[TI] tinker naar niveau rijden,,?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roebietinker

tinker naar niveau rijden,,?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 10:27

Hoi,,,
Ik ben een tinker aan het inrijden en ik heb altijd veel Zpaarden gereden gehad of paarden naar het niveau gereden. nou vroeg ik me af of hier iemand een tinker heeft die ook kan wijken en schouderbinnenwaart of een changementje springt? want ik wil dadelijk toch proberen hoe dat met een tinker zou gaan

ik wil jullie vragen of jullie hiermee ervaring hebben ? lijkt me leuk!!

groetjes Clown

Anoniem

Re: tinker naar niveau rijden,,?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:31

In Gouda staat een Tinker die de door jou genoemde oefeningen kinderspel vindt Haha! Ik ben alleen even haar username kwijt. Abby?

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:40

We hebben een sport/wedstrijd gedeelte in het tinkersgedeelte.

Er lopen er genoeg in de dressuursport ! Haha!

De mijne kan ook wijken en schouderbinnenwaarts.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:44

Zie niet in waarom dat niet zou kunnen Knipoog.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:04

Zie hier tinkers in de sport viewtopic.php?f=98&t=540335

en ken er minstens 4 die dan wel niet officieel op wedstrijden gaan, maar wel alle kneepjes als wijken, schouderbinnenwaarts, achterwaarts, galopwissel e.d. beheersen Ja (en gewoon op trensje dus Knipoog )
1tje kan ook traver en appuyementen en de beginselen van passage/ piaffe *LOL*

Sayla kan ook wijken, schouderbinnenwaarts en achterwaarts gaat ook steeds beter en verder kan ze in het bos piafferen Nagelbijten / Gniffelen maar dat doet ze dan omdat ze iets eng vindt en ik haar tegenhou Haha!

[edit] o ja bovenstaande tinkers vinden trouwens allemaal van stap naar galop aanspringen makkelijker dan vanuit draf *LOL*
Laatst bijgewerkt door grid op 01-11-06 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Wobbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:06

hai, ik ken er ook 2 die naar niveau gereden worden ze zijn van bokker katingka.... mischien info aan haar vragen? Groetjes

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:07

Sonja schreef:
In Gouda staat een Tinker die de door jou genoemde oefeningen kinderspel vindt Haha! Ik ben alleen even haar username kwijt. Abby?

Idd dat is Meaghan van Abby hier op bokt Ja

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:10

Ik doe mijn best om op mijn manier Connor wel dressuurmatig te rijden, vooral in stap en galop dan maar toch. Wijken zijn we nu aan het oefenen dat gaat steeds beter. Aanspringen in galop vanuit stap of halthouden moest ie al vrij vroeg kunnen omdat ik vanuit draf niet kan aanspringen. Verzamelde stap, draf (moest ie ook snel leren omdat ik anders niet kan draven de arme ziel)en galop gaan langzaamaan beter.

En de rest komt wel. Zal wel even dadelijk anders gaan als ik overstap op een hackamore maar dat merk ik vanzelf wel.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:50

Baasje van Meagan meldt zich...(dank je Flet)
Ik heb Meagan bijna 7 jaar en ben 5 jaar serieus bezig met dressuurmatig werk. De andere twee jaar zijn besteed geweest aan een veulen en twee keer herstel na ernstige blessures (zeer grote borstwond en een bekkenblessure na een mislukte dekpoging door een ruin).

Ik rijd geen wedstrijden met Meagan, heb ik geen behoefte aan. Ik train haar om haar gezond te houden, spieren op te bouwen en met als tweede doel optimale verzameling en harmonie te bereiken in losheid en ontspannenheid.

Op dit moment zijn we bezig met galoppirouettes om vandaaruit naar de wissels te komen. Het kwartje valt bijna...
Verder zijn alle oefeningen bevestigd en is het nu een zaak om Meagan nog sterker te maken zodat ze de oefeningen steeds mooier kan uitvoeren. Piaffe en passage kan ik haar sterkste kanten noemen, evenals de verzamelde gangen. Uitgestrekte gangen vindt ze erg moeilijk, dat is bijna logisch voor paarden met veel beenheffing. Door die gangen te zoeken vanuit de verzamelde gangen, lukt ook dat.

Aan de hand en aan de lange teugel kan ik ook alle oefeningen rijden / vragen.
Ik rijd haar overigens op een dubbelgebroken bitje van K&K.

Ik zou jouw vraagteken in de titel van het topic willen veranderen in een uitroepteken. Het vraagt veel geduld, goede instructie en creativiteit om zover te komen, maar dat is niet specifiek iets voor Tinkers!

Als extra oefeningen beheerst Meagan ook de Spaanse stap en korte stukjes Spaanse draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:25

Sorry ik was je username vergeten Bloos Leuk te lezen hoe goed het gaat met je fantastische tinker! Heerlijk, zo'n voorbeeld! Tong uitsteken

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 19:11

kei erg bedankt allemaal,, ik ben altijd met sportpaarden in de weer geweest en ik vroeg me daarom af als je een tinker laat wijken ed. of hij dan niet snel zou struikelen door zn grote sloffe ;P Het is voor mij ook maar een uitdaging om een tinker vanalles aan te leren. maar het zal wel hetzelfde zijn als normale paarden tenslotte is dit ook gewoon een paard.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:52

Connor struikelt niet echt veel sneller dan mijn vorige paardjes. Het grote verschil wat ik merk tussen Connor en mijn wedstrijdpony is eigenlijk dat hij iets meer tijd nodig heeft om dingen te begrijpen. En dat ik niet teveel nieuwe dingen achter elkaar moet doen. Steeds een ding nieuw af en toe oefenen tot dat er in zit en dan weer iets nieuws aanpakken.

Ik merk bij hem echt een duidelijk aha moment. Alsof hij ineens de logica en het hoe en wat van een oefening doorheeft. Dat is het andere verschil wat ik merk. Als hij een keer iets doorheeft zit dat er ook goed in en blijft het er ook in ook al doe ik ze dan een tijdje niet. Bij mijn wedstrijd pony zaten de oefeningen er steeds vrij vlot in maar zakten ook weer snel weg.

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 19:59

De tinker die ik rijd neemt alles Héél snel op. is nou net een maand onder het zadel. ik rijd er twee weken mee. en in die twee weken heeft ie aan de teugel leren lopen(alleen in stap en beetje in draf) daarnet probeerde ik als ik wat druk op de teugel zou geven in stap wat ie zou doen. En ineens loopt ie wending om de achterhand. Hij zal het nog wel niet snappen maar hij doet het wel.. verder het is niet dat ik nou zo veel van hem vraag eigenlijk maar het is wel leuk.

Hipstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:19

Ik vind het wel kunnen , en het is nog mooi ook !

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 20:21

weet je waar ik het volkomen mee oneens ben!! mensen die de tinker afkraken omdat ze het een en het ander van zichzelf denken en dat hun paard goed is en een tinker ineens niet meer :S

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:37

Daar wen je aan als je al een hele tijd grovere paarden rijdt. Ze zijn vaak lomp met hun uiterlijk en bewegingen maar met wat training kunnen ze vaak veel.

Onze merens had de bouw van een blok beton. breed kort lijf, brede korte nek en te korte pootjes. Maar dressuur lopen dat ze kon. Het ziet er allen anders uit dan een "standaard" kwpn dressuurpaard.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:17

Weliswaar rijd ik geen dressuur met m'n tinker, want western, maar dat maakt niet uit hij kan vanalles of het nou naar voren naar achteren of opzij gaat Knipoog (heel soms ook omhoog maar da's dan net niet de bedoeling Clown ). Zijgangen, buigen, verzamelen, strekken allemaal geen probleem net als aanspringen vanuit stilstand/stap/draf.
momenteel zijn we bezig met de wissels en dat gaat ook de goede kant op.
Het AHA gevoel wat hier al eerder is gemeld herken ik ook heel erg, is eenmaal het kwartje gevallen dan blijft het ook zitten waar het hoort.
Ok, het kost misschien wat langer aan tijd en moeite het zijn natuurlijk wat minder atletische paarden over het algemeen maar dat maakt het eigenlijk alleen nog maar leuker.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:40

minder athlethisch is denk ik per paard verschillend. Connor is net een balletje elastiek kwa soepelheid als mijn wedstrijdpony. En heeft ruime soepele gangen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:50

karuna schreef:
minder athlethisch is denk ik per paard verschillend. Connor is net een balletje elastiek kwa soepelheid als mijn wedstrijdpony. En heeft ruime soepele gangen.

Yep daarom schreef ik ook "over het algemeen" Knipoog het geldt voor mijn sam namelijk ook niet. Maar goed het is ook maar net hoe je er zelf aan werkt denk ik.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:56

denk ik ook.

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 14:42

volkomen mee eens =P

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:49

roebietinker schreef:
weet je waar ik het volkomen mee oneens ben!! mensen die de tinker afkraken omdat ze het een en het ander van zichzelf denken en dat hun paard goed is en een tinker ineens niet meer :S

Ik kan er alleen maar om lachen dat ze lekker blij zijn met hun paardje Rolleyes --> ik ook met de mijne Haha!

Maar Hier wordt eigenlijk overal erg leuk en positief gereageerd *LOL* ook op mijn 1ste officiële wedstrijd geen stomme opmerkingen of zo... ze keken wel even maar lieten me toen gewoon rijden en sommige gaven een leuke opmerking OK dan! en werd toen 12 vd 21 niet slecht voor mijn bonte toch Tong uitsteken

Ook in t bos heeft Say trouwens altijd het meeste bekijks Ja men wil der vaak aaien of vraagt wat voor ras t is of zelfs of ze ermee op de foto mogen Tong uitsteken

Heb trouwens les van een Z1 dressuurruiter die voorheen tinkers eigenlijk niet kende, maar ze geeft er ondertussen 3 les en is alleen maar positief Haha! en ze motiveert, helpt en pusht me om lekker op dressuurwedstrijd te gaan enzo Ja OK dan!

Ze had 1st verwacht dat ze vergelijkbaar voelden als bv fries of haflinger (snel hobbelig), maar dat vind ik dus totaal niet dus we hebben haar op alledrie laten rijden en: bv Say voelt volgens haar dus enorm hetzelfde als haar merrie (KWPN) en ook de andere tinkers voelen volgens haar gewoon als een gemiddelde warmbloed Knipoog
Wel zijn alledrie de tinkers dus al heel verschillend en bijna niet vergelijkbaar en moet je bij elke ook t werk anders aanpakken en opbouwen, maar zo is de ene warmbloed ook de andere niet Knipoog

Merk wel dat t bij Say soms langzamer/ anders gaat dan bij andere jonge paarden die ik gereden heb, maar dat komt wellicht ook wel door haar aparte karakter Haha!
Ze is snel afgeleid (te nieuwsgierig en soms schrikachtig), haastig en kan soms erg overdreven reageren of gewoon niet (er zit niks tussen) --> maar ze wil dus wel altijd voor je werken *LOL* maar wordt dan dus snel te overmoedig of gehaast Ach gut . Hierin moet we dus echt een balans zien te vinden, maar dat gaat steeds beter vandaar dat ik ook pas voor t 1st gestart ben Knipoog
en nu hoop ik dat we samen leuk wat wedstrijdjes kunnen blijven rijden Haha!

O ja struikelen doet ze dus absoluut nooit en zijgangen vindt ze niet moeilijk en ook strekken gaat steeds beter (kan ze in de wei súper goed vergeleken de andere tinkers, maarja nu nog onder t zadel Knipoog ).
Wel kon ze dus in het begin alleen maar super snel (plat door de bocht) in galop Nagelbijten / Gniffelen en vond t dan ook leuk om tussendoor over te springen Rolleyes, maar ondertussen is de galop al veel beheerster Ja
Laatst bijgewerkt door grid op 02-11-06 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 14:53

Ach ik vind tinkers gewoon helemaal geweldig en het is voor andere mensen ook fijn als ze helemaal gelukkig szijn met hun paard. maar als mensen dan elke keer als ik daar ben zeggen ooh heb J haar owk weer met dr poedersuiker tinkr ,, mijn paard is een gewoon paard en dahn denk ik owk vann =O PARDON?? en dan word je dat op een gegeven moment gewoon beu,, dus ik pas zo ooh gaan we een beetje jalours doen?? en gelijk opgelost al het gedoe =D =P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:55

--> TI

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:04

roebietinker schreef:
Ach ik vind tinkers gewoon helemaal geweldig en het is voor andere mensen ook fijn als ze helemaal gelukkig szijn met hun paard. maar als mensen dan elke keer als ik daar ben zeggen ooh heb J haar owk weer met dr poedersuiker tinkr ,, mijn paard is een gewoon paard en dahn denk ik owk vann =O PARDON?? en dan word je dat op een gegeven moment gewoon beu,, dus ik pas zo ooh gaan we een beetje jalours doen?? en gelijk opgelost al het gedoe =D =P

Da's inderdaad niet leuk Ach gut maar hahaha goede oplossing Clown
Gelukkig hebben wij er hier tot nu toe nog helemaal geen last van gehad ... en dat op redelijk grote pensionstal (ca 48 paarden) --> Dat was dus onze grootste vrees bij verhuizing Scheve mond, maar iedereen vond t juist leuk Ja --> Ook omdat ze zagen dat ze best leuk konden lopen, niet sloom zijn en dus ook al heel wat dressuuroefeningetjes kenden en wij dus ook best fanatiek rondreden zowel dressuur als springen als lekker door t bos crossen Cool .
Hun beeld ve tinker was meteen herzien in positieve zin OK dan! dat vind ik altijd leuk ff laten zien dat veel tinkers niet die "slome karrepaarden" zijn zoals men ze vaak in 1ste instantie zien Knipoog