[TI] Effen en bonte Tinkers, wat is in jou ogen belangrijker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Effen en bonte Tinkers, wat is in jou ogen belangrijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 13:27

Heb 3 bonte Tinkermerries met 3 veulens erbij, waarvan maar 1 bont veulen helaas. Beide paps zijn ook bont, maar toch 2 effen veulens dus. Zowel Chester als Maxolo zijn dus niet homozygoot gebleken.

Er zijn (gelukkig) zeker ook liefhebbers voor effen Tinkers, maar mijn voorkeur gaat uit naar bonte Tinkers. De Tinker is juist ontstaan omdat vroeger in de oorlog de bonte paardjes thuis bleven, omdat ze teveel opvielen dus.

Nu heb ik dus een veulen wat effen is, maar super gebouwd is, ik wil graag bonte Tinkers, maar vind het echt heel moeilijk om deze te verkopen, zou ze best later als fokmerrie in willen zetten en deze dan weer te kruisen met Maxolo. Maxolo vererft tot nu toe altijd zijn weelderige sokken door. Is niet homozygoot maar voegt wel weer iets extra toe aan mijn luxere gefokte merries met minder sokken dan mams. Straks weer een extra zwaar type Cob erop en je hebt in mijn ogen de perfecte cob terug met veel behang en zware botten.

Keeva

Re: Effen en bonte Tinkers, wat is in jou ogen belangrijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:37

Ook ik ben (nog) de trotse bezitter van een effen veulen. In eerste instantie was dat toch wel een teleurstelling Bloos , had toch gehoopt op bont. Maar uiteraard zijn karakter en bouw ook heel belangrijk, veel belangrijker dan het kleurtje ... Een mooi gebouwde effen merrie met een gouden karakter zou voor mij dus veel meer waarde hebben dan een slecht gebouwde bonte merrie met een rotkarakter Knipoog ... (hetzelfde verhaal voor een hengst natuurlijk).
Of, zoals men zegt : een goed paard heeft geen kleur !

Kortom, als je de mogelijkheid hebt om je effen merrie aan te houden, dan zou ik haar inderdaad later kruisen met een mooie bonte (homozygote Clown ) hengst, en hopen dat ze haar mooie bouw doorgeeft aan een bont veulen ... Knipoog . Mijn merrie is nu weer gedekt, dezelfde combi als waar het effen veulen uitgekomen is, maar stilletjes hoop ik toch dat er deze keer wél een bontje uitkomt ... Knipoog Haha!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:13

ik heb dan ook 1 zwarte ruin. met 1 witte kol. Ik krijg hem niet verkocht. mensen staat de kleur niet aan.. Klinkt gewoon heel erg stom, maar het is echt zo..

Tja ik vind het wel wat hebben. Ik kies een paard om zn karakter uit.en daarna oop zn bouw. de kleur maakt mij niet uit

Rianavaplu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:02

Hoi!!
Nou ik heb zelf een voskleurige merrie met witte sokken en lichte manen en staart.
In eerste instantie was ik ook op zoek naar een driekleur merrie, maar Caitlin kwam op
mijn pad en ik vond het een geweldig leuk paardje. Nu is ze aan het uitzwaren en wordt ze steeds mooier. Pling
Ik ben afgelopen zaterdag met haar naar de keuring geweest, en wat een reacties ik daar gekregen heb!!! Bloos Ze vonden haar allemaal keimooi en apart. Er waren een aantal mensen serieus geeintreseerd in haar!! (Maar nee ze is niet te koop!!!) Ook heeft men al intresse in eventuele veulens van haar!!
Dus effen Tinkers niet in trek??!!! Gaat voor haar niet op hoor!!
Ga waarschijnlijk (dus Heeel Misschien) Ja volgend jaar een poging doen om haar te laten dekken, en eerlijk gezegd maakt het mij niet zo veel uit wat daar uitkomt qua kleur!!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:09

Mijn mening? Er zijn zoveel goed gebouwde bonte hengsten, dat ik pas met een effen hengst zal gaan dekken als ie echt apart is kwa bouw of kleur.
Ik zou ook flink balen als ik een effen kleurig veulen zou krijgen. Natuurlijk heb je daar met een heterozygote hengst ook nog kans op, maar die is maar 25% i.t.t. 50% kans bij een effen hengst.

En natuurlijk heb je ook prachtige effen paarden maar met tinkers is het eigenlijk: "je verkoopt schilderijen". Verkooptechnisch is volgens mij een normale bonte beter te verkopen dan een goed gebouwde effen veulen..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:09

Ik ben ook helemaal weg van bont, effen vind ik wat minder.
Komt misschien omdat bont het meeste voorkomt, ik weet niet.
Erg jammer dat Maxolo niet homozygoot voor bont is, maar voor mij zeker geen reden om er niet mee te fokken. Ik vind dat Maxolo naast zijn sok, ook goede beweging doorfokt. Precies de dingen die ik bij Shakyra mis (en weer pulspunten bij Kaylen! Haha! )
Ahum, ik ga nogal offtopic geloof ik haha

Maar ik fok ook liever een bont veulen. Maar ik zou je effen veulen niet verkopen als haar bouw super is. Je kan er altijd een homozygote hengst op zetten Ja

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:41

Tja ik heb 2 bonte tinkers (merrie en hengst) en een effen Tinker hengst (vos)
Nu wilde ik deze hengst laten castreren maar hoe meer foto's ik plaats hoe meer intresse er komt in hem als dekhengst. Dus ik denk dat er ook nog veel afhangt van de hoeveelheid sokken en manen en de kleur effen (vos zie je niet zoveel).
Raven is ook effen en toch een gewilde hengst.
Persoonlijk vind ik effen tinkers wel heel leuk.
Maar het blijft een feit dat gewone effen tinkers veel moeilijker verkopen. De meerderheid van de kopers wilt vlekken.
als jij zelf ook nog graag bont ziet zou ik in jouw geval zeker bont proberen te fokken.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:46

Ik heb ook een effen tinker. Ik heb hem zelf gefokt van mijn bonte merrie en Pablo. Ik ging er zo vanuit dat ik een bonte zou krijgen dat ik helemaal van slag was toen ik zag dat het een bruine was. Een jaar later kreeg ik een heel mooi zwartbont veulen. De merrie en het bonte veulen heb ik niet meer in bezit maar de bruine nog wel.

Als ik nu weer een tinker zou aanschaffen zou ik misschien wel weer voor een effen gaan.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 15:55

Hihihi, ik ging er dus ook helemaal vanuit dat ik alleen maar bonte veulens zou krijgen bij mijn bonte Tinkermerries en was ook min of meer geshockeerd toen ik 2 effen veulens kreeg. Was bij beide geboortes aanwezig en dan is het toch even slikken dat ze effen zijn, ondanks dat ik heel blij was natuurlijk met allemaal merrieveulens en het feit dat alles gezond was en geen complicaties op waren getreden.

Nu moet ik dus gaan beslissen wat ik ga doen, ga ik alleen voor bonte Tinkers of laat ik effen toe in mijn fokkerij. Ik heb tenslotte ook altijd geroepen dat een Tinker bont behoort te zijn. Ben erg benieuwd naar andere en meer reacties hier.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:04

Ha ha Haha! , kan me je "shock" heel goed voorstellen Dienie, ik was ook bij Aiden's geboorte, en in het begin zei ik nog "Ooooh, wat mooi, hij heeft heel veel zwart" ... maar toen ik goed keek, bleek hij heleMAAL zwart te zijn, dat was toch wel even een teleurstelling Bloos . Keeva's vorige veulen was wél bont, dus ik ging er eigenlijk automatisch van uit dat déze dat ook zou zijn ... Clown
Neemt niet weg dat het een heerlijk ventje is, hoor Knipoog

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:49

Heb mijn verhaal al min of meer bij t andere topic verteld ...

Ben zelf niet van mening dat een tinker perse bont moet zijn om een echte tinker te zijn dus zou een goede leuke mooie effenkleurige zeker wel aanhouden *LOL*

Maarja als je altijd hebt geroepen dat een tinker bont behoort te zijn is het wel "raar" als je een effenkleurige gaat aanhouden om te fokken...
En als je die dan zou aanhouden zou je dus eigenlijk altijd met homozygoot bonte hengst moeten dekken om toch je doel (bont) te bereiken, omdat je anders iedere keer 50% kans op effen hebt en er dus best vaak een effen veulen uit kan komen en dan help je dus toch wel behoorlijk mee aan t bestand aan effen paarden, terwijl je altijd geroepen hebt dat ze bont horen te zijn ...

Tja het is een keuze die je uiteindelijk zelf zult moeten maken... Knipoog

mancha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:55

Hoi,
Die 'shock' heb ik ook mee gemaakt....Ik was er eigenlijk zeker van dat mijn merrie Shelley homozygoot bont was. Ze is een driekleur met spots. Ja, dat moet je dan even testen hé!
Vorig jaar heb ik Shelley laten dekken door Raven.
Het resultaat? Een zwart merrieveulen...Nu vind ik haar geweldig mooi maar toen ik haar voor het eerst zag 'baalde' ik toch een beetje...
Het is dat ze al verkocht is anders was ze denk ik hier gebleven.Ondanks dzt ze zwart wordt heeft ze een geweldige bouw, dit is mijn ogen belanrijker dan de kleur!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:57

Dat heb ik dus.. Ik heb een rijpaard die bont is.
Mensen vragen zelfs .. is het een tinker Rolleyes Zij zijn groot en ik is klein!
daar kan ik dus niet goed tegen..
Ja maar rijpaard hoort toch effen te zijn??
Haha! naja
Het gaat op het paard.
Meerdendeel van tinks zijn bont. Ik moet zeggen dat ik helemaal weg van BOno ben van mij. Maar helaas ik MAG hem niet houden van rich Zij zijn groot en ik is klein!

Maar vind hem wel leuk>

Als ik gister dan Offie ziet staan buiten aan de muur. En ik zit zo naar zn vlekkenpatroon te kijken. vind ik hem wel mooi. JE ziet steeds weer wat anders. Maar goed iK blijf er bij.

MIJ maakt het niet uit

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:14

Mariska_28 schreef:
En natuurlijk heb je ook prachtige effen paarden maar met tinkers is het eigenlijk: "je verkoopt schilderijen". Verkooptechnisch is volgens mij een normale bonte beter te verkopen dan een goed gebouwde effen veulen..

Dat denk ik ook.
Maar dat gaat dan wat mij betreft echt op voor 'de markt'. Foktechnisch kun je 10x beter een goed gebouwd en goed bewegend effen paard hebben dan een gemiddelde bonte.
Die vlekken zijn niet het belangrijkste, hoewel het natuurlijk wel heel mooi meegenomen is, het ideaal is natuurlijk een goed gebouwd, goed bewegend paard mét vlekken. De vlekken zijn zeg maar de slagroom op de taart.
Wat betreft de fok, met een geweldig paard zonder vlekken kun je in combinatie met een goede hengst een fantastisch paard fokken qua exterieur en qua gangwerk en de vlekken kun je er ook weer in terug fokken. Maar met een gemiddeld paard met vlekken in combinatie met een goede hengst zul je nooit een fantastisch paard fokken.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:19

Mazzel-meid schreef:
Erg jammer dat Maxolo niet homozygoot voor bont is, maar voor mij zeker geen reden om er niet mee te fokken. Ik vind dat Maxolo naast zijn sok, ook goede beweging doorfokt. Precies de dingen die ik bij Shakyra mis (en weer pulspunten bij Kaylen! Haha! )

Ik heb bij de hengstenkeuze ook in de eerste plaats gekeken naar de pluspunten van de hengst die de minpunten van mijn merrie zou kunnen verbeteren. Voor mij was van belang een kortere rug, meer behang, cool in de kop maar nog wel met de ruime bewegingen die mijn merrie heeft en een stokmaat tussen de 1.50 en 1.55 m.
Uiteindelijk kwam Gulliver O'Britain voor mij als de beste uit de bus. En ja... minpunt van hem is dat hij toch opvallend veel effenkleurige veulens doorfokt maar dat was voor mij geen reden om hem daarom niet te nemen.
Ik heb de gok gewaagd en uiteindelijk toch een effen veulen gekregen maar wel eentje die qua bouw en gangen erg goed in elkaar zit en als extra bonus ook nog eens een erg apart kleurtje bruin gaat krijgen Pling

Een hengst die ik overigens ook nog wel eens op Fayette zou willen zetten is Bono maar die staat weer zo'n roteind weg..... Verdrietig

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:36

waar staat Bono ergens? in het buitenland of niet?

Supertje schreef:
Wat betreft de fok,
met een geweldig paard zonder vlekken kun je in combinatie met een
goede hengst een fantastisch paard fokken qua exterieur en qua gangwerk
en de vlekken kun je er ook weer in terug fokken. Maar met een
gemiddeld paard met vlekken in combinatie met een goede hengst zul je
nooit een fantastisch paard fokken.

mmhhh, ik weet niet. Ik denk dat wanneer je met een wat minder goede merrie fokt, maar er wel een hengst op zet die alle minpunten van je merrie verbeterd, je alsnog een fantastisch veulen kunt fokken.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:51

Polen Verdrietig

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:29

Ik ben natuurlijk zo partijdig als de pest maar ik val gewoon op effen tinkers. Het liefst met 4 witte sokken/benen en een bles. Er zijn ook hele mooie bonte en daarvan spreken de vosbonte tinkers mij dan weer het meest aan. Ik denk dat effen tinkers een "eigen" publiek hebben. De effen hengsten Raven, Silas en Falcon zijn behoorlijk populair en in het zuiden staat nog zo'n mooie zwarte wiens naam ik even kwijt ben Bloos

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:33

Dat is Mister bandit van Tir na nog stables? die schimmel?

Of abeltje die zwarte

Ulmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:36

Een goed paard heeft geen kleur!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:37

Nee, ik bedoel een zwarte met aftekeningen. Hij is volgens mij bij het NSvT goedgekeurd. Black Magic of zo. Stom dat ik nu niet op die naam kan komen. Ga effies zoeken.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:38

Picco?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:42

Gefunden Lachen Black Shadow, bij het ICS 2x eerste premie gehaald dus hij zal ook wel goeie bewegingen hebben.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:45

flicka schreef:
Nee, ik bedoel een zwarte met aftekeningen. Hij is volgens mij bij het NSvT goedgekeurd. Black Magic of zo. Stom dat ik nu niet op die naam kan komen. Ga effies zoeken.

Black Shadow? Was van Kanters, en staat nu geloof ik op de Dorushoeve. Dat is een ICS hengst.

Edit: Ah, je had hem al gevonden Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:52

Snelle Jelle Lachen
Noelle, die nu zo'n prachtig vosbont veulen heeft van Rocky M, is ook een prachtige palomino merrie. Ik was meteen stuk van haar toen ik haar bij de westernmanege hier in de buurt zag staan een paar jaar geleden. Wel een zwaar type maar dat is weer een ander onderwerp Lachen
En vergeet Djenges niet, ook een mooie effen hengst.