Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
tibetaan schreef:
op welke leeftijd kun je beginnen met rijden (is dat anders dan bij kwpn-ers)? En zijn ze moeilijk in te rijden? (heb namelijk een merrie op het oog van 2,5 jaar)
Net als ieder ander paard vanaf een jaartje of 3 op het gemak beginnen.
Tinkers zijn over het algemeen wel laatbloeiers..hebben wat tijd nodig om echt uit te zwaren,ik merk dat mijn tink nu pas echt af is...hij is nu 9
zijn "alle" tinkers koel in hun hoofd of moet je dan een bepaalde lijn hebben?
Ik ken meer voorwaartse tinkers als de sullen waar ze om bekend zijn,je hebt er koele bij maar ook zeker hittepetitten....zijn ook gewoon paarden die tinks van ons...
Tinker(Irish cob) zijn te jonge stamboeken om al in lijnen te denken.
Mijn ervaring is dat de meeste "apparte" gevallen de ingevoerde paarden zijn(is niet altijd even vlekkeloos gegaan en snelle handel dus zadel erop en lopen dan kun je weleens een traumaatje oplopen) maar nogmaals net als hun vlekken zijn ook de karakters van allemaal anders
wat voor zadel is geschikt voor een tinker (over het algemeen natuurlijk, ieder paard is verschillend)?
Ik heb nu een boomloos zadel maar het is vaak even zoeken naar een boomzadel dat perfect past,zeker als je een jonkie neemt zul je nog wel eens een zadel moeten kopen omdat ze er uit groeien.
Mijn vorige boomzadel was een medium boom maar ik merkte dat deze toch wat ging knellen op de schouders met de jaren
je hoort nog wel eens dat tinkers zwaar in de mond zijn, is dit een eigenschap of ook weer heel verschillend?
Heeft niet met het ras te maken maar alles met de ruiter..
Is maar net hoe je rijtechnisch bezig bent met je Tinker
Ik rij al jaren bitloos en dat gaat prima,hiervoor reed ik hem op een dubbelgebroken bitje .
Een niet opgevoede Tinker wil wel eens door je heen lopen(spreekt uit ervaring) en dan heb je dus echt een tanker waar geen bit aan helpt.
ik zou met mijn tinker graag buitenrijden maar ook wel dressuurmatig met haar/hem in de bak willen rijden, wie doet dit ook en hoe gaat dat?
Gaat prima als je wat meer hier leest zul je merken dat er velen starten met hun Tink en het M/Z voor sommigen al in het zicht is.
Ik ga dit voorjaar zelf beginnen met de Klassieke dressuur(Branderup)![]()
Ga overal kijken,luister niet naar de verkooppraatjes over altijd koel en rustig en laat en onafhankelijk Veearts keuren(op mok,leeftijd!!!,zomerjeuk enz.)
Succes met zoeken en de aankoop....en al heb ik een stout,schrikkerig,moeilijk te rijden Tinker(wist ik al voor ik hem kreeg hoor) ik ben helemaal weg van het ras en zou niets anders meer willen.
Speciale paarden met een heel prettig karakter
Nou ik hoop dat jullie mij met de vragen op weg kunnen helpen.
Bedankt.
groetjes Mik

Citaat:Ga overal kijken,luister niet naar de verkooppraatjes over altijd koel en rustig en laat en onafhankelijk Veearts keuren(op mok,leeftijd!!!,zomerjeuk enz.)
Succes met zoeken en de aankoop....en al heb ik een stout,schrikkerig,moeilijk te rijden Tinker(wist ik al voor ik hem kreeg hoor) ik ben helemaal weg van het ras en zou niets anders meer willen.
Speciale paarden met een heel prettig karakter

Alleen dan wel een van ruim 600 kilo.

terwijl mijn merrie van veulen af aan een hittepetit is geweest. Kan zich prima zelf opfokken en is van zich zelf erg voorwaarts.

(misschien is er zelfs wel iemand in je omgeving waarbij je hun tinker mag uitproberen?)
.
en dan KLAAR dan gaan ze vanzelf alweer rustiger
--> natuurlijk heb je ook hier wel uitzonderingen, maar bij de meeste tinkers die ik ken is dat toch wel van toepassing
.
alleen soms dus nog bij iets onverwachts en dan vooral als t van achter komt
maar dus niet oncontroleerbaar

tibetaan schreef:Ik heb op dit moment een kwpn-er van 16 jaar oud, ik heb hem nu ongeveer 5 jaar. Het is op zich een schat van een paard, maar ik sta op een geweldige stal met 1 groot nadeel, als je wilt buitenrijden dan moet je een drukke weg oversteken, en eerst een heel stuk langs deze weg voordat je het park in kan. Hier komt dan ook het probleem, mijn paard is op zich redelijk verkeersmak, indien je met andere paarden naar buiten gaat, alleen als hij schrikt (en dat gebeurd nogal vaak) dan vlucht hij. Op zich zul je denken dat doen veel paarden, maar op zo'n moment is hij echt niet te houden, hij laat zich niet meer besturen. Nu heb ik en mijn vorige bijrijdster al een paar keer bijna een ongeluk gehad. Dus nu heb ik besloten niet meer naar buiten te gaan. Dit vind ik heel erg, maar ik vind het ook heel moeilijk om hem dan weg te doen.