[TI] hoofdschudden......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

akerna

hoofdschudden......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 21:06

zit beetje met probleem.Quinto is enorm met zijn hoofd aan het schudden op het moment. voornamleijk met rijden maar ook wel gewoon. heb al gekeken of het aan het bit lag ofzo. heb met een halster gestapt en zelfs zonder halster gestapt (dat ie helemaal niks omhad) maar hij bleef schudden... ook zonder zadel doet ie het een aan de hand (of als ie stilstaat. ik weet niet waar et aan kan liggen. wordt er beetje hopeloos van. jullie misschien een idee? 2 stalgenootjes van mij dachten dat ie iets in zijn oren zou kunnen hebben wat krievbelt ofzo. maar ik kan niet echt wat vinden..

jacky2

Re: hoofdschudden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:45

Sjimmy heeft dat momenteel ook,sharmila dacht ook dat hij iets in/aan zijn oren had.

De dierenarts is erbij geweest en er was iets niet goed met zijn twee en vijfde nekwervel,nu loopt hij bij de fysio.

Ik zou het dus zeker in de gaten houden !

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 21:50

oke dank je voor je antwoord. hij is in september nog wel gekraakt, maar ja kan in de wei toch nog wat gebeurd zijn.

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:53

Anders zou ik voor de zekerheid de paardentandarts eens langs laten komen.
Er kunnen eventueel haakjes op de tanden zitten of een ontsteking.
Dan schudden ze ook vaak met hoofd.
Maakt Quinto prpppen als hij/zij hooi heeft geeten?

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:59

Dacht ik ook gelijk aan, even de tandarts laten komen. Kan zowiezo geen kwaad.

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 22:09

hij is in mei nog behandeld door de tandarts. maar die komt ook zeker weer langs. en hij krijgt op t moment alleen kuilvoer in de wei (staat dag en nacht buiten, wel onder dek dit jaar) daar heb ik nog niks gevonden.
en zijn brokken/muesli eet ie wel normaal.
iemand anders had het ook al over luis...

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:00

Noa heeft dit ook een beetje, ik rij bitloos dus ik denk niet dat het aan de tanden ligt (of misschien toch wel, dat ze knarst ofzo?) Ze doet het alleen als ik rij, wel raar want als ze dan luis of last van een nekwervel heeft, dan zou ze het toch ook op de wei moeten doen?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:13

Mogelijk headshaking syndroom, daar is ook een centraal topic over bij "medisch".

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:19

ik zou ook eerst aan zijn oren denken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 01:16

probeer ereen filmpje van te maken en zet die ergens online,dan kunnen wij misschien beter zien wat er mis is....
mickey bij me op stal doet het ook,alleen onder het rijden,hij hapt dan naar zijn borst,maar daar denk ik dat t een gevolg is van toch met te harde hand rijden.

op medisch staat een heel topic over hoofdschudden(headshaking) ga daar es kijken voor tips Haha!

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:06

Sokkebok schreef:
Mogelijk headshaking syndroom, daar is ook een centraal topic over bij "medisch".

ja dat denk ik ook. de verzorgpony van een vriendin van mij heeft dit ook. echt heel vervelend. Huilen

tinkermurphy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:16

Hoi,
Mijn tinker Mc.Murphy heeft er 2 jaar lang erg veel last van gehad. Het was bij hem voornamelijk in de zomer. Hij is van top tot teen doorzorgt door mijn DA. Vaak zijn het de oren, midden oor ontsteking, dit was bij hem niet het geval. Tanden inderdaad ook laten nakijken is ook een oorzaak. Niets hielp.Ik ben tot 3x toe naar Emmeloord met hem geweest, daar fotos gemaakt, hoofd helemaal onderzocht, wellicht zat er een zenuw klem. Niet was het. We dachten nog aan lichtallergie.. Diverse kappen voor over zijn hoofd uit Amerika laten komen maar nee, dat was het ook niet. Toen bedacht ik me dat hij wel eens hooikoorts zou kunnen hebben. Ik geef murf nu van april tot oktober `luvanil`van VSM, tegen hooikoort en de klachten zijn nagenoeg weg. Wel rij ik hem in de zomer maanden met een netje voor zijn neus, deze kun je bij de paardendrogist halen.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Groetjes en succes!!
Mira

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:57

Het kán heel lang duren voordat 't eruit is, Heb zelf een tinker een half jaar lang twee keer in de week dresuurmatig gereden. Bij mij was de oplossing nagefelijk rijden maar kan natuurlijk bij ieder paard anders zijn

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 00:35

het maakt niet uit of ik met bit rij of met halster (bitloos) hij blijft schudden. nagevelijk rijden is niet echt makkelijk nu. pollenallergie enz is het nu ook niet echt meer tijd voor.. ijslander bij ons op stal heeft daar last van, en die wordt in de zomer inderdaad gereden met een netje. mnu kan het zonder bij hem.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:39

Ik weet het niet, maar bij de drie paarden die ik gereden heb die dat deden, was het bij alledrie een tandenkwestie, iedere wisselperiode begonnen ze weer te schudden, dat hield even aan en verdween ook weer

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:41

zou het niet kunnen dat hij misschien toch last heeft van zijn rug of zo. dat hij door het hoofdschudden van de pijn af wilt komen?

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 00:42

ja dat zou misschien wel kunnen, maar hij is in september nog behandelt. maar ik laat waarschijnlijk de holistisch dierenarts van mn werk langskomen.
smystique, hij heeft alles al gewisseld. hij is nu 6

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:52

Sokkebok schreef:

viewtopic.php?f=3&t=427906&hilit=

Bij deze... Dat was ook het eerste waar ik aan dacht...

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:19

Onze jonge tinker ruin doet dit ook soms Scheve mond
dit is alleen een jong paard die naar mijn idee van de druk van het bit af wil of juist de aanleunig zoekt, het kan dus ook aan de rijstijl liggen (niet dat ik hierover kan oordelen).
Ik probeer met dit paard zoveel mogelijk afwisselent werk te doen zodat hij geen tijd heeft om hieraan te denken en het dus vergeet.
Maar er zij dus ook veel paarden die niet tegen de druk van het hoofdstel kunnen (achter hun oren) of hun nekwervels.
Voor dit gedrag zijn een heleboel mogelijkheden waardoor ze dit doen.
er is idd een topic over hier op bokt.

Succes met het vinden van de oplossing (en de oorzaak) het hoeft ook niks medisch zijn natuurlijk, het kan ook gewoon verveling zijn.

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 16:13

devon het zou aan mn rijstijl kunnen liggen misschien ja. (heb soms wel teveel druk, ben bezig dit af te leren) maar hij doet t dus ook zonder bit en zelfs zonder dat ik erop zit en hij niks om heeft enz. laat iig het een en ander nakijken. dan maar ff duur maandjes nu maar goed

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:14

Pb *Tequila* anders even, Mikado had dit enkele jaren terug ook!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:49

snowdon schreef:
Pb *Tequila* anders even, Mikado had dit enkele jaren terug ook!

Aan haar dacht ik Ja
Fayette doet het ook wel eens maar die heeft puur last van het gekriebel van haar voorpluk op haar hoofd en bij haar oren. Als ik haar voorpluk in een vlecht heb tijdens het rijden houdt ze haar hoofd netjes stil.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:57

Dan denk ik dat waarschijnlijk Noa ook last heeft van haar voorpluk (gek he met die haren). Ze doet het namelijk niet als ik buitenrij of andere dingen, dus ze zal het misschien ook uit verveling doen, de bak vindt ze nou eenmaal niet leuk...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:45

Jordy heeft het ook heel erg gedaan, en nu af en toe nog steeds. Bij hem is het ook niet afhankelijk van het weer of seizoen, in de winter deed/doet hij het net zoveel als in de zomer.
Hij deed het op een gegeven moment zo erg dat hij zelf met zijn voorbenen naar zijn hoofd sloeg tijdens het rijden. De DA dacht in eerste instantie ook aan headshaking syndrome, hij kon verder niets vinden bij hem. Het werd tijdens het rijden trouwens een heel stuk minder nadat ik de sperriem weg liet.
Maar waarna het pas echt verbeterd is, is nadat ik een nieuw zadel voor hem kocht wat helemaal op hem aangepast werd. Hij had van het oude zadel last, en met het nieuwe zadel verdwenen de rugklachten en ook het schudden voor het allergrootste deel. Hij doet het nog steeds af en toe, maar niet zo extreem, nu rammelt hij een beetje met zijn bit maar dat is door rijden gewoon op te lossen. Los doet hij het helemaal niet meer. Voorheen ging hij als hij ging schudden heel diep lopen met zijn hoofd tussen de voorbenen en maar schudden, ook beet hij naar zijn borst.

Of zijn stijve rug HET probleem is geweest zal ik nooit zeker weten, maar het is wel heel toevallig dat die problemen gelijktijdig ontstonden en verdwenen. Nu wordt Jordy voor een ander probleem behandeld door een fysio, en met haar heb ik het ook eens over dat schudden gehad. Zij vertelde ook dat dat goed veroorzaakt kan worden door problemen in de hals of in de rug, als daar een flinke blokkade zit kan dat hoofdpijn veroorzaken en als gevolg gaan veel paarden hoofdschudden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:38

je moet het dan echt zien als een uiting van iets wat het paard dwars zit?