[TI] Hoe oud om te longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brenda21

Hoe oud om te longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 19:20

Hoe oud waren jullie tinkers toen ze voor de eerste keer gelongeerd werden? In onze omgeving krijgen we nu al opmerkingen dat we onze tinker (nu anderhalf jaar) al kunnen longeren, maar we vinden het zelf nog veel te vroeg, we zaten eerder aan ruim 2 jaar te denken, en dan nog heel rustig aan.

dobbel

Re: Hoe oud om te longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:30

tja anderhalf is echt te vroeg en ruim 2 ook als je het mij vraagt, je kan dan beter met ze aan de fiets of zo. longeren is voor elk paard slecht en zeker voor jonge dieren, veels te belastend voor de pezen.

nog even geduld dus zou ik zeggen.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 19:33

Daar zaten wij dus ook aan te denken, we houden sowieso niet zo van longeren. Dan proberen we hem als het straks zover is, en meneer is braaf, om hem op de dijk langs de fiets wat beweging te geven. Knipoog

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:35

of eventueel met lange lijnen idee, van de voor de kar zeg maar dat is ook erg leerzaam en niet zo belastend,

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:36

Ik zou ook echt nog even wachten, zelf zou ik zeker niet beginnen voordat 'ie zeker drie is.
Ik zou geen enkel paard gaan longeren met 1,5 jaar, maar zeker een tinker niet die toch
al lang doorgoeit en er nog zeker niet aan toe is.
Ga lekker met 'm wandelen, of inderdaad fietsen ofzo.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 20:01

pfoeh hoe komen mensen er toch bij om zo jong al te beginnen...

het is vooral voor bepaalde aanhechtingen en gewrichten niet goed om jonge paarden rond te laten bewegen. als je toch wat wilt doen, ga lekker met hem wandelen en verkeersmak maken.

Afbeelding

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 20:05

Ja, dat snappen wij ook niet. We kregen zelfs een reactie dat we maar eens meer met hem moesten gaan doen Rolleyes
En daar bedoelden ze niet poetsen of aan de hand lopen mee, want dat doen we genoeg. Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 20:13

en zijn dat dan écht paardemensen? Bloos!

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 20:31

Ja, dat vinden ze zelf wel in ieder geval Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:20

hmmm nou gelukkig ben je zo wijs om er niet naar te luisteren in ieder geval Lachen

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:42

Valt mij ook op hoor, Kyara is nu 2.5, en iedereen heeft het er maar over wanneer ik haar in ga (laten) rijden ... heb er zelf nog helemaal niet zo'n haast mee hoor, laat haar eerst maar 'ns lekker groeien (nouja, eh.... nu 1.59, dus niet té veel graag Knipoog ) ...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 10:15

1,5 is zeker veel te jong om te gaan longeren, ruim 2 vind ik ook te vroeg.
Longeren is een erg eenzijdige belasting die heel wat vraagt van de gewrichten door het lopen op een (vaak vrij kleine) volte. Beweging rechtuit is een heel stuk minder belastend.

Wat wij altijd deden met zadelmak maken, was voor de eerste keer erop maar een paar keer aan de longe. Een keer of 4-5 om de commando's er goed in te krijgen en het paard eraan te wennen (en dat hebben ze snel genoeg door), zeker als een paard aan de hand al wat commando's kent om aan te draven en terug te komen is het heel simpel.
Dan daarna een keer of 2 aan de longe met een zadel erop, en dan opstappen. Voor ik erop zat hadden die paarden tot een week of 2-3 ervoor nog nooit aan de longe gelopen.
Als ze zadelmak waren werden ze ook nauwelijks meer gelongeerd, hooguit heel even voor het rijden op een zo groot mogelijke volte om even de scherpe randjes eraf te halen. En dan veel rechtuit rijden en op eigen benen laten lopen, gas, rem en stuur erop en dan weer een tijdje terug de wei op.
Meestal werden ze met 3 jaar zadelmak gemaakt, in het voorjaar dus, en dan het weideseizoen weer lekker de wei op en in de herfst weer oppakken Lachen

Wat dobbel zegt, lange lijnen of voor de kar, daar kun je IMO wel eerder mee beginnen. Ik vind een 2,5 jarige voor de kar of een 2 jarige aan de lange lijnen (rechtuit, buiten) echt niet schokkend. Trekken is namelijk lang niet zo'n belasting als rijden, en bovendien loopt een aangespannen paard niet in zo'n beperkte ruimte (tenzij je natuurlijk aangespannen dressuur gaat rijden, maar het lijkt me logisch dat dat geen goed idee is Knipoog ) maar rechtuit waardoor de gewrichten veel minder belast worden.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 10:21

ik bedoelde niet echt voor de kar maar was even om het voorbeeld te scheppen wat ik met lange lijnen bedoelde,
maar ik bedoel dan meer er achter lopen, maar een 2,5 jarige voor een kar vind ik minder erg als een 2,5 jarige flink bereden te zien worden. En helaas zie ik dat nog veels te vaak.

Verder wil ik het met Biggels net doen als supetje zegt inrijden in het voorjaar en dan het hele wijde seizoen op de wei en dan in het najaar dan zijn ze ongeveer 3,5 lekker mee aan de gang,
en met het inrijden bedoel ik dan alleen stap draf galop rem en stuur geen gepluk of wat dan ook lekker recht uit op eigen benen, abosluut nog geen dressuuur.

Maar ja ook dit is afhankelijk van het paard hoor en ook zeker afhankelijk van wie ze inrijd, ikzelf zal dat zeker niet doen, ik vind dat ik daar te zwaar voor ben en laat dat dan ook doen tegen die tijd.

Maar dat mensen nog steeds het idee hebben dat longeren geen kwaad kan dat snap ik niet longeren vind ik altijd slecht voor welke leeftijd dan ook dus voor een jong paard dat nog lang niet volgroeid is zeker.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:22

Longeren is een drama bij een jong paard. Aanleren en dan stoppen, oke, kan ik me voorstellen. Maar om plichtsmatig het dier elke week 4 keer aan een lijn te knopen en 30 minuten rond te slingeren. Nee, dat is niet alles.

Er zijn plenty mogelijkheden om een jong dier eventueel beweging te geven. Fietsen is inderdaad ideaal en wat ik ook deed met Baggio was aan de hand mee als ik met een ander paard ging rijden. Ideaal en leuk!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 15:40

Ik ga mee met de rest.
Tevens zou ik persoonlijk een anderhalf jarig ook niet mee laten rennen naast de fiets.
Zéker niet op harde ondergrond.
Dat is niet goed voor pezen,en voor de beweging hoef je het niet te doen als hij gewoon in de wei staat.
Connor is nu 3,5 jaar,ik heb er 2 keer opgezeten om te kijken hoe dat werkte,en verder ga ik volgend jaar pas beginnen.
Als handpaard meenemen deed ik toen hij drie was en fietsen ook.(hoewel fietsen tegenwoordig niet zo makkelijk meer gaat als meneer de hengst een merrie ziet.....*sleept achter paard aan met fiets en al* Clown )

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:31

ik vind 1,5 wel heel vroeg. Wij zijn met ziggy begonnen te longeren toen hij 3 was

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:15

Er is natuurlijk ook verschil tussen een paar keer het alleen even leren om 'de rondjes' te lopen linksom en rechtsom OF dagelijks een half uur aan de longeerlijn te laten lopen, maar ik neem aan dat dat niet je bedoeling is, want dat is veel te belastend.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 09:36

Het zou inderdaad bedoeld zijn om hem de beginselen van het longeren aan te leren. Maar we zien er verlopig maar helemaal vanaf, we gaan liever met hem aan de hand en stuk lopen Knipoog

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:54

Wij hebben een ruin die in januari 3 wordt. Als je met hem gaat fietsen of wandelen doen jullie hem dan wel een bit in of gaan jullie met halster weg.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:32

riona schreef:
Wij hebben een ruin die in januari 3 wordt. Als je met hem gaat fietsen of wandelen doen jullie hem dan wel een bit in of gaan jullie met halster weg.

Een anderhalfjarige een bit indoen? Scheve mond Lijkt me niet nodig he...
Mijn hengst is 3,5 en dankzij zijn opvoeding kan ik hem gewoon aan een halster meenemen.
Laten we niet bij voorhand al gaan grijpen naar bitten en andere hulpstukken...

Hoe dan ook,om te reageren op TS:
Verstandige keuze,daar heb je later profijt van.Hij wordt meteen verkeersmak van wandelen,dat is altijd meegenomen.Longeren aanleren op latere leeftijd gaat net zo goed,zij het nog beter. Lachen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:19

1.5 vind ik persoonlijk ook te vroeg. Op die leeftijd moet je gewoon lekker met hem gaan wandelen maar eigenlijk zoveel mogelijk op de wei laten.

Zelf ben ik met mijn merrie op 2.5 jarige leeftijd voor het eerst gaan longeren maar wel op de manier wat leonoor zegt:
Citaat:
Aanleren en dan stoppen, oke, kan ik me voorstellen.

Fayette heb ik de basis geleerd van het longeren: om mij heen lopen in stap en draf en overgangen maken op stem commando (stap, draf en hoo), halt houden en dat links- en rechtsom. Dat heb ik misschien 3-4 keer herhaald over een periode van 2-3 maanden. Toen ze het kon vond ik het wel welletjes heb ik haar met rust gelaten tot ik haar ging inrijden op 3 jarige leeftijd. Het longeren pakte ze toen zo zonder problemen weer op. Haar toen een aantal keer aan de longe gehad met zadel en hoofdstel en toen dat zonder gekkigheid ging samen met mijn toenmalige instructrice haar ingereden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:42

turbotinker schreef:
riona schreef:

Een anderhalfjarige een bit indoen? Scheve mond Lijkt me niet nodig he...
Mijn hengst is 3,5 en dankzij zijn opvoeding kan ik hem gewoon aan een halster meenemen.
Laten we niet bij voorhand al gaan grijpen naar bitten en andere hulpstukken...

Hoe dan ook,om te reageren op TS:
Verstandige keuze,daar heb je later profijt van.Hij wordt meteen verkeersmak van wandelen,dat is altijd meegenomen.Longeren aanleren op latere leeftijd gaat net zo goed,zij het nog beter. Lachen

Gaat om een ruin van 3 Knipoog
En Baggio ging vanaf 2,5 netjes mét bit aan de hand mee. Maar toen had hij natuurlijk al wel gedekt. Veiligheid boven alles.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:35

Och ik weet het niet. Wat versta je onder longeren? Een paard een half uur/uur in de teugels in een kleine volte rond laten sjouwen?
Of een paard aan een halstertje op een grote volte (halve bak) een kwartiertje laten lopen?
1.5 is misschien wat vroeg, maar de laatste manier kan imo wel op twee jarige leeftijd.
een/twee keer per week een kwartiertje lekker laten lopen op een gróte volte is niet verwoestend. Zeker niet als er fatsoenlijk gewisseld wordt van kant, en goed in- en uitgestapt wordt.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:51

De bouw van je tinker is ook belangrijk...een jong dier longeren is zowiezo slecht, maar hoe zwaarder type tinker je hebt, hoe meer je moet uitkijken, er is een onderzoek gedaan ooit in Utrecht, dat zware paarden (koudbloeden)gevoeliger zijn voor slijtages, zij kunnen de eenzijdige belasting moelijker aan, zij hebben ook meer moeite met de wendbaarheid van hun lichaam, en dan is ze dwingen om relatief kleine voltes te lopen uit den boze...Een tinker is ook pas uitgeroeit als hij 8 jaar geweest is! Dus de groeischijven zijn dan pas gesloten...je kunt je voor stellen dat voor die tijd ze erg kwetbaar zijn. Dus zeker niet eerder beginnen dan 3 jaar, maar liever 4 jaar, en hoe zwaarder het dier hoe minder hij kan hebben wat dat betreft...Ze lijken zo sterk ook als ze nog maar 2 of 3 zijn, maar niets is minder waar. Het zijn echte laatbloeiers, dat zijn koudbloeden nu eenmaal..en daar vergissen we ons nog wel eens in. Gelukkig zijn er ook mensen die er over nadenken dat lees ik gelukkig in de reacties hier wel..Wel kan je je paard vrij "longeren"(als hij ouder is natuurlijk)...gewoon in de bak..los.zonder touwtje..je denkt misschien dat de bak te groot is, maar als je met je paard gaat spelen zul je zien dat het om je heen gaat lopen, in zijn eigen tempo, van je weg en naar je toe...spelenderwijs is het geen probleem..hij kan nl zelf bepalen hoe hij loopt..Het is dus niet alleen slecht voor de pezen ,maar de gewrichten daar is het nog veel slechter voor!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:57

Een vraag naar aanleiding van het onderzoek in Utrecht.
Hoe deden die boeren dat vroeger met hun paarden voor de ploeg.
Wachten totdat ze 8 jaar waren of met 2 á 3 jaar al inspannen en mee laten werken.