[TI] staaltje vertrouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

staaltje vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 21:57

Gisteren zag ik een staaltje van vertrouwen van Noa ten opzicht van mijn 6-jarige dochter.

Ik had Noa gereden (en zij ook) en ik had haar even afgezadeld in de bak om even met haar te stappen. Mijn dochter vroeg of zij Noa mee uit de bak mocht nemen naar de afspoelplaats en dan nam ikhet zadel mee. zo gezegd, zo gedaan. Kleine meid voorop en ik erachter (stom eigenlijk, maar ze liep zo snel weg voordat ik het zadel had)

Vlak voor de uitgang van onze bak, je moet eerst een klein bruggetje over, stopte mijn kleine jongen in ene met zijn tractortje. Gewoon in ene op de rem. Jaimy zegt uiteraard gelijk "ho Noa" en Noa, die staat gelijk stil, verzet geen stap... (moet ik eens proberen bij die muts). Verder gelopen, kwamen we op de afspuitplaats, maar er kwam net een trekker aan (een echte dus) met daarachter een hele grote aanhanger, hij kwam de mestput leegzuigen. Ik schtrok er zelf van, zo'n groot ding in ene voor je neus! Maar Noa kijkt niet op of om en loopt netjes achter Jaimy aan. Duwt haar zelfs iets opzij, zo van "opletten, een groot ding, niet te dicht in de buurt komen hoor!" Ik stond echt met open mond te kijken. Ik wist uiteraard dat Noa niet bang is voor trekkers, ze reageert er nooit op, ook niet als we buitenrijden, maar toch... Er loopt een klein hummeltje voorop, waar ze makkelijk misbruik van had kunnen maken door hem te peren. Noa kent haar kracht dondersgoed, misbruikt hem soms ook echt in de bak tegen mij (lekker vechten), maar doet dat dus nooit bij Jaimy.

ik vond het echt een staaltje van vertrouwen tussen die twee... Hebben jullie ook dit soort ervaringen met jullie tinkers ten opzichte van kinderen? Dat zulke lompe paarden, want dat zijn ze in het algemeen, toch zo gevoelig kunnen reageren...

Anoniem

Re: staaltje vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:30

Je ziet het wel vaker bij dieren, mijn anders o zo wilde boxer bijvoorbeeld, is de kalmte zelve wanneer mijn zoontje op de grond is. Voorzichtig kijken waar hij zijn poot neer zet.
Mijn tinker Flint is erg lomp, maar kleine kinderen kunnen hem op zich wel borstelen onder toezicht vanzelf. Maar zodra er iets te eten in het zicht is, komt de lompigheid weer Haha! . Vandaar nog maar geen kleintjes in de buurt.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:35

Noa laat zich zelfs achteruit zetten door die kleine van mij (anders zou ze ook nooit met haar mogen lopen) Als er eten komt, moet ze altijd eerst achteruit voordat ze haar eten krijgt, dat doet ze dan voor Jaimy ook (anders geen eten, ahhh ben ik gemeen he Knipoog ) Ze let zelfs dan op, als Jaimy voor haar langs loopt, stopt ze gelijk met eten omdat ze bang is dat ze ervanaf gezet wordt. Ze is denk ik superonderdanig....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:13

Mijn zusje was de eerste die op Chub zat (al voor die werd ingereden), zusje was toen 8. Sindsdien rijdt zusje ook regelmatig met Chub en daar waar ik vaak moeite heb in enge hoeken of met spannende accessoires naast de rijbak, stuurt zusje haar er altijd simpelweg langs..

Sinds kort begint zusje ook wat meer te vragen met rijden en nu kan Chub ook bij haar wel eens donderstralen..

Jazeker, ook onze lompe Tinks weten wanneer ze streken kunnen uithalen en wanneer voorzichtigheid is geboden! Haha!

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:23

Ja, hoe lomp ie af en toe de stal uit kan rennen, ooh wee als geit-lief er staat, dan is ie zo voorzichtig Haha!
Met de kinderen ook, minder onbehouden zeg maar Hyper!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:25

Ik herken het heel erg - los van Tinkers overigens.

Ik rijd op een manege waar ook veel gehandicapte ruiters zijn. En als je het gedrag van die paarden ziet, ze weten zó goed wie er op hun rug zit. Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 00:47

mooi verhaal bianca Ja

gam vind kinderen wel érrug leuk, en is dan inderdaad ook erg braaf en gehoorzaam. geweldig om te zien ook hoe hij zijn neus graag in hun hoofden wil steken om kennis te maken... andersom wordt niet altijd gewaardeerd Haha!

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 08:30

Prachtig verhaal !

Floor heefd dat ook met mijn dochter van 5 ,Als ik dr meeneemt vanaf de voorkant van de wei naar de achterkant zit romi op dr rug en houdt dan haar manen vast ,En floor doet dan elke stap heel voorzichtig.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 10:02

Ja hier ook een voorzichtige stapper, we hebben ee nvrij steile helling op het erf voor als je de weg op gaat. Dus als Noa naar beneden stapt met Jaimy op haar rug doet ze dat heel voorzichtig, met mij dendert ze gewoon naar beneden, moet maar zien hoe ik me recht houd Haha! Nu ze door heeft dat Jaimy toch ook wel aardig blijft zitten, gaat ze nu ook iets sneller naar beneden, wel heel voorzichtig, maar gewoon wat sneller. Hihihi gewoon zo apart dat ze dat voelen.

Wat gam doet ,doen inderdaad ook meerdere paardne, vooral bij mijn kleine jongen. Hij was afgelopen keer ook weer de pineut bij Offie. En Djesse (mijn zoontje dus) die moet er niks van hebben en ondertusse nstaat zo'n groot "monster" heerlijk in zijn kuifje te snuiven Tong uitsteken Ik vind het juist zo'n lief gezicht (mijn schoonmoeder was allang bang geweest dat er een hap uit zijn hoofd wordt genomen)

En dank jullie wel voor de complimenten van het verhaal. Vond het gewoon zo apart om te zien *LOL* Daarom hou ik ook zo van dieren, mensen denken dat ze zo dom zijn, maar ondertussen weten ze dondersgoed wat ze doen Knipoog

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:12

Mijn paard hiervoor was echt een best groot paard van 168. En ook redelijk braaf. Toen kwam er een vader van een meisje op stal of hij niet verder mocht gaan leren paardrijden op duwera. Nou ja waarom niet, maar ze liep toch een partij te klooien! En er was een ook kindje van een jaar of 6 die reed er ook op en die reed er zo mee weg. Zelfs in draf ze zetten geen stap verkeerd en luisterde heel braaf erna..

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:37

Mijn neefje van 7 rijd Amy ook wel eens..
Mijn andere neefje van 2 zit er gewoon wel eens op..
De dochtertjes van de pensioneigenaresee gebruiken haar als klimrek..
Maar allemaal lopen ze ermee naar de wei, over het erf, en in en uit de box.

De eerste keren stond ik doodsangsten uit.. Uiteraard blijf ik er altijd bij!
Op weg naar de wei wil mevrouw nogal eens gaan dribbelen, of onderweg plukjes gras meepikken.
Maar met die kinderen zet ze geen stap verkeerd..
Ze loopt er mee mee alsof het doodnormaal is!
Hoofd omlaag, kindje een beetje 'beschermen'..

Super lief!
Al kan ze 10 minuten daarvoor bij mij nog zo strontvervelend zijn geweest..
Zet er een klein kind op of naast en ze is zo mak als een lammetje!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:39

ik heb idd wel vaker gezien dat dieren gewoon anders zijn bij kleine kinderen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:54

Als mijn dochter van 1,5 meegaat naar stal durft Baggio niet eens te bewegen als ze in de buurt rondloopt. Ze mag absoluut niet in de box rondlopen. Maar zelfs als ze in het gangpad aan het scharrelen is, houdt hij haar in de gaten.
En zit ze erop, hoef ik ook niet bang te zijn. Pasgeleden nog voorop bij Ilona tijdens het uitstappen. Even een rondje draf voor de gein, maar hij liet duidelijk merken dat hij het eigenlijk wat eng vond.

Fijn dat Noa dus gewoon superbetrouwbaar is met je dochter! Mooi verhaal Ja

doggiezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:17

Bij mijn Mary precies zo.
bij mij kan ze nog wel is etteren, klein bokje of te hard lopen, maar pas ging mijn man erop draven,nog nooit op een paard gezeten,je kan je dus voorstellen hoe hij zat te hobbelen, en niks aan de hand, ze was super voorzichtig heel braaf en lief. bij kinderen net zo.
als ik haar bij het halster wil pakken probeerd ze nog wel isweg te draaien, of nog even een hap hooi pakken, bij mijn dochtertje loopt ze gedwee mee.geen gezicht zo;n kleintje met zo;n groot beest of het een hondje is hahaha

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 11:36

toch wel erg leuk die verhalen *LOL* Noa heeft bij mij ook wel de neiging als ik haar uit de wei (ze staat nooit op stal) om haar hoofd weg te draaien voor het halster. Ze staat dan nog et eten en heeft dan zoiets van "je wacht maar ff ik sta nog met een pluk hooi in mn mond" doet Jaimy het, dan doet ze zelfs haar hoofd naar beneden...

Ik vind het ook een superleuk gezicht als ze zo met Noa loopt. Ook als we op de weg lopen, zo'n klein meisje op zo'n "groot" paard, groot is ze niet , maar wel breed. wel jammer dat ze hier helaas geen rekening houden met kleine kinderen op paarden, ze crossen er gewoon langs! Soms zelfs toeterend (terwijl we op het fietspad lopen) Gisteren een hele discussie gehad met iemand die vond dat ze in de weg liep (wij liep op het midden van het pad, juist om ze af te remmen) . Die man werd kwaad joh, hij zei dat je dan maar een mak paard moest hebben. Nou als er 1 mak is, dan is het Noa wel. Ik in dicusssie, ik zei het is nog altijd een paard hoor, hoe mak ze ook is. En er zit wel een klein kind op!!! Mijn man liep erbij, die is vrij breed en groot (en kaal) die zei heeeel vriendelijk tegen die man, dat hij nu maar moest doorrijden omdat hij hem anders even van zijn fiets zou rukken...

Mijn man maakt zich dan wel zorgen als ik dan alleen op pad zou zijn (meestal samen met een ander meisje) Hoe ik dat dan zoiets zou doen, ik ben heel makkelijk ,want dan is mijn paard opeens niet zo mak weer en ik laat haar gewoon doorlopen, desnoods over de fiets heen Schijnheilig

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:36

doggiezzz schreef:
zo;n groot beest of het een hondje is hahaha

Een hele grote bonte hond!! Haha!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:51

Mooi verhaal Bianca Ja

Bij Fayette heb ik het nooit zo gemerkt maar hier lopen ook niet echt veel kleine kinderen rond Haha!

Ik ken nog wel een andere kant van zo'n verhaal:
Manegepony Isis (zo'n 1.35 m groot en destijds al een jaartje of 20-25) stond bekend als een luie donder, met name bij de beginnerslesjes liep ze letterlijk de kantjes er vanaf. Meestal hielp het al voldoende als het ruitertje een zweepje in de handen kreeg. Dat was voor Isis dan al genoeg om netjes over de hoefslag haar rondjes te lopen. Maar soms.... soms had ze koppige buien en was er door een beginnertje geen land met haar te bezeilen. Dan ging Isis gewoon in het midden van de bak stil staan en tikjes met de zweep hielpen dan ook niet Tijdens zo'n bui moest ik van de lesgeverd snel een andere pony ophalen en zelf mijn cap en zweep meenemen Duivel Andere pony opgezadeld (komisch genoeg: kleinzoon van Isis Haha!) en moest ik met Isis even in de les mee rijden.
Tijdens het beugels op maat doen had Isis nog niks in de gaten maar op het moment dat ik in het zadel zat voelde ik haar helemaal veranderen van Slapen in "Ohoh.... nou moet ik aan het werk Ziek "
Vervolgens liep ze zonder enige moeite van mijn kant netjes in een voorwaarts tempo door de bak. Geen neigingen tot stil staan of afwenden naar het midden van de bak Haha!
Deze oude rot wist dan ook dondersgoed wanneer ze aan het werk moest en wanneer ze lui kon zijn Knipoog
Isis was verder het prototype jonge-kinderen-pony. Kleine kinderen konden alles met haar doen en zij sjokte er wel achteraan alleen had ze af en toe zo haar buien Clown
Uiteindelijk heeft de manege-eigenares Isis een jaar of 2 geleden in moeten laten slapen (jaartje of 30 was ze toen). Lichamelijk was ze helaas helemaal op maar ze heeft nog wel 1.5-2 jaar van haar pensioen mogen genieten Ach gut

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:14

Citaat:
desnoods over de fiets heen

Moet geen probleem zijn bij tinkies Bloos

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:06

Grappig al die verhalen hier Haha! , ik heb zelf nét zo'n ervaringen. "Vroeger" Clown , toen alleen onze oudste nog maar geboren was, gingen we vaak met z'n drietjes (manlief, zoonlief en ik) naar het bos, ik zat dan op Keeva en manlief liep met de buggy mee. Onderweg wisselden we dan altijd even, ging Frits even een stukje op Keeva en liep ik met de buggy mee. En dat begon dan al vanaf het moment dat hij er op wilde stappen : Keeva deed een stapje naar voren, stapje naar achteren, stapje opzij, terwijl manlief er huppend met 1 been in de stijgbeugel achteraan kwam ... Gestoord Clown Haha! ook als hij er dan opzat, opeens wegspringen, met haar hoofd in de struiken gaan staan, niet vooruit te branden zijn ... zetten we dan daarna de kleine erop, dan was ze werkelijk poeslief ... bleef nét zo braaf staan tot kleine erop zat, liep heel voorzichtig, alsof ze maar zo bang was dat er iets met dat kleine mensje op haar rug zou gebeuren ... Lovers

Ik weet zéker dat paarden aanvoelen dat ze voorzichtig moeten zijn met kleine mensjes !!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto=YK63CB6H

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:15

Wat mooi toch hè, ik vind dat ontroerend.

Mijn rooie donder, een shetlander van 83cm, is brutaal geboren. Hij duwt iedereen lomp opzij, laat zich werkelijk niets vertellen en een stomp in je maag....is dagelijkse kost. Af en toe dus bloedirritant die pony. Maar nu rijden er af en toe kleintjes op. Mijn nichtje van net 6 bijvoorbeeld. En lief dat ie is!! Hij rent er op af en....stopt!

Ik denk dat het er bij Amore ook mee te maken heeft dat ze op 'ooghoogte' is. Wanneer ik de tijd voor hem neem en een beetje door mijn knieen zak is hij ook een stuk rustiger. Toch blijft het frappant.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:10

Bianca, ik kan alleen maar zeggen, je hebt een zeer verstandige keuze gemaakt door Noa te kopen en je andere paardjes te verkopen.

Ik ben blij voor je dat je dit soort verhalen kan schrijven.

Toppie zo, ga zo door !!

traveller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:44

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:54

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:06

Mooi verhaal Biancaa. En de rest natuurlijk ook.
Ik zie het zelf ook met ziggy.

Ik heb dan een kleine shet en ziggy. Als mijn achternichtjes komen, 4 en 6, willen ze altijd even naar de paardjes. Dundee mijn kleine shet hengst is altijd best druk, maar bij kinderen blijft hij altijd heel rustig staan. Toch vinden mijn achternichtjes Dundee enger dan Ziggy, terwijl ziggy bijna 1.70 is en dundee 80 cm.
Ziggy is altijd zo voorzichtig met kindjes, hij durft geen stap verkeerd te zetten als er kinderen rond hem lopen. Toch ben ik altijd wel een beetje voorzichtig. Je weet nooit wat kinderen doen (mijn achternichtjes hebben geen paarden thuis en hebben er ook heel weinig contact mee). Ziggy kan soms wel eens lomp uit de hoek komen, maar met kinderen erbij is dat nog nooit gebeurd. Maar je weet maar nooit.

Ik vind het echt mooi hoe dieren reageren op kinderen. Mijn hond kan bijvoorbeeld niet tegen huilende baby's. Als ze huilen begint ze ze helemaal af te likken. Net alsof ze zegt stil maar baby het is wel goed.

xxxLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:38

Super Lief zeg!

Wij laats ook. S van 9 op de hengst gezet.
En als je ziet hoe die tegen ons vecht af en toe onder het rijden en hoe sloom die is.. Nou bij haar was ie precies het tegenover gestelde!
Liep keurig door, zonder gevecht. Prachtig om te zien!