[TI] Hengst castreren wel of niet?t?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kline

Hengst castreren wel of niet?t?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 19:13

Wanneer kan je je hengst het beste laten castreren? Ik heb een jonge hengst van 2 jaar en 8 maanden. Hij is erg lief, rustig , niet dominant en zeer leergierig. Nu zit ik er over te denken om hem voorlopig hengst te laten zo lang hij zijn hormonen nog niet heeft ontdekt ( misschien met zijn 3e jaar castreren?). Maar wanneer gaat dat ongeveer komen? Als hij een merrie heeft ontdekt? Of is dat al eerder? Het zal vast wel verschillen per ras denk ik. Ik heb een Irish Cob en die zijn vrij laat pas echt volwassen. Graag hoor ik jullie ervaringen. Haha!

Kellyy

Re: Hengst castreren wel of niet?t?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:15

Ik zou een hengst pas castreren als die echt dominant gedrag vertoont,zal hem in ieder geval lekker lang hengst laten,krijgt die mooie bespiering van Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:20

Een ruin groeit wel langer door in de hoogte zeggen ze he Knipoog
Wil je hem uiteindelijk toch gaat castreren, of misschien wel hengst laten?
Als je hem zowiezo wil castreren zou ik daar persoonlijk niet te lang mee wachten.
Mijn tinker is gecastreerd toen hij 3,5 was, en dat merk je wel aan hem. Hij heeft daarna nog vaak merries gedekt, wil ook altijd showen als hij andere paarden tegenkomt, dan fokt ie zichzelf echt op. En dat happerige, ruwe spelen.. Maarja of dat alleen komt doordat hij zo laat is gecastreerd dat weet ik niet zeker.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:22

Je kunt hem best castreren voor hij beseft hoe stoer hij is.. Eenmaal hengstenpraatjes altijd hengstenpraatjes (al zullen ze wel iets minder worden naarmate de tijd verstrijkt)..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:27

Chubby schreef:
Je kunt hem best castreren voor hij beseft hoe stoer hij is.. Eenmaal hengstenpraatjes altijd hengstenpraatjes (al zullen ze wel iets minder worden naarmate de tijd verstrijkt)..

dat hoeft niet, ik heb mijn hengst pas op 3 jaar en 8 maanden laten castreren Ik ging van stal verwisselen en wilde een hengt niet op een manege zetten.
HIj had al een paar maanden de weet dat hij hengst was ook al bleef het een lief paard. Als er merries in de buurt waren deed hij zich gewoon super opwinden. Na zijn castratie heeft dit maar een paar weekjes geduurd voor het over was, en de epony merrie naast hem was zijn beste vriendinnetje geworden Haha!

jettie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:29

Ik heb ook een hengst van 2 jaar.
Ik laat eerst me andere merrie's dekken en daarna laat ik hem castreren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:30

Oke, je kunt natuurlijk niet alle paarden over een kam scheren..

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:32

Op mijn werk hebben we een hengst en die was echt vreselijk in de omgang, gillen, klauwen, bijten en proberen te dekken.. Dus toen hebben ze hem uiteindelijk (pas geleden) laten castereren, hij was toen jaar of 8/9. En normaal denk je dat ze dan zich nog steeds hengst voelen, maar hij is super lief in de omgang nou en doet niks meer fout..

Ik zou hem lekker hengst laten, totdat je merkt dat het niet meer gaat..

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:33

Om een paard zo lekker rustig te laten als dat ie nu is, zal ik m nu gewoon gaan castreren! hij is al erg lang hengst geweest, meesten worden veel vroeger gecastreerd, en dan zal je nooit last hebben van een vervelend paard..!
Hij kan zo van de 1 op de andere dag strontvervelend worden, letterlijk.
Dus laat heem gewoon lekker castreren, dan hoef je nooit het gevecht aan met hem Lachen, als hij namelijk eenmaal heeft uitgevonden dat hij het misschien winnen kan van jou, dan is hij nog zo vervelend na de castratie als daarvoor.

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 20:37

Allemaal bedankt voor jullie reacties!!! Haha! Ik had eerst het idee om hem nog te laten dekken. Hij is een zoon van Drumshambo en ik zou het aan de ene kant zonde vinden als hij geen nakomelingen zou krijgen. Maar ik ben ook niet iemand die met hem alle keuringen af zal gaan en stad en land af gaat rijden om merries te laten dekken. Ik wil alleen recreatief met hem gaan rijden en mijn dochter zal hem ook wel gaan berijden. Ik vind alleen de keuze moeilijk. Als blijkt dat hij heel lief blijft vind ik het niet nodig (Ik ken een hengst die heel cool is gebleven). Maar je weet het nooit. Het is een heel sociaal paard en een hengst heeft vaak een solitair leven, is ook niet altijd leuk. Ik denk dat ik het nog aankijk en op het moment dat ik het idee heb dat hij hengstentrekjes krijgt, dat ik hem dan laat castreren(maar de twijfel blijft).

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:59

Als hij het karakter van zijn pa mee heeft gekregen, dan voorzie ik weinig problemen en zou ik hem gewoon lekker hengst laten. Tot op het moment dat het niet meer haalbaar zou zijn.. Als het zijn eigen geluk in de weg gaat staan..

Denk er wel om dat een maagd-hengst heel wat anders is als een dekkende hengst, zeker in de buurt van andere hengsten en hengstige merries.. Dat gevoel van dekken zullen ze ook nooit vergeten, zelfs niet na een castratie.. Ook ruinen die vroeger als hengst hebben gedekt, zullen dit als ruin vaker blijven doen.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:04

ik vind Bloos als je DIT al vraagt aan ander man.. waar begin je dan aan.. EEN HENGST?!?!?

Dat weet je zelf toch ook wel als je met goede verstand aan een hengst begint lijkt mij Bloos

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:17

Ik heb zelf ook 2 Tinker hengsten.
1 van 6 maanden en 1 van 2.7 jaar. Ze mogen van mij alle 2 hengst blijven als ze braaf blijven. ik oefen ook veel met hun alle 2 op grondwerk en leren gehoorzamen.
als ze er klaar voor zijn mogen ze naar de hengstenkeuring.
Ik heb zelf ook lang getwijfeld over castreren of niet. En als puntje bij paaltje komt weet je ook niet van jezelf of je een hengst de baas kunt tot je het probeerd. Dus ik heb nu besloten er volledig voor te gaan. Ik neem ook geregeld les in grondwerk en als het echt niet meer lukt kan castreren nog altijd.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:50

Ik heb 3 maanden geleden Delano laten castreren. Hij wordt in januari 3. Ik ben geen hengsten mens en wilde helemaal niet wachten op hengsten streken. Ook niet omdat mijn dochter er mee aan de gang gaat straks. Als je wacht en hij wordt vervelend dan ben je eigenlijk al te laat. je wil er verder toch niets mee doen als hij hengst blijft. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. En zeker als er kinderen mee gaan werken dan wil je toch geen enkel risiko lopen. Hoe lief hij nu ook is. Delano was verschrikkelijk lief als hengst. Maar zag hij andere paarden dan merkte ik wel dat hij daar op ging reageren. Nu is hij zo rustig bij andere paarden en loop ik een stuk rustiger met hem aan het touwtje. Bloos

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:53

je moet ook denken aan je paard, als je niks met zijn hengsten kunnen doet waarom moet hij dan hengst blijven? als hij toch niet gaat dekken is het voor hem ook fijner om ruin te zijn

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:54

Tsja, het is wat je doel is!

Ik zou als je er misschien toch mee wil dekken, hem volgend jaar gewoon bij de hengstenkeuring neerzetten.
Wordt ie daar niet goedgekeurd (ongeacht wel stamboek!) kan je altijd nog castreren. Hij heeft dan sowieso nog niet gedekt.

Bij Baggio begonnen de hengstentrekjes al vroeg, 2 jaar. Hij is nu 5,5 en nog steeds hengst (GGK) en hij is eigenlijk stikbraaf. Wordt zelfs aan Duitsers verhuurd voor een buitenritje Nagelbijten / Gniffelen

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:54

Had zelf ook 2 tinkerhengsten (3 jaar) die erg lief waren, maar ineens na het ontdekken van de hormonen elkaar ECHT in de haren vlogen. Heb ze allebei laten castreren. Als ik nu terug kijk en je weet zeker dat je ze wilt ruinen, zou ik het zelf met 2 jaar laten doen. De impact die dit heeft op je paard is niet gering. Hoewel de ingreep zelf zo gebeurd is, heb ik met 1 van de 2 nog een ruime maand lopen tobben met ontstekingen.
Verder sluit ik met bij Cayusejuhh aan.....begin niet aan een hengst zonder ervaring......

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:56

Ik zou zeggen "niet mee fokken, dan ballen er af, dan hoeft hij ook hormonale fases niet mee te maken".
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 19-11-06 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:05

Ik had met Kieran weinig keus en dat maakt het wel makkelijker Knipoog Ik had hem als hengst nooit op zijn huidige stal kunnen zetten, laat staan in een grote gemengde kudde. Hij is twee maanden voor zijn tweede verjaardag gecastreerd en is aardig opgedroogd zal ik maar zeggen. Was nog bang dat ie geen mooie speknek zou krijgen, maar die heeft ie uiteindelijk wel en hoe! Haha!

Ik geloof niet dat ie ooit door heeft gehad dat merries aantrekkelijk zijn voor een knappe hengst als hij. Ik ben wel altijd benieuwd gebleven of hij ooit hengstengedrag zou hebben vertoond als hij hengst was gebleven.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:22

Boya schreef:
.
Verder sluit ik met bij Cayusejuhh aan.....begin niet aan een hengst zonder ervaring......

Geef je 100% gelijk, máár op dit laatste puntje niet. Want eerlijk is eerlijk, ik had ook 0,0 ervaring met hengsten toen Baggio kwam.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:22

Eens moet de eerste keer zijn inderdaad.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:42

Ik zou hem ook zo snel mogelijk laten castreren. Mijn vorige ruin was ook laat gecastreerd, en we hebben hem uiteindelijk echt uit de kudde met andere paarden moeten halen, omdat hij veel te opdringerig werd. Ook met rijden was hij soms erg lastig als er merries bij waren of we langs andere paarden kwamen. En hij was ook pas gecastreerd toen hij 3,3 maand oud was.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:48

Leonoor & Chubby.....schrijf het misschien een beetje ongelukkig, maar bedoel dus....als je je niet vooraf verdiept in het houden van een hengst en het gewoon op je af laat komen, kun je gevaarlijke situaties creeeren.....dus niet doen imo. Het houden van een hengst en de vorming van z'n gedrag moet je imo pro-actief benaderen en niet afwachtend. Dat bedoel ik met geen ervaring = lees afwachtend.....

Iets omschrijven is altijd zo moeilijk Bloos

Tuurlijk moet altijd een keer de 1e keer zijn, maar dan wel bewust graag Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 01:15

tsja ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar eltin is een popje in de omgang. Haha!
maar ik heb dan ook geen echte hengstenervaring. ik heb alleen wat vergelijkingsmateriaal van mijn oude stal, en daarbij vergeleken zou ik zeggen, nooit casteren haha.
maar ik heb ook gezien hoe zijn gedrag naar napoleon veranderde, toen deze erbij kwam staan, hij heeft een uur achter hem aan gelopen, brullen, gillen en stampen maar ging de strijd verder niet aan. nu jaagt hij nap nog af en toe even weg, want ja, wat de grote baas (gam) kan, kan ik ook natuurlijk, erg vermakelijk om te zien.

ik heb geen idee tot hoever en wanneer en hoe snel specifiek hengsten gedrag ontwikkeld kan worden. Kalijn, het zal je een stuk duidelijker worden als je ook meer dingen met hem buiten de bak/weide/omheining gaat doen. blijft hij braaf, of gaat hij al lopen stieren met wandelen enzo....

lastig!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 05:55

er zijn idd hengsten die stikbraaf blijven, maar wat ik wel heel eng vind is om kinderen met een hengst te gaan laten rijden, bij een hengst moet je echt altijd alert blijven, kinderen kunnen dat nog wel eens vergeten, want hij is sjooo lieffff, en dan ben ik toch echt wel bang voor ongelukken, denk niet dat je jezelf gaat vergeven.

ik heb echt een super braaf beest staan, maar zal er echt nooit een kind mee weg sturen, vind ik echt niet verantwoord, ook al is hij nog sjooo lieffff, hij blijft toch echt wel een echte hengst.