik vind het kei gaaf dat ie energie heeft maar dat heeft z'n grenzen. Ik ben zelf ook meer iemand van de lange buitenritten, de crossen over het gras, door het water en de modder. Ook het springen vind ik super, maar ook dressuur hoort erbij maja dat snapt me paard nog niet echt..

nouja dit was m'n verhaaltje. iemand please tips want word een beetje gevaarlijk. net als vorige week. Ik rij normaal altijd met een vriendin maar ik ging een keer alleen rijden. we hebben een vast galop pad. maar hij had al veel gelopen dus hij mocht niet. dan gaat ie in het begin lopen dribbelen en tegen werken maar als die weet dat ie niet mag gaat tie ook niet. dus na 5 meter kan je alweer met lang teugeltje verder. vliegt er opeens een vogel achter me weg, dus hij schrikt en gaat keihard rennen, ja allemaal heel erg leuk maar ik heb dan gewoon egt geen grip meer ik kan trekken aan die teugels wat ik wil maar stoppen doet ie niet meer. En ik vind het dan helemaal eng als aan het eind van het pad een weg zit, maja gelukkig was die al moe dus stopte die voor de weg. Ik heb dus echt geen zin om straks onder een auto te zitten ofzo.

Xx Ingrid

Monster_inc

Re: Eigewijze trekjes, Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:11

ow ow wat een deugniet ! met kracht win je toch niet maar met slim zijn wel .
Wees consequent met rijden , probeer hem voor te zijn . kijk naar zijn lichaamstaal , als je merkt dat hij weer een loopje met je gaat nemen , doe dan iets anders ter afleiding , draai hem om , halthouden , stukje aandraven , overgangen enz,
zodat hij zich meer op jou richt , ik denk dat hij gewoon een paar keer heeft gewonnen van jou en daarom dit door blijft doen . door dit gedrag moet je heen prikken ,
Rij hem dus consequent , jij bent de baas ,! ho is ho , wees streng als hij een loopje met je neemt , maar goed gedrag ook belonen ,
Mischien van te voren eerst longeren zodat de frisheid er van af is ! en ja dressuur is voor sommige paarden niks aan maar wel de belangrijke basis !

p,s mischien ook handig om een keer naar zijn voeding te kijken . daar kan ook soms een heetgedrag vandaan komen ,,,

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 20:30

Ja dat naar hem kijken doe ik ook wel dat helpt ook wel een beetje maar ik kan niet als ik in volle rengalop zit en ik wil dat ie stopt naar z'n lichaams taal kijken want daar kan ik dan tog niks mee. Het is meer hoe stop je een rennend paard ja dat weet ik ook wel diep zitten en zorgen dat ie stil staat en das m'n probleem dat werkt dus niet..

Monster_inc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:38

Ingridje16 schreef:
Ja dat naar hem kijken doe ik ook wel dat helpt ook wel een beetje maar ik kan niet als ik in volle rengalop zit en ik wil dat ie stopt naar z'n lichaams taal kijken want daar kan ik dan tog niks mee. Het is meer hoe stop je een rennend paard ja dat weet ik ook wel diep zitten en zorgen dat ie stil staat en das m'n probleem dat werkt dus niet..

als je van te voren weet dat je hem dan niet kan houden dan gewoon niet in die ren galop gaan . !
eerst maar eens onder controle in de draf dan maar ..
en ik kan wel merken aan mijn paard dat als ik in rengalop zit en hij ervandoor wilt schieten dan op tijd al gas terug nemen . Ik kan het wel zien aan zijn lichaamstaal en bepaalde spanning die ik dan voel , maar ik ken hem dan ook wel door en door ,
verder let ik dus niet alleen op de weg waar ik rij en de lol die ik er in heb maar ook op mijn paard ! Haha! ( lichaamstaal , gedrag)

ik weet dat veel mensen hun paard pardoes gelijk om zetten tot stilstand als ze er vandoor willen schieten , maar met weinig kracht in je armen is dat moeilijk ,

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 20:42

Monster_inc schreef:
Ingridje16 schreef:

als je van te voren weet dat je hem dan niet kan houden dan gewoon niet in die ren galop gaan . !
eerst maar eens onder controle in de draf dan maar ..
en ik kan wel merken aan mijn paard dat als ik in rengalop zit en hij ervandoor wilt schieten dan op tijd al gas terug nemen . Ik kan het wel zien aan zijn lichaamstaal en bepaalde spanning die ik dan voel , maar ik ken hem dan ook wel door en door ,
verder let ik dus niet alleen op de weg waar ik rij en de lol die ik er in heb maar ook op mijn paard ! Haha! ( lichaamstaal , gedrag)

ik weet dat veel mensen hun paard pardoes gelijk om zetten tot stilstand als ze er vandoor willen schieten , maar met weinig kracht in je armen is dat moeilijk ,

Ja sorry hoor maar ik ben op zoek naar advies en ik vind ja ga dan niet in rengalop niet echt een advies. En dat jij je paard door en door kent zal vast wel. Ik ken hem ook door en daar hij is alleen af en toe iets te enthousiast en daar vraag ik tips voor. Niet om mij te laten vertellen dat ik me paard door en door moet kennen. En weinig kracht in m'n armen jah right, je weet niet eens waar je et over heb het is jou paard niet misschien zit die van mij wel anders in elkaar. Sorry maar als je toch alleen maar comentaar hebt reageer dan niet ik ben op zoek naar nuttige tips, ik ben niet opzoek naar iemand die me afzeikt!!

Monster_inc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:04

hallo daar moet je even eens goed luisteren ! dat laatste stuk over kracht in je armen ging niet specifiek over jou hoor!!!!
en jammer dat je zo reageerd probeer je alleen maar te helpen !
ik reageer niet om mensen af te zeiken hoor , daarvoor heb ik wel wat beters te doen ,
je vraagt om advies en dat krijg je van mij , wat je er mee doet moet jezelf weten , maar erg ondankbaar ben je wel !!

als je iemands advies niet goed vind dan bedank je ze daar maar voor en ga verder en wacht op volgend advies ...
maar zo`n reactie vond ik niet nodig ..... Verdrietig

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 21:19

Ja nou sorry het kwam in mijn ogen gewoon heel onaardig over, en aan een tip ga dan niet in rengalop heb ik ook niet zoveel, omdat ze het maar soms heeft. De meeste keren gedracht ze zich gewoon en is het een pracht beest maar se heb soms zo haar trekjes en die worden gewoon te gevaarlijk. als ik alles niet meer zou doen waar ze ooit iets raars bij heeft gedaan zou ik dus eigelijk niks meer kunnen doen., het is gewoon dat se soms gewoon der nek vast zet en gewoon door het bit heen trekt hoe hor je der ook aan trekt ze heb der dan niks meer van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:22

Wat is het weer gezellig Clown

Iig, hoeveel weidegang heeft je paard? Hoeveel voer krijgt je paard? Past het zadel nog, aangezien je zegt dat ie meer spieren heeft, kan ie haken aan zijn tanden hebben?

gr [***]

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 21:25

wei: iets groter dan een bak, maar ze loopt 7 dagen per week dus. Ze heeft inloop stal maar ze staat bijna altijd binnen, of lekkr in de zon ze gaat niet door de wei rennen ofso. voer gewoon hetzelfde als se altijd al heeft gehad. en het zadel past nog goed, heb ik tijdje gelede nog na laten kijken omdat we eerst dachten dat het daar aan lag. Maar ze heeft gewoon een beetje meer lol in het leven zegt me tante maja daar kan ik niks mee. Ik heb ook wel eens lol maar ik ga dan niet levensgevaarlijk lopen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:25

Moderatoropmerking:
Dames, niet mutsen Knipoog Gewoon weer lief doen graag Lachen

Monster_inc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:27

inderdaad , dat zei ik ook . voeding mischien ?
problemen los je vaak pas op door eerst te kijken wat de oorzaak is ...

succes hier laat ik het maar bij ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:41

Maar hoeveel voeding geef je nu? Staat ie ook samen met een ander paard?

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:43

Ik denk ook dat je eerst naar andere factoren moet kijken, dus komt je paard idd dagelijks voldoende buiten zodat 'ie z'n energie kwijt kan, wat voor voer krijgt 'ie etc.

edit: lees net dat je paard voldoende buiten komt.

Maar is dat allemaal ok dan kun je idd ook gewoon een vurige tinker hebben. Mijn tinker Beccan is er ook eentje van dat soort. Super lief karakter, maar met gewoon erg veel energie en soms een boefje.
Ook hij houd enorm van racen, mag ook van mij, maar hij moet idd. wel luisteren, dus als ik stop zeg moet dat, hoe graag hij ook zijn zin wil hebben en door wil racen.Tijden heeft het gekost, maar het gaat nu best goed.
Ook hij pakte het bit soms vast, kop naar voren en gaan en luisteren ho maar. Dat heb ik uiteindelijk toch opgelost met een martingaal en dat werkt prima, z'n hoofd kan niet meer omhoog en hij kan het bit dus niet vastpakken.
Ik hou opzich niet van dat soort hulpmiddelen, maar soms kan het niet anders en is het vriendelijker en veiliger voor iedereen zoiets wel te gebruiken. (en hij heeft trouwens als hij gewoon loopt helemaal geen last van het martingaal)
Verder oefenen we veel, vooral veel overgangen waardoor hij super licht in de hand is geworden (meestal Knipoog ) Vaak hoef ik m'n hand niet of nauwelijks te gebruiken. Heeft veel (lees:heel veel) tijd, geduld en oefening gekost overigens.
Zowel ik als Beccan houden absoluut niet van in de bak rijden en dat doen we dan ook niet, oefenen gaat ook heel goed als je onderweg bent Knipoog. En afwisseling, zorg dat het rijden niet saai wordt.
En misschien is het een goed idee om les te nemen (als je dat nog niet hebt) zodat iemand je wat verder kan helpen en zodoende ook kan zorgen dat je angst verminderd, want dat is natuurlijk ook iets wat je aan je paard doorgeeft.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 08:55

Luister eens naar je paard...?
Je geeft zelf ook al aan dat je dressuren niet leuk vind, hele grote kans dat hij dat overneemt van je door je onbewuste gedragingen. Misschien ben je dan ook net wat ongeduldiger, omdat het wat moeilijker gaat. Probeer alles eens achterwege te laten en gewoon lol te hebben met je paardje. Daar heb je hem toch voor, mag ik aannemen?

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:58

Net wat snowdon zegt ,
Ik denk dat je paardje dressuur niet leuk vindt ,Maar 7 dagen in de week ook niet echt ,Gun je paardje ook 1 dag rust ,
Zit er haver in je voer ??
Hoe oud is je paardje ?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:07

Begrijp ik nou dat je ook in de bak met twee handen aan een teugel moet hangen? Zo ja, dan zou ik voor eerst eens aan controle werken, want als jij je paard in de bak al niet aan kan, dan vind ik het onverantwoord dat je er mee naar buiten gaat. Je zegt dat hij het niet altijd doet, maar één keer kan al te veel zijn. Tuurlijk, Jes gaat er ook wel vandoor, maar niet blindelings en na een paar passen is ze altijd weer bij me, en gaan we sámen. Niet zij alleen.
Jes vond dressuur eerst ook niet leuk. Maar langzaam aan opbouwen, geen uren in de bak, een half uurtje wat overgangen (zodat hij leert op jou aanwijzingen van tempo te veranderen) en wat figuren voor z'n soepelheid. Meer niet.
Verder vraag ik me ook af wat je hem voert, en is er een reden voor dat je hem persé elke dag moet rijden?
Bovenstaande is niet aanvallen of gemeen bedoelt Lachen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:11

Bijna dezelfde vragen eigenlijk. Hoeveel voer krijgt hij per dag en wat voor voer? Hoe geef je opeens een teken dat je dressuur wilt oefenen? Heb je de teugels dan opeens veel korter of zo?

Als je altijd op dezelfde plaats buiten in galop aanspringt hebben ze heel snel door dat ze ook op eigen inzicht daar gaan rennen. Als je de galop buiten niet onder controle hebben ben ik ook voor het idee dan voorlopig maar niet buiten te galopperen tot je dat wel hebt.

Heb je les, zo ja wat zegt je lesgever van het dressuurprbleem? Heb je geen les, neem les in dressuurrijden dan is het heel belangrijk.

Met scherpere bitten of hulpmiddelen/speciale neusriemen kom je meestel op de langere termijn niet ver. Het helpt even tot ze dat ook weer doorhebben hoe ze eronder uit kunnen komen en begin je weer van voren af aan. Ik zie in je profiel dat hij ook voor de kar loopt. Heb je het probleem dan ook met wegrennen?

Tinkers zijn nu eenmaal nog sterker dan een gemiddeld rijpaard en als ze hun volle gewicht in de strijd gooien hou je ze niet. Hoe hard je ook trekt.

Ik heb ook een paar van die renfiguren gehad lang geleden. Met trainen, trainen en nogmeer trainen onder begeleiding is dat goed gekomen. Al heb ik bij Roland nooit meer buiten gegaloppeerd omdat hij dan toch ongecontroleerd begon te rennen. Die liet ik soms even uitracen in de veilige omgeving van de bak.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:12

Naar wat ik uit haar verhaal haal is er geen bak en heeft ze ook geen les?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:19

Als er geen bak is kun je altijd nog rijden op de plek waar hij normaal los staat.

En elke dag rijden is voor een paard ook niet echt fijn, geen hem ook rust en wissel een keer af met longeren in zijn losloop stukje.

En is er geen les, neem het.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:20

Heb het nagelezen, dat haal ik er ook uit. Maar ze springt wel, tenminste, zo begrijp ik.

Vaste gallopeer stukken kunnen inderdaad link zijn, dat heb ik zelf ook ondervonden. Het is heel simpel; daar niet meer galloperen. Stap er maar eens over, haal de regelmaat en voorspelbaarheid eruit.
Wat doet je paard trouwens als je met iemand anders meerijd? Of rijdt je altijd alleen?

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:37

lastig probleem en inderdaad niet echt fijn lijkt mij.
Ik weet niet wat je doet als je 7x per week rijdt maar vergeet niet dat wanneer een paard een betere conditie krijgt hij ook meer energie krijgt en dus ook meer de behoefte krijgt om zijn energie kwijt te raken (misschien een speelkameraardje?).
Het klinkt ook een beetje alsof hij met jou aan het strijden is wie er nu eigenlijk de baas is en met kracht ga je dat echt niet winnen. Begeleiding lijkt me op zijn plaats, zeker omdat je aangeeft dat hij het eerst niet deed.
Je geeft trouwens aan dat het alleen met dressuurrijden is maar uit jouw eigen voorbeeld blijkt dat hij het op de buitenrit ook doet (of heb ik het nou verkeerd begrepen?)

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:40

Dat in rengalop wegsprinten is een heel erg moeilijk probleem. Ik spreek uit ervaring en heb zo al veel rengaloppen van Sweety uitgezeten. Ze is een heel lief paard en luisterd bijna altijd. Maar als ze er kop in krijgt en we komen op een galop stuk is de rem dus ook zoek.
Ik probeerde net als jij van K&K bit naar bustrens ik ging wel over naar de pessoa en zelf naar een pelham bit Bloos Schaam me er nu diep voor. Maar zoals al vaker gezegd scherpe bitten helpen niet.
Ik zocht de oplossing in nhs/Parelli en veel oefenen voor ik terug buiten galopeerde. Nu rijden we samen bitloos buiten ook de galop en ze slaat niet meer op hol. Met andere paarden bij lukt het nog niet dus dat probeer ik ook gewoon niet tot we weer verder zijn met oefenen.
Mijn tip is dus ook leer de controle eerst te behouden en ga dan pas terug meer en sneller galoperen.
Heel veel suc6 !

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:40

Ik denk ook neem wat lesen en zorg dat er iemand bij is die je kan helpen. Dat van een sterker bit dat heb ik ook gedaan en nu is ze weer netjes te rijden maar ik ben even overgestapt naar stang en trens. dus had ik beiden teugels en een trensje en als ze ging rennen stang. En heel conseqent zijn.

Misschien is 1 dag in de week rust ook een optie.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:50

momo_lover schreef:
maar ik ben even overgestapt naar stang en trens. dus had ik beiden teugels en een trensje en als ze ging rennen stang. .

Ik ben er absoluut op tegen om met stang en trens te rijden als noodrem....
Deze bitten zijn hier niet voor gemaakt...
Waarom mag je pas in de hogere dressuur starten met stang/trens...omdat dit is om je hulpen te verfijnen....

Zoals ik het verhaal lees van de TS is het puur een rijtechnisch probleem...op te lossen met instructie.
Welk bit je ook pakt als ze willen lopen ze overal doorheen.

Ik rij zelf ook in het bos veel overgangen en heb geen vast racestuk meer....ik verras hem Haha!
Al heb je geen bak..ook in het bos kun je hem dressuurmatig bezighouden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:21

Scherpere bitten /S&T is geen oplossing. Dat is nét wat je niet wilt, uiteindelijk stomp je hem daarmee zo mee af, dat je straks er echt helemaal niks meer mee kunt.