[TI] Totaal ander karakter gekregen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Totaal ander karakter gekregen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 17:52

Tjah... hoe kan ik het beste beginnen.
Ik begin mij nu toch wel erg zorgen te maken om Lowara. Zoals de meesten die haar kennen weten, heb ik Lowara nu toch al zo'n jaar of 6 bijna ( geloof ik ) en is ze al die jaren altidj redelijk stabiel in haar doen en laten geweest. altijd braaf... sukkelig, schrikt nergens van, een echte Tinker dus.
Maar helaas... sinds ze vorig jaar Arwen heeft gekregen is ze langzaam aan aan het veranderen.
ze begon wat wat actiever te worden met rijden, wat ik alleen maar fijn vond, want al dat benen met zo'n dromer is ook niet alles, en ze kwam nu eindelijk zonder kleerscheuren of overmatig beengebruik over hindernissen heen.
Helaas heeft het al die tijd doorgezet, en vandaag was toch echt de grens bereikt.

dingen die de laatste 2 weken zijn gebeurt die totaal on Lowara zijn:

- Tijdens de dressuur finale vertikte ze het om langs de jury te gaan. alleen maar snuiven, onder mij wegrennen en niet opletten. normaal kijkt ze dus niet op of om voor de raarste dingen

-tijdens de normale lessen van mij en het rijden is ze erg druk en probeert ze continue te dribbelen, stressen etc.

- Tijdens de priveles deze week sprong ze telkens weg voor vallende takjes, en zelfs 1X een paar seconden aan de kletter

-ze hinnikt alleen nog maar ( tot een jaar geleden had ik haar nog nooit horen hinniken)

-ze heeft nog nooit iest kapot gemaakt of gebeten of zelfs maar wat in haar mond gedaan, zelfs al vergat ik iets in haar voerbak zoals handschoenen of een borstel, stond ze vanochtend de deken van een medepaard compleet aan gort te bijten.

-tijdens de buitenrit gisteren was ze doodsbang voor een vuilnisbak, kreeg haar er pas na 5 minuten langs, flink onder het zweet.

-vandaag tijdens het uit de weg halen ging ze met een leerling half aan de kletter ( die werdt dus in de wei half meegesleurd) en begon als een idioot te bokken.

en het ergste, ik ging dus vandaag met dezelfde leerling een buitenrit maken. ik op de 4 jarige Rowan, dat 11 jarige meisje op Lowara.
Reden.. ze is doodsbang in de galop en met Lowara proberen we haar vertrouwen weer een beetje op te krikken.
we komen bij een zeer lang zandpad en voor ik het weet, spurt Lowara met mijn leerling in volle rengalop weg. Helaas besloot Rowan hetzelfde voorbeeld te nemen, dus ik kon werkelijk niets doen voor mij leerling omdat ik mijn handen vol had.
pas na een volle 5 minuten kwam Lowara weer terug naar de draf met een doodsbange leerling die in recordtempo eraf sprong zodra ze stilstond.
Dit heeft ze echt nog nooit gedaan, er had werkelijk vanalles kunnen gebeuren, want dit zandpad komt direct op een 80 km weg uit.

ik weet dat ze sinds Arwen's geboorte goed in haar vel zit, hiervoor was ze altijd te dun, vaak ziek ( veel koliek),lusteloos en gewoon tjah.. duf.
Ik weet dat een deel van haar opgewektheid komt doordat ze actiever dressuurmatig gereden wordt, en haar voer is aangepast zodat ze geen koliek aanvallen meer krijgt.
maar goed, dit gaat gewoon te ver, ze is nu zo langzamerhand echt aan het doorslaan naar de andere kant.
Het is ook totaal geen angst voor mij of het rijden, het is pure opgewektheid en frisheid. oortjes staan altijd naar voren, en ze is extreem opgewekt.
ik krijg ook complimenten van iedereen hoe goed ze er wel niet uitziet nu ( dit doet ze ook,nog nooit zo mooi vol geweest en gebleven).

maar ja.. al die kleine onrustige momenten en rare karaktertrekjes die ze begint te krijgen... dat was toch niet de bedoeling. ik vertrouw haar nu gewoon niet meer met kinderen of met spullen.
is dit tijdelijk, of zal ze hopelijk haar karakter eigenchappen weer terug krijgen en is dit gewoon een fase?

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:00

Ik zou haast denken dat het toch aan het voer ligt. Je schrijft dat je anders bent gaan voeren ivm koliek. Maar wat is nu anders? Meer voer, haver, sportbrok? En wat voor ruwvoer heb je, is daar ook iets aan veranderd?

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 18:07

ze krijgt juist heel weinig voer. alleen maar hooi en ongeveer een halve kilo basisbrok per dag. meer niet.
verder staat ze minimaal 12 uur per dag buiten, dus de energie gaat er mooi af.

MamaMiesje

Re: Totaal ander karakter gekregen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:09

Hoi Leo,

wat een rare toestand met Lootje zeg! Dat ze wat frisser en fruitiger wordt vinden we allemaal hartstikke leuk voor haar en jou, maar dit wordt wel iets TE fris en fruitig he?
Zou het misschien komen doordat haar hormoonhuishouding nu pas echt goed op gang komt? Dat ze er, zeg maar, nu pas goed ingroeit? Gemiste pubertijd ofzo?
Omdat ze natuurlijk al heel jong mama werd van Fayette en dat in de jaren daarna haar hormoonhuishouding nog helemaal in de war was? En nu ze Arwen heeft gekregen het ineens in full gear raakt?
Ja ik noem maar wat hoor... (begrijp immers nu wat hormonen allemaal met je kunnen doen sinds 8 februari 2006 ... )

Of misschien moet je toch weer een beetje sleutelen aan het voer?
In ieder geval denk ik (weer even) heel streng zijn in de opvoeding, dat ze niet denkt dat ze dat allemaal maar kan maken.
Offeehh...misschien is ze toe aan (nog) meer uitdaging??
(Heeft Fayette het blijkbaar toch niet alleen maar van haar onbekende vader... )

Nou sterkte er mee...

Tante Miesje

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:22

Lijkt me dus sterk dat het aan het voer ligt. Misschien gewoon de lente in haar hoofd (heeft de mijne ook), misschien samen met hormonen die opspelen en een portie tijdelijke tinkerkoppigheid?

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:26

Tsja ik moet zeggen dat ik het geen raar gedrag vind, klinkt als een kopie van mijn merrie

Tinkers zijn ook gewoon paarden, ik heb vaak gezien dat mensen een tinker hadden die niet lekker in hun vel zat, toen aan het 'profiel' van een tinker voldeed, maar pas nadat het dier weer goed in zijn vel zat echt paard werd.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 18:55

dat vermoeden heb ik dus ook irish....
ik blijf trouwens zelf wel consequent, van de week nog 20 minuten bezig geweest omdat mevrouw besloot een 80 km weg zomaar over te steken zonder mijn toestemming. maar ja.. ik ben niet de enige die ermee rijdt en zal rijden.
qua voer, nog soberder kan gewoon niet, ze krijgt al haast niets meer

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:22

ik denk ook dat jouw paard pas nu goed in haar vel komt. En misschien is ze wel wat aan het inhalen en moet jij haar opnieuw de regels wijzen.

Wel raar hoor lijkt me dat, dan heb je ineens een ander paard.

Maar je zegt zelf dat mensen vinden dat ze er beter uitziet , ze zal zich misschien ook wel ineens een stuk beter voelen.

alleen van dat schrikken vind ik dan gek, maar verder kan dat wel een oorzaak zijn. Een soort van extreme joligheid. Kan je niet NHS gaan doen?

Groetjes marjolein

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:27

Zit er veel haver in je basisbrok? Mischien kan je eens een andere brok proberen..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:37

TanteMiesje schreef:
(Heeft Fayette het blijkbaar toch niet alleen maar van haar onbekende vader... )

Dat was dus het eerste wat mij ook te binnen schoot Sorry, Leo Zoals jij Lootje nu beschrijft is het net Fayette
Maar ik denk dat Irish wel gelijk heeft. Lootje zit nu eindelijk lekker in haar vel en laat haar eigen echte karakter zien. Dit is even wennen voor jou omdat jij dit niet gewend bent van haar. Nog lager in rantsoen zetten? Ik weet het niet. Je kan het proberen maar dan heb je weer kans dat ze gaat invallen o.i.d. Of overstappen van brok op muesli alleen?

Tja, ik weet het ook niet meid. Ik heb er mee leren leven dat Fayette af en toe van die rare buien heeft en als ik dat kan dan kan jij dat vast ook wel!

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:57

Ik heb al vaker gehoor dat een merrie pas na jaren bij een eigenaar ineens een ommekeer heeft.
En dit waren idd ook merrie's die of al drachtig hier kwamen en de opvolgende jaren ook een veulen aan de voet hadden of tinks die wat met de gezondheid kwakkelde..
Eenmaal een tijd zonder veulen en/of weer goed in het vel kwam de ware aard boven....
Heerlijk dat je Tink zich goed in der vel voelt ... voor jou is het even een ander verhaal...hoe je nu met haar om moet gaan.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:15

Ik merk ook dat Shakyra heel erg veranderd is sinds Kaylen. Maar wel weer heel anders dan jouw Lowara. Shak is namelijk heel volwassen en rustig geworden. Was ze al wel hoor, maarnu is het echt een mama-paard, niet meer zo'n pubertje.

En in Darlah herken ik het weer wel heel erg. Die was heel mager toen ze hier kwam, en nu ziet ze er goed uit, en nu is het echt een draakje. Probeert me gigantisch uit, en heeft ook van die gekke streken. Misschien dat het best eens kan zijn dat dat komt doordat ze beter in d'r vel zit.
Wat bij Lowara misschien ook het geval is..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 21:44

leintje24 schreef:
ik denk ook dat jouw paard pas nu goed in haar vel komt. En misschien is ze wel wat aan het inhalen en moet jij haar opnieuw de regels wijzen.

Wel raar hoor lijkt me dat, dan heb je ineens een ander paard.

Maar je zegt zelf dat mensen vinden dat ze er beter uitziet , ze zal zich misschien ook wel ineens een stuk beter voelen.

alleen van dat schrikken vind ik dan gek, maar verder kan dat wel een oorzaak zijn. Een soort van extreme joligheid. Kan je niet NHS gaan doen?

Groetjes marjolein

het stomme is, ik wordt af en toe uitgenodigd om mee te doen aan shows juist om haar extreme braafheid. NHS doe ik dus al sinds een jaar of 2, je kon haar zo inpakken in plastic, geblindeerd rijden, gewoon op een dag besluiten om haar voor een slee te zetten en ze deed alles braaf.

fayette.. dat met die musli is een idee! ze krijgt gewoon de basisbrok van de Havens, misschien is het beter om de musli die ik heb van de havens te gebruiken ( specicaal voor dit soort paarden ontwikkeld)
maar ja.. dat beetje brok wat ze krijgt in verhouding met de arbeid.. moet haast niets uitmaken lijkt mij.

maar wel apart om te horen dat meer tinkers hier last van hebben. het klinkt wel bekend met wat ik tot nu toe lees en via de msn hoor

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:30

Het lijkt wel familie van Nikita, die reageert exact hetzelfde als Lowara nu...., maar die begon met dit gedrag na een half jaar toen ik haar had.

Lowara zit nu eindelijk pas goed in haar vel denk ik en is eindelijk zichzelf geworden........, na een hele tijd in een dip te hebben gezeten Ze is nu spontaan en adrem zoals het eigenlijk hoort, lekker wakker dus.

Of je er wat aan kan doen ?? Tja, ik heb met Nikita al van alles geprobeerd, maar die blijft tegenwoordig dit gedrag vertonen. Zijn er bijvoorbeeld nieuwe bomen gepland, Nikita moet er natuurlijk vreselijk van gaan shaken. Nou ja, ik ken haar nu 8 jaar, dus verwacht ook niks anders meer. Ik laat er dan ook niemand anders op rijden. Iedereen valt er vanaf omdat ze zo hard loopt en er geen rem op zit. Alleen de echt goede en geoefende ruiters, kunnen Nikita wel rijden.

Veel succes ermee en pas maar op wie je in de toekomst op Lowara laat rijden, het is nu een ware tijdbom !!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 22:33

Dienie schreef:

Veel succes ermee en pas maar op wie je in de toekomst op Lowara laat rijden, het is nu een ware tijdbom !!

great..... ze is namelijk de spil in mijn bedrijf voor bange kinderen om die erbovenop te helpen
zowiezo gaat er de komende tijd behalve ikzelf niemand op. wil kijken of ik het rijtechtnisch samen met mijn instructrice kan oplossen dat ze in ieder geval onder het zadel niet de benen neemt met iemand erop.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:13

Ik moet zeggen dat bij mij ander voer heel goed heeft geholpen. Normaal kreeg Mystic de basisbrok op het pension, nu we verhuisd zijn geef ik hem tinkerbrok, en onbeperkt hooi, en het verschil is toch wel goed te merken. Het verbaasde me echt hoe braaf hij was, midden in de winter in een vreemde omgeving, terwijl hij normaal in de winter een beetje gek in zn kop is.
Hij is er nog maar een keer tussenuit gegaan, vol gas, en dan is de rem ook echt weg.. Maar dat was omdat meneer beledigd was, hij had wel een kwartier bij de hoefsmid moeten stilstaan

Als Mystic zo'n bui had waar de rem weg was, dan was er bijna wel iets gebeurd die dag waardoor hij beledigd was, de ene keer moest ie te lang stilstaan, de andere keer hadden andere paarden em weggejaagd of had ie gewoon geen aandacht genoeg gekregen.. Tinkers... Maar hij kan ook wel lief zijn hoor

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:40

hmmm ik vraag me af of ze wel goed in d'r vel zit. zo hard er vandoor gaan, bokken, dat vele hinniken... nee ik geloof het niet. ik zou er achter proberen te komen waarom ze zo doet.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:56

Ik denk ook dat ze juist té goed in haar vel zit en een beetje aan het hyperen is.. Bonita heeft dat ook gehad toen ze sportbrok met haver kreeg.. Nu op de tinkerbrok is ze de braafheid zelve, daar krijgt ze 2 handjes per dag van, daarnaast 4 handjes Hartog Balance en 2 volle kruiwagens hooi (onbeperkt eigenlijk, want ze houdt altijd over)..

Mihbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:58

Ik heb dan wel geen Tinker, maar wel een Haflinger. Ik heb haar nog niet zo lang. Bij de vorige eigenares was ze echt zo mak als een lammetje. Ze had wel overgewicht, volgens de veearts moest er op dat moment 100 kilo af. Je kon alles met haar doen, ze was echt heel braaf.

Sinds ze bij mij is, krijgt ze veel aandacht, heeft ze een maatje, nieuwe omgeving, brokjes erbij, er word meer gevraagd van haar en een hele balangrijke: ze is afgevallen! Door al deze factoren heb ik een compleet ander paard. Vreselijk druk, heet, rennerig, bokkerig, schrikachtig, onstuurbaar, onrembaar enz. Mijn pony heeft dus een hele verandering ondergaan en is daarom zo druk geworden.

Het verschil lijkt net zo bij jouw paard, maar er is geen duidelijke verandering. Het veulen kan een grote rol spelen, maar probeer nog meer factoren te bedenken waarom ze zo veranderd zou ziin. Ik vind het slim dat nu alleen jij er even op rijd. Ik ben mijn pony nu aan het in/doorrijden (ze is al bijna 11 maar nooit goed gereden) en door veel te oefenen zijn we al een stuk verder gekomen.

Ohja, als het toch aan het voer zou liggen, kan je ook pavo summerfitkoeken voeren voor de vitamines die ze nodig heeft, dan hoeft er voor de rest geen krachtvoer meer bijgevoerd te worden.

Succes er mee!

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:57

denk dat ze last heeft van het weer. Lente kriebels hebben ze heir ook.
het weer werkt gewoon niet mee. de paarden zijn van slag

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:05

misschien gaat ze nu pas puberen. Ik heb het ook ik heb haar vanaf 2,5/3 jaar en nu vanaf een jaartje gelden ging ze het ook doen. Ik ben wat sommige slecht vonden met een scherper bit gaan rijden omdat ik anders de snelweg op ging en alles. Maar je moet de heel cencequent (of hoie je het ook schrijft) rijden.

Ik kan nu weer alleen op de trens teugel rijden en alleen afentoe moet ik de stang de nog bij pakken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 10:16

Pellie schreef:
hmmm ik vraag me af of ze wel goed in d'r vel zit. zo hard er vandoor gaan, bokken, dat vele hinniken... nee ik geloof het niet. ik zou er achter proberen te komen waarom ze zo doet.

ze zit absoluut goed in haar vel.
ze hinnikt ter bergroeting naar alles en iedereen, vroeger keek ze niet op of om ( zelfs toen haar eerste pasgeboren veulen Fayette door de kudde de wei werdt uitgejaagd dwars door het draad ) als je haar ziet, dan zie je ook dat ze helemaal happy is.
Aan de ene kant vind ik het zo fijn voor haar dat ze eindelijk gelukkig kan zijn en gezond, omdat we daar al 6 jaar mee aan het klooien zijn geweest en je de ribben kon tellen elke winter.
aan de andere kant...als dit zo doorgaat zit in met een in mijn ogen onbetrouwbaar ( hetzij gelukkig en overactief) paard

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:23

lowara schreef:
.
aan de andere kant...als dit zo doorgaat zit in met een in mijn ogen onbetrouwbaar ( hetzij gelukkig en overactief) paard

Zo moet je niet denken....
Je zult een manier moeten zoeken om met dit gedrag om te gaan.
Dan is ze maar geen paard meer waar jan en alleman op kan...
Ga zelf met een open blik met haar aan de slag ,kijk/voel hoe ze reageert op de (nieuwe)enge situatie's,maak een nieuwe start ,geduld,consequent zijn en dan komt het vast weer helemaal goed tussen jullie.

enne welkom in de wereld van de stoute tinker

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:48

Ik denk inderdaad dat het alles ermee te maken heeft dat ze nu fit is.

Aan de andere kant; bij mijn tinker heb ik ook wel een beetje zo'n verandering gezien, al is ze nog steeds heel braaf. Vroeger zou ik elke beginner erop gezet hebben, nu vind ik haar te voorwaarts daarvoor.
Soms besluit ze op een buitenritje dat iets eng is. De ene keer zijn dat paaltjes, de andere keer boomwortels. Iig is ze niet echt bang maar is het een spelletje. Een goedgetimede tik met de zweep is dan genoeg om haar weer in het gareel te krijgen. Maar ja, als je zegt dat jouw tinker helemaal gaat zweten, dan zou je toch denken dat het echte angst is...

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:47

Ooo jeetje, wat herkenbaar.

Duncan is ook zo veranderd. Eerst altijd mager, diarree, ed. Gewoon niet lekker in zn vel. Maar wel heel braaf, zette geen stap verkeerd en heerlijk rustig.
Na ruim een half jaar, na hem wat rust te hebben gegeven en hem eens even lekker opgeknapt te hebben. Begon hij uit te zetten, werd steviger, begon te groeien. Stond vrolijk in de wei. Hij leefde helemaal op. Onvoorstelbaar!

Met rijden werd het alleen ook een stuk anders, hij kreeg er zin in. Zo braaf en rustig als hij normaal in de galop was, zo snel en fanatiek werd hij. Soms crosste hij er gewoon in volle rengalop vandoor.
Is zelfs 1x bijna over een 80 km weg heen gestoken. Er kwam een auto aan, dat zag ik, en hij zat gewoon in zo'n harde galop, ik kon hem niet terugnemen, ik heb hem rechtsomkeert moeten trekken. En dat ging zo hard, dat hij dus bijna onderuit ging. Maar liever onderuit gaan dan onder een auto komen dacht ik op dat moment.

Soms gaat hij staan snuiven, stelt hij zich verschrikkelijk aan en staat soms als een debiele idioot te dribbelen.
Als de energie er eenmaal uit is (dat duurt minstens een uurtje) dan is hij wel weer gewoon normaal. Onverstoorbaar, braaf en rustig.

Voorderest doet hij veel vergelijkbare dingen als Lowara. Hinniken, bokken (terwijl hij dat nooit had gedaan).
En ook bij Duncan kan het gewoon niet aan het voer liggen, hij krijgt bijna niets te eten.

Ik denk inderdaad ook dat het een gevolg is van het beter in haar vel gaan zitten. Je moet erg consequent zijn, dan wordt het een stuk minder. Sowieso is het in de winter/lente een stuk erger dan in de zomer. Althans, bij Duncan.
Voordat ik er een kind op zet, rijd ik hem eerst altijd zelf. En als ze per see wil galloperen, dan doe ik dat alleen als Duncan super rustig is en ik weet dat het kind dat ook kan.
Buitenritten met kinderen erop, dan doe ik er een touw aan vast, aan de 2 bitringen. Die ik in principe gewoon los vast heb, maar als er iets gebeurd, dat ik in kan grijpen.
Ik laat verder ook niemand tijdens een buitenrit met Duncan galloperen. Dat gaat gewoonweg fout!
Het is 1x gebeurd dat hij toen aan de kletter ging, daar heb ik van geleerd. (Toen zat er nog een 18 jarige meid op.)

Vervelend, maar het zijn eigenlijk alleen maar tekenen van het lekker in haar vel zitten.