[TI] scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosjehe

scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 16:20

hoi scheren jullie jullie tinkers zo ja helemaal of hoe dan?(ik bedoel wat is het patroon)

korte vraag maar bedankt roosjehe

Nikita_1995

Re: scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:25

Als je veel rijdt in dit jaargetijde, dan kun je je Tink het beste scheren en onder een stel warme dekens op stal zetten. Supertje van Jordy doet dit ook.....!! En ik heb Nikita ook weleens geschoren, toen ik ze zadelmak liet rijden, ik heb ze laten scheren tot op haar knieën, dat is inmiddels wel 7 jaar geleden, maar hier een foto ervan: http://www.irishcobs.org/albums/StatieN ... .sized.jpg

roosjehe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 16:37

alweer dank je wel

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:38

ik heb gam al eens op de billen en nek geschoren maar dan niet kaal. gewoon de helft eraf ongeveer.

Pietnhoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:02

Ik scheer Quincy ook elke winter. Hij krijgt anders zo'n ontzettend dikke vacht dat er van intensief rijden niets meer kan komen

Quincy wordt gewoon helemaal geschoren tot aan zn knieën, waar zn behang begint zeg maar, lekkere warme deken op en we hebben er allebei profijt van

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:41

Lonan en viane zijn beiden geschiren, viane helemaal Lonan deken model

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:47

Ik scheer mijn merrie elke winter 2 à 3x. Gewoon haar hele lijf tot de bovenbenen. Lekker dik dekentje erop. ideaal !!!!!!
Op haar achterwerk scheer ik sterretjes, gewoon om het geheel wat leuker te maken.
Afbeelding

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:49

Dienie schreef:
Als je veel rijdt in dit jaargetijde, dan kun je je Tink het beste scheren en onder een stel warme dekens op stal zetten.

Of je gaat veel rijden in dit jaargetijde en stapt je paard op adem naar huis en zet hem met een hoop hooi terug in zijn loopstal....
Zodat hij na het eten weer lekker naar buiten kan lopen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:59

als gam nog bezweet is als we terugkomen, doe ik hem een lekker wollen zweetdekentje op
het op adem komen is het aller belangrijkste inderdaad, dat ze bezweet in de wei oid komen is niet zo erg. dat is hun ventilatie systeem

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:22

Omdat Aileen erg nat werd in de winter, heb ik dit jaar voor het eerst geschoren; de hele hals en de buik, en de onderkant romp tot ellebooghoogte (benen uiteraard niet). Een soort jachtmodel dus.
Dit vond ik een goed compromis omdat ze overdag wel de hele dag buitenstaat. Ze heeft wel een dekentje op.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:20

Ik vind het zo jammer dat mensen gaan scheren op het moment dat ze alweer zomervacht aan het aanmaken zijn. Tot december kun je scheren maar daarna moet je het laten zitten naar mijn mening. Al scheer je ze 10 x van oktober tot aan december, die zomervacht hebben ze ook nodig.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:49

Ik doe het al jaren zo en het zomer vacht komt gewoon door hoor.
Nog nooit problemen mee gehad. Ze vindt het trouwens heerlijk om geschoren te worden, ze maakt met haar lip de meest aparte vorm en wil me constant terug ''knoepen''

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:04

Jordy wordt inderdaad elke winter geschoren, meestal 2 of 3 keer. Hij wordt helemaal geschoren, op de sokken na. Tot net onder de knie gaat alles eraf. Ook een 'shabrakje' laat ik niet staan.
CarS schreef:
Dienie schreef:
Als je veel rijdt in dit jaargetijde, dan kun je je Tink het beste scheren en onder een stel warme dekens op stal zetten.

Of je gaat veel rijden in dit jaargetijde en stapt je paard op adem naar huis en zet hem met een hoop hooi terug in zijn loopstal....

Dat kan inderdaad ook, maar met Jordy wordt in de winter ook fanatiek gedressuurd en gesprongen. En dan vind ik het niet eerlijk om hem dat met een enorme vacht te laten doen. Dan merk je echt aan hem dat hij zich niet lekker voelt en zijn warmte niet goed kwijt kan. Hij wordt slomer en is sneller buiten adem.

Jordy vind scheren trouwens ook heerlijk, lipje getuit en terugkriebelen. Vooral zijn buik, schouders en hoofd scheren vind hij geweldig.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:03

Flan hoef ik gelukkig niet te scheren maar een ander tinkie van stal wordt wel geschoren. De laatste x had ze alles van de vacht weggeschoren een andere x liet ze een soort dekje achter onder het zadel...

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:19

Citaat:
Dan merk je echt aan hem dat hij zich niet lekker voelt en zijn warmte niet goed kwijt kan. Hij wordt slomer en is sneller buiten adem.

Helemaal meer eens supertje, je merkt gewoon na 20 minuten ong. dat ze terug vallen omdat ze hun warmte niet kwijt kunnen. En aangezien ik overdag moet werken, dus aangewezen ben om te trainen in een binnenbak, is dit binnen nog erger. Kijk maar naar jezelf als je hard aan het werk bent buiten en je krijgt het goed warm doe je meestal iets uit of los anders kan je niet verder werken, je lichaam moet afkoelen alvorens je doorgaat anders kost het je heel veel energie. Dat is voor die paarden net zo, alleen zij kunnen niks uitdoen.
Kost hun dus heel veel energie, door het constant nat worden van het vacht heb je ook een vergrote kans op schimmels ect. en ze voelen zich zonder vacht veel prettiger tijdens het werk. Ik scheer dus niet voor de leut!! al mijn andere tinks hebben lekker hun eigen bontjasje aan en vindt ze ook veel mooier zo.

Niet iedereen heeft een weitje en een schuil stalletje in de winter. En wij wonen op de klei, nou dan kan je rijden in de winter zeker vergeten als je tink in de wei staat.
Citaat:
Jordy vind scheren trouwens ook heerlijk, lipje getuit en terugkriebelen. Vooral zijn buik, schouders en hoofd scheren vind hij geweldig.

Ja geweldig hè? Tina vindt het ook geweldig !!
ene.......als mijn tink iets niet leuk vindt laat madam dat heel goed weten !! Daar hoort scheren dus niet bij. hihihihi

Cheveyo: het is natuurlijk anders als je paard in de verharing is en je gaat dan nog eens de boel eraf scheren, dan neem je idd een stuk zomervacht weg. In de zomer scheer ik niet want ik denk dat ze dan zou verbrand in de zon en het is ook niet nodig.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:25

Volgens mij maakt het niet uit of je paard in de verharing is of niet, na december komt de zomervacht al door en als je dan gaat scheren dan neem je die automatisch ook mee. Ik ben niet tegen scheren als het nodig is ivm werken maar ik zelf zou nooit in het nieuwe jaar scheren.

Kan me wel voorstellen dat ze het lekker vinden maar dat vinden ze van kriebelen ook, daar gaat zelfs zijn oog van draaien in zijn oogkas

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:52

Afbeelding
dit scheermodel is voor een tinker ook heel prakties. Persoonlijk vind ik scheren tot de knieen niet mooi, dan lijkt het net of ze elastiekjes om hebben!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:55

je kunt ook richting de knietjes een andere stand gebruiken zodat het geleidelijk overgaat in iets langer haar.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:19

Hallo,

Ik heb geen Tinker,maar een ijslander(zelfde kleur en partoon overigens ),die scheer ik ook.Het ligt er maar net aan hoe je paardje is gehuisvest en wat je ermee doet.
Ik heb hem het 1e jaar een "jachtmodel"gegeven en dit jaar meer weggeschoren maar wel een deel laten zitten waar het zadel ligt.
Het zadel ligt namelijk zo op zijn rug,geen sjabrak ertussen dus die haren daaronder vond ik belangrijk.
Hij had het met haar erg warm en was niet blij,nadat hij geschoren was kon hij zijn warmte kwijt.
Hoe meer je doet met een paard,hoe meer je wegscheerd....

Afbeelding Deze is van de 1e keer scheren...
Afbeelding
Zo ziet hij er nu uit,heb hem 2x geschoren vorig jaar...nu komt zijn zomervacht er al doorheen...dus scheren doe ik niet meer.

Groetjes,Tinky

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:54

Wat een scheet van een ijsco zeg !!!

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 07:48

Ik heb mijn shet (net zo'n dikke vacht) ook geschoren. De onderkant van zijn hals een buik het ik begin november kaal geschoren. Mijn zijn blote buik staat hij nog gewoon buiten zonder deken, dat kan best als je maar zo scheert dat de regen niet op het geschoren stuk komt. Als het eens regent kan je mooi zien waar die scheiding ligt.
Het scheelt ook heel erg in het verharen naar zomer vacht anders loopt hij tot ver in de zomer nog met lange buikharen en nu is dat ook veel eerder weg.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:30

Nee, Jessie wordt niet geschoren
Ik pas m'n rijden er ook niet echt op aan, gewoon goed uitstappen en af laten koelen, en als ze echt nat is krijgt ze een zweetdeken op. Jessie staat 24/7 buiten, en dan vind ik een deken niet fijn.
Gewoon lekker in d'r wintervacht buiten staan, hij valt er vanzelf wel weer af.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:44

ik wou gaan beginnen met dekens, maar dat doe ik volgend jaar, dan het ik een startkaart en dan word het trainen erger.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:02

Ik scheer mijn tinkers niet. Ik stap gewoon wat langer uit.
Ik vind persoonlijk dat een tinker een paard is waar echt geen schaar of scheermachien aan mag komen.
Alleen de staart als deze de grond raakt. Mijn tinkers hebben allemaal een mega baard, vacht ...
Maar ieder zijn mening natuurlijk.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:07