[TI] Waarschuwing nav fotosensibiliteit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Waarschuwing nav fotosensibiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 21:48

Zoals veel van jullie twee weken terug al hadden gelezen heeft Irish een zonnebrandreactie gehad. Helaas is deze met het mooie weer terug gekomen. Irish is niet de eerste bij ons op stal, en vanavond werd ik door een vriendin gebeld dat ook haar paard er last van had!

Daarom wil ik het toch even met jullie delen zodat jullie het ook in de gaten kunnen houden bij jullie bonte paardjes.

De symptomen zijn, een verbrande neus en heel apart: de witte plekken worden dikker dan de anders gekleurde. Het is als het ware alsof de witte huid bovenop komt te liggen, gezoomde randen worden extra duidelijk en ook de spots vallen meer op omdat deze niet opzetten.

De paarden kunnen jeuk hebben maar dit hoeft niet, het heeft te maken met het uv licht in combinatie met het gras. Het enige dat helpt als je paard het heeft is hem of haar binnen zetten. Het risico is namelijk dat de haren afsterven en het paard begint te vervellen/ kaal wordt. Bij Irish is er nu idd een plek op de rug die schilferig wordt en heel pijnlijk is. Voor Irish is het helaas afgelopen met buitenstaan voorlopig.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze info om jullie paardjes in de gaten te kunnen houden!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 22-09-06 10:06, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt. / wederom verduidelijkt./en nog een keer

Jellie

Re: Waarschuwing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:53

Oeh goed dat je t zegt.. Flan's neusje is ook weer wat roziger geworden de laatste dagen. We doen er altijd wel zonnebrandcreme op maar ik denk dat ik stalgenootje sms of ze t morgen ook nog even tussen de middag als extra wil doen..

Ach gut voor Irish

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:55

gewoon heel goed insmeren met zonnenbrand factor honderd

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:56

tjee wat vervelend voor haar houdt ze dit nu of is het volgend jaar afwachten zal je net zien is het nu mooi weer moet je je paard binnenhouden bij ons op stal verbrand tara een zwart wit tinker op haar neus maar dat kunnen ze met een hoge factor insmeren en dan vervelt ze wel maar het is vol te houden voor haar heel sterkte met je paard
gr. annita

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 21:58

Ik wil nog even duidelijk maken dat dit niet alleen gaat om een "simpele" verbranding van de neus. Maar dat hierbij ALLE witte vlekken opzetten tot op een punt dat de plooien in de huid staan, het hoeft niet zo erg te worden, maar het is dus mogelijk!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 22:03

Maar wat is nu de oorzaak? Die paar dagen zon? Of iets in het land? Het heeft weken lang geregend. Sox en Sharon hebben allebei een roze neus maar dat hebben ze volgens mij elk jaar. Geen verharde plekken oid. En ze staan gewoon te vreten in de volle zon.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 22:06

oeioei Ach gut klinkt ontzettend pijnlijk Bloos! en dat terwijlwij nu met dit weer onze paarden nog een laatste keer buiten laten (normaal gaan ze altijd binnen snachts behalve als het geen kans maakt om te gaan onweren => ooit eens een dode gehad van bliksem...vandaar...)
toch even extra opletten dus! bedankt!

kan je nog wat meer vertellen hierover? had er nog nooit van gehoord nl!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 22:13

Het heeft dus te maken met een combi van UV en een stof uit het gras, de paarden hebben het nog nooit eerder gehad, en wat dit jaar nu zo anders maakt dan de andere jaren? Ik heb werkelijk geen idee!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 22:16

en hebben ze beschutting? (niet aanvallend, gewoon een vraag Knipoog)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 22:18

mijn merrie en het andere paard niet, het paard van mijn vriendin wel.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 22:53

Lizzy is dus errug wit en heeft gelukkig nergens last van. Ze is inderdaad wel een beetje roze op haar neus en onderlip, maar dat valt wel mee. Ik smeer niet in, nu leren ze ook wel weer wat bescherming uit zichzelf op te bouwen. Ze hebben bij mij geen bescherming (op een paar struikjes na en tijdens de winter krijgen ze wel een schuilstal) en staan dus altijd in de zon. Maar Lizzy gaat dan wel altijd met haar kont in de zon staan, zodat haar hoofd niet altijd er in staat (slim paardje)

Ik denk dat die van jou inderdaad echt een allergie heeft, daardoor heeft ze zo'n erge reactie. Heb je de DA al gebeld? Misschien dta die ook nog wat kan doen. Als alle vlekken opzetten, lijkt het me zo raar dat het alleen door de zon komt? Maar ik ben blond hoor, dus ik weet het niet. Als een paard verbrand dan is het toch meestal in de kruin (manen) en op de neus? Ik zou voor de zekerheid toch maar even de DA bellen, je weet maar nooit of ze iets vreemds gegeten heeft. Wel fijn dat je de mensen waarschuwd, een gewaarschuwd mens telt voor 2 zeg ik altijd maar! succes met je tinkertje!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 23:02

Ik ben deze week inderdaad ook weer begonnen met de neus insmeren, factor 50 van de zwitsal Haha!
Ik ga het zeker in de gaten houden, die witte plekken.
Mystic heeft ook wel wat jeuk en kale plekjes, maar dat is toch echt van de rui.
Het klinkt inderdaad best wel als een allergische reactie ofzo, maar dan wel raar dat het alleen de witte vlekken zijn.. Ik heb t nog nooit gehoord.
Succes ermee, ik hoop dat het snel over is!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 23:02

!
Biancaa schreef:
Lizzy is dus errug wit en heeft gelukkig nergens last van. Ze is inderdaad wel een beetje roze op haar neus en onderlip, maar dat valt wel mee. Ik smeer niet in, nu leren ze ook wel weer wat bescherming uit zichzelf op te bouwen. Ze hebben bij mij geen bescherming (op een paar struikjes na en tijdens de winter krijgen ze wel een schuilstal) en staan dus altijd in de zon. Maar Lizzy gaat dan wel altijd met haar kont in de zon staan, zodat haar hoofd niet altijd er in staat (slim paardje)

Ik denk dat die van jou inderdaad echt een allergie heeft, daardoor heeft ze zo'n erge reactie. Heb je de DA al gebeld? Misschien dta die ook nog wat kan doen. Als alle vlekken opzetten, lijkt het me zo raar dat het alleen door de zon komt? Maar ik ben blond hoor, dus ik weet het niet. Als een paard verbrand dan is het toch meestal in de kruin (manen) en op de neus? Ik zou voor de zekerheid toch maar even de DA bellen, je weet maar nooit of ze iets vreemds gegeten heeft. Wel fijn dat je de mensen waarschuwd, een gewaarschuwd mens telt voor 2 zeg ik altijd maar! succes met je tinkertje!!

Zoals ik al eerder neerzette is dat bij 1 geval nog mogelijk, nu heb ik er al 3 gezien in mijn naaste omgeving en juist dat verontrust me zo.

De da is er natuurlijk allang bijgeweest, staat ook in het verhaal als het goed is!

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 23:04

vreemd zeg, ik was afgelopen weekend bij iemand met een tinker wiens tink waarschijnlijk een leverbotinfectie heeft (wordt overgedragen door slakjes a/d slootkant) en de symptomen zijn dat de leverwaarden uiteraard te hoog zijn, maar ook dat de witte vlekken opzetten net zoals Lonneke aangeeft. Ik vraag me dan ook af of het geen vergiftiging is van het een of andere plantje (bijv. Jacobkruiskruid, wat het ws NIET zal zijn, maar misschien een ander plantje).
Volgens mij wordt dit verschijnsel fotosensibiliteit genoemd!

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 23:08

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 23:09

leuke theorie Jac, ware het niet dat alle 3 de paarden in een ander weiland staan. 1 zelfs 30 km verderop!

Daarbij hebben alleen de bonte paarden ( 2 van de 40 symptomen)

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 23:12

Caira schreef:

Zoals ik al eerder neerzette is dat bij 1 geval nog mogelijk, nu heb ik er al 3 gezien in mijn naaste omgeving en juist dat verontrust me zo.

De da is er natuurlijk allang bijgeweest, staat ook in het verhaal als het goed is!

tjee ik ben erg blond he Knipoog Mijn excuses. Ik denk dan toch dat het iets anders is dan de zon, heeft de Da nog bloed afgenomen ofzo? Volgens mij staat dit waarschijnlijk in een ander verhaal? Ik kon het hier niet vinden? als je een link heb, dan kan ik het hele verhaal lezen (of ben ik nu wel heel erg blond)

alweer succes gewenst, het is echt niet leuk als je paard wat heeft en je kan er maar niet achter komen waar het door komt. Je voelt je dan zo machteloos.

*edit* ik lees nu dta alleen de bonte paarden het hebben, dat is wel heel raar he... ik hoop echt dat het zo weg is of dat de DA wat vind voor je!!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 08:29

Inderdaad, somige planten zijn niet ongevaarlijk, ik zet het hier even neer....

Afbeelding

http://www.trekpaarden.be/RmTgezondheid ... 20gouw.htm

Sint-Janskruid

de Hypericum perforatum komt vooral voor op droge gronden en valt op door de talrijke meeldraden die de gele bloemen tellen. Sint-Janskruid bloeit al rond het feest van Sint-Jan, 24 juni, tot in september. Kenmerkend voor het kruid is het rode sap, dat de giftige stof hypercine bevat.

De ganse plant is giftig en veroorzaakt bij paarden fotosensibiliteit. Hierdoor wordt de huid bijzonder gevoelig voor het zonlicht, waardoor een ontstekingsreactie optreedt. Een andere plant die een fotosensibele stof bevat is boekweit Fagopyrum esculentum.

Bij een eventuele vergiftiging dient men de paarden uit het zonlicht te houden en zal een symptomatische behandeling aangewezen zijn.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 09:44

lijkt me dat de drie paarden dus iets van een giftig plantje binnen hebben gekregen....
begin van de zomer had een appaloosaatje van mijn vriendin het ook,deze kreeg heel dikke benen met uiteindleijk allemaal korsten.
het beestje verbrand ieder jaar (wanr weinig pigment) en is al over de 20 maar had deze verschijnselen ook dit jaar pas voor het eerst.
beterschap voor Irisch toegewenst.....

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 10:34

Ik heb t gehad bij arme Déclan. We vonden echt niet wat het was. Bij ons bleek het van het St.Janskruid te zijn. Nooit geweten dat zelf die een giftige stof bevatten. Sweety heeft nergens last van maar Déclan omdat hij nog zo klein was wel. Zelf de veearts had t nog nooit zo gezien.
Afbeelding
Afbeelding
Ik kan je ook zeggen dat t veel erger is dan een zonnebrandje! De arme dieren worden compleet gek van de jeuk en gooien zich uit alle macht tegen bomen en stallen en schuren open wondes.
Het enige wat je kan doen is ze van de wei afhouden.
Volgens mij zijn de stoffen in het kruid gewoon veel feller dit jaar door een record aan aantal uren zon in juli.
Oppassen dus !

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:40

oho!! Wow!
st jacobskruiskruid komt hier bij ons eigenlijk niet voor dus ik dacht lekker veilig te zijn Tong uitsteken
blijkt dat het st janskruid dat hier overal in bosjes groeit dus ook gevaarlijk is? Heb er nog nooit een paard van zien eten en ook nog nooit problemen mee gehad... wél proberen we uiteraard de groei ervan in te perken (dus enkel langs wegbermen hier en niet op weiland)

lijkt me idd eerder zoiets te zijn. Als de paarden ook zover van elkaar staaan en op andere weides, kan het best dat een bepaalde plant op al die weides groeit en er toevallig alleen de bonten van hebben gegeten OF dat bonte er gewoon gevoeliger aan zijn...

interessant topic iig OK dan!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:46

Bonten zijn er indd gevoeliger voor. Omdat ze jeuk krijgen op plaatsen waar weinig/geen pigment zit. Zoals je ziet op de foto had Déclan het op zijn witte schouders en ook zijn witte bil.
Déclan at ze omdat ze veel hoger waren als het gras en dus makkelijker te eten. Slecht smaken ze niet.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:21

Sowieso kan ik me voorstellen dat een veulen wat meer "uittest" dus als het spul dna niet eens slecht smaakt...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:54

Snowdon had op de vorige stalling waar hij ook dag en nacht in de wei stond ook dergelijke reacties op neus en staartwortel... Met hem ook de 3 andere bonten (Irish Cobs...). De schimmels hadden nergens last van (zwarte neus?)
We dachten ook al aan iets in het gras, maar dan zal dit het St. Janskruid geweest zijn.

Sinds Snowdon verhuisd is, is hij enorm opgeknapt bij z'n neus en staartwortel.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:02

Als het UVlicht een factor is, helpt een eczeemdeken misschien?
(hewel het ontdekken en wegnemen van ALLE oorzaken natuurlijk vel wenselijker is)