[TI] leeftijd inrijden tinkers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

leeftijd inrijden tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:04

Ik was afgelopen week in de paardenzaak, omdat Flint een nieuw halster nodig had (cob past niet meer, heb nu full en hij si nog geen 1.5 Haha! ).
De verkoopster vroeg voor welk soort paard het halster was en toen zei ze dat ik waarschijnlijk tot 5 moet wachten met inrijden? Ik had eerder 3.5 a 4 jaar in gedachten.
Ik weet dat men Shires bijvoorbeeld het beste kan inrijden met 6, maar op welke leeftijd is de tinker uitgegroeid en kan je beginnen met trainen. Is daar een standaard leeftijd voor of zijn de meningen daarover verdeeld?

Anoniem

Re: leeftijd inrijden tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:07

Je leeftijd is goed hoor, elk paard is rond zijn 6de pas uitgegroeid. Dus 3.5 4de kan prima.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:17

Je kunt makkelijk met 3,5 tot 4 jaar beginnen met de basis.
De wervels en achterbenen zijn als laatste uitgegroeid, rond 6 jaar dacht ik. Dus dat betekent, zijn rug nog niet te zwaar en lang belasten.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 00:08

Je kunt idd wel beginnen rond de 3 (en half)/ 4 (nog beter natuurlijk), niet te heftig en te lang, tinkers groeien lang door. Kijk uit voor overbelasting.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 00:13

inderdaad. beter te laat dan te vroeg, maar 3,5 is redelijk hoor.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:04

Ik heb even 1 van mijn artikelen opgezocht die ik geschreven heb;

Hoe vaak hoor je niet van mensen die een tinker gekocht hebben in goed vertrouwen waarbij gezegd werd dat het diertje al ruim drie was. De mensen kopen een zadeltje en gaan ‘rijden’. Veel tinkers hebben het karakter er niet naar om zich dan te misdragen ondanks het feit dat ze vaak nog niet eens bereden zijn, laat staan netjes ingereden.

Soms is het de dierenarts of tandarts die de mensen erop wijst dat de tinker niet de leeftijd heeft die verteld is, maar dat het dier een stuk jonger is en eigenlijk nog helemaal niet bereden zou mogen worden. Een andere keer komt men helaas pas later achter de ware leeftijd van het dier nadat het dier zelf aangeeft dat het te veel belasting op jonge leeftijd krijgt. Dit kan zich onder andere uiten door kreupelheid en overbelasting van de pezen of zelfs rugproblemen. Rust kan dan soms uitkomst bieden maar het kan ook zo zijn dat de schade blijvend is en het dier misschien nooit meer bereden zal kunnen worden.

Er is natuurlijk een reden voor de leeftijdsgrens voor het inrijden. Ze hebben natuurlijk niet zomaar een datum geprikt waarop een paard klaar is om ingereden te worden. Het is ook eigenlijk per paard verschillend, maar mensen die verstand hebben van paarden kunnen vaak aan de bouw en gedrag wel zien of het paard klaar is voor een volgende stap in zijn ontwikkeling. Het groeien van een paard gebeurt in verschillende fasen.
In de embryonale fase, dat is de vroegste ontwikkelingsfase van het nog ongeboren veulen, worden alle beenderen van het veulen als kraakbenige structuren aangelegd. Als het veulen geboren wordt tref je dus veel kraakbeen aan. Al voordat het veulen geboren wordt begint het kraakbeen te verbenen, en dit gaat verder na de geboorte. Zo wordt het kraakbeen dus langzamerhand allemaal omgevormd tot been.

De groei van het veulen vindt merendeels plaats vanuit speciale delen van het kraakbeen, deze delen worden groeischijven genoemd. Vanuit deze zogenoemde groeischijven ontstaat de lengtegroei. Deze groeischijven zijn ook de laatste kraakbeen delen die verbenen. Als de groeischijven helemaal verbeend zijn zal het paard verder ook niet meer groeien. Voor veel van deze delen geldt dat dit rond het derde levensjaar van het paard gebeurt. Een gewricht is het draaipunt van 2 (of meer) botten. De uiteinden van de botten zijn zo gevormd dat ze precies in elkaar passen (kop en kom). Om de botten soepel ten opzichte van elkaar te kunnen bewegen, zit er om de uiteinden van de botten een laagje kraakbeen en wordt in het gewricht een smeervloeistof aangemaakt (synovia). Kraakbeen moet veel gewicht dragen en moet toch flexibel en elastisch zijn; het vangt de schokken op en lijdt het eerste en het meeste onder toegenomen druk. Voor de gewrichtsvloeistof geldt dat het in voldoende mate in de juiste dikte (viscositeit) aanwezig moet zijn.

Op het moment dat je een dier te vroeg inrijdt heb je dus het risico dat de groeischijven nog niet helemaal verbeend zijn en de botten dus nog niet sterk genoeg zijn om het gewicht van de ruiter aan te kunnen. Ook te veel beweging en vooral eentonige arbeid zoals longeren en wandelen over verharde weg kan een negatieve invloed hebben op het bottengestel van een jong paard. Helaas kan eenmaal aangebrachte schade niet meer worden hersteld. Een bot wat door te veel belasting broos blijft of zelfs verkeerd groeit, kan niet in een later stadium weer verbeteren.

Het is dus heel belangrijk dat je een juiste indicatie van de leeftijd van je tinker hebt voordat je besluit om te beginnen met inrijden. Hoewel veel tinkers en stevig en solide uitzien is dat niet iets waar je op kunt vertrouwen, juist deze stevige rassen hebben vaak een langere tijd nodig om de botten de kans geven te groeien en te verbenen. Je ziet ook vaak dat tinkers eerst in de hoogte groeien en pas met een leeftijd tussen de vier en zeven beginnen met het groeien in de breedte. Dat betekent dus dat de spieren en botten op die leeftijd pas helemaal volgroeid zijn.

Het is dus zo dat je een drie jarige tinker vaak niet kunt vergelijken met een driejarig warmbloed ras. Zoals je een driejarig warmbloed paard niet kunt vergelijken met een quarter of draver welke vaak op nog veel jongere leeftijd ingereden worden. Koudbloed paarden hebben een langere tijd nodig om uit te groeien en spieren te vormen. Belasting is voor een driejarige tinker zeker niet verkeerd, maar te veel belasting is ook niet goed. Je kunt met een driejarige tinker meestal rustig beginnen met inrijden en dit volgens een trainingsschema opbouwen. Maar houd dus wel altijd rekening met het feit dat een driejarige nog volop in de groei is.

Het is dus raadzaam om je paard altijd door een dierenarts te laten keuren voordat je erop stapt, want niet elke verkoper is even eerlijk en niet elke tinker laat zijn ware leeftijd zien.
En voorkomen is altijd beter dan genezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:25

Bedankt voor de info, ik wist niet dat de groei bij een koudbloed zoveel langer duurde, dan bij een warmbloedras.
Ik was gelukkig niet van plan iets te gaan doen met hem voordat hij 3.5 is.
Wel de gewone dingen hoor, ik moet overal aan kunnen zitten(oren, onder de staart, buik), zonder dat hij er van schrikt en braaf voetjes geven. Hij heeft zich van de week bij de hoefsmid keurig gedragen Bloos
Hij moet wel een trailer op kunnen lopen, misschien af en toe een klein eindje wandelen om aan verkeer te wennen.
Alhoewel tegen dat wandelen zie ik wat op, want hij is nu al beresterk Haha! , komen we ook wel weer uit.
Toch zie je op internet veel paardjes die met 3 jaar al ingereden zijn, zelfs tinkers, schandalig dan toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:29

caira, quarters worden helaas af en toe op de 2de ingerdeden, maar dat is ook heel slecht. Geen enkel paard kan voor de 3de ingereden worden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:45

Mijn Ciara is als 2 jarige voor de kar beleerd (in 2 span naast haar moeder). Toen ze 3 was hebben we haar ingereden. Nou betekende ingereden dat mijn man erop ging zitten en we het bos in gingen, en tot minimaal haar 3,5 denk ik heeft ze geen bak gezien. Zoals je in mijn profiel kunt zien heeft ze er absoluut niet onder geleden. Volgend jaar is Dipsy 3, en die gaat dan ook onder het zadel het bos in, niet de bak in.

Bij mij gaan ze dus wel met 3 onder het zadel, maar dus wel het bos in, en niet aan het werk in de bak. Want dat bakwerk is juist zo verschikkelijk zwaar voor zo`n pukkie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:47

Ik vind het raar dat je je paard al op de 2de inspant. Het is ook geestelijk erg zwaar.

Iig ik rij mijn paint horse ook pas op de 3.5 de/4de in.

gr [***]

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:48

Even abonnementje Knipoog
Mijn tinkermerrie is nu bijna 3 (10 januari 2004), en omdat ze zo enorm is Knipoog (1.59 m. nu) vinden veel (niet-paarden-)mensen het maar vreemd dat ze "nog steeds" niet ingereden is. Maar ik heb er eigenlijk nog niet zo'n haast mee ... ze groeit overduidelijk nog steeds, en ik wil haar niet te vroeg gaan belasten. Misschien komend voorjaar, maar misschien wacht ik ook nog wel een jaar. Ik vraag me alleen af : kun je ook te LAAT beginnen ? Ze is dagelijks in de hand (staat aan huis), loopt netjes mee, geeft voetjes, kent de hoefsmid, de trailer, en ik leg regelmatig 'ns iets op haar rug (handdoek, borstels), dat is allemaal geen probleem.

Ik overweeg wel om haar komend voorjaar te laten dekken, wat zijn jullie ideeen daarover ? Te vroeg, liever nog wachten, of zou het wel kunnen ? Ik wil haar uiteindelijk meer als fokmerrie gaan gebruiken dan als rijpaard.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:00

Te laat beginnen kan denk ik niet. Al wacht je tot ze 8 is, volgens mij maakt dat niets uit kwa opleren. Zijn genoeg tinkers die pas op latere leeftijd zadelmak gemaakt zijn (omdat ze bijv. ombeleerd uit Ierland/Engeland kwamen).

Tja over dekken zijn de meningen al net zo verdeeld denk ik. Sommige dekken een 2 jarige al, andere zoals ik vinden 3 jaar nog te jong Haha! . Ik moet er zelf in ieder geval nog niet aan denken volgend jaar Dipsy al te dekken, ze is zelf nog zo`n puppie... En dat is puur gevoelsmatig hoor, want lichamelijk zal ze het misschien al wel goed aan kunnen..

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:15

Mariska_28 schreef:
Te laat beginnen kan denk ik niet. Al wacht je tot ze 8 is, volgens mij maakt dat niets uit kwa opleren. Zijn genoeg tinkers die pas op latere leeftijd zadelmak gemaakt zijn (omdat ze bijv. ombeleerd uit Ierland/Engeland kwamen).

Wij hebben zo'n op latere leeftijd geimporteerd paard. Hij was 9 toen 'ie uit Engeland kwam en gecastreerd is. In Nederland is hij toen zadelmak gemaakt en wij hebben 'm verder ingereden.
Hij is niet altijd even makkelijk en heeft nogal een eigen willetje, nu, na een jaar, heeft hij nog steeds zoiets van: ik doe m'n best voor jullie, maar ik geef wel even aan wat wat mij betreft de limit is; nu gaan we linksaf! Haha!
Zelf wijd ik dat wel een beetje aan het op latere leeftijd inrijden, maar dat kan natuurlijk ook een combinatie zijn van lang (dek)hengst zijn geweest en karakter.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:23

3,5-4 vind ik een mooie leeftijd maar idd rustig aan --> ieder paard is pas met 6 jr uitgegroeid Knipoog

en helaas worden quarters vaak al in het jaar dat ze 2 worden al ingereden, dus ook al met 1,5 jr Verdrietig baby's Ach gut maar helaas denk door de aangeboren spiermassa snappen mensen niet (of willen niet snappen) dat t echt nog baby's zijn ... dat zie je ook bij andere zwaardere rassen ...

en tja wat is ingereden ?!? --> ken tinkers die met ca 3-3,5 jr beleerd werden maar dit hield ongeveer in Bv:

zondag: longeren zonder iets
woensdag: x zadeltje op rug en hoofdstel in (zonder te lopen/ longeren)
vrijdag: daarmee longeren (nog niet aan bit maar aan halster)
zondag: weer en kijken of t aan t bit kan
woensdag:als voorgaande braaf gaat, dan dus longeren en vervolgens iemand erop zitten
vrijdag: zonder of met weinig longeren weer erop en los
zondag: meteen erop
woensdag: als dat goed ging + beetje stuur vervolgens dus meteen x klein rondje buiten (bos)
met makke tinker

Gaat iets wat minder braaf of snapt ie t bv nog niet dan gaat men langer door met datgene, steeds met paar dagen ertussen...

--> en die worden dan als ingereden (en braaf) op internet gezet Gestoord

Ik vind dat persoonlijk nog niet echt ingereden Bloos
Ze kennen eigenlijk nog niks --> paar keer opzitten en toevallig ging dat ene rondje buiten goed
--> lijkt me niet altijd echt veilig voor potentiele kopers, die waarschijnlijk ook niet verwacht dat ie nog zó weinig gewend is ... omdat ze dus als zijnde ingereden en braaf (ook in het bos) op internet staan Lips are sealed
maar ze zijn dus wel ook nog niet zwaar belast Pling

Dus tja ingereden en ingereden zijn misschien wel 2 hele verschillende dingen Knipoog

[edit] idd te laat kan denk ik niet gauw, bij ijslanders beginnen ze vaak pas met 5jr of later (helaas door commercie nu ook eerder, da's toch geld verdien Scheve mond) en idd komen ook oudere tinkers uit Engeland die nog niks kennen en dat gaat ook goed Ja

en zeker omdat ze zó hard groeit zo ik júist langer wachten Ja

Kinsealy --> denk dat dat toch echt karakter is Knipoog --> en wellicht in combi met minder concequente ruiter, maar dat kan ik zo niet met zekerheid zeggen omdat ik ze niet ken. Maar denk dus niet dat dat typisch is voor t latere inrijden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:25

Mijn andere merrie was ook zo`n leeftijd toen ze hier kwam en ik haar ingereden heb (ze was al onder het zadel, maar was duidelijk te merken dat ze het nog niet echt kende). Ze deed en doet het nog steeds super... Denk dat die van jou als ie met 3 ingereden was net zo was geweest (mits je hem dan ook hengst had gelaten natuurlijk Haha! )

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 10:17

Mariska_28 schreef:
Mijn andere merrie was ook zo`n leeftijd toen ze hier kwam en ik haar ingereden heb (ze was al onder het zadel, maar was duidelijk te merken dat ze het nog niet echt kende). Ze deed en doet het nog steeds super... Denk dat die van jou als ie met 3 ingereden was net zo was geweest (mits je hem dan ook hengst had gelaten natuurlijk Haha! )

Zou kunnen, waarschijnlijk... Heb er verder ook niet zo'n probleem mee, moet er wel om lachen, 't is gewoon een lieverd met een eigen willetje Haha!
Ik denk alleen wel dat paarden uit Engeland/Ierland die waarschijnlijk in de meeste gevallen minimaal contact met mensen hebben gehad en niet zijn "opgevoed" zoals wij dat graag zien, op oudere leeftijd, als het karakter al helemaal gevormd is, meer moeite hebben met het aanleren en accepteren van onze gewoonten etc. Bij een wat jonger paard gaat dat denk ik allemaal nog wat makkelijker.
Maar natuurlijk verschilt dat per paard.
Maar is denk ik in Benton's geval toch idd ook een combi van lang hengst zijn geweest/ geen opvoeding hebben gehad / zijn leeftijd en natuurlijk zijn karakter. Knipoog

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:20

De mijne is nu 3,5 en is ook al licht ingereden. Ik ben nu met haar aan het verder rijden. Ze is al erg stevig en groot, maar ik doe het nog rustig aan. Als ik rijd doe ik het kort, en verder lekker wandelen, freestylen enz... Dan kan het wel, naar mijn mening. Maar echt lange ritten? Voorlopig nog niet, ben veel te bang haar te beschadigen. Dan maar liever iets langer wachten...

panny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:31

De meeste mensen rijden rond 3 a 3,5 in volgens mij, maar als je geduld heb zou ik het liefst wachten tot 4 a 5 jaar, dat omdat het kraakbeen in de rug dan toch weer verder is met het 'verbotten'.

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:45

Mijn tinker is iets voor zijn 3de jaar al ingereden. (Toen was hij nog niet van mij) Ik rij nu 3x per week een half uurtje. En vaak gaan we even naar het bos, dus niet alleen in de bak.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:12

@ kinsealy: Ik ben het wel met je eens en vind een goede opvoeding op jonge leeftijd een goede basis waar je een hoop meer plezier van kan hebben met rijden.

Ik heb Fay met haar ruim 3 ingereden, maar dan 1 à 2 keer in de week een half uur tot een uur, maar dan ook alleen maar een rustig ritje of eventjes in de wei en komende winter zal het waarschijnlijk 1 keer in de 2 weken een klein ritje zijn. Nu wordt ze getuigd voor de kar (met haar 3½ jaar) en zal ik dat ook meer gaan doen (ipv onder het zadel) wat minder belastend is voor de botten en gewrichten.

Ik denk dat de zwaardere rassen zowieso eerder versleten zijn dan de luxere paardjes.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:57

sil is zometeen 5 en heeft op zijn 3 de 2 keer een zadel op zijn rug gehad en ruiter op zijn rug
op zijn 4 de een zadel gezien en de hoop is zodra ik ruimte heb in de bak dat ie voor hij 5 word een beetje redelijk te berijden is.
dit is geen keuze geweest dat ie zo laat word bereden maar onmacht, maar ik heb er ook geen spijt van maar vind het wel jammer.

maar ik heb sil ook nog niet horen klagen Haha!

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:18

Die kleuters hier zijn nu allebei 2. Toevallig gisteren voor het eerst een hoofdstel aan gehad,maar tot hun derde zal er niemand op komen.
Vroeger bij mijn schoonvader ging het ook zo. Wennen aan van alles maar pas iemand erop als ze drie waren en niet eerder.
Het is heel verleidelijk want ze zien er zo groot en sterk uit,maar als je je paard naar de knoppen wil helpen.....
Heel verstandig dus om te wachten en je paard zal je dankbaar zijn.

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 14:18

Hoi.
Nou tussen z'n 3e en 4e kan het wel .
Heb ik zelf ook gedaan en ging pervect.
Groetjes Sideny! Tong uitsteken

Crossland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:37

Mijn tinkers worden ook niet ingereden voor ze drie jaar zijn!.

Het eerste inrijden gebeurt in de bak!.Rustig aan en dan naar buiten.
Wel vind ik dat het gewicht wat je als ruiter hebt ook mee telt(60 of 80 kg ik noem maar wat).
Hierbij wil ik wel opmerken dat een niet goed rijdende ruiter altijd het zwaarst weegt!.

Momenteel ben ik bezig met een Trauma tinkertje, hier hoop ik binnen nu en een maand op te kunnen(nu kan ik haar borstelen, maar neusje(geur) is nog moeilijk!.
Zij is al ouder (weet niet hoe oud), maar totaal onbeleerd!.
Toen ik haar kocht werd me verteld dat ze zeer gevaarlijk was in de stal!.
Gelukkig is dit absoluut niet zo, het is een eerlijk paard!.
Ze is mishandeld door een man.(mijn vriend moet niet in de buurt staan als ze naar stal moet(gebeurt allemaal los),want ze gaat dwars door de stroomdraad heen!.
Maar inmiddels is ze ook al minder bang voor hem (dankzij peetjes)

En daarna heb ik er nog maar drie te gaan(beleren)!. Zo rond de drie en half en vier jaar zijn deze dames.

Mvg,
Crossland

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:44

Lowara is al met 2 jaar ingereden, later kwamen we namelijk pas achter haar echte leeftijd en toen was ze toch ondertussen al hoogdachtig,waardoor ze een tijdje rust had.
nooit problemen mee gehad nadien.
Arwen wordt met 3 jaar ingereden, en mag pas na een half jaar tot een jaar voor het eerst kleine kruisjes springen.
eerst lekker buitenritten rijden en de basis en zonodig voor de koets, en na een jaar als ze 4 is, komt er een startkaart.