[TI] ik heb het zó gehad met die knol..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

ik heb het zó gehad met die knol..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 11:20

Echt, doodziek word ik ervan.
Ik heb Darlah sinds augustus en sinds ik haar heb is er geen land meer mee te bezeilen. Op de Tinkerboederij heb ik nog op haar gereden. En toen is ze naar huis gekomen. Ik heb haar op het land gegooid omdat ze zo mager was. De bedoeling was om haar dit voorjaar op te pakken. Maar dat blijkt één grote telleurstelling. Mevrouw vertikt het om mee te lopen, longeren lukt ook al niet want ze doen net alsof ze het niet snapt. En als je erop gaat, dan vertikt ze het gewoon om ook maar een stal vooruit te doen.
Ik ben het zó ontzettend zat, ik kan niemand vinden die me kan helpen. (mede omdat ik alleen een wei heb om op te rijden etc.) en hier in de buurt kost een bak afhuren 12,50 per uur, dat is gewoon absurd veel geld.
Ik ga het maar aankaarten bij m'n ouders, maar ik denk dat ik haar maar gewoon maar verkoop. En misschien Shak ook maar, ik zie het gewoon écht niet meer zitten zo

art

Re: ik heb het zó gehad met die knol..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:22

Misschien een goede instructeur??? Je paard door iemand anders even laten bekijken? Niet zomaar opgeven

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:25

Mazzelmeid - ho ho even wachten nog met verkopen.....

Darlah is misschien veranderd van karakter doordat ze nu goed in haar vel zit, zie je heel vaak bij paarden die wat dikker worden. Toch zou ik niet alleen gaan zitten tobben hoor. Haal er een instructrice bij die je thuis op weg komt helpen. En anders kan Leon misschien een paar keer komen helpen om je zelfvertrouwen even flink op te veizelen, zodat je het straks wel alleen aandurft?

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:45

Jeetje MM, wat een vervelend verhaal!!!

Heb je niet iemand in je omgeving die je kan helpen?

Sterkte hoor meis!!

betiine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:47

Heb je er al een dierenarts of fysio naar laten kijken?
Ook als ze in de wei staan kunnen er dingen gebeuren waardoor ze bijvoorbeeld rugproblemen kunnen krijgen.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:49

Niet opgeven hoor.. En niet verkopen!

Ik zou iemand zoeken die jou kan helpen!

Het is niet helemaal hetzelfde probleem als jou. Maar Amy heeft mij deze winter ook het bloed onder mijn nagels vandaag gehaald.. Bokken als ik ging rijden, buiten ervandoor gaan.. Ik zag het ook niet meer zitten..
En ik durfde er ook niet meer op te rijden.

Toen heeft Maya haar een tijdje bijgereden en nu heb ik iemand die mij les geeft enzo.. En ze is nu al stukken braver en ik heb meer zelfvertrouwen, dat was ik namelijk helemaal kwijt!

Ik hoop voor je dat je het kan opbrengen iemand te vinden, zodat verkopen oid niet hoeft
Succes ermee!

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:56

Niet opgeven maar wel keuzes maken want alleen kom je er niet uit.

Jeanie is ook zo'n paard geweest haar in de groep op het strand ingereden om haar in de kudde te laten mee lopen.
Ook in de bak was er iemand bij met een longeerzweep die achter Jeanie aanrende om haar aan het lopen te krijgen.

Wat niet werkt is in je eentje in de wei te rijden.Ga op zoek naar een pensionstalling waar goede facaliteiten zijn en genoeg uitrijmogenlijkheden.
Heb je dat erniet voor over of lukt dit financieel niet dan heb ik er een hard hoofd in dat het jou gaat lukken.En dan is verkoop een optie.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:01

Hopelijk vind je iemand die je kan helpen --> leon, chubby, shayla ?!?!wie wonen er allemaal in de buurt...

Wat ze is zo leuk

idd zoals dienie zegt doordat ze eerst mager was en nu beter in der vel zit kan t karakter behoorlijk wijzigen, maar met de goede hulp kan ze vast weer heel leuk worden

wat duur om in een bak te rijden, kost hier stukken minder maar daar heb je daar niks aan

rond stuk afzetten om te longeren kan soms helpen, maar sommige tinkers zijn moeilijk aan t lopen te krijgen aan de longe dat kost veel geduld, maar als ze t eenmaal doorhebben wat je van ze wilt dan gaat t snel en goed

succes ermee

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:04

Mazzelmeid dat gedrag dat ken ik maar al te goed.
Het is precies wat Dienie aan geeft nu begint ze pas haar eigen te zijn.
Dat hebben wij hier ook vaker met tinkers. Dit moet je gewoon positief zien en als je blieft geef de moed niet op. Wat echt helpt is even een stapje terug doen en een paar keer met haar gaan free style dan krijg je weer een heel lief paardje terug ik denk zelf dat ze nu echt niet snapt wat je bedoelt ze heeft het gedaan maar zonder dat ze daar bewust van was en klaar voor was en het is allemaal langs haar af gegaan. Wordt als je blieft niet boos op Darlah neem de tijd voor haar en over een paar maandjes wil je haar absoluut niet kwijt. Bianca Boonacker dat is een heel lief en goed vrouwtje die komt hier altijd free style met onze tinkertjes. Ze komt ook bij jouw thuis om te helpen met je paardje. Dit werkt echt. Mocht je intresse of meer informatie over haar willen stuur mij maar een pb of e-mail mij maar voor haar nummer.
Veel succes en geef de moed niet op. (De tinkers die zo zijn , zijn later de fijnste paardjes dit is echt waar!!! Dit kost alleen tijd.)

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:07

Hai Mazzelmeid,

Ik wil je wel helpen, als je hier voor openstaat althans. Ik kan geen wonderen verrichten, maar wel helpen. Ik heb dezelfde situatie gevonden en ben nu helemaal weer gelukkig. Wil je hulp pm me dan even....

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:13

Och Elke, wat balen. Maar ook zoooo herkenbaar. Ik heb dat met Keeva ook gehad, we kregen haar toen ze drachtig was en het was zo'n paardje !! Maar toen Kyara éénmaal geboren was, werd ze schijtvervelend, er zat nog maar 1 "stand" op en dat was keihard, en ze was dwars en tegendraads.
Natuurlijk waren er dagen dat het ook beter ging, maar over het algemeen was het buitenrijden (wat ik voornamelijk - zeg maar alleen - doe ) een groot gevecht.
Ik heb toen een freestylecursus bij Corine Vogelaar gedaan, en die heeft me echt de ogen geopend, en me verteld (en laten zien !) dat het gedrag van Keeva puur een afspiegeling van mezelf was. Keeva heeft leiding nodig, en krijgt ze die niet van mij, dan neemt ze de leiding zelf in handen ! Een vriendin heeft me tijdens die training ook gefilmd, en toen ik dat achteraf zag, schrok ik er wel van. Ik kwam zooo onzeker over (qua lichaamstaal), en Keeva maakte daar dankbaar ge(mis)bruik van.
Ik weet natuurlijk niet of dat met Darlah hetzelfde probleem is, maar leer 'ns naar jezelf kijken, wat straal jij uit naar je paard, en ben je duidelijk in wat je van haar wilt ?
Misschien is een tijdje freestylen een goede oplossing !

In ieder geval heeeel veel succes ermee, na een nachtje lekker slapen ziet alles er vast weer heel anders uit ... en neem het aanbod van Leon met 2 handen aan !! . Je hebt twee van die super paardjes, probeer er weer van te kunnen genieten !

Dikke voor jou !

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:38

MM niet opgeven hoor.... Het is zo'n mooi peerdje.... Ik zou idd hulp aan huis vragen. Kun je zoveel van leren en opsteken. Ook zeker in de toekomst handig voor als je nog eens andere paarden onder je hoede krijgt....

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:00

Tsja....niets zo veranderlijk als een tink die zichzelf geworden is.

Je klinkt nu behoorlijk gefrustreerd en dat is heeel begrijpelijk.
Maar als je eenmaal met je handen in het haar zit,is het moeilijk(zo niet nog moeilijker) om afstand te nemen en kritisch te kijken waar het fout zit.
Dat je alleen in de wei kan rijden maakt eigelijk geen drol uit....in de bak zal ze hetzelfde gedrag vertonen(alleen dan zit er een dak boven je hoofd).
Mijn advies zou zijn..begin vanaf 0,deskundige hulp erbij of naar iemand toe brengen die je kan helpen met haar.
Maar ik kan natuurlijk niet in jou portemonnai kijken of je gevoel naar haar toe inschatten.
Ik persoonlijk geloof niet dat ze het doet om je dwars te zitten....zo slim zijn paarden niet .
Ik heb al over zoveel tinks gehoord die de goedheid zelve zijn totdat ze op hun plaats zijn..dan komt vaak het "echte" werk.

Heel veel sterkte met je beslissing...maar wacht niet te lang want iedere dag dat je vol frustratie bezig bent is er 1 teveel(spreekt uit ervaring).

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:41

Ik heb ook hetzelfde probleem gehad, veel tinkers zijn gewoon zo ontzettend eigenwijs, je moet er veel moeite voor doen, maar als je ze dan eenmaal voor je hebt gewonnen zijn ze helemaal top!
Inderdaad zoals al vaker werd gezegd, ga eens een curcus freestyle doen, dat werkt zo super goed! Jullie moeten elkaar gewoon leren begrijpen.
Als ik kwaad werd op Mystic, dan was hij meteen beledigd, en was er de rest van de dag niks meer mee aan te vangen! Maar als ik hem rustig vroeg om in stap te gaan, als duurde dat een half uur, en dan beloonde ik hem, dan was hij meteen helemaal blij en ging het steeds beter..
En verder kan het ook goed voor een gedeelte door de winter komen, Mystic is in de winter een heel ander paard, ik kan nu écht niet in de bak rijden, want dan doet ie niets dan bokken op sommige dagen, terwijl ik vorige zomer makkelijk zonder zadel en hoofdstel heb kunnen rijden daar. Dat heeft ie elke winter, heel raar..

puzzeltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:48

Hoi Elke,

Wat jammer dat het allemaal zo tegen zit!! Begrijp precies wat je bedoelt. Heb met Puzzel ook heel vaak getwijfeld wat ik zou doen. Ze heeft in het begin zelfs zo'n veranderlijk gedrag vertoond, dat de dierenarts zelfs nog aan een hersentumor dacht omdat ze soms van het een op het andere moment een knop omzette en ik er niets mee kon beginnen. Nu kan ik met haar lezen en schrijven en gaat ze voor me door het vuur. Ik sluit me ook echt aan bij Lizzy_Lisa. Bianca Boonacker is een vriendin van mij en is echt super met paarden die problemen hebben. Haar paardje staat niet eens zo ver van je vandaan, in de buurt van Tilburg dus qua afstand is het wel te doen. Wil je meer weten, dan stuur me maar een mailtje. Ik zou het ook erg leuk vinden om Darlah irl te zien, ken haar nog van toen ik nog in pension in Uden stond.

Groetjes, Puzzeltjuh

panny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:51

heej,

wat rot voor je. Maar zoals velen al zeiden raad ik ook een cursus/ clinic freestyle/ parelli aan.

Toen panda bij ons kwam was ze eerst heel rustig en zette geen stap verkeerd. Na een poosje wilde ze onder het zadel alleen nog maar racen, als ik met haar liep bokte en steigerde ze veel. Ze heeft zelfs een keer een kind aangevallen.

Bij mij heeft het heel erg geholpen dat ik met Parelli begonnen ben. Door de 7 games, ( zeven spelletjes) zijn de dominantieverhoudingen wat duidelijker geworden. Ik ben nu veel meer een leider geworden voor Panda. Ze heeft nog steeds wel eens buien waarin ze raar doet maar dat is echt heeeeel veel minder geworden en het belangrijkste: door middel van de 7 games kan ik haar weer normaal krijgen.

Als je er behoefte aan hebt zou je eens kunnen kijken op:

www.parelli.nl
www.nhforum.nl
www.paardnatuurlijk.nl

verder mag je mij natuurlijk ook altijd vragen stellen als je dat wilt ( via pm want dan krijg ik een waarschuwing in mn mailbox )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:07

Heey Elke

Ik begrijp precies hoe je je voelt, heb dat met Dewi ook veelvuldig gehad. Het is enorm frustrerend, hard werken en doorzetten.

Er zijn verschiillende opties die je nu kunt doen.
- Darlah verkopen, en gewoon lekker met je vertrouwde Shakyra doorgaan

- Op je tanden bijten, zowel jezelf als die rotbok een schop onder de hol geven en stug doorzetten totdat je duidelijk vooruitgang merkt. Ik zou nog wel eerst even voor de zekerheid alles nakijken, zadel, rugspieren en bit. Vervolgens, je weet dat ze netjes kan lopen, want ze heeft het bij de aankoop ook gedaan, ze liep veel uren daar. Toen kwam ze bij jou, heeft eerst maanden niks moeten doen, en nu vraag je weer zaken van haar.

Daar heeft ze dus geen zin, madam is liever lui dan moe. Dus gaat ze zich verzetten, in de hoop dat jij opgeeft en ze weer gewoon lekker de wei in kan en niet meer moet werken. Ik ben ervan overtuigd dat dit een combinatie van puberen (gezien jonge leeftijd) en jou uitproberen, en onder het werk uit willen komen is. Denk eens rustig na over hoe alle rijsessies etc. gegaan zijn, en probeer uit te vogelen wat jij verkeerd hebt gedaan wat zij verkeerd heeft begrepen waardoor het niet goed gaat op dit moment.

Je zegt dat het longeren niet lukt. Kent ze het eigenlijk wel? Heb je het bij de aankoop zonder problemen gedaan? Vraag anders even of Leon of een vriendin je helpt met het leren longeren, dus eerst meeleiden, en daarna meelopen. Vraag ook even om dat boekje van Longeren met Haanstra voor de juiste techniek op te frissen en werk daaraan.

Durf je langs de weg? MAW : Is ze goed verkeersmak? Anders ga je gewoon rustig aan op buitenrit in de polder. Wat zijn jouw doelen met in de wei rijden momenteel? Vraag je al dressuurwerk? Of gewoon beweging geven en rondlopen en meer niet.

Freestyle, NH en al dat soort dingen, als het jou ligt dan kun je het zeker uitproberen, maar het is niet mijn stijl Ik ben meer van gewoon nuchter boerenverstand en gewoon aan de gang gaan. Doe echt wat jou ligt. NH kan een oplossing zijn in dit geval voor jullie, maar hoeft het niet.

En tot slot vraag ik je, wat was de reden dat je Darlah gekocht hebt? Waarom viel je voor haar? Voel je naast het rijden al een klik in de gewone omgang, of heb je meer iets van : Sja. *schouders ophalen* heel aardig paard hoor, maar nog lang geen gevoel

Wat je ook doet, denk erover na en doe alleen waar je zelf volledig achterstaat Komt goed meid!

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:50

Eej,

ja jo zo herkenbaar. Ik vond het ookaltijd zo frustrerend met mun merrie. Maare als je weet wat je wilt zul je vast de juiste keuze maken voor jezelf.

Soms is even doorgaan heel erg waardevol omdat je dan zo ontzettend veel kan leren. Ookal zijn de omstandigheden bagger...

succes he!!!

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:55

Dat van erop zitten en niet vooruit willen klinkt me bekend in de oren. Ik rij een shetje toen ze 3,5 was was ze zadelmak en konden we erop zitten. We gingen dus los. Maar lopen los? Nee, dat deed mevrouw niet. Het was behoorlijk frustrerend. Heb een paar keer gehad dat ik het echt gehad had. Maar het is goed gekomen. Na veel bloed zweet en tranen. Ze loopt. Het was echt even doorzetten. En het was helemaal niet leuk Maar als je doorzet zal het wel komen. Het komt wel goed Je moet gewoon de tijd nemen om erover te denken.

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:57

Heey , nee zeker niet verkopen .
Ik denk dat je moet tonen dat JIJ de baas bent . (Als ze echt met je voetenrammelt)
Een soort van terug op leren maar dan streng .
Leer haar terug aan het halster stappen met VOORUIT , als ze vooruit kent zal ze ook wel beter gaan .

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:49

aaahhh klinkt zo bekend...een échte tinker is dat

ik denk dat je niet moet overhaasten... ergens staat een topic van "is jouw tinker wat je zocht" en ik geloof dat je daar schreef dat je helemaal weg bent van haar? laat je nu niet meteen ontmoedigen!
tkomt me, zoams velen hier, erg bekend voor...

zoek hulp: professionele hulp, of dat nu in een manege is of niet, nh of niet, maakt niet uit! al is op dr eigen wei rijden natuurlijk niet echt optimaal...verandering van omgeving kan ook wonderen doen, maar idd bak afhuren is bij jullie echt pokkeduur

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:02

Aaah....Maya.... wat kan jij het toch mooi verwoorden......

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:29

Mijn merrie wilde in eerste instantie ook niet lopen toen ik de eerste keren erop zat. Longeren zat er ook niet in. We zijn toen een keer of 3 aan de longe naar buiten gegaan, en toen kwam ze erachter dat rijden toch best wel leuk was. Toen zijn we dat langzaam aan gaan omzetten naar werken in de bak. Steeds 15 min naar buiten en dan nog 5 minuutjes in de bak. Zo de bak steeds uitbreiden. Zo ging het al snel beter.
Daarbij is goede instructie natuurlijk altijd belangrijk. Het eerste jaar heb ik bijna niet zonder het bijzijn van onze instructrice op Rhona gezeten.
Dus...vooral niet opgeven! Probeer een bak te vinden waar je in kunt rijden en een goede instructrice en dan gaat het vast lukken!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:22

hé dit riep je bij shak ook... en dat kwam ook goed.

waarom denk je dat ze dit gedrag vertoont?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 19:27

Pellie schreef:
hé dit riep je bij shak ook... en dat kwam ook goed.

waarom denk je dat ze dit gedrag vertoont?

*graaft diep in geheugen*
dat is inderdaad zo, met Shak heb ik ook enorm afgezien
En nu, shak gaat wat mij betreft niet meer weg

Ik denk dat het bij Darlah voornamelijk zo is dat ik te onzeker ben. Darlah is zo anders als Shak. Darlah is dominanter, en die zet ik niet zomaar op d'r plaats (eerder andersom).
Ik heb per PM ook al eenreactie gehad waarbij inderdaad geopperd werd om zelf wat zelfverzekerder over te komen (dat is makkelijker gezegt dan gedaan natuurlijk ) maar daar zit idd wel wat in.

Ieder enorm bedankt voor de reacties, gelukkig ben ik dus niet de enige met een Tink die het vertikt om te lopen. Eerst dacht ik dat het gewoon wat wantrouwen was, maarja, na 7 maanden kent ze mij onderhand ook wel..