[TI] Mijten, heel normaal bij tinkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Mijten, heel normaal bij tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 23:15

Vandaag kwam de DA voor de inenting van Mystic.
Hij vond dat Mystic er prima uitzag gelukkig Haha!

Toen vroeg ik waarom hij af en toe jeuk aan zijn achterbenen had..
Mystic staat soms wat met zn hoeven over zn benen te schuren, vaak een paar weken achter elkaar, dan is het weer een paar maanden over.
Hij heeft er ook niet zo heel veel last van, tijdens het grazen enzo krabt hij bijna niet, wel onder het poetsen soms.
De DA heeft even gekeken, en toen vertelde hij dat het waarschijnlijk mijten zijn.
Hij zei dat bijna alle tinkers dat hebben, dat ze er zo'n beetje mee worden geboren.
Die mijten blijven er altijd zitten, maar af en toe als de weerstand iets minder is dan gaat het wat jeuken.

Ik kreeg een shampoo ervoor (iets dat eigenlijk voor honden is) en daarna zou het een hele tijd over zijn, maar niet helemaal weggaan. Je krijgt het alleen helemaal weg door de sokken helemaal af te scheren en met een heel aggressief middel.. En zelfs dan kan het terug komen.

Hebben jullie tinkies dat ook? Is het echt zo dat je het zo moeilijk weg krijgt? En is er iemand met een wondermiddeltje ertegen?
Betadine shampoo hebben we trouwens ook al geprobeerd, dat werkt maar een paar dagen.

KootMiraDrum

Re: Mijten, heel normaal bij tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:41

't Beste is wassen met gif, bijvoorbeeld Sebacil. Wil je foto's zien van niet of slecht behandelde benen? De mijten leggen eitjes onder de huid, die komen uit en de larven vreten zich een weg naar buiten, wat mij betreft moeten ze dood, allemaal...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:50

Lijkt me nogal stug dat elke tinker mijt heeft Baggio heeft het namelijk niet en ook nog nooit gehad!

In ieder geval succes ermee!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:42

Jessie heeft het ook ja. Al zolang ik haar heb. Heb haar al talloze keren gewassen met Sebacil, en dat helpt... een paar maanden. Plan met de DA is haar dus nou ook halfjaarlijks sowieso wassen met Sebacil, om het onder controle te houden.
Jessie heeft haar benen wel eens tot bloedens toe open geschuurd, echt geen fijn gezicht
De enige echte manier is inderdaad om de sokken eraf te scheren, en mocht het deze keer (drie keer was om de 10-14 dagen) niet goed weggaan, dan gaan ze er ook af..
Ze hebben gewoon geen leven, elke minuut van de dag hebben ze jeuk.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:00

Jeuk is erger dan pijn.....

Natuurlijk moet je dit goed behandelen, maar om echt 'definitief' af te kunnen rekenen zul je dan ook de hele omgeving mijtvrij moeten maken: stal, strooisel, stalgenoten, borstels, etc.

Chub heeft overigens ook geen mijten en nauwelijks mok.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:00

Dit vind ik wel interessant! Mijn tinker heeft namelijk de laatste weken ook erge jeuk aan haar achterbenen. Nu heeft ze daar ook een beetje droge mok, wat ik ook wel behandel, maar ze schraapt ook steeds met haar ene been langs haar andere. Ze is er ook echt al wat haar kwijt! Dacht eerst dat het door de mok kwam, maar had zelf al bedacht dat het misschien ook wat anders zou kunnen zijn. Hoe ziet mijt er eigenlijk uit, en kun je dat ook echt goed zien? Want dat wil ik graag weten. Mijn vorige tinker had het trouwens ook niet, dus niet alle tinkers hebben het.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:02

Met een schraapsel onder de microscoop kun je de mijten zien, niet met het blote oog..

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:07

Maar hoe weet je dan zeker dat het mijt is?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:08

Dat weet je dus niet zeker tot je dit door de dierenarts laat controleren middels een schraapsel..

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:28

Andere middeltjes waarmee succes is geboekt in de strijd tegen mijt zijn:

-Frontline
-Eprinex pour on

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:36

En ivormectine die je op de rug kan aanbrengen ook (eigenlijk voor koeien).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 13:50

Gelukkig heeft Mystic het niet zo erg als sommigen hier beschrijven, hij bloedt nooit en krabt ook alleen als hij even niks te doen heeft, als hij er weer even aan denkt.. Het wordt ook altijd weer vanzelf minder na een paar weken.
Ik weet ook niet helemaal zeker of het mijten zijn, de da heeft geen schraapsel meegenomen, maar het zijn iig geen luizen, mok, rasp of iets dergelijks.

De DA zei dat tinkers heel vaak de mijten bij zich dragen, maar ze er alleen soms last van hebben als hun weerstand iets minder is, als ze in de rui zijn bijvoorbeeld.. Tinkers die zich het hele jaar helemaal goed voelen zullen er dus nooit last van hebben.

Leonoor en Chubby, hebben jullie bij je tinkers echt een stukje huid laten onderzoeken op mijten?
Het leek mij eigenlijk ook wel raar dat bijna elke tinker het in zich heeft!

Wordt Sebacil eigenlijk nog verkocht hier in nederland? Volgens mij niet he. Ik wil zo'n giftig spul eigenlijk alleen gebruiken als laatste oplossing, ik wil zowiezo liever niet de benen scheren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:02

MysticTinker schreef:

Leonoor en Chubby, hebben jullie bij je tinkers echt een stukje huid laten onderzoeken op mijten?

Waarom zou ik? Chub heeft nergens last van...

Citaat:
Wordt Sebacil eigenlijk nog verkocht hier in nederland? Volgens mij niet he. Ik wil zo'n giftig spul eigenlijk alleen gebruiken als laatste oplossing, ik wil zowiezo liever niet de benen scheren.

Officieel niet meer, wel in Duitsland meen ik.. Silas bijvoorbeeld heeft wel nog voorraad..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:03

Chubby schreef:
MysticTinker schreef:

geldt ook voor mij

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 14:07

Chubby schreef:
MysticTinker schreef:

Dat heb ik de DA ook gevraagd. Ik zei er zijn toch veel tinkers die nooit jeuk hebben, en toen vertelde hij dat hij al een aantal tinkers heeft laten keuren, ook een schraapje huid heeft laten controleren, en de meeste bleken wel mijten te hebben, maar hadden er nooit last van omdat ze gewoon een heel goede weerstand hadden, en dan kunnen die beestjes blijkbaar niet veel..

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:42

Djana heeft nooit nergens last van (klop klop) gelukkig maar, Babse daarintegen heeft 1x mijt gehad en na 2x wassen met Sebacil was het gestamp en de mijt weg.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:50

Ik kan gewoon aan Sebacil komen via mijn DA. Ja

Frontline werkt inderdaad aardig, maar niet afdoende. Jes heeft het vooral nu met het nattere weer en in de winter. 's Zomers vrijwel niet.

Eprinex Pour On heb ik nog nooit van gehoord, wat voor spul is dat en hoe werkt het?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 17:13

Ik vond via google dit stukje:

Citaat:
Behandeling
Op dit moment zijn er drie manieren om paarden met een Chorioptes-infectie te behandelen:
• Sebacil
• Vlooienshampoo die bij honden gebruikt wordt (Defencare® )
• Ivermectine (zoals Dectomax®)
Deze produkten zijn niet toegestaan voor gebruik bij het paard door een falende wetgeving. Gelukkig worden ze wel gebruikt omdat dierenleed voor dierenartsen een hogere prioriteit heeft dan voor de overheid. Je zult immers maar jeuk hebben!

De vlooienshampoo lijkt goed te werken maar is niet getest voor gebruik op paarden. Waarschijnlijk worden de meeste infecties met Chorioptes goed bestreden maar als de mijt erg diep in de huid zit, dan zal het tegenvallen.

Ik heb nu van mijn DA een vlooien- en tekenshampoo voor honden gekregen, benieuwd of het werkt!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:21

Lonan had het ook, ik heb hem behandeld met sebacil en welja het is over tenminste hij stampt niet meer.

zowel Biggels als viane krijgen ook een sebacil badje alleen uit voorzorg, ze hebben nog nergens last van.
Ik ken ondertussen meerdere adresjes waar het te krijgen is.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:31

Wij hadden vorig jaar een Fries op stal, ook aardig wat mok.
Op een gegeven ogenblik leek het alsof hij hele dikke benen had en kreeg hij kale plekjes.
Ergens had ik gelezen dat dat wel eens kon komen door mijt.
Gelukkig had de staleig. een microscoop...
Dus op naar stal van alle benen een schraapsel genomen en wat we zagen..
Nou laat ik het er maar op houden dat we spontaan allemaal begonnen te krabbelen....
In een oppervlakte van een cm zater er wel een stuk of 50 mijten..
Dus DA gebeld en die zou er om 4 uur zijn en we moesten wel de sokken eraf scheren.
Hij is uiteindelijk ook behandeld met sebacil en nog iets.
Wat de DA opviel is dat "mok" mijten vaak de mijten zijn die in de huid gaan zitten en dit paard had last van mijten die op de huid blijven zitten.
Na 4 weken had hij nergens meer last van.
wel had hij deze zomer weer mok...

Bij ons op stal wordt er ontwormd met dectomax wat dus inderdaad ook helpt om inwendige mijten (mok veroorzakers) te doden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:50

Leonoor schreef:
En ivormectine die je op de rug kan aanbrengen ook (eigenlijk voor koeien).

dat is de Eprinex. Onder andere de Welkoop/Boerenbond heeft het, en is ook te koop onder een andere naam. Je kan het ook bestellen bij de DA maar dan kost het ff iets meer (bijna het dubbele) Wow!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:07

Ik denk dat Drum zijn mijten resistent waren geworden tegen Dectomax, pas na 6!!! x Sebacil had hij eindelijk geen jeuk meer.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:00

grrr schreef:
Dit vind ik wel interessant! Mijn tinker heeft namelijk de laatste weken ook erge jeuk aan haar achterbenen. Nu heeft ze daar ook een beetje droge mok, wat ik ook wel behandel, maar ze schraapt ook steeds met haar ene been langs haar andere. Ze is er ook echt al wat haar kwijt! Dacht eerst dat het door de mok kwam, maar had zelf al bedacht dat het misschien ook wat anders zou kunnen zijn. Hoe ziet mijt er eigenlijk uit, en kun je dat ook echt goed zien? Want dat wil ik graag weten. Mijn vorige tinker had het trouwens ook niet, dus niet alle tinkers hebben het.

als je goed tussen de haren kijkt zie je vaak plekken met veel schilfers dit zijn sporen van mijt.
[het beste te zien bij nat haar]
na behandeling is het verstandig om de sokken af en toe te wassen met biotex [ja je leest het goed]
als je de kans hebt 2a3x inde week tot aan de buik de zee in en de schilfers steeds weer goed uit het haar halen.
het klopt dat bijna elke tinker last heeft van mijt net zoals alle andere vol behangen paarden,kijk maar eens naar een gemiddeld trekpaard,sporen en littekkens genoeg van mijt!
er van afkomen lukt eigenlijk niet maar het is goed onder de duim te houden,het kost alleen wel wat werk Knipoog

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:25

Het verhaal over Eprinex Pour On, onlangs gepubliceerd in de Battie:

Stampen met de benen bij de Tinker wordt vaak veroorzaakt door jeuk aan de huid. Jeuk is een uiting van huidproblemen bij het paard. Huidproblemen kunnen veroorzaakt worden door virussen, bacteriën, schimmels, parasieten en overige oorzaken, waaronder allergie.
Bij jeuk aan de benen zoals bij boven beschreven Tinker staat de schurftmijt bovenaan mijn rijtje met mogelijke oorzaken. Bij een eerste bezoek maak ik altijd even een afkrabsel van de huid om schurftmijt indien aanwezig aan te tonen, dit bekijk ik op de praktijk onder de microscoop.
Om de schurftmijt te bestrijden was er voorheen een goed werkzame vloeistof voorhanden genaamd Sebacil. Dit middel is op dit moment in Nederland uit de handel genomen in verband met registratie problemen, er is sprake van een mogelijke terugkeer op de markt, maar dat is nu nog even afwachten.
De stof ivermectine, die je ook kunt vinden in ontwormingspasta’s zoals bijvoorbeeld Eqvalan,werkt goed tegen de schurftmijt. Echter als je het via de mond toedient zoals bij ontwormen dan is de werking tegen schurft in de huid vaak onvoldoende. Zelf geef ik er de voorkeur aan om ivermectine op de huid aan te brengen in de vorm van de merknaam Eprinex, dit is een vloeibaar middel wat voor melkgevend rundvee is ontwikkeld. Dit middel dringt door de huid heen en wordt in de bloedbaan opgenomen, waardoor het een groter gebied bereikt dan alleen de behandelde plek. Je brengt het met een stevige penseel met stugge haartjes tussen de opzij geschoven haren van het behang aan op de huid van de benen. De behandeling moet na drie weken nogmaals herhaald worden. Gezien de omvang van het behang van de meeste Tinkers is het wel een arbeidsintensief klusje. Eprinex is via de dierenarts te verkrijgen. Je kunt hem of haar vragen een potje voor 1000 kg paard te laten uitschenken, waarmee je Tinker zeker twee maal te behandelen is.
Een injectie direct in het bloed laten geven met ivermectine raad ik af, ivermectine zelf is erg veilig, maar de olieachtige vloeistof waarin het is opgelost wordt door paarden slecht verdragen, waardoor er kans is op een fatale shock.
Ondertussen staat de merrie weer rustig te grazen in de wei. Ze is nu tweemaal behandeld met Eprinex en in het eindcontrole afkrabsel waren er geen mijten meer te bekennen.

Ellen Go
Dierenarts bij de praktijk “Amstel, Vecht en Venen”, te Vinkenveen
( ten oosten van Amsterdam)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:08

de mijne [2 stuks] hebben wel de prik gehad in combi met dat middel op de huid maar het blijft altijd opletten.
zelfs met dit spul was het nog niet zomaar weg,met de tinker ben ik zelfs nog bezig.