[TI] Misplaatste grapjes... of echt angst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grrr

Misplaatste grapjes... of echt angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 19:48

Hoi allemaal,

Zoals sommigen van jullie misschien wel weten heb ik nu sinds een paar weken een nieuwe tinkermerrie van 3,5 jaar oud. Ben echt superblij met haar, en geniet elke dag van haar gedrag in de wei... (ze is namelijk erg maf). Ze heeft wel een heel eigen karakter, aan de ene kant heeft ze iets heel makkelijks, maar ze schrikt nog wel van veel dingen. Toen ik haar kreeg was ze ingereden, maar echt alleen de basisdingen. Dus veel dingen gaan nog moeilijk, maar ik wil het ook rustig aandoen vanwege haar leeftijd. Ik rijd zo'n drie keer in de week op haar en verder doe ik veel freestyle.
In de eerste week trok ze al drie halstertouwen aan flarden als ze vaststond en iets engs zag. Dit deed ze soms ook als ik heel voorzichtig het zadel op haar legde. Maar dit doet ze niet altijd. De ene keer staat ze lekker rustig en maakt niks wat uit, de andere keer doet ze net alsof alles eng is. En dus ook het zadel. Of dat je een strootje uit haar manen plukt. Meestal is er niets aan de hand maar ongeveer 1 op de tien keer zet ze zich schrap, en knap! zegt het touwtje. Ze rent dan niet weg, maar staat echt te kijken van: Ben ik nou zo sterk, of is dat halstertouw aan vervanging toe? Ondertussen baal ik er wel een beetje van, heb al 5 keer een nieuw halstertouw in gebruik genomen, nu bind ik haar gewoon met het touw vast ipv de haak. Ik heb van haar een beetje het idee dat ze het soms expres doet. Want behalve het halster(touw) kapot trekken, is er niet veel schrikreactie. Ze heeft trouwens wel meer van die streekjes, waar ik overigens ook wel om kan lachen. Maar ik vraag me toch steeds af of ze nu die ene keer echt weer ineens het zadel ziet als een eng monster dat op haar wil springen, of dat ze me gewoon een streek levert! Wat denken jullie ervan? Hier nog een foto, normaal liep ze keurig de trailer op, hier bedacht ze zich, hebben er een kwartier over gedaan tot ze besloot dat ze de gok wel kon wagen....
Afbeelding

M_C_Design

Re: Misplaatste grapjes... of echt angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:52

heeft mijn pony ook wel eens... heel iritant, maar ik denk dat het gewoon even ''uittesten'' is. maar ik denk dat pony's het altijd wel een beetje eng vinden om in een dichte ruimte te gaan.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:53

tjah.. ik weet het niet echt..
maar misschien is het dat ze net staat te suffen ofzo en niet oplet en als jij dan opeens een beweging maakt of een zadel op haar legt,
dat hij dan (wakker)schrikt, omdat hij niet oplet en dan ineens iets voelt ofzo.. Verward

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:11

Die van mij heeft het ook wel eens, zo'n bui dat ineens alles eng is..
Wat je zou kunnen doen om halstertouwen te sparen: knoop een strotouwtje aan je halster, gewoon een lusje van maken, en dan doe je daar het halstertouw aan vast. Zo'n strotouwtje knapt eerder Knipoog
En verder kun je misschien met wat grondwerk proberen een goede band op te bouwen met haar. Probeer eens wat 'schriktraining' Lachen Over een zeil heen lopen bijvoorbeeld, of overal aaien met een plastic zakje. Zo lang totdat ze het niet meer eng vind.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:52

of zo'n elastiek... zo'n zwart ruberen ding dat extreem meegeeft maar als ze trekt wel terugtrekt...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 04:04

Chub wilde ook nogal eens gaan hangen toen ze jonger was.. Ik zet haar nog steeds niet echt vast.. Schrikt ze en gooit ze haar hoofd de lucht in, gebeurt er i.i.g. niets en op de loop gaan doet ze toch niet.. Ik haal dus het touw wel door de muurhaak maar leg er geen knoop in..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 04:26

Mijn merrie heeft vorig jaar ook zo'n periode gehad, was ze overigens ook 3,5. In mijn ogen was het puur uitproberen en in die tijd gingen er veel halsters en touwen doorheen!

Ik heb haar een paar keer flinke schoppen onder der ass verkocht en op een gegeven moment was het over. Ze heeft hetzelfde geintje wel weer bij m'n bijrijdster geflikt, dus ik zeg dat het uitproberen is Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 09:49

Ik heb ook zo'n paard, je kan de kraan open zetten en ze staat er naar te kijken, draai je de kraan dicht en daarna weer open, dan slaat ze op tilt. Dingen waar ze 5 minuten geleden niet van schrok, daar kan ze van schrikken. Het heeft me al menig blauwe tenen gekost Boos! , maar ik heb ook geen idee wat te doen, ze doet het met dekens opleggen ook trouwens.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 10:59

Ik ken het!
Mijn verzorgtinkertje had afgelopen zomer een veulen doodgeboren geworpen en sindsdien was ze erg schrikkerig. Ik kon haar dan ook niet vastzetten en ze raakte in paniek.
Soms kreeg ik het idee dat ze het erom deed, want zodra de halstertouw knapte of ik hem snel lostrok was er niks meer aan de hand. totale rust Verward

Bij haar was het ook wel een beetje een kwestie van zelfvertrouwen terug winnen, nu is alles weer normaal.

Maar als ik dat zo lees bij jouw tinker... Ik denk eerlijk gezegd dat hij een dolletje met je maakt. Misschien kun je idd het halstertouw door de ring halen zonder echt vast te zetten?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:07

kijk je zegt het zelf al..... de ene keer doe je laconiek en de andere keer wil je een andere reactie van haar!
Soms kan je er smakelijk om lachen....

Les 1 omgang met eigen paarden: weet je wat je wil en eis dat ook van je paard! Hangen is uit den boze! In een wieland kan het leuk zijn als ze om je heen draaien, maar op de weg wil je dat niet hebben dus moet ze heel goed achter je blijven! Ook in een weiland.

Dus direct ingrijpen als ze wil gaan hangen of een onnozele schrikreactie geeft! Maak haar heel duidelijk dat ze een regel overtreedt! EN DOE DAT CONSEQUENT! altijd en overal!

Flower_Nath

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:09

Volgens mij houdt die je idd voor de gek!

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:08

Helamaal met Amondi eens. En vergeet niet dat een paard zeker een jaar nodig heeft om te wennen, aan de nieuw omgeving, stal en jou ect. En om een stukje (fout)gedrag wat je nu leuk vindt lachen is eigenlijk fout belonen. Paarden hebben heel snel door als je om iets lacht dat je het dus echt leuk vindt. Nu vindt je het bijv. leuk en lach je om iets geks wat ze doet. Maar over een paar weken/maanden vindt je het niet leuk meer of is het toch wel lastig dat zij het doet en moet je dit gedrag weer afleren.
Waarom gebruik je de leadrope niet tijdens het vastzetten. Aan het halster klikken door de plek halen waar je haar vast zet en het uiteinde gewoon vast houden of even over de hals hangen als je even twee handen nodig hebt. Het moment dat ze gaat hangen sta je toe en het moment dat ze niet meer hangt haal je haar weer in. Ik zet zo altijd de eerste 6 maanden ongeveer de paarden vast die ik in handen krijg, jong of oud, dit werkt perfect. Als dit hangen van haar een geintje/uitprobeersel is, is de lol er heel gauw af.(je kunt ook longeerlijn gebruiken maar die vindt ik vaak te lang en hangt het restant steeds op de grond) En ook al rij je niet elke dag maar poets of kom je wel elke dag bij haar, gewoon elke dag het zadel eropleggen ook al ga je niet rijden. Paarden leren door herhaling en misschien zijn de dagen ertussen te lang voor haar vooral ook omdat ze nu veel nieuwe indrukken te verwerken heeft en is het voor haar gewoon steeds nieuw als het zadel er op gaat. Alle paarden zijn anders en ze is pas 3,5 jaar, ze komt net kijken. Knipoog

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 17:56

Zo, net terug van een buitenrit, ook altijd spannend voor haar, maar 't ging best goed. MAAR... voor we gingen, twee strotouwtjes kapot getrokken. Nu was mijn man haar aan het opzadelen, en ik heb het idee dat ze het bij hem nog erger doet dan bij mij. We doen het vanaf nu alleen nog maar met strotouwtjes, daar heb ik er genoeg van. Zo'n dik elastiek heb ik al geprobeerd, maar geloof het of niet ook dat ging doormidden (jaja ze is erg sterk!)

Ik laat haar eigenlijk nooit schrikken, laat haar altijd zien wat ik doe of ga doen, dus dat kan het in mijn ogen niet zijn. Ook denk ik niet dat we met te lange tussenpozen werken, er wordt elke dag wel wat met haar gedaan, tuig (voor voor de wagen) op om te oefenen, met haar langs de weg aan de hand om te oefenen, freestylen in de bak enz. Nagenoeg elke dag doen we wel wat met haar. En ook het zadel expres opleggen ook al gaan we niet rijden doen we vaak.

Vandaag was het overigens niet het zadel waar ze zogenaamd van schrok, maar een borstel!!!!!!! Tja, hoe eng kan je het maken? Nou, die had ze tot nu toe nog niet geprobeerd, dus ook ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat ze me lekker uitprobeerd. Achja een paardje met karakter, daar hou ik wel van. Ook al wil ik wel graag de baas blijven, maar ik hou gewoon consequent vol, dan gaat het vanzelf ooit een keer over...

Bedankt voor al jullie reacties trouwens, ben blij dat ik niet de enige ben.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 18:05

Amondi en Sneppie: Oh ja, en ik sta er overigens niet hardop bij te lachen hoor!
Het is alleen dat ik niet goed weet wat voor reactie ik moet geven, omdat ik bij angst haar wil kalmeren, maar bij vervelendheid wil bestraffen. Vandaar dat ik dit hier ook vroeg. Verder weet ik heel goed wat ik wil!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:07

Dat touwtjes kapottrekken.. Gaat ze dan echt hangen? Want dat is gewoon af te leren door telkens als ze gaat hangen een zet te geven dat ze weer gewoon kan staan. Dan geef je dr bijvoorbeeld een tikje op dr kont dat ze weer recht gaat staan, of dat je met een krant op dr kont mept, dat ze iig flink schrikt. Dan leren ze het meestal vrij snel af.
Groetjes, mij

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 18:08

Nou hangen, binnen twee seconden heeft ze het doormidden, dus echt veel tijd voor reactie van mijn kant is er meestal ook niet. Pas achteraf dus. Maar 't is een idee!

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:11

Pluttersput schreef:
Dat touwtjes kapottrekken.. Gaat ze dan echt hangen? Want dat is gewoon af te leren door telkens als ze gaat hangen een zet te geven dat ze weer gewoon kan staan. Dan geef je dr bijvoorbeeld een tikje op dr kont dat ze weer recht gaat staan, of dat je met een krant op dr kont mept, dat ze iig flink schrikt. Dan leren ze het meestal vrij snel af.
Groetjes, mij

Ik persoonlijk ga der echt niet achter staan of naast staan als een paard echt hangt,zodra ze in paniek raakt heb je houw te pakken..
Een koeienband wil ook wel helpen haar daar gewoon aan vast zetten zodra ze gaat hangen doet ze zichzelf zeer en hangt ze zichzelf letterlijk op,heb het ook bij mij pony gedaan scheeld heel wat halsters

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:13

marije86 schreef:
Pluttersput schreef:
Groetjes, mij

Ik persoonlijk ga der echt niet achter staan of naast staan als een paard echt hangt,zodra ze in paniek raakt heb je houw te pakken..
Een koeienband wil ook wel helpen haar daar gewoon aan vast zetten zodra ze gaat hangen doet ze zichzelf zeer en hangt ze zichzelf letterlijk op,heb het ook bij mij pony gedaan scheeld heel wat halsters

Wat wil je dan doen? Ernasat gaan staan en gewoon toekijken? En zoals de TS zegt, het paard raakt niet in paniek. Verder, een paard wat hangt kan niet slaan, want hij hangt op zijn benen. Zodra hij uithaalt, dan pas kan hij meppen. Maar dan kan jij ook gewoon alvast meppen..
Groetjes, mij

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:23

@pluttersput.....Ik pak een bezem en geef hem der een veeg overheen en soms kijk ik ook wel toe ja,als tie zich zeert doet het is het zijn eigen schuld

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:25

Das een feit, maar ik bedoelde het meer in de zin van: dat je er dus niks aan doet uit angst zeg maar. Ik bedoel, ik bedoel het helemaal niet kwaad ofzo, maar als je er iets aan wilt doen, moet je niet erbij staan en kijken toch?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 18:46

Nou, ik ga in ieder geval kijken wat m'n reactiesnelheid is... haha!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:08

Het kan toch niet je bedoeling zijn dat je paard zich serieus achter de oren bezeerd.. Ik zou het hangen voorkomen, niet door straffen afleren..

Ik merk ook dat Chubby echt echt echt in paniek is als ze hangt, ziet er erg hulpeloos uit.. Doe ik haar niet aan om haar ook nog eens te straffen.. Rustig maken heeft i.m.o. meer nut bij een dergelijke (re)aktie..

TS, misschien moet je haar juist wat meer rust gunnen.. Het verhuizen an sich is al heel wat en als ik het goed begrijp is er door de vorige eigenaar niet zoveel mee gedaan.. Dat maakt het nogal een overgang! Geef haar tijd om overal aan te wennen..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:11

Nee, je moet zeker niet straffen als ze toch al in paniek raakt, maar de TS zegt dat ze niet paniekeert. Dus dan zou ze het misschien gewoon doen omdat ze er zin in heeft, of omdat het een gewoonte is. En dan moet je misschien wel een mep verkopen. Klinkt blijkbaar nogal crux, maar zo zie ik het..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:12

Tsja, mijn halstertouw is nog nooit gebroken door het hangen.. Dus die van mij blijft gaan tot ik haar kalmeer of ik het touw kan losmaken.. Het paard van TS wordt natuurlijk steeds beloond doordat het touw knapt..

Overigens: een leren halster is erg lekker stevig!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:05

over de touwen kapot trekken kan ik je weinig vertellen, behalve dat ik haar aan een gevlochten stro-touwtje vast zou gaan zetten, scheelt een hoop poet als die eens kapot gaat Lachen

Over het trailerladen kan ik je wel een tipje geven.
Ze staat geblokkeerd op haar voorhand. Als ze zo staat kan je beter haar een stapje achteruit laten zetten en dan weer vooruit de trailer in. Ze staat nu met haar volle gewicht op haar voorhand, zodat ze haar achterhand niet meer kan bewegen, want dan raakt ze uit balans. Door het stapje achteruit komt haar gewicht meer op de achterhand, die haar vervolgens weer vooruit-omhoog kan duwen. Blijven trekken heeft in zo'n situatie geen zin. Gaat ze niet achteruit, duw dan haar hoofd opzij en laat haar dan een stap zetten, ongeacht of die vooruit of achteruit is, als ze maar een stap zet. Ga vervolgens weer vooruit.

BTW, heb je raampjes in je trailer? Zo nee, zet die er in, want dat scheelt veel ellende kan ik je uit ervaring vertellen.

Ik denk zeer zeker niet dat je paard misplaatste grapjes maakt. Dat KAN een paard niet eens, helaas maar waar. Je paardje stelt je veel controlevragen, omdat het zoekende is naar een goede leider. Jij bent nieuw voor haar. Zo lang ze je nog niet volledig vertrouwt, zal ze die vragen blijven stellen. Jij moet haar er op wijzen dat de enge dingen niet eng zijn en haar kalmeren en leren dat de enge dingen niks doen. Belonen bij moedig gedrag. Dit heeft tijd nodig. Bonita heeft ook wel eens momenten dat alles eng is, maar dat ligt meer aan mij. Dan zit ik niet lekker in mijn vel, dan ben ik anders dan anders. Dan is Bonita minder zeker van mij en van zichzelf en zal ze meer controlevragen gaan stellen, om zeker te weten of ik een goede leider ben en zij haar leven aan mij toe kan vertrouwen.

Je zegt dat je wat aan freestyle doet, verdiep je eens in het boek van Chris Irwinn: een paard liegt niet. Zeer leerzaam voor dit soort problemen.