[TI] hengsten houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elvismarlon

hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 19:10

hallo allemaal

Heb een vraagje ik heb een hele lieve tinker hengst.
Die nu een klein beetje door krijgt dat ie ook een hengst is.
Ik wil graag weten hoe je met die kleine dingen om moet gaan.
Hij is nu nog zo ontzettend makkelijk maar er komt een tijd dat ie
gaat veranderen.
Dat is natuurlijk alleen maar goed.
En ik weet elke hengst is anders maar een paar tips is nooit weg.
Ik wil gewoon door een stal kunnen lopen waar merrie's, ruinen en hengsten staan .
En dat hij gewoon goed op mij blijft letten.
Tot nog toe doet ie dat maar zal waarschijnlijk gaan veranderen.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:50

Heb je geen hulp direct in de omgeving? Je ouders? Stalhouder?

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:51

Jonge hengstjes zijn heel lief en gemakkelijk.
Net zoals de kleine mensen jongetjes.
Maar wanneer een hengstje drie jaar wordt dan beginnen de hormonen op te spelen.
En dan moet je heel sterk in je schoenen staan om zo'n hengst onder control te houden. Vooral zoals jij je dat voorstelt.
Tussen andere hengsten, merries en ruinen op stal.
Heel consequent zijn, dominant en geen verkeerde stap accepteren.

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:25

nja, ik persoonlijk zou NH aanraden maargoed niet iedereen vind dat interessant

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:28

@El_vis: NH is een breed begrip... verklaar je nader aub?

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:02

Ik vind met hengsten MOET je kunnen en durfen hun op hun nummer te zetten en niet schromen hun af en toe een rot schop te verkopen
Voorals als de situatie gevraalijk dreigt te worden.
Nee = nee = klap
Ja = ja = beloning.
Beloon ze NOOIT met iets lekekrs
Hengsten hebben de vreemde gewoonte dit erg goed aan te leren.En vervelend te worden en bijten.
Dus een aai een klopje etc is voldoende
Houd dit ECHT vol
Geef ze geen vinger. dus niet denken.. ooooooow hij is mak dus ik doe de lijn wat langer.
Nee.
Gewoon consuquent kort houden

* ik heb jaren hengsten en nu nog steeds. ook dekhengsten. Ze zijn zo mak als een lam

1 ding dat vaak fout gaat met mensen met jonge hengste. Dat ze eerste 2 jaar weinig klappen krijgen en niet kort gehouden wordt. Daarna worden ze vervelend. en dan moeten ze in eens kort gehouden worden
Dat accpeteerd de hengst niet en krijgt protest.
Probeer dit echt al heel vroeg in te leren
Ik heb nooit problemen met me hengsten

Schop ze onder hun buik. daar kunnen ze meer hebben dan op hun hoofd. en worden alleen kopschuw van

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:50

net wat nadine zegt, strak houden, strak houden strak houden!

Enne Henk, pas met 3 jaar streken? pff was het maar waar

pruyssen

Re: hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:30

Hoi,

Als ik zo de reactie lees zou ik bij veel van jullie niet graag hengst zijn. Misschien omdat ik dit als jongen lees (ben nog niet gecastreerd

In reactie op:
Nee = Nee = Klap.
Strak houden
en nog wat andere kreten

Ik hoop niet dat jullie zo ook met het mannelijke menselijk geslacht omgaan, dan zou ik het niet prettig vinden om jullie vriend te zijn.

Ik heb als man ervaren dat vrouwen met mij ook op een andere manier om kunnen gaan. Door zaken te herhalen en te belonen als ik het goed doe en te motiveren (in plaats van straffen) als ik het probeer maar nog net niet slaag in het geen wat bedoeld werd.

Nu even alle gekheid op een stokkie.
Het bovenstaande werkt ook bij paarden, oja een hengst is ook maar gewoon paard, geen bijzonder ras of ander dier.
De aanpak die ik gebruik om paarden te trainen en dus ook hengsten werkt heel goed. De aanpak is totaal geweldloos, zonder rare hulpmiddelen, zonder trekken / snukken aan zijn hoofd, zonder schreewen / schelden.
De aanpak is gebaseerd op positieve bekrachtiging oftewel motiveren i.p.v. straffen.

Wil je meer informatie dan ben ik altijd bereid om jullie te helpen.

Groet
Conrad van Pruijssen

Oja, niets van het bovenstaande is bedoeld als persoonlijke aanval. Iedereen redeneert vanuit zijn eigen (gedachten) kader en opgedane ervaring. Probeer op te staan voor andere zaken en te leren zodanig dat de dieren op een nog vriendelijkere wijze worden getraind.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:53

lijkt me prachtig en tijdens de training perfect uitvoerbaar, het gaat hier echter om de omgang. En ik wens je veel succes als je een hengst met hormonen weg moet houden bij een merrie en zelf in de hand moet houden, als jij hiervoor een manier weet met positieve benadering en zonder schreeuwen en straffen, liefst ook nog met een halstertje, dan zorg ik wel voor wat hengsten om het mee te demonstreren!

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:06

inderdaad irish-lady, je moet je echt aanpakken, want ze lopen anders lekkerlijk en figuurlijk over je heen,
wij hebben ook hengsten, en die weten wat hun plaats is,
vooral in het voorjaar, de hormonen spelen op en dan moet je ze echt de baas zijn, anders zijn ze levensgevaarlijk, en dat los je niet op door ze een schouderklopje te geven.\
een vriendin van mij vond dat zoooooo zielig, totdat ze door haar eigen hengst het ziekenhuis is ingewerkt, toen begreep ze wel dat je boven een hengst moet staan.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:20

Wat zijn je plannen met Elvis? Ik heb em op de jonge hengstenkeuring gezien en hij zag eruit als een beauty, maar als je verder niets met hem van plan bent qua fok dan zou ik hem "gewoon" "lekker" laten castreren. ....

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:38

pruyssen schreef:
Hoi,

Als ik zo de reactie lees zou ik bij veel van jullie niet graag hengst zijn. Misschien omdat ik dit als jongen lees (ben nog niet gecastreerd

In reactie op:
Nee = Nee = Klap.
Strak houden
en nog wat andere kreten

Ik hoop niet dat jullie zo ook met het mannelijke menselijk geslacht omgaan, dan zou ik het niet prettig vinden om jullie vriend te zijn.

Ik heb als man ervaren dat vrouwen met mij ook op een andere manier om kunnen gaan. Door zaken te herhalen en te belonen als ik het goed doe en te motiveren (in plaats van straffen) als ik het probeer maar nog net niet slaag in het geen wat bedoeld werd.

Nu even alle gekheid op een stokkie.
Het bovenstaande werkt ook bij paarden, oja een hengst is ook maar gewoon paard, geen bijzonder ras of ander dier.
De aanpak die ik gebruik om paarden te trainen en dus ook hengsten werkt heel goed. De aanpak is totaal geweldloos, zonder rare hulpmiddelen, zonder trekken / snukken aan zijn hoofd, zonder schreewen / schelden.
De aanpak is gebaseerd op positieve bekrachtiging oftewel motiveren i.p.v. straffen.

Wil je meer informatie dan ben ik altijd bereid om jullie te helpen.

Groet
Conrad van Pruijssen

Oja, niets van het bovenstaande is bedoeld als persoonlijke aanval. Iedereen redeneert vanuit zijn eigen (gedachten) kader en opgedane ervaring. Probeer op te staan voor andere zaken en te leren zodanig dat de dieren op een nog vriendelijkere wijze worden getraind.

Ik heb jou te werk gezien bij mij op stal dat je les geeft aaan Dianne.
Jij kent mijn hengst ook wel van zien.

Ik weet dat jij helemaal in de ban bent van NHS gebeuren.
Maar de realiteit zegegn andere dingen
Ik zit jaren in de hengsten sport en weet echt wel waar ik over praat
als ik tot heden alles met me paarden gedaan krijgt. en die ook alles voor mij doet.
Is het de goede manier van aan pakken.
hahah jij mag mijn hengst wel begeleiden als er een merrie die hengsitg is in de buurt heb.
Durf jou geld toe te stoppen dat jij met JOU techniek nergens bent

Mag hoor! kom maar eens langs. mag je laten zien wat je kan

Laat ik zo zeggen.. dingen die jij verteld vind ik ook op kaas slaan

Schafstall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:31

fjordkootje schreef:
Wat zijn je plannen met Elvis? Ik heb em op de jonge hengstenkeuring gezien en hij zag eruit als een beauty, maar als je verder niets met hem van plan bent qua fok dan zou ik hem "gewoon" "lekker" laten castreren. ....

Jij haalt me de woorden uit de mond FK. Belangrijke vraag wil je een dekhengst of niet? Zo niet.....castreren als ie 2 is.

Heb zelf net ook twee 3-jarige hengsten laten castreren en da's geen kleine ingreep. Als ik het nu 'over' mocht doen, had ik het een jaar eerder gedaan. Los van de operatie heeft het op latere leeftijd ook een psychische impact op je paard.

Ik moest ze laten castreren omdat ze niet meer samen konden staan, het spelen werd vechten. Nog een belangrijke vraag dus? Wat voor leven wil jij verder voor je hengst?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:10

Nadine, ik kan me zo voorstellen dat de manier die Pruyssen hanteert zich niet bewijst in een uurtje met een hengst aan de gang. Deze manier is een proces en vereist ook de nodige training.

Ik zeg niet dat ik het eens ben met ongeacht wie. Ik heb geen ervaring met hengsten. Mijn merrie heb ik trouwens ook wel eens wat harder aan moeten pakken

TS, besef je dat een hengst houden niet alleen een kwestie is van opvoeden? Ook bijvoorbeeld de stalhouder moet de nodige maatregelen treffen om een hengst op een fijne manier te kunnen huisvesten. Ik weet dat lang niet elke stal hengsten accepteert. En veel stallen die dat wel doen, hebben bepaalde voorwaarden (niet op de wei bijvoorbeeld).

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:12

Inderdaad nee =nee en niet luisteren gelijk een klap hij mag niet bijten na je of happen gelijk een klap.
Het kan in het begin heel lastig zijn maar na mate hij ouder word weet hij dat jij de baas bent en niet hij.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:12

chubby.. STEL nu dat ik bij een hengstenhouder langs zal gaan en daar met een hengst gaat lopen
Duurt mij dat echt geen dagen en weken om hem in bedwang te houden met het NHS methode.
Op DAT moment MOET hij luisteren
En als dat een klap is of een ferme ruk of een toespraak what ever.
Op het moment dat ik DAN met paard loopt is hij controleer baar

Dat hoef geen weken te duren
In die tijd heeft je hengst al meer door hoe hij over je heen kan denderen en heb je grote kans dat je al horizontaal ligt

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:28

Ik merk het nu met mijn hengst.
Hij is deze week drie jaar geworden en staat wat meer zijn mannetje
Aan de ene kant prachtig,hij toont zich mooi en laat zich mooi zien.
Aan de andere kant moet ik soms alle zeilien bij zetten om hem in toom te houden.
Af en toe moet je hard zijn,en af en toe een flinke lel is nou eenmaal nodig.
Connor heeft zo zijn buien,dan weet hij zeker dat hij wel 's ff de macho uit kan hangen.
Meestal maak ik hem vrij ruw duidelijk dat ik hier nog altijd de grootste macho ben

Als dat eenmaal duidelijk is blijft hij soms nog wel druk,maar haalt niks meer uit.
De laatste tijd gaat het weer erg goed.

Gewoon meteen alle kleine streekjes duidelijk afkappen.
Eén keer nee,blijft nee.

Als je niet consequent bent met je 'nee' maakt hij er een leuk spelletje van.
(die hij toch wel wint)

Connor is nu gelukkig heel goed te houden,hij maakt zich af en toe wel druk,maar blijft netjes achter de grens

Als hij echt vervelend zou blijven,dat ik elke dag een gevecht met hem moet houden,sorry maar dan *hakkie-takkie-weg-is-zakkie

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:36

Er zullen ongetwijffeld hengsten bestaan die ook op latere leeftijd met NHS in bedwang te houden zijn, maar ik denk dat je een combinatie moet zoeken. Natuurlijk is een hengst ook gewoon een paard en moet je em niet afranselen. Wel blijft dat ja = ja en nee = nee is. En hoe je dat duidelijk maakt, is mij om 't even.....als het maar in 1 keer duidelijk is. Het ene paard heeft een hardere aanpak nodig dan het andere. En een andere heel belangrijke is......altijd sterker zijn dan je paard (hiermee bedoel ik dus, niet twijffelen, doen, geestelijk sterkter zijn, geen angst hebben). Sta je niet zo sterk in je schoenen, neem dan geen risico's en laat em vroegtijdig ruinen voordat de hormonen opspelen.

Nog een vraag.....waarom heb je voor een paard gekozen? Specifiek voor 't dekken of om te rijden?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:37

Datzelfde wat Boya en fk aandragen, heb ik de TS via PM ook gevraagd/geadviseerd.

Verder ben ik erg nieuwsgierig geworden naar de visie/methode van 'pruyssen'. Eerlijk gezegd kan ik me er nog geen voorstelling van maken in de praktijk...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:53

Boya schreef:
Er zullen ongetwijffeld hengsten bestaan die ook op latere leeftijd met NHS in bedwang te houden zijn, maar ik denk dat je een combinatie moet zoeken. Natuurlijk is een hengst ook gewoon een paard en moet je em niet afranselen. Wel blijft dat ja = ja en nee = nee is. En hoe je dat duidelijk maakt, is mij om 't even.....als het maar in 1 keer duidelijk is. Het ene paard heeft een hardere aanpak nodig dan het andere. En een andere heel belangrijke is......altijd sterker zijn dan je paard (hiermee bedoel ik dus, niet twijffelen, doen, geestelijk sterkter zijn, geen angst hebben). Sta je niet zo sterk in je schoenen, neem dan geen risico's en laat em vroegtijdig ruinen voordat de hormonen opspelen.

Nog een vraag.....waarom heb je voor een paard gekozen? Specifiek voor 't dekken of om te rijden?

Is het een vraag aan TS? of aan wie

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:16

snowdon schreef:
Datzelfde wat Boya en fk aandragen, heb ik de TS via PM ook gevraagd/geadviseerd.

Ik zou alleen de castratieleeftijd verlagen naar 1 jaar. Hoe jonger hoe sneller ze genezen (vaak).

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:27

nou dat verschil qua genezing na castratie tussen 1 jaar en 3 a 4 jaar is te verwaarlozen hoor...

En een paard groeit vaak toch net wat manser/mooier uit dankzij de hormonen.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:34

Zo maakt ieder zijn/haar eigen keuzes, zeker na de ellende van Boya, wat gelukkig niet zegt dat het altijd zo gaat.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:21

Idd maakt ieder zijn/haar keuzes
Maar het voorval bij Boya had net zo goed bij een jaarling kunnen gebeuren.

chantycom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:28

ik rijd ook op een (dek)hengst.
en er is niks mee tedoen.
hij kijkt niet eens naar een merrie als je er op zit

ze hebben hem gewoon altijd kort gehouden en de kleinste dingetjes bestraft (met de stem)
en veel beloont.

en dit heeft super geholpen.
ik kan gewoon naar wedstrijd, en neimand zou geloven dat het een hengst is
en hij dekt regelmatig.

maar elk paard is verschillend