[TI] scheren van een tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnneIrisS

scheren van een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 12:43

sorry als hier al een topic over is..

ik ben benieuwd wie van jullie zijn tinker scheert, en wat jullie ervaringen daarmee zijn.
helemaal omdat de meeste tinkers heel erg zweten..
niet dat ik van plan ben om te gaan scheren hoor Knipoog , maar ben nieuwsgierig na mensen die het wel doen.. en hoe doe je dat met de sokken?

Tivoli

Re: scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:18

Ik heb Connor vorig jaar geschoren voor de hengsenshow...helaas kon ik er niet heen,maar het idee was leuk.
Ik heb hem geschoren in een dekenmodel,dus zijn benen en hals waren nog lekker teddy Knipoog
Het ging prima,ik heb al vroeg geschoren dus hij had nog geen vreselijke dikke vacht,daarna onder dek.
Dit jaar laat ik hem gewoon beer worden,ben wel benieuwd hoe hij er uitziet met een pak haar Lachen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:21

ik heb een keer een tinker geschoren, liet toen de benen er helemaal in zitten (dat wilde de eigenaar graag).

als ik een paard met sokken scheer scheer ik tot de knie tegen de haren in. op de knie en aan de voorkant de pijp met de haren mee. dan werk je het netjes af en blijft de sok er gewoon aan

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:24

We hebben de tinker van Alladin @ bokt 2 jaar geleden geschoren. Was niet zo'n succes. Ze kreeg allemaal drukplekken van de singel

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:54

Mijn Tinker wordt elk jaar helemaal geschoren. Wij rijden fanatiek en dat is niet te combineren met een teddyberen- wintervacht en een gebrek aan tijd om een uur uit te stappen na de training. De meningen zijn verdeeld, maar dit werkt voor ons, dus Haha!

Dit jaar wordt ze niet geschoren in verband met het veulen wat we verwachten. We rijden nu voornamelijk relaxte buitenritjes.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:01

Ik rij mn merrie nu aardig fanatiek, nouja voor ons doen Knipoog
En ik merk nu dat het gewoon echt geen doen meer is met die enorme vacht, nu al krijg ik haar met geen mogelijkheid drooggestapt Boos!
We verwachten ook hier een veulen, dus scheren gaat dit jaar niet gebeuren, maar in de toekomst is het wellicht een optie Ja

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:08

Elke, jij verwacht de veulens toch pas in het voorjaar? Dan kun je toch wel scheren nu?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:21

Ik heb Mystic nooit geschoren. Ik merk dat hij in de winter veel minder snel zweet dan in de zomer. Hij heeft altijd een regendeken op gehad, en daar onder had hij dan een vrij dikke vacht, maar geen teddybeer. Dit jaar gaat hij helemaal zonder deken voor t eerst, dus ik ben benieuwd of het dit jaar echt een beertje wordt Haha!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:38

Chubby schreef:
Elke, jij verwacht de veulens toch pas in het voorjaar? Dan kun je toch wel scheren nu?

begin april.. kweet niet of dat dan handig is?
Ik ben helemaal niet bekend met dekens en zo.. kan die er tegen die tijd helemaal vanaf?
Want ik wil niet dat ze bij of na de geboorte nog een deken op hoeft

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:45

In april kan het nog wel vriezen, maar dan is de vacht allang weer aangegroeid hoor!

Je kunt ook kiezen om alleen een deel van de hals en een streep bij de buik weg te scheren. Kan de warmte wel weg, maar hoef je geen deken te gebruiken. Maar dan moet je wel voor komend weekend eigenlijk nog scheren, ik weet dat het tot die tijd niet gaat vriezen, maar daarna?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:18

ik scheer Connor in de winter wel om hem makkelijker zijn warmte te laten afvoeren in het model zoals Chubby hierboven meldt. Maar ik ga pas scheren als ik merk dat hij het echt te warm heeft. Nu heeft hij nog bijna geen wintervacht in de maak gek genoeg.

Een streep aan de voorkant van zijn hals in een driehoek. En 2 driehoeken bij zijn flanken. Is dat nog niet genoeg dan gaat ook het stuk onder zijn buik kort en achter onder zijn staart.

Het is genoeg om hem zonder deken buiten te gooien mar met rijden en in de wei rondcrossen kan hij zijn warmte makkelijker kwijt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:31

Baggio wordt (gelukkig) nooit geschoren. Die krijgt een dezer dagen een deken op en dat is voldoende van de winter!

AnneIrisS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 16:11

ik zie wel heel vaak de dekens aan de binnekant helemaal vol met lagen haren zitten hebben jullie daar dan geen last van als je ze niet scheert?

mijn tinkertje blijft verlopig nog lekker bloot.. maar ben benieuwd naar jullie ervaringen ermee.

de tinkerruin van mijn nicht is ook geschoren en heeft ook vrij korte manen en bijgeknipte sokken.. ik vind dit wel wat hebben( het is ook meer een sportpaardje dan een tinker geworden onderhand Knipoog ) maar ze krijgt heel vaak het commentaar dat hij te 'netjes'is voor een tinker.. Nagelbijten / Gniffelen maarja dat is ieder voor zich volgens mij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:23

jawel hoor, hier zijn de dekens gewoon wit van de haren.

Amytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:38

Je Tinker scheren? Dan is het toch geen Tinker meer als je
hem scheert? Ik vind het er niet echt bij passen, als ze nou
héél erg zomerexeem hebben ofzo, dan zou ik het niet raar vinden... Koe

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:44

karuna schreef:
jawel hoor, hier zijn de dekens gewoon wit van de haren.

Hier ook en dan een keer een harde borstel erover en je bent een stuk verder

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:53

Amytjuuuh schreef:

Soms heb je geen keus. Als je je paard iedere keer drijfnat van het zweet van het land haalt als hij weer eens heeft lopen dollen. Of het is in de winter een keer ietsje warmer en je paard drijft zijn stal uit van het zweet kun je niet anders.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:25

Vorig jaar heb ik mijn Tinker een dekenmodel geschoren. Hals ook helemaal kaal, benen en hoofd overigens niet.
het is mij goed bevallen, alleen vind ik die dekens altijd zo'n geklooi.
Ik denk er sterk over om dit jaar een streepmodel (onderkant hals, boeg, buik, liezen) te scheren en dan zonder deken te laten.
Ze staat bij dag in de wei, als het donker wordt, gaat ze naar binnen. En als het slecht weer is, gaat ze maar een halve dag naar buiten.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:18

Amytjuuuh schreef:

Waarom is het dan geen tinker meer? Is het in de zomer dan ook geen tinker? Dan zien ze er namelijk hetzelfde uit als wanneer ze geschoren zijn.

Jordy wordt ieder jaar helemaal geschoren. We rijden ook behoorlijk fanatiek, en dat is niet te doen met zo'n vacht, hij voelt zich daar niet lekker bij, is veel sneller buiten adem en heeft niet zoveel lol in zijn werk met zo'n berevelletje.
Hij wordt op de sokken na helemaal geschoren, zijn hoofd wordt ook helemaal geschoren, en bij zijn rug laat ik er ook nooit een 'dekje' in staan. Zijn sokken worden tot net onder de knie geschoren. Zijn sokken beginnen wel boven zijn knieën aan de achterkant van zijn benen, maar het bovenste deel van de sokken gaat er dus af, anders vind ik het geen gezicht, onder de knie kun je een veel mooiere overgang maken. Op de knie nog tegen de haren in scheren, en net eronder met de haren mee. Zijn achterbenen worden tot een handbreedte onder de sprong geschoren (zeg maar bandage-hoogte), en dan ook het laatste stukje met de haren mee scheren. Bij de achterbenen is de overgang wel beter te zien dan bij de voorbenen.
's Zomers scheer ik trouwens ook altijd zijn hoofd, ik vind het bij hem geen gezicht, zo'n enorme baard.

Jordy net geschoren (hier nog met korte manen, die zijn inmiddels weer lang):
http://www.mijnalbum.nl/Foto=APZDKVMO
http://www.mijnalbum.nl/Album=PQKNTTLK

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:31

waarom zou het geen tinker zijn als je 'm scheert?
De sokken en de manen zitten er nog gewoon aan dan hoor, alleen die enorme vacht is eraf..
Als je behoorlijk fanatiek traint heeft dat alleen maar voordelen

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:41

Leonoor schreef:
Baggio wordt (gelukkig) nooit geschoren. Die krijgt een dezer dagen een deken op en dat is voldoende van de winter!

hoezo gelukkig??

Tommie is net vandaag geschoren en dan ongeveer op de manier zoals supertje beschrijft,bij Tom hebben we wel een shabrakje laten zitten,dat lijkt me lekkerder voor hem,zelf voel ik mijn spijkerbroek namelijk ook langs mijn benen glijden als ik mijn benen geschoren heb Haha!
zijn voorbenen hebben we aan de voorkant tot op de kogel geschoren achterzijde intakt gelaten uiteraard.
de achterbenen idemdito,helemaal kaal van voren tot op de kogel,achterzijde tot net onder de sprong daar waar de sok begint.

Tom verschijnt in februari op de hengstenkeuring en daarvoor word ie nu al fanatiek getraind (zodat ie netjes in zijn spieren zit tegen die tijd,tenminste,dat is de bedoeling )
hij heeft het snel erg warm en ik vind het een heel geklier om hem weer droog onder zijn deken te krijgen (die hij dus ook draagt als hij niet geschoren is,alleen dan een dunner exemplaar),geschoren is dat veel simpeler,en trouwens ik vind het ook verzorgd staan.

Tom hoofd is gedeeltelijk geschorenmzijn kaken en baard zijn kaal zijn bles hebben we laten zitten,het liep mooi in elkaar over dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan Lachen

dit was overigens de eerste keer dat Tommies lijf geschoren is,hij heeft alles lijdzaam ondergaan,alleen op het laatst werd ie het beu en ging staan draaikonten (niet handig als je dannet met de benen bezig bent Haha! )

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:47

desillies schreef:
hoezo gelukkig??

Vind het zelf zo'n gedonder en gedraai en gedoe. Daarom gelukkig, maar ok gelukkig in de zin dat het niet nodig is. Ook al staat ie flink in training, hij zweet niet snel en als, dan minimaal.

Maar kan me in jouw geval prima voorstellen hoor! In meerdere gevallen zelfs.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:59

Jordy is gelukkig ook heel braaf met scheren, zijn enige 'ondeugd' dan is dat hij zelf probeert een stapje naar voren of naar achteren te gaan zodat het scheerapparaat over zijn kriebelplekjes heen gaat Haha! Hij vind scheren geweldig, vooral zijn rug en buik vind hij lekker, en de binnenkant van zijn achterbenen Bloos!
Zijn hoofd scheren vind hij ook super, de mafketel. Alleen zijn oren wil hij niet, maar dat lukt ook wel.

Ik heb bij Jordy eerst ook steeds een schabrakje erin laten staan, maar hij krijgt juist in zijn wintervacht meer schuurplekken dan als het helemaal geschoren is.

sanne_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:48

abel is dit jaar weer geschoren dit keer in september al!Het ging gewoon niet langer meer. Werd niet meer droog zweetten al bij het losrijden gewoon te erg!Dit jaar hebben we zn bene erin laten zitten.Vorig jaar was hij helemaal geschoren ook zn sokken(wat niet veel is) er af! Abel vind het scheren echt verschrikkelijk vorig jaar hadden we hem verdoofd. Maar dit jaar wilde de eigenaresse dat niet meer dus uiteindelijk hebben we hem gewoon geschoren ging wel redelijk braaf. Hij vond het wel spannend!
Mijn ervaring was vorig jaar na het scheren was het echt super! maar nu is hij nog steeds erg bezweet na het rijden en droogt ook erg slecht. Dus hij zal nog wel een keer geschoren moeten worden.
groetjes

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:15

ik scheer haar ook elkaar jaar soms wel 3 keer. Ik rij haar 6 dagen in de week en zeker een uur (dressuur) ze zweet zich met die teddyberen haar een ongeluk kan haar uit wringen en krijg haar dan ook niet snel meer droog. Ik scheer haar helemaal. zie foto
Afbeelding
De ruin scheren we als een jacht model dus kale hals en buik en de liezen kaal hij wil nog wel eens een deken slopen Boos! en zo kan die vrij lang zonder deken naar buiten