[TI] Jullie tinkers ook zo op eigen baasje gericht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grrr

Jullie tinkers ook zo op eigen baasje gericht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 15:04

Sinds kort heb ik een bijrijdster voor Mirthe, waar ik tot nu toe erg tevreden over ben. ALleen ze kon steeds maar niet rijden omdat de bak nat was, en nu dus bevroren. Nu zouden we vandaag voor 't eerst het proberen op het erf (groot erf waar je om twee grote schuren kan). Ze is hier op het erf altijd erg braaf, en luistert goed. Beter dan in de bak die ze maar saai vind.
Nou dat meisje erop, en tot mijn grote verbazing wilde Mirthe echt geen stap verzetten. Dus ik eerst meelopen en ja hoor ze sjokte braaf achter me aan. Maar als ik bleef staan zette zij ook geen stap meer. Ze wilde absoluut de hoek van de schuur niet meer om, omdat ze me dan niet meer zag. Dus ik zei zal ik maar even weggaan, dan is ze niet meer zo op mij gericht, dus ik was even weg (er was nog iemand bij) en toen ik terug kwam was Mirthe dus helemaal geflipt!!! Ze deed echt niets meer, alleen maar achteruit lopen, boem met haar kont tegen een muur enz...
Dus om het toch even goed af te sluiten ben ik toen maar even gegaan, en ja hoor, ze liep weer braaf haar rondje om de schuur.

Ik had dus echt niet verwacht dat ze zo op mij gericht was, aangezien ze vaak wat ongevoelig is, en mijn man er ook altijd zonder problemen op stapt. Ik heb wel eens vaker gehoord, dat tinkers echt hun eigen baasje uitzoeken, hebben jullie hier ook ervaring mee?

grid

Re: Jullie tinkers ook zo op eigen baasje gericht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:48

Ja idd heb diverse tinkers beleerd en ken dus ook heel veel tinkers en daarvan zijn er dus idd behoorlijk wat eenkenning = op baasje gericht

Bij Say is t niet zo dat er niemand anders op kan rijden, maar ze blijft me wel steeds in de gaten houden Ja en je moet dus wel redelijk kunnen rijden anders neemt ze inderdaad een loopje met je (binnen 2 sec van 0 tot 50 km per u Nagelbijten / Gniffelen en ze kan ook heel snel omdraaien Schijnheilig )

en ook is ze dus bij anderen anders met binnen- en buitenzetten dan bij mij Nagelbijten / Gniffelen
Wist dat in het begin helemaal niet Bloos totdat degene ineens zei "Pff bij jou loopt ze altijd zo braaf/ lief mee op en neer naar stal enzo en bij mij wil ze overal heen behalve met mij mee..."

Nu bij nieuwe stal deed ze dat in het begin ook met binnen- en buitenzetten maar nu ze degene ook goed kent (weet wat de bedoeling is en ook eten van haar krijgt Clown ) is ze bij haar hetzelfde als bij mij.

Ik denk dat je het langzaam op moet bouwen en dat als mirthe de bijrijdster wat beter leert kennen het wellicht wel gaat klikken Knipoog
Misschien was bijrijdster ook wel erg gespannen (omdat het de 1ste keer was) en voelde mirthe dat en zocht ze dus bij jou bescherming en toen jij weg ging "dacht" ze ...HELP...

Bij Say werkt trouwens eten ook heel goed Bloos --> hé van die heb ik eten gehad, die is LIEF Haha! en dan is ze dus ook braaf Nagelbijten / Gniffelen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:18

Mystic is ook wel wat eenkennig, vooral tegenover mannen. Toen mijn opa meekwam voeren bleef hij eerst een héle tijd staan kijken, en toen liep hij toch maar mee naar binnen. Anderen kunnen er wel op rijden, maar hij probeert ze wel heel erg uit. Toen ik voor het eerst een testrit ging maken bleef hij stilstaan, totdat ik een zweepje kreeg van de eigenaresse en hem een tik gaf Nagelbijten / Gniffelen
De andere tinker die op ons oude pension stond had dat ook, hij was ook heel eenkennig tegenover mannen. Die kwam uit Ierland en blijkbaar worden de tinkers daar erg hard aangepakt door mannen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:21

Nou mijn tinker rent sowieso weg in het weiland voor iedereen. Ook voor mij dus dat telt niet echt bij mij.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:22

die van mij is een allemans vriendje
maar bij anderen is ie wat schrikkerig en zoek hij geen troost als ie is geschrokken

cesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:30

Cesar is super éénkennig. Hij kijkt wel naar andere mensen, maar die kunnen hem dan net niet aanraken.
Mijn vriend geeft Cesar nu ook veel aandacht en kan hem nu eindelijk ook aaien, maar mee lopen gaat moeilijk, hij kijkt dan steeds naar mij. In het begin moest ik steeds komen om hem te pakken en aan mijn vriend geven.
Toch wel grappig als ze het liefst bij jou zijn Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:33

Jes is ook wel eenkennig. Toen ik mijn nieuwe bijrijdster voor het eerst mee had, sloot Jessie zich helemaal af voor haar, en wou ze steeds bij mij zijn.
Nou is ze wat depressed, denk dat ze het niet helemaal meer snapt en het best verwarrerend vind, zo'n nieuw iemand op haar terwijl ik erbij sta. Of ze is de modder gewoon zat, dat kan ook.
Het heeft heel lang geduurd voor Jes zich openstelde naar mij toe, en met vreemden heeft ze dat nog steeds. Behalve als het kleine kindertjes met eten zijn, dan is ze meteen best friends Knipoog *LOL*

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:36

Sjim is absoluut niet eenkennig. Hij loopt zo met iedereen mee.

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:40

heb zelf niet heel veel ervaring met tinkers (1 beleerd) maar daar was ie ook heel erg naar mij toegericht. Toen een ander erop ging gebeurde hetzelfde maar toen heb ik gezegd dat ze duidelijk en streng moest zijn. Dus toen gaf ze een keer een flinke por en hij liep heel rustig achteruit. Alsof er niks aan de hand is. Dus toen ik er weer naast en toen heeft bleef ik op staan en toen wou die naar mij toe komen heeft ze m omgetrokken een een goeie tik met de zweep gegeven en toen wou ie lopen maar heeft haar nog steeds wel uitgeprobeerd.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:49

Anouk is qua ruiter erg eenkennig (geweest)...

Ik heb een aantal bijrijdsters gehad voor Anouk, en Anouk pikte op de één of andere manier niet dat er iemand anders dan ik op haar rug zat. Ze heeft gebokt, meisje is gevallen en er weer opgeklommen, weer gebokt, weer meisje eraf, en weer erop en na de derde keer heb ik gezegd van laat maar, de klik is er gewoon niet tussen jullie en zo krijgen we ongelukken. Meisje heeft nog lang last gehad van blauwe plekken Ach gut

Een ander meisje....Anouk was aan het rennen geslagen in de binnenbak (met strobalen eromheen), en vanuit het niets opeens in de remmen gevlogen, en meisje is recht de strobalen in gelanceerd (ze had gelukkig niets!).

Ik ben nu ook wel zo'n twee keer afgegooid, één keer met inrijden en één keer omdat ik een strotouw aan mijn voet had bungelen (was ik achter blijven hangen) onder het rijden en wel erg eng was, maar ze is nooit zo gemeen tegen me geweest! Ik heb maar besloten om maar voorlopig geen bijrijdster meer te nemen. Ze is nu wel een stuk rustiger nu ze drachtig is, maar ik zal niet zo gauw meer een willekeurig iemand op Anouk laten rijden, of het moet een bekende zijn waarvan ik weet dat hij of zij Anouk goed aankan.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:51

yep

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:06

Ik had precies t zelfde! Aleen metvandere erop dan sneed hij de bocht of en liep geklijk naar mij Tong uitsteken
Hij ging nier vervelent doen ofzo.. heb t nu wel afgeleerd Haha!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:00

Chuck is niet heel eenkennig maar heeft wel meer moeite met mannen dan met vrouwen en als de bijrijdster met hem rijd moet ik niet in de buurt zijn, want hij wil dan alleen maar bij mij zijn, wel schattig voor z'on stoere kerel Haha!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 18:24

Dus bij jullie ook verschillende tinkers die alleen hun eigen baasje willen! TJa, ze was niet bij me weg te slaan! Bijrijdster geeft de moed nog niet op hoor, gewoon veel in de bak oefenen en andere dingen doen, zonder mij erbij!

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:51

Ryon is een allemans vriend, iedereen kan met hem op stap gaan en hij past zich dan aan aan de ruiter Pling

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:32

angel is een allemansvriendje... ze probeert iedereen te plezieren, maar écht kloppen doet haar hartje wél alleen voor mij Knipoog maar dus niet zo dat ze andere mensen niet zou respecteren.

Tinkerbell heeft voor mijn ouders en vriend wel respect en luistert wel naar ze, tot op een bepaald punt. Merk nu wel steeds meer dat ik in haar ogen echt haar enige echte baasje ben.
Vreemden moet tinkerbell over het algemeen echt niks van hebben. Soms zelfs zo erg dat ze ze compleet negeert of zelf irritant gaat doen, ook heel koppig soms.
aanderen mogen wel aan haar zitten, maar hebben niks over haar te zeggen Clown (haar van een muur opzij proberen krijgen resulteert in een geplette mens Clown )

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:37

annelot schreef:
Ryon is een allemans vriend, iedereen kan met hem op stap gaan en hij past zich dan aan aan de ruiter Pling

Of hij gaat gewoon in de bak liggen met ruiter en al als hij geen zin heeft om te lopen als zijn baas weg is Bloos!

Kato en Bonita zijn allebei ook erg eenkennig. Tegenwoordig zijn ze wel wat makkelijker, maar dan moet ik echt niet op het erf lopen, want ze willen steeds naar me toe lopen.

Hier wel een voorbeeldje (van vriendinnetje) hoe volgzaam Bonita is, ze loopt me echt als een hondje achterna als ik ook in de bak ben Haha!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y3MQXHAO.jpg

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:39

zo reed ik een tijd terug op mickey.
alles ging braaf, dus ik wil afwenden...
ja daahaag...meneer liep gewoon rechtdoor!!!!

hahaha t is een boef,eerste klas Tong uitsteken bij zijn vaste berijdster doet ie dat dus echt niet he Haha!

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:45

hoi!
ik heb een superlieve tinkermerrie genaamd finnigan
kleintje is ze niet zit nu op de 156 en groeit nog wel ff door..
maar af en toe denkt ze dat ze een schoothondje is..achter je aan lopen zowat in je willen kruipen
en maar knuffelen
en met rijden heel lief maar zet er maar eens iemand anders op..verzet geen stap blijft staan als een ezel en verroerd zich niet.. maar ga k lopen ja dan gaat zij ook..
van de week toch doorgezet ik op mijn andere pony en een meisje op me tinker en jawel hoor boem boem boem mevrouw fin dacht laat ik eens gek doen..dus dat werd geen succes hahaha
vooral qua rijden is ze eenkennig in de omgang wil ze graag geknuffelt worden en vind andere mensen ook wel leuk als ze wat lekkers bij zich hebben
dan trekt ze zoooo grappig hoofd hahaha
tinkers....heerlijke beesten!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:48

Prada is opzich ook wel 1kennig,
Me moeder rijd er weleens op,
En dan doet ze geen stap, of echt zo vervelend!
Terwijl ze bij mij dan lief loopt,
Alsik haar dan meeneem, loopt ze ook mee, Maar zodra ik int midde sta, staat mevrouw naast me!
Wat eten betreft vind ze iedreen lief!
Maar met rijden poetsen & kroelen,
Alleen mij

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:50

inderdaad!
leuk he tinkers

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:58

Aedan ( waar ik half pension van ben) was juist heel lief voor mij de eerste keer toen ik bij hem kwam.
Sara vertelde me dat ze het zag aan zijn manier van rijden dat hij voelde dat ik helemaal nog niet zo ervaren was dat zijzelf. Hij was zo heel voorzichtig en de keren dat we de eerste keer in galop gingen zou hij normaal gezien bij Sara een bokje doen, deed hij bij niet Clown

Ik had wel snoepjes bij toen ik hem de eerste keer zag Haha!
Of hij onderscheid maakt tussen mij en haar zou ik eigenlijk niet weten. We zijn vrij weinig samen op stal. Dus ik weet het niet.

Misschien dat hij mij iets meer uitprobeert van niet te luisteren als hij aan het halster mee moet, maar dat ligt vooral aan mezelf. denk ik

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:33

Laatst zei iemand tegen mij dat mijn Tinkers zo eenkennig waren, dat was hem opgevallen. Ze moeten van hem dan ook niks weten, terwijl hij zelf ook paarden heeft.

Een andere vrouw wilde eens één van onze merries aaien, maar ze bleef mooi achter in de stal staan.

Dus ik kan wel zeggen dat ze een beetje eenkennig zijn ja.... Knipoog

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:01

Amy is ook heel eenkennig..

Nu ik een verzorgster heb valt het op eigen terrein wel mee.. Maar op vreemd terrein.. Pfoe.. Als ik haar dan alleen laat, dan kan ik wel zeggen dat je behoorlijk van het padje afgaat ja..

Dus nu laat ik haar door zoveel mogelijk mensen poetsen enzo. Soms ook rijden. Om haar maar niet zo aan mij te laten hangen. Ik kan nu haar al redelijk goed alleen laten. Maar toch blijft ze een beetje aan me hangen.. Maar soms vind ik dat ook helemaal niet erg.. Lachen

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:31

Hier nog een!

Gaat wel veel beter al.
Op eigen terrein en met mij in de buurt kan er wel iemand op hem rijden. En als mijn ouders, broertjes ofzo even willen aaien, dan wil hij nog wel eens naar ze toe komen. Maar een wildvreemde daar heeft hij niets mee, die komt ook niet in de buurt, tenzij ze heel interessant zijn, maar dan zal hij nooit lang blijven. Duncan is namelijk ook een enorm nieuwschierig dier.

Op vreemd terrein raakt hij helemaal in paniek als hij mij niet in de buurt heeft. En dan ook echt in paniek.

Verder merk ik gewoon dat hij zich nooit zal laten rijden door een ander als ik er niet bij ben. Die persoon zou hem niet eens opgezadeld krijgen. En als je hem zover krijgt om het halster om te laten doen, dan moet je wel met een hele grote zak snoep aankomen.

Hoe ik het ook probeer, hij blijft toch aan me hangen. Bij mij voelt hij zich veilig. Dat merk je gewoon. Dan is alles goed. Hij staat waar ik sta. Luisteren doet hij alleen naar mij. Ik ben zijn baas, en niemand anders.
Maar mijn vader kan het ook bijzonder goed met hem vinden! Gaat steeds beter. Gelukkig maar, want papa gaat hem doordeweeks verzorgen komend jaar als ik op kamers ga.
Duncan loopt al vrolijk achter papa aan als hij door de wei wandelt. Dat doet hij bij een vreemde eigenlijk nooit. Bij mij wel. Dan is het net een hondje. Nagelbijten / Gniffelen
Maar echt luisteren naar papa doet hij niet, helemaal niet eigenlijk. Maar dat vindt papa ook niet erg en moet altijd enorm lachen als Duncan gewoon doodleuk in de weg blijft staan of hem omver loopt ofzo. Melig stel is het wel!

Eigenlijk vind ik het ook wel leuk dat hij zo op mij gericht is. Hij ziet mij echt als zijn baasje en beschermer. Op vreemd terrein is het echter een stuk lastiger. Ik kan niet eens naar de wc oid!