[TI] Zwartbont wordt zowat bruinbont ?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Zwartbont wordt zowat bruinbont ?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 19:34

Brenda is een zwart-bonte tinker dat is goed te zien, maar zo ongeveer in januari worden haar zwarte haren op veel plaatsen bruin. Het begint vooral in de flanken en onder de buik.
Ik dacht altijd dat dat door de zon kwam maar het begint op zo'n vreemde tijd! Ze is dan nog niet eens aan het rui-en en heel veel zon ziet ze dan ook weer niet.
Ze wordt steeds lichter en rond augustus/september weer zwarter zodat ze in de herfst mooi zwart is.
Hoe kan dat dat het bruin wordt en vooraal waarom in januari? En kun je er iets tegen doen want vind echt zwart-bont wel mooier bij brenda staan Hebben jullie tinkers er ook zoveel last van?

Ik zal even een paar foto's ter verduidelijking erbij zetten.
Brenda in december:
Afbeelding

Brenda in de zomer (met zwanger buikje ):
Afbeelding

En een foto waar je echt ziet hoe lichtbruin het is!!
Afbeelding

Nu zijn haar achterbenen en onderkant van haar buik ook al flink bruin terwijl het ruiten bijvoorbeeld ook al veel later begon dan het verkleuren!

miisshOrse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:37

Das de zon die verlicht Mijn donkerbruine/ tegen het zwarte aan pony wordt ook n stuk bruiner in de zomer..

'k denk dat dat toch de reden is..( de zon)

Fleury

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 19:55

Ja, ik dacht ook dat het door de zon kwam want dat zie ik wel vaker bij paarden.

MAAR waarom begint het dan in januari dan terwijl ze dan juist nog zowat de hele tijd op stal staat!

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:07

Macho heeft het ook,en zijn bruine periodes worden steeds
langer en hij word ook steeds vroeger bruin.
Je ziet nu ook al bruine haren !

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:26

Misschien was ze altijd al bruin bont alleen moest dat er nog uit komen, net zoals bij schimmels ofzow.. Of alleen de dekharen zijn zwart. Naja eigenlijk zou ik t eens moeten opzoeken. Best intresant

Pellie

Re: Zwartbont wordt zowat bruinbont ?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:46

wel een groot contrast inderdaad, leuk om te zien!

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:53

Ik vind het wel grappig hihihi heb je eerst een zwart-bonte en nu een bruin-bonte Ik vind het trouwens wel een onwijs mooie kleur bruin.

Zou nu het stamboek dan aangepast moeten worden? Ze staat daar waarschijnlijk als zwart-bont maar ik denk dan toch dat ze bruin-bont is? Misschien weer raar dat ik daar over nadenk, maar als je nu naar een keuring zou gaan, dan klopt de kleur toch niet

leintje24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:55

en hoe zit dat dan bij mjin tinker? die is juist zwart in de zomer en donkerbruin in de winter! gek he?

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:07

Mira heeft het ook, zat al te denken om haar paspoort te laten veranderen, maar heel veel tinks schijnen zwartbruin te zijn ipv zwart.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:33

Ik denk dat je een bruinbonte hebt in plaats van een zwartbonte, maar dan wel een donkerbruinbonte.. In haar wintervacht is namelijk ook een rode gloed te zien.

Bonita verkleurt ook wel enigszins, maar alleen op haar flanken en bij haar ogen en neus wordt ze heel donker bruin..

Fleury

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 22:12

Ik ben nu wel erg benieuwd, wij hebben op stal ook een bruin-bonte tinker staan (Ginger) en het verschil met Brenda is toch wel heel erg duidelijk te zien! Zet Brenda in haar bruine periode en Ginger naast elkaar en je ziet duidelijk dat Brenda niet bruin-bont is.
Wanneer je in Jacky2 haar profiel kijkt zie je heel erg duidelijk hetzelfde. Maar dat paard is echt zo zwart-bont als iets!
Brenda haar hoofd blijft eigenlijk wel zwart net als het laatste stukje van haar manen.
Bij de eerste foto zie je inderdaad al iets van een gloed maar dit was dan ook al bijna op 1 januari Heb volgens mij ook wel een foto waar ze echt zwart is, zal eens zoeken.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 00:32

Snowdon heeft dit ook precies zo

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 00:43

mijn tinker is in de winter ook zwart en zomers ook bruin.
op haar paspoort heb ik ook zwart als kleur staan, maar eigenlijk zou dat dan ook veranderd moeten worden na donkerbruin ofzo,, maargoed is voor mij nie nodig dus laat maar lekker zo, ga toch nie na keurings

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 00:52

kimbalover, als ze alleen in de zomer bruin is, is ze zomerzwart...
paarden die in de zomer zwart blijven zijn gitzwart,

Paarden met de kleur als Brenda, Snowdon, etc zijn t hele jaar door heeeel donkerbruin (in de zomer iets lichter/duidelijker dan in de winter). Maar door het wit valt het niet goed op en oogt het algauw zwart.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 01:11

had ff een foto opgezocht die ik al eens eerder in een topic had geplaatst.

hier ff een voorbeeldje van hoe haar kleur veranderd het hele jaar door.

op de foto hier in de winter zit er wel een bruin achtige gloed overheen ma ze is bijna zo goed als zwart.
net nog voordat ze helemaal verhaard is is ze dus het zwartst (dus eigenlijk is ze in de winter nie helemaal zwart maar wat later)

Afbeelding

maar eigenlijk veranders het elke keer weer.
op haar manen en staart is vaak wel een beetje bruin, maar dat is denk ik door de zon verkleurd.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 01:12

Zo op de foto's lijkt ze gewoon zomerzwart, net als veel friezen!

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 01:14

wel grappig dat zomer zwart,, heb dat nog nooit eerder gehoord eigenlijk,, zo leer je elke keer wat nieuws

Fleury

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 01:16

Nee, ik had er ook nog nooit van gehoord

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 07:25

Afbeelding
Deze foto is gisteren gemaakt,hier zie je al dat hij weer bruin word.
Ik sprak iemand twee weken geleden en toen hadden we het ook
over de kleuren maar de meeste tinkers zijn zwart en worden lichter,
er zijn maar weinig tinkers die echt zwart blijven het gehele jaar.

TinkerRyan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 08:55

Dan zijn de meeste zwartbonte dus zomerzwart.

Er ook maar heel weinig paarden echt zwart zijn, gitzwart bedoelik dan.

Ryan schijnt als jaarling ook echt vrij lichtbruin te zijn geweest, nu is hij meer chocobruin.

Ik kan het verschil pas goed zien met zwart nu hij naast een echte zwart(bonte) staat.

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 10:06

ik heb ook al weer de bruine plekken maar das gewoon zomerbruin tintje van het zwart heb het niet zo erg alleen der flanken.

TinkerRyan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:07

Zijn er eigelijk wel veel "echte"zwarte (of zwartbonte) paarden???
zelf de meeste friezen die ik heb gezien ogen van dichtbij bruin.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:16

Ja...er zijn wel echte zwart-bonte paarden.
Maar zwart heeft de neiging tot verkleuren. Ook je zwarte kleding...denk daar maar eens aan.
Onze Fries is in de zomer ook bruin. Dat komt door de zon, in combinatie met zweten van het werk. Het is soms zo extreem dat je zwarte strepen op het hoofd ziet, waar het hoofdstel zit en de rest is bruin.
Dat er in januari steeds meer een bruine gloed op komt, is ook logisch. Het haar maakt zich klaar om uit te vallen en krijgt steeds minder voeding, dus de diepte van de kleur wordt minder. Onze Fries lijkt ook weer bruin op dit moment.

Even een paar foto's ter illustratie:

Onze fries zwart:

Afbeelding

En onze Fries in het bruin:

Afbeelding

lodo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:21

Als haren tegen de tijd aan zitten van het verharen dan worden ze vaak ook bruiner. Dus naast zon kan dit ook een oorzaak zijn. Wel ontzettend mooi hoor de bruine zomerkleur en wat gaaf die bruine fries !!!!!!!!!!!!.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:30

contessa schreef:
Als haren tegen de tijd aan zitten van het verharen dan worden ze vaak ook bruiner. Dus naast zon kan dit ook een oorzaak zijn. Wel ontzettend mooi hoor de bruine zomerkleur en wat gaaf die bruine fries !!!!!!!!!!!!.

dank je....je meost eens weten hoeveel commentaar we soms krijgen: oh...zonde...doe toch een deken op, dan blijft ze mooi zwart.... en dat soort dingen.

Nou...dat doen wij dus niet. In de winter meot ze altijd al onder een deken...in de zomer mag ze lekker in haar nakie in de wei...dat vindt ze heerlijk...
Enne...mooi bruin is niet lelijk!!!