[TI] Tinker ontsnapt steeds uit stal, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Tinker ontsnapt steeds uit stal, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 19:06

Hallo,

Sinds 3 maanden sta ik op een nieuwe stalling, hij heeft het daar erg na zijn zin, zelf zo erg dat hij z'n eigen stal openmaakt om bij andere paarden te komen Clown
Hij staat wel naast een ander paard hoor, het is dus niet dat hij helemaal alleen is Knipoog

Goed, hij kan dus zelf zijn sloten openmaken, eeder kon hij dat niet want dan had hij een bovendeur zoadat hij niet met z'n hoofd eruit kon.

Vandaag was hij dus weer losgebroken, en heeft 1/2 zak brok op gegeten,..

Heeft 1 van jullie ervaring, en wat hebben jullie er tegen gedaan, andere sloten is geen optie, want dit is al het meest ingewikkelste slot Knipoog

B.v.d

Susanne

Wendel

Re: Tinker ontsnapt steeds uit stal, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:06

een slot zo laag doen dat hij er zelf niet bij kan komen

heleen80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:08

ik weet niet wat voor deur je hebt, maar ik denk zo'n halve onderdeur? dan kun je misschien onderaan de deur nog een extra schuif erop zetten, zodat hij daar niet bij kan. Heeft bij mensen die ik ken in ieder geval wel geholpen

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 19:09

Wendel schreef:

Mara als ik dat doe, en hij schopt een beetje hard dan gaat zijn halve bovenkant {van staldeur} heen en weer, en dat lijkt me ook niet erg geschikt Knipoog

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:10

Hahaha,drama pony Knipoog.Hhihi grapje hoor.Bij osn was er ook altijd eentje.Lieptie 'sochtend even z'n ochtendwandelingetje rond de manege.1 andere heeft (waarschijnlijk) de hele nacht rondgelopen en heeft ALLES op lopen peuzelen! Incl. mijn halve zak musli.Heeft ook gaskoliek gekregen.Bij ons heb je boven en onder sloten.En zo'n pin dat je erin moet schuien en dan een kettinkje erom heen zeg maar.Ja moeilijk uit te leggen.Zal ik anders via PB een foto sturen? Zal er vast wel eentje hebben met iemands hoofd eruit Tong uitsteken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:11

Met een strotouwtje vastbinden.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 19:11

heleen80 schreef:
ik weet niet wat voor deur je hebt, maar ik denk zo'n halve onderdeur? dan kun je misschien onderaan de deur nog een extra schuif erop zetten, zodat hij daar niet bij kan. Heeft bij mensen die ik ken in ieder geval wel geholpen

Dan ga ik ook doen Lachen

Maar als hij dan alsnog zijn bovenste schuif los krijgt?
Dan gata de have onderdeur heen en weer als hij er tegen aan schopt of scheurt Knipoog

naugthytjhu-->Als dat zou kunnen want ik snap het niet nee,.. Tong uitsteken

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:11

Een kettingje met een knip er aan net als bij je hakstertouw???
Ik geloof niet dat hij dat open kan krijgen

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 19:11

Lotte1990 schreef:

Dat lijkt me ten 1e niet echt veilig, en ten 2e heel veel gedoe steeds,.. of valt dat wel mee, en hoe wou je dat dan vastbinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:12

Nee, maar hij kan er dan iig niet uit, en an zal ie het nog wel een paar keer blijven proberen maar hij geeft het vanzelf wel een keer op als hij merkt dat het toch niets uitmaakt.. Je moet wat. en ook bij mij is dit de engiste oplossing die ik kan bedenken. je kan er ook nog eentje halverwege zijn boxdeur bevestigen, dan heb je er 3 opzitten en dan kan hij er écht niet meer uit Lachen
Succes!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:12

Mijne wordt uitbrekerig als hij om een of andere reden op een dag langer binnen staat dan normaal. Misschien moet de jouwe ook langer uit de box?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 19:15

Cheveyo schreef:
Mijne wordt uitbrekerig als hij om een of andere reden op een dag langer binnen staat dan normaal. Misschien moet de jouwe ook langer uit de box?

Hij staat zomers en winters altijd buiten, zomers van 7 tot 7 en winsters van 8 tot 5, en op stal heeft hij genoeg te doen Knipoog Dus ik weet ook niet waarom hij het doet, en als ik s ávonds kom en hemuit de stal wil halen blijft hij liever daar, dus,..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:16

suusje26 schreef:
Lotte1990 schreef:

Dat lijkt me ten 1e niet echt veilig, en ten 2e heel veel gedoe steeds,.. of valt dat wel mee, en hoe wou je dat dan vastbinden?

Gewoon met een dubbele knoop en doorknippen/snijden als je de stal in wil. Ja, moet je idd wel elke keer een nieuw stukje strotouw afsnijden..

Antibijt dan? (Ik neem aan dat ie het met zn lippen/tanden doet?)

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 19:18

Citaat:
Gewoon met een dubbele knoop en doorknippen/snijden als je de stal in wil. Ja, moet je idd wel elke keer een nieuw stukje strotouw afsnijden..

Antibijt dan? (Ik neem aan dat ie het met zn lippen/tanden doet?)

Ikzelf heb het nog nooit gezien, maar altijd als hij de stal uit is, is er niks kapot en staat de deur netjes open, dus denk wel met z'n lippen.

Misschien is antibijt een idee, wel lekker vies als je de deur open moet doen Tong uitsteken

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:20

Oké,je hebt een PM met 1 foto Knipoog.Hoop dat je er iets mee kunt Lachen.Zal nu een andere sturen met 3 sloten die we ook hebben bij mij op de manege Lachen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:22

suusje26 schreef:
Wendel schreef:

Mara als ik dat doe, en hij schopt een beetje hard dan gaat zijn halve bovenkant {van staldeur} heen en weer, en dat lijkt me ook niet erg geschikt Knipoog

Wat ook een hoop scheelt, is schuiven met een veiligheids-palletje erop. Als je de schuif dicht doet gaat er nog een extra palletje tegen de schuif aan waardoor hij niet zomaar terug te schuiven is.
Hoewel mijn tinker het ook nog voor elkaar krijgt zo'n slot open te maken.... Het werkt bij de meeste paarden afdoende.

Mijn tinker is ook zo'n Houdini, hij weet zowat alles open te maken, die veiligheids-sloten ook dus. Ook de onderste schuif wist hij open te krijgen door met de deur te rammelen, maar dat gaat dus niet meer met zo'n veiligheid-schuif.
Een ketting of stro-touwtje zou ik nooit doen. Dat heb ik eens gezien op een vorige stal, dat paard maakte ook alles open, extra dichtgemaakt met een strotouwtje. Paard kreeg de schuif weer open en is tegen de deur gaan duwen, de deur ging niet helemaal open, dus het hele paard kon er niet uit, maar hij kreeg wel zijn been erdoor... en niet meer terug. Die heeft zijn onderbeen toen flink beschadigd door te gaan trekken.

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:25

had die van mij ook.
dat betekend dus ook dat ie zich verveelt in stal.
ik heb een beter slot op stal gedaan (tot 4 keer toe), maar uiteindelijk is het gelukt.
ik geef je wel een tip om hem dus minder vaak op stal te zetten.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:33

hihi eigenlijk wel grappig, maar ook vervelend.
Heb hier ook zo'n houdini staan maar sinds ik helemaal onderaan de deur een extra slotje heb gemaakt gaat t prima, ze komt me nu s'morgens niet meer thuis ophalen voor de brokjes maar staat braaf op stal. Een deur van een box kan vaak veel hebben hoor, daar zijn ze op gemaakt en het valt me op dat als het een paar dagen niet lukt om te ontsnappen dat ze het wel opgeven. Maarre succes

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:39

Gewoon een boven en onderslot op de deur, en idd het slot wat Supertje omschreef, een schuifslot met een extra palletje erin waardoor hij hem echt niet kan openschuiven.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:40

plaats anders een weefrek in het gedeelte boven de deur, dan kan hij niet bij het slotje komen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 07:06

die van mij heeft eem extra balk voor de deur, hamgt in 2 hangers waar hij niet bij kan

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:16

Clown Bij ons op stal is er ook zoéén (geen tinker) en die kan dus schuif MET palletjes openmaken *LOL* maar hij heeft onder dus ook nog een schuif en als die ook dicht is blijft ie netjes staan Ja maar hij probeert ook altijd heel voorzichtig of de deur opengaat en dus niet met veel geduw enzo Knipoog

Hij gaat trouwens ook nooit naar t eten, alleen alle paarden kroelen Haha!

Staat verder ook veel buiten Ja, maar is gewoon altijd met z'n lippen bezig op stal Clown frutseld touwen los, gooit z'n halster, dekjes en andere dingen die in bereik hangen door de gang en dan begint ie dus aan deur Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:30

jammer dat hij niet gewoon lekker 24/7 buiten kan staan. er zijn al een hoop oplossingen aangedragen, ik hoop dat je er wat mee kan, maar wat doet je stalhouder er aan? die hoort voor een degelijke afsluiting te zorgen.

(btw wat een heerlijk crosby koppie heeft je paard) Lovers

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 06:54

Pellie schreef:
jammer dat hij niet gewoon lekker 24/7 buiten kan staan. er zijn al een hoop oplossingen aangedragen, ik hoop dat je er wat mee kan, maar wat doet je stalhouder er aan? die hoort voor een degelijke afsluiting te zorgen.

(btw wat een heerlijk crosby koppie heeft je paard) Lovers

Opzich kan dat misschienw el, maar hij ontsnapt ook altijd uit de wei, omdat het gras toch groener is aan de andere kant Clown
Stalhouder heeft er een buis voor gedaan, maar die gaat meteen langs 2 stallen, en als de ander het vergeet, dan kan hij er alsnog uit Knipoog

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:07

Ja Aedan die doet het ook wel heel graag. Ik kan me nog herinneren de eerste keer toen ik bij hem kwam als zijn half pension belde Sara me op om te zeggen dat hij was uitgebroken en dat hij zich te goed had gedaan het de hopen hooi die er lagen en korrel van zijn buren. Meneer had dan een hele dag last van wat buikpijn Clown

Nu wij hebben telkens 2 staldeuren ( dus extra opletten dus). De sloten met een extra veiligheid zoals hierboven wordt vermeld krijgt hij niet open. Maar we hadden zo ook een slot dat naar boven met een stang zich vast zetten. Die kreeg hij dus wel open. Wij hebben dit dan dichtgebonden met een touw aan de andere stal. En die kreeg hij dan niet meer open. (heb eignelijk nooit niet stilgestaan bij het gevaar ervan tot ik het hier nu lees, ik denk sara ook niet).

Nu is hij van stal verhuist en er is een deur bij met een slot zonder veiligheid maar dat is dan met een haak, die haak gaat door een lus en in die haak zit een gaatje, daar doe je een ketting in en dan weer een ijzeren speld ( ja ken de juiste benaming niet) en dat krijgt hij ook niet open. laat die speld en hij krijgt het wel open.