[TI] waarom tinkers zo duur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

waarom tinkers zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 10:22

de titel zegt het al Haha! waarom zijn tinkers zo duur?

Ylana

Re: waarom tinkers zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:23

Wat versta je onder duur?

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:24

Tinkers zijn inverhouding tot warmbloed rassen helemaal nietzo duur. Hetligt natuurlijk ook aan anderefactoren als leeftijd,geslacht,niveau,papieren (afstamming) etc. etc.

Als ik een paard zou willen dat in aanschaf niet zo duur was zou dat een tinker,hafliner of fjord wezen. Niet alle paarden van de bovengenoemde rassen zijn nou per direct niet zo ''duur''. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, ligt dus aan een hoop factoren. Maar voor een goede KWPN, Fries, Oldenburger,Hannoveraan etc. etc. etc.betaal je in de regel meer danvooreen tink,fjord en haf...

Maar goed paarden zijn niet goedkoop,ook tinkers,fjorden en haffies niet. Zijn nu éénmaal kostbare dieren ongeacht het ras.
Laatst bijgewerkt door SONY op 09-10-06 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 10:28

een normale leuke haflinger of iets dergelijks kan wel 1500 euro zijn, dat is niet duur maar heb je wel leuk paardje voor. een tinker moet dan meteen 4000 zijn...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:31

Heb je voorbeelden, advertenties of ander matriaal?
ik denk dat de prijs gewoon héél afhankelijk is van wat het paard kan.
Dat is met élk paard!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:42

Tja, nou trek je ook wel weer een vergelijk met een ras wat op dit moment gewoon niet zo duur is.
Idd kun je al een leuke 4-5 jarige Haflinger ingereden en al kopen voor 1500-2000 euro. Tinkers zijn op het moment echter populairder dan Haflingers en komen in minder grote getallen voor.
Vergelijk echter de prijs van een leuke 4-5 jarige ingereden (stamboek opgenomen) Tinker met een 4-5 jarige ingereden stamboekFries en dan is die Fries weer veel duurder.

Ik heb op het moment een 2.5 jarige Haflingermerrie aan huis staan. Duits stamboek met papieren. Errug leuke merrie. Lief, nieuwsgierig van karakter en (voor een 2.5 jarige) goed gebouwd. Wordt later wel een zwaar type merrie. Ik denk dat als jij naar mijn buurman gaat (waar die merrie van is) en hem 800-1000 euro biedt dat hij gelijk een strikje om d'r heen doet en haar in je handen duwt.
Voor dat geld kun je in Nederland misschien een stamboekloos Tinkerhengstveulen krijgen.
De prijzen liggen nu eenmaal veel anders. Tinkers zijn (nog steeds) een hype, Haflingers niet. Kwestie van vraag en aanbod.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 10:54

bedankt voor reacties!

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:58

Tinkers een hype? Niet dat ik er veel verstand van heb hoor Tong uitsteken maar ik dacht dat, dat wel mee viel eigenlijk..Maar goed weet niet zo heel veel van tinkers af..

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:12

Nou, ik ben een hele tijd op zoek geweest naar een leuke merrie, en inderdaad, tussen de 3500 en 4000 lagen de prijzen echt! Sommige zelfs nog duurder. Ligt er natuurlijk ook aan waar je em koopt, bij de erkende stallen of particulier. Maar op het moment zijn ze best duur, en volgens iemand die erin zit, worden ze alleen maar duurder. Omdat we meer met het buitenland krijgen te maken waar ze ook weer duurder zijn. Dus...

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:18

Tj, dat kan best. Maar zoals ik al zei, paarden zijn duur... maarals je een tinkerveulen zonder papier en denderend goede afstamming koopt, of een onbeleerde ruin, betaal je veel minder dan voor een tink met papier, goedeafstammimg en die goed beleerd is.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:19

kweet er niet veel van, maar misschien komt het wel omdat er veel uit ierland komen, zo een bootreis kost ook geld

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:21

Transport naar nl valt op zich wel mee, maar idd goede paarden zijn duur, en terecht vind ik. Een veulen opfokken kost ook al aardig wat, stel dat je 50 euro per maand kwijt bent, dan is dat al 1800 euro voordat het paard volwassen is, en dan laat ik het dekgeld nog buiten beschouwing. De echt goede paarden verdwijnen al langzaam naar het buitenland.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:22

Je zou de vraag anders moeten stellen.... waarom mag er geen geld gevraagd worden voor een goed paard?

Als je een veulen koopt, of je laat je merrie dekken en je telt alle kosten op totdat ze 3 of 4 jaar zijn en beleerd, waarom mag je die kosten niet terug vragen?
Ik heb nu ook een tinkerruintje te koop en voor niks gaat hij niet weg. Maar hij is ook helemaal klaar, ingereden en beleerd voor de kar en heeft een prachtige leeftijd van 4 jaar. Dus met goede verzorging is het mogelijk dat hij nog jaaaaaaaren mee kan. Kan altijd wel wat gebeuren, maar dat is met mensen ook zo.... En als je het bedrag ziet over 25 jaar wat een paard gemiddeld kan worden, valt het per jaar best mee wat je dan betaald heb.

Als je een veulen fokt, willen de meeste fokkers ook de kosten hiervan proberen eruit te halen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:49

Tinkers worden idd steeds duurder, ook omdat ze gewoon heel populair zijn. Er zijn toch steeds meer mensen die lekker recreatief willen rijden en daar zijn ze heel geschikt voor. Tel daarbij op dat ze er leuk uit zien en apart, geen twee tinkers zijn hetzelfde.
Ik vind wel dat je moet oppassen wat je koopt (dat is natuurlijk altijd), want er zijn genoeg mensen die hun bonte als tinker te koop zetten. En zeker bij veulens is het soms lastig te zien of het wel echt tinkers zijn of kruisingen. Dus er wordt door sommige wel misbruik van gemaakt dat tinkers zo populair zijn.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:55

Tja, wat is duur hè? Toen ik hoorde wat ze vroegen voor de Tinkermerrie die ik uiteindelijk toch heb gekocht, vond ik het heel veel geld. En eerlijk is eerlijk, ze is mooi, maar er bestaan veel mooiere/beter gebouwde Tinkers. Tóch heb ik haar gekocht en wel omdat haar karakter perfect is. Ik vind het helemaal niet erg om "veel" te betalen voor het paard dat qua karakter precies is wat ik zocht. Het karakter bepaalt, in mijn ogen, een belangrijk deel van de vraagprijs.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:10

tinkers zijn in verhouding toch echt wel prijzig hoor, de meeste mensen willen een tinker omdat ze ermee recreatief willen rijden. dan maakt afstammeling niet uit (als dat al na te gaan is) en dan is de prijs in verhouding hoog. je betaalt er nu veel geld voor omdat ze nu erg populair zijn. maar ja ik hoop dat ze nog heel lang populair blijven want ik heb er ook twee. en ja ook veel geld voor betaald maar ik vind karakter goud waard.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:12

kijk dan eens naar haflingers...

waarschijnlijk omdat het ras "in" is, ik denkt dat dat ook een reden is dat ze nog steeds steigen in prijs..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:20

TinkerTreas schreef:
Ik vind wel dat je moet oppassen wat je koopt (dat is natuurlijk altijd), want er zijn genoeg mensen die hun bonte als tinker te koop zetten. En zeker bij veulens is het soms lastig te zien of het wel echt tinkers zijn of kruisingen. Dus er wordt door sommige wel misbruik van gemaakt dat tinkers zo populair zijn.

Geef mij 10 sec. en ik vertel je of het een 'echte' is of niet Cool

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:22

In verhouding tot warmbloed rassen zijn tinkers juist wél duur. Gekeken naar wat een tinker gemiddeld voor mogelijkheden heeft qua gebruik vergeleken met de de gemiddelde KWPN'er, dan scoort de KWPN'er toch een stuk hoger. Maar qua prijs zit er minder verschil in. Voor een gemiddelde KWPN'er betaal je echt geen €10.000,- Voor een KWPN'er die dezelfde mogelijkheden heeft qua prestaties als de gemiddelde tinker, betaal je niet meer voor dan je gemiddeld voor een tinker zou betalen, veel gaan nog wel voor minder van de hand Knipoog Ik ken zat erg leuke goed aangereden warmbloeden die verkocht worden voor €2500 - €3500, en dat zijn echt niet allemaal oudere paarden o.i.d., maar ook genoeg dieren van een 'gunstige' leeftijd, die makkelijk de basissport door kunnen lopen (basissport is B t/m Z2).
Ook in verhouding met andere koudbloeden zijn ze duur, de gemiddelde koudbloed is niet zo duur. Uitgezonderd natuurlijk enkele bijzondere rassen.
Ylana schreef:
Heb je voorbeelden, advertenties of ander matriaal?
ik denk dat de prijs gewoon héél afhankelijk is van wat het paard kan.
Dat is met élk paard!

En dat is dus bij tinkers een heel stuk minder. Daar wordt erg weinig gekeken naar de het kunnen van een paard bij het bepalen van de prijs. En ik moet zeggen dat ik dat zelf jammer vind. Er zijn nog steeds een heleboel mensen die zoiets hebben van 'het is een tinker, DUS is hij zoveel waard' ook al is het om het even cru te zeggen een kromme bok, en daardoor heb je IMO weinig spreiding is de prijzen.
Voor voorbeelden, kijk bijvoorbeeld eens op de sites van www.tinkerhorseskanters.nl of www.tinkerboerderij.nl verder kun je op marktplaats ook veel vinden.
Caira schreef:
Transport naar nl valt op zich wel mee, maar idd goede paarden zijn duur, en terecht vind ik. Een veulen opfokken kost ook al aardig wat, stel dat je 50 euro per maand kwijt bent, dan is dat al 1800 euro voordat het paard volwassen is, en dan laat ik het dekgeld nog buiten beschouwing. De echt goede paarden verdwijnen al langzaam naar het buitenland.

Transport is inderdaad niet schrikbarend duur, maar toch wel een flinke bijkomende kostenpost, ook al omdat veel paarden die uit engeland etc. komen nog geen paspoort, entingen, chip etc. hebben, en dat ook nog allemaal geregeld moet worden in veel gevallen.
En aan opfok ben je idd zoveel geld kwijt, maar datzelfde geld ben je ook kwijt aan een haflinger- of fjordenveulen, en toch zijn die paarden een stuk goedkoper. Opfok etc. is dus niet de enige reden voor de prijs.
Bovendien zijn de kosten voor opfok natuurlijk relatief. Voor een particulier die zijn of haar jonge paard ergens onder moet brengen omdat daar thuis de mogelijkheid niet voor is (of bijvoorbeeld vanwege stalling op een manege of pensionstal) is het duurder, doordat ook voor de opfok pensionkosten betaald moeten worden. Voor een fokker met eigen mogelijkheden is dit makkelijker en goedkoper.

Maar de eerste tinkers werden toch vooral (en nog steeds) door handelaren naar NL gehaald, die ook de kosten van het transport etc. eruit willen hebben en uiteraard ook op de tinker zelf nog wel wat over willen houden (en groot gelijk hebben ze uiteraard Haha! ) Dat de tinkers vooral geïmporteerd werden en worden heeft de prijs toch wel hoger gemaakt, en die prijs wordt dan toch de 'norm' voor een tinker, waardoor je weinig verschil zult hebben tussen een geïmporteerde en een niet-geïmporteerde tinker. Ik denk namelijk dat er weinig mensen zullen zijn die denken 'hij heeft me minder gekost, dus gaat hij ook voor minder weg'.
En dan heb je natuurlijk inderdaad ook nog de populariteit van de tinkers, de vraag bepaalt ook de prijs.

Al met al vind ik het dus ook eigenlijk wel logisch dat tinkers verhoudingsgewijs duurder zijn, maar IMO zou er wel meer spreiding in de prijzen mogen zijn.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:14

Inderdaad liggen de prijzen vrij hoog, voor een mooie en goede tinker dan. Je hebt natuurlijk ook tinkers die "minder" mooi zijn, daar wordt dan ook minder voor gevraagd (zo'n 2500 tot 3000 euro) maar voor een beetje goed utiziende, goed gebouwde, goed beleerde en met goed karakter tinker, betaal je gewoon bijna 3600 tot 4000 euro voor. Al zie ik er soms een paar bij staan dat ik denk... tja dat vind ik die toch echt niet waard hoor Bloos Maar dat verschilt, wat jij ervoor uit wilt geven, er is toch nog wel aardig wat verschil hoor, ik vind dat het varieert van 2500 tot 4500 euro. Je moet dan zelf bepalen of je dat paardje het waard vindt, maar dat is bij elk ras zo. Ik heb toentertijd mijn haffie verkocht voor 1900 euro, aardig veel geld voor een ruin van 11 jaar, hij kon wel een aardige proef lopen, goed buitenrijden en je kon er een bom naast afvuren... kinderen eronder door, hond eronder door, maakte hem niet uit. Ik vind ook als je een paard verkoopt, je toch wat meer wilt vragen omdat je wilt dat er serieuze mensen op af komen. Dat daarom sommige paarden zo duur te koop staan...

*edit* even de spelfouten eruit gehaald...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:34

ze zijn wel flink in prijs gestegen kijk maar eens naar het tinkertaxatie topic. Ik ben geschrokken wat ze soms zijden over de waarde van mijn knollie. Mijn pa wou der al verkopen. Maar het is een hype en zolang ze in amerika en duitsland en al die landen duurder worden worden ze hier ook duurder.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:35

Tinkers zijn idd vrij duur. De reden: misschien omdat het toch een ras is wat de laatste jaren steeds meer populair is geworden en er een aantal jaar geleden nog niet zo veel waren, maar nu zijn er nogal behoorlijk wat in Nederland. Ik denk ook dat het over een aantal jaren wel zal zakken met de prijs omdat er ook veel veulens in Nederland zelf gefokt worden en de prijs is toch afhankelijk van vraag en aanbod.
Friezen zijn ook vreselijk duur, maar daar zijn er ook al erg veel van als je zo eens op marktplaats kijkt. Meer dan tinkers volgens mij.

Ik heb Fay als veulen gekocht, dat scheelt ook in de prijs, als je het tenminste goedkoop (zoals thuis) groot kan brengen.

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:42

Citaat:
kijk dan eens naar haflingers...

waarschijnlijk omdat het ras "in" is, ik denkt dat dat ook een reden is dat ze nog steeds steigen in prijs..

Haflinger zijn niet meer 'in'. Dat waren ze een tijd geleden. Dat maakt ze natuurlijk niet minder leuk Knipoog

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:48

Voor 1500 ga ik zelf geen paard kopen...
Ik vertrouw dat zelf dan voor geen ene meter, het paard kan net zo goed gedrogeerd zijn...
Natuurlijk ook als ze duurder zijn maar zo goedkoop zou ik het denk ik niet doen...
Misschien zou ik er 1 voor 1500 kopen als ik helemaal 100% zeker weet dat het paard niet gedrogeerd is...
Dat had ik bij mijn eigen tinker...
Ik vind zelf de prijs wel meevallen in de tinkers, je ziet harstikke dure paarden op marktplaats etc... 20000!!!

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:55

Kun je paarden niet door een dierenarts een bloedtest af laten nemen om te controleren op bepaalde middelen? Dat zat ik mijn al een poosje af te vragen. Weet iemand hier dit?