[TI] Tinkers aan de teugel lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

p0nyl0ver

Tinkers aan de teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 17:38

heey
ik hoorde van iemand dat tinkers niet zo makkelijk aan de teugel kunnen lopen! is dat zo? ze kunnen wel aan de teugel lopen, maar dat het zelden
gebeurd, net als jolanda en die fjord! klopt dit? of is het maar verzonnen?

Anoniem

Re: Tinkers aan de teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:39

Ze kunnen het prima maar je moet meer moeite doen dan met een kwpn.

p0nyl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 17:42

is het dan ook zelf aan te leren? of kan je beter met een instructrice oefenen, omdat het moeilijker gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:42

Je moet eigenlijk voor alles les hebben. Bij elk paard heb je les nodig.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:43

Tinkers lopen prima aan de teugel.
Luna doet bij het kleinste beetje spelen aan de teugel al dr hoofd naar beneden.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:45

mn vriendin haar tinker loopt juist makkelijk aan de teugel, maar dan wel vrij diep en haar andere tinker juist niet, ik denk dat het per tinker verschilt

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:45

Ze kunnen het net zo goed als andere paarden hoor Ja
Sommige zullen er wat meer moeite mee hebben dan anderen , maar dat is meer vanwege de bouw en niet vanwege het ras.
Shay loopt bijv. heel makkelijk aan de teugel.

En inderdaad is les nemen heel belangrijk Ja

Kijk evt. maar eens in m'n onderschrift (Shayla @ dressuurwedstrijd) Knipoog

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:50

Ohw dat is niet waar hoor, mijn tinker loopt heel makkelijk aan de teugel. Zelfs soms wat te diep.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:38

Tja ze zijn wel lastiger dan de KWPN-ers is mijn ervaring.
Maar dat komt denk ik ook door de achterhand. De meeste tinkers lopen mijlen weg met hun achterhand, die zul je er dan ook eerst onder moeten rijden voordat je aan de voorkant kunt opvangen. Ik denk dat dat ook het punt is waarom tinkers over het algemeen wat moeilijker aan de teugel gaan lopen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:42

hangt erg van de bouw van je paard af... Tinkerbell heeft onder het zadel meteen een soort aan de teugelhouding en daar moet je dus als ruiter niet veel meer aan nahelpen.
onze fries idem
angel daarentegen heeft er wat meer moeite emee en meer ondersteuning en ruiterhulp nodig, maar het lukt wel ;j

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:47

Hte ras heeft er niet veel mee te maken, het is voorla de bouw van het paard die het makkelijker of moeilijker maakt. nu is het wel zo dat de barokke paarden ( fries lippizaner andalusier) vaak een raskenmerkende bouw hebben die het buigen van de hals makkelijker maakt ( let wel dat dat nog niet 'aan de teugel' is)

Dus het hangt van de bouw van je tinker af en je eigen rijvaardigheid.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:07

het aan de teugel lopen is niet zo moeilijk ook niet voor een tinker. Maar eens ze opgericht moeten gaan lopen dan wordt het in mijn geval bv toch wel moeilijker dit vraagt langer training om soepel en ontspannen te bewegen in de oprichting. Ik denk dat dit wel komt doordat geen enkele tinker zo'n lange smalle hals heeft als een warmbloed bijvoorbeeld. Dus de oprichting geeft bij ons wel een probleem die op termijn wel opgelost raakt maar gaat even duren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:49

Ik rij normaal altijd met langere teugels, lekker ontspannen met het neusje over de grond.
Een paar dagen geleden wilde ik hem even wat 'aan de teugel' laten lopen, omdat ik (wedstrijd)foto's nodig had van het hoofdstel.
Eerste keer dat ik hem vroeg om zijn hoofd wat te buigen, en hij deed het meteen heel netjes Lachen
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... C_0069.jpg
Hier ging het me dus alleen even om zn hoofd in de goede positie te houden, mijn eigen houding is bagger hier Clown

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:10

die van mij gaat steeds uti zichzelf al aan de teugel lopen, dus dat gaat zonder problemen (totdat ze met haar neus over de grond gaat hihihi)

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:15

Ik rijd ook een tinker, aan de teugel lopen gaat prima. Het ligt er maar net aan wat voor een paard je hebt, hoe jij hem rijd en hoe hij is ingereden. Doe je het op een goede manier, dan is het echt niet moeilijker dan een ander paard hoor

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:19

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:26

Mijn ervaring is dat je het bij tinkers echt moet 'vragen', als ze geen respect voor je hebben, doen ze het ook echt niet voor je Knipoog

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:33

Aan de teugel lopen heeft niks te maken met dat krulletje, aan de teugel betekent dat ze door hun rug zijn. Tinkers zijn soms wat stijver dan warmbloedige paarden, misschien dat het daardoor lijkt alsof ze moeilijk "aan de teugel lopen".
Maar als ze gewoon los en soepel zijn, zullen ze net zo makkelijk of moeilijk als ieder ander paard lopen.
Jessie loopt als ze los is zo "aan de teugel" in stap, draf en galop.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:17

Berdien schreef:
Aan de teugel lopen heeft niks te maken met dat krulletje, aan de teugel betekent dat ze door hun rug zijn. Tinkers zijn soms wat stijver dan warmbloedige paarden, misschien dat het daardoor lijkt alsof ze moeilijk "aan de teugel lopen".
Maar als ze gewoon los en soepel zijn, zullen ze net zo makkelijk of moeilijk als ieder ander paard lopen.

Afgod
Juist.

Duncan loopt heeeel makkelijk aan de teugel, mits hij goed losgereden is!
Dan hoef je je teugels maar op maat te maken en hij komt vanzelf.

Ik ken ook een tinker die heel erg eigenwijs was... en het echt vertikte! Echt gewoon super idioot!
Nagelbijten / Gniffelen

Over het algemeen geen problemen mee hoor!

http://i106.photobucket.com/albums/m246/christa_luesink/IMG_2874-1i.jpg
Ontspannen, los en aan de teugel. Wel wat laag, maar dat doe ik om te zorgen dat hij zijn rug goed blijft gebruiken. Maar pak je teugels wat korter en je hebt hem hoger ingesteld hoor! Lachen
En als je je teugels lang laat worden, dan zakt zijn hoofd lekker naar beneden. Knipoog

Tinkers kunnen wat stijver zijn, zeker omdat ze vaak gewoon alleen als een buitenritpony worden gebruikt. Dan word het ze niet gevraagd en ze worden vaak ook niet 'dressuurmatig' losgereden oid.
Maar het gaat echt niet moeilijker als je het op de juiste manier aanpakt.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:27

Nikita loopt heel makkelijk aan de teugel als je de juiste knopjes indrukt....

Zowel onder het zadel als voor de kar....

Afbeelding

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:47

Ik heb een vz tinker. En kan hem goed ontspannen laten nageven. In het begin goed instappen, zorgen dat hij lekker ontspannen en los loopt, en dan een beetje gaan vragen. Ik moet hem wel goed voorwaarts hebben wil hij lekker gaan nageven, het heet ook niet voor niks voorwaarts-neerwaarts.
Het is wel anders dan bij bijvoorbeeld een KWPN, maar dat licht meer aan de bouw dan aan het ras denk ik.

Beetje wazige foto (still) maar heeft hier wel een mooie hals/hoofd houding!
Afbeelding

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:52

SiCa schreef:
Mijn ervaring is dat je het bij tinkers echt moet 'vragen', als ze geen respect voor je hebben, doen ze het ook echt niet voor je Knipoog
Dat is toch met elk paard zo?
Als een fkord,kwpnner,arabier,enz.. geen respect voor je heeft,dan doet ie ook niks voor je hoor,heeft niet veel met het Tinker zijn te maken vind ik..

doemaarwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:55

een tinker kan makkelijk aan de teugel lopen . Maar Ze hebben niet echt de bouw ervoor maar het kan wel !

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:58

Die van mij doe hoeft niet aan de teugel te lopen want ik rij wetsern met haar.Alleen dan moet ze het bit loslaten en dan moet ik de teugels een beetje oppakken en dan doet ze het al vanzelf...Maar het kan ja...Ze zijn natuurlijk wel wat steviger dan kwpners en dat soort slankere rassen maar dat weet je zelf ook wel Tong uitsteken

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:15

Berdien schreef:

En daar kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn. 'Aan de teugel' is wel wat meer dan een krul in de nek, dat heeft niets met aan de teugel lopen te maken. Die krul krijg je er goedschiks of kwaadschiks vanzelf wel in......
Een paard is aan de teugel als het de spieren in de bovenlijn op de juiste manier aanspant en zichzelf van achteruit draagt, dan is nageeflijkheid een automatisch gevolg. Overigens kan een paard ook heel goed aan de teugel zijn en voor de loodlijn lopen.

Maar de reden dat veel tinkers etc. niet 'aan de teugel' lopen of er moeilijk op doen, is omdat het ze nooit goed geleerd is. Je kunt namelijk niet ineens besluiten je paard aan de teugel te gaan rijden en dan verwachten dat hij het gelijk snapt.
Daarvoor zul je een paard eerst goed op eigen benen moeten leren lopen in een horizontaal evenwicht (voorwaarts neerwaarts) dus hoofd/hals lang en laag waarbij het paard het bit wel aanneemt, en van daaruit kun je verder gaan werken naar aanspanning door meer gewicht over te brengen op de achterhand en die energie aan de voorkant op te vangen.
Eerst de achterkant dus en dan de voorkant, anders krijg je nooit een goed nageeflijk paard.
Een paard simpelweg in de krul zetten en dan verwachten dat dat goed gaat werkt dus niet.

Mijn tinker geeft heel makkelijk na, maar dan moet hij wel van voor naar achteren gereden worden, dan is hij zo licht als een veertje.